statystyka-opisowa-w-excelu-dla-szkol.-cwiczenia-praktyczne full version, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.xlx.pl
  • Podobne

     

    statystyka-opisowa-w-excelu-dla-szkol.-cwiczenia-praktyczne full version, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    4
    Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
    Rozdział 6. Miary asymetrii ..............................................................................................................................55
    Wprowadzenie ............................................................................................................ 55
    Klasyczny współczynnik asymetrii, momenty...................................................................55
    Klasyczno-pozycyjny współczynnik sko*no*ci..................................................................57
    Pozycyjny współczynnik asymetrii....................................................................................59
    Rozdział 7. Miary koncentracji........................................................................................................................61
    Wprowadzenie ............................................................................................................ 61
    Współczynnik spłaszczenia, momenty...............................................................................61
    Krzywa koncentracji Lorenza.............................................................................................63
    Współczynnik koncentracji Lorenza..................................................................................65
    Rozdział 8. Kompleksowa analiza struktury.............................................................................................67
    Wprowadzenie ............................................................................................................ 67
    Rozdział 9. Przykłady rozwi/za0 zada0 za pomoc/ Excela.................................................................73
    Wprowadzenie ............................................................................................................ 73
    W ksikach ze statystyki rzadko spotka mona wiczenia, których celem jest opraco-
    wanie obszernego materiału statystycznego i przedstawienie go w postaci szeregu staty-
    stycznego. Jest tak, poniewa dane do tego rodzaju wicze" na ogół zajmuj sporo
    miejsca. Poza tym wizałoby si$ to z wykonaniem prostych, lecz czasochłonnych obli-
    cze", zatem walor dydaktyczny tych wicze" byłby niewielki. Gdy jednak posiadamy
    komputer, zliczanie i grupowanie, czyli budowa szeregu jest czynno&ci prost rachun-
    kowo i nie zajmujc wiele czasu.
    Kilka pierwszych wicze" tej ksiki po&wi$cimy budowie szeregów statystycznych.
    Pokaemy, jak — dysponujc zebranym materiałem statystycznym, czyli szeregiem
    nieuporzdkowanym — utworzy mona szeregi wyliczeniowe czy rozdzielcze, wyko-
    rzystujc do tego celu dost$pne funkcje Excela.
    Na podstawie opracowanych szeregów b$dziemy mogli z kolei pozna podstawowe
    wła&ciwo&ci badanej zbiorowo&ci, takie jak na przykład ilo& elementów o warto&ciach
    ekstremalnych czy warto& wyst$pujca najcz$&ciej.
    Tworzc szeregi, pami$ta musimy o zaleceniach teoretycznych, według których naley
    budowa szeregi obustronnie domkni$te, o przedziałach klasowych równej długo&ci itd.
    Z drugiej strony wiemy, e o ostatecznym kształcie szeregu statystycznego, jaki zosta-
    nie zbudowany, powinien decydowa cel badania i charakter zgromadzonych danych.
    Inn kwesti w badaniu statystycznym jest okre&lenie, czy cecha zmienna ma charakter
    skokowy, czy cigły. Mog si$ tutaj pojawi wtpliwo&ci, które rodz si$ na styku teorii
    z praktyk. Otó w pewnych sytuacjach granica mi$dzy tymi dwoma rodzajami cechy
    zaciera si$. Na przykład wiek danej osoby traktujemy jako zmienn cigł, bowiem
    mona go wyrazi w postaci liczby rzeczywistej (przeliczajc przeyte miesice, dni,
    12
    Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
    godziny jako cz$&ci ułamkowe lat). Tyle tylko, e na codzie" takiej formy rejestracji
    wieku nie stosuje si$. Uywa si$ liczb naturalnych, przyjmujc jedynie odpowiedni
    skal$, na przykład dla noworodka b$d to dni, dla niemowlaka miesice, za& dla dziecka
    i osoby dorosłej — lata. To powoduje, e cecha ta, cho z definicji cigła, swym cha-
    rakterem przypomina cech$ skokow.
    I odwrotnie, to co formalnie kwalifikuje si$ jako cecha skokowa, de facto (przez olbrzy-
    mi liczb$ przyjmowanych wariantów) staje si$ cech cigł. Na przykład liczba ludzi
    zamieszkujcych miasta &wiata (od paru tysi$cy do kilku milionów osób w kadym
    z nich). W tej ksice nie b$dziemy si$ jednak zastanawia na interpretacj rodzaju ba-
    danej zmiennej, z któr b$dziemy mieli do czynienia w konkretnym zadaniu.
    Niewielk zbiorowo&, składajc si$ z kilku lub kilkunastu jednostek, przedstawi
    mona w postaci szeregu prostego (wyliczeniowego). Szereg ten wystarczy do przepro-
    wadzenia analizy statystycznej bez konieczno&ci grupowania i zliczania. Aby taki szereg
    zbudowa w Excelu, poszczególne informacje zapisa naley w kolejnych komórkach
    wiersza lub kolumny.
    wiczenie 1.1.
