statystyka-opisowa-w-excelu-dla-szkol.-cwiczenia-praktyczne full version, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 4 Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne Rozdział 6. Miary asymetrii ..............................................................................................................................55 Wprowadzenie ............................................................................................................ 55 Klasyczny współczynnik asymetrii, momenty...................................................................55 Klasyczno-pozycyjny współczynnik sko*no*ci..................................................................57 Pozycyjny współczynnik asymetrii....................................................................................59 Rozdział 7. Miary koncentracji........................................................................................................................61 Wprowadzenie ............................................................................................................ 61 Współczynnik spłaszczenia, momenty...............................................................................61 Krzywa koncentracji Lorenza.............................................................................................63 Współczynnik koncentracji Lorenza..................................................................................65 Rozdział 8. Kompleksowa analiza struktury.............................................................................................67 Wprowadzenie ............................................................................................................ 67 Rozdział 9. Przykłady rozwi/za0 zada0 za pomoc/ Excela.................................................................73 Wprowadzenie ............................................................................................................ 73 W ksikach ze statystyki rzadko spotka mona wiczenia, których celem jest opraco- wanie obszernego materiału statystycznego i przedstawienie go w postaci szeregu staty- stycznego. Jest tak, poniewa dane do tego rodzaju wicze" na ogół zajmuj sporo miejsca. Poza tym wizałoby si$ to z wykonaniem prostych, lecz czasochłonnych obli- cze", zatem walor dydaktyczny tych wicze" byłby niewielki. Gdy jednak posiadamy komputer, zliczanie i grupowanie, czyli budowa szeregu jest czynno&ci prost rachun- kowo i nie zajmujc wiele czasu. Kilka pierwszych wicze" tej ksiki po&wi$cimy budowie szeregów statystycznych. Pokaemy, jak — dysponujc zebranym materiałem statystycznym, czyli szeregiem nieuporzdkowanym — utworzy mona szeregi wyliczeniowe czy rozdzielcze, wyko- rzystujc do tego celu dost$pne funkcje Excela. Na podstawie opracowanych szeregów b$dziemy mogli z kolei pozna podstawowe wła&ciwo&ci badanej zbiorowo&ci, takie jak na przykład ilo& elementów o warto&ciach ekstremalnych czy warto& wyst$pujca najcz$&ciej. Tworzc szeregi, pami$ta musimy o zaleceniach teoretycznych, według których naley budowa szeregi obustronnie domkni$te, o przedziałach klasowych równej długo&ci itd. Z drugiej strony wiemy, e o ostatecznym kształcie szeregu statystycznego, jaki zosta- nie zbudowany, powinien decydowa cel badania i charakter zgromadzonych danych. Inn kwesti w badaniu statystycznym jest okre&lenie, czy cecha zmienna ma charakter skokowy, czy cigły. Mog si$ tutaj pojawi wtpliwo&ci, które rodz si$ na styku teorii z praktyk. Otó w pewnych sytuacjach granica mi$dzy tymi dwoma rodzajami cechy zaciera si$. Na przykład wiek danej osoby traktujemy jako zmienn cigł, bowiem mona go wyrazi w postaci liczby rzeczywistej (przeliczajc przeyte miesice, dni, 12 Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne godziny jako cz$&ci ułamkowe lat). Tyle tylko, e na codzie" takiej formy rejestracji wieku nie stosuje si$. Uywa si$ liczb naturalnych, przyjmujc jedynie odpowiedni skal$, na przykład dla noworodka b$d to dni, dla niemowlaka miesice, za& dla