    Zebrano oceny prac kontrolnych jednego z uczniów klasy. Zbuduj szereg statystyczny
    prosty. Co moesz powiedzie o uczniu na podstawie warto&ci tego szeregu?
    Rozwizanie
    1.
    Otwórz skoroszyt wiczenie1_1.xls.
    Aby zebrany materiał stał si$ szeregiem statystycznym prostym (szczegółowym),
    musi zosta uporzdkowany. W Excelu zadanie to sprowadza si$ do zastosowania
    polecenia Sortuj.
    2.
    Posortuj dane zapisane w komórkach
    .
    Uaktywnij dowoln komórk$ z ocen, a nast$pnie uyj polecenia Dane/Sortuj
    z paska menu. W oknie Sortowanie kliknij przycisk Opcje, za& w kolejnym oknie,
    które si$ teraz otworzy, zaznacz orientacj$ Sortuj od lewej do prawej. Po tej czynno&ci
    dane zostan posortowane w porzdku rosncym (rysunek 1.1). Wystarczy teraz
    „rzut oka” na skrajne komórki arkusza, by pozna minimaln i maksymaln ocen$,
    czyli minimaln i maksymaln warto& wariantu badanej cechy zmiennej.
    Rysunek 1.1.
    Fragment arkusza
    przedstawiajcy
    rozwizanie
    wiczenia 1.1
    3.
    Zinterpretuj uzyskane dane.
     Rozdział 1.
    Szeregi statystyczne
    13
    Zbiorowo& zawierajc wi$ksz liczb$ jednostek lepiej zaprezentowa w postaci szeregu
    rozdzielczego. Przy czym, jeeli jednostki badanej cechy zmienia si$ b$d skokowo, to
    zbudowa mona szereg punktowy. Jeeli szereg rozdzielczy tworzy b$dziemy za po-
    moc arkusza kalkulacyjnego, to dane zapisane by mog w dowolnym obszarze arkusza,
    na przykład w kolumnie.
    wiczenie 1.2.
    W jednej z wyszych uczelni ekonomicznych na =lsku przeprowadzono ankiet$, w której
    zapytano grup$ 192 pracowników naukowych o to, w ilu uczelniach lub szkołach (poza
    macierzyst) prowadz jakiekolwiek zaj$cia dydaktyczne. Na podstawie zebranego mate-
    riału statystycznego zbuduj szereg statystyczny, obrazujcy uzyskane dane. Co moesz
    powiedzie o pracownikach naukowych tej uczelni?
    Rozwizanie
    Badana cecha zmienna (liczba miejsc pracy) ma charakter skokowy i przyjmuje sko"-
    czon liczb$ wariantów, za& warianty wyst$puj z rón cz$sto&ci. Najlepiej wi$c zbu-
    dowa szereg punktowy. Aby to zrobi, musisz zna wszystkie warianty badanej cechy.
    1.
    Otwórz skoroszyt wiczenie1_2.xls.
    2.
    Oblicz minimaln i maksymaln liczb$ miejsc pracy.
    Skorzystaj w tym miejscu z funkcji statystycznych Excela: MIN() i MAX(). Funkcje
    te s funkcjami jednoargumentowymi, gdzie argumentem jest obszar wyszukiwania
    — odpowiednio warto&ci najmniejszej i najwi$kszej.
    Do komórek
    i
    wpisz nast$pujce formuły:
    .
    3.
    Wyznacz obszar zmienno&ci (rozst$p) tego szeregu.
    Obszar zmienno&ci to rónica mi$dzy maksymalnym a minimalnym wyrazem szeregu.
    Do komórki
    wpisz
    .
    Znajc wszystkie moliwe warto&ci cechy zmiennej, moesz przystpi do ustalania
    liczebno&ci kadej z nich.
    4.
    Zlicz liczebno&ci poszczególnych warto&ci liczby miejsc pracy pracowników uczelni.
    Zastosuj w tym celu funkcj$ statystyczn LICZ.JE'ELI(). Jest to funkcja
    dwuargumentowa. Funkcja ta oblicza liczb$ komórek z danego obszaru, których
    warto&ci spełniaj okre&lone warunki. W naszym wiczeniu warunkami tymi b$d
    kolejne warto&ci cechy zmiennej. Wykorzystaj take adresowanie bezwzgl$dne,
    dzi$ki czemu b$dziesz mógł szybko (poprzez kopiowanie) obliczy pozostałe
    liczebno&ci.
    Do komórki
    wpisz formuł$
    . Nast$pnie przekopiuj
    j do obszaru
    .
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com