dziecka i osoby dorosłej — lata. To powoduje, e cecha ta, cho z definicji cigła, swym cha- rakterem przypomina cech$ skokow. I odwrotnie, to co formalnie kwalifikuje si$ jako cecha skokowa, de facto (przez olbrzy- mi liczb$ przyjmowanych wariantów) staje si$ cech cigł. Na przykład liczba ludzi zamieszkujcych miasta &wiata (od paru tysi$cy do kilku milionów osób w kadym z nich). W tej ksice nie b$dziemy si$ jednak zastanawia na interpretacj rodzaju ba- danej zmiennej, z któr b$dziemy mieli do czynienia w konkretnym zadaniu. Niewielk zbiorowo&, składajc si$ z kilku lub kilkunastu jednostek, przedstawi mona w postaci szeregu prostego (wyliczeniowego). Szereg ten wystarczy do przepro- wadzenia analizy statystycznej bez konieczno&ci grupowania i zliczania. Aby taki szereg zbudowa w Excelu, poszczególne informacje zapisa naley w kolejnych komórkach wiersza lub kolumny. wiczenie 1.1. Zebrano oceny prac kontrolnych jednego z uczniów klasy. Zbuduj szereg statystyczny prosty. Co moesz powiedzie o uczniu na podstawie warto&ci tego szeregu? Rozwizanie 1. Otwórz skoroszyt wiczenie1_1.xls. Aby zebrany materiał stał si$ szeregiem statystycznym prostym (szczegółowym), musi zosta uporzdkowany. W Excelu zadanie to sprowadza si$ do zastosowania polecenia Sortuj. 2. Posortuj dane zapisane w komórkach . Uaktywnij dowoln komórk$ z ocen, a nast$pnie uyj polecenia Dane/Sortuj z paska menu. W oknie Sortowanie kliknij przycisk Opcje, za& w kolejnym oknie, które si$ teraz otworzy, zaznacz orientacj$ Sortuj od lewej do prawej. Po tej czynno&ci dane zostan posortowane w porzdku rosncym (rysunek 1.1). Wystarczy teraz „rzut oka” na skrajne komórki arkusza, by pozna minimaln i maksymaln ocen$, czyli minimaln i maksymaln warto& wariantu badanej cechy zmiennej. Rysunek 1.1. Fragment arkusza przedstawiajcy rozwizanie wiczenia 1.1 3. Zinterpretuj uzyskane dane. Rozdział 1. Szeregi statystyczne 13 Zbiorowo& zawierajc wi$ksz liczb$ jednostek lepiej zaprezentowa w postaci szeregu rozdzielczego. Przy czym, jeeli jednostki badanej cechy zmienia si$ b$d skokowo, to zbudowa mona szereg punktowy. Jeeli szereg rozdzielczy tworzy b$dziemy za po- moc arkusza kalkulacyjnego, to dane zapisane by mog w dowolnym obszarze arkusza, na przykład w kolumnie. wiczenie 1.2. W jednej z wyszych uczelni ekonomicznych na =lsku przeprowadzono ankiet$, w której zapytano grup$ 192 pracowników naukowych o to, w ilu uczelniach lub szkołach (poza macierzyst) prowadz jakiekolwiek zaj$cia dydaktyczne. Na podstawie zebranego mate- riału statystycznego zbuduj szereg statystyczny, obrazujcy uzyskane dane. Co moesz powiedzie o pracownikach naukowych tej uczelni? Rozwizanie Badana cecha zmienna (liczba miejsc pracy) ma charakter skokowy i przyjmuje sko"- czon liczb$ wariantów, za& warianty wyst$puj z rón cz$sto&ci. Najlepiej wi$c zbu- dowa szereg punktowy. Aby to zrobi, musisz zna wszystkie warianty badanej cechy. 1. Otwórz skoroszyt wiczenie1_2.xls. 2. Oblicz minimaln i maksymaln liczb$ miejsc pracy. Skorzystaj w tym miejscu z funkcji statystycznych Excela: MIN() i MAX(). Funkcje te s funkcjami jednoargumentowymi, gdzie argumentem jest obszar wyszukiwania — odpowiednio warto&ci najmniejszej i najwi$kszej. Do komórek i wpisz nast$pujce formuły: . 3. Wyznacz obszar zmienno&ci (rozst$p) tego szeregu. Obszar zmienno&ci to rónica mi$dzy maksymalnym a minimalnym wyrazem szeregu. Do komórki wpisz . Znajc wszystkie moliwe warto&ci cechy zmiennej, moesz przystpi do ustalania liczebno&ci kadej z nich. 4. Zlicz liczebno&ci poszczególnych warto&ci liczby miejsc pracy pracowników uczelni. Zastosuj w tym celu funkcj$ statystyczn LICZ.JE'ELI(). Jest to funkcja dwuargumentowa. Funkcja ta oblicza liczb$ komórek z danego obszaru, których warto&ci spełniaj okre&lone warunki. W naszym wiczeniu warunkami tymi b$d kolejne warto&ci cechy zmiennej. Wykorzystaj take adresowanie bezwzgl$dne, dzi$ki czemu b$dziesz mógł szybko (poprzez kopiowanie) obliczy pozostałe liczebno&ci. Do komórki wpisz formuł$ . Nast$pnie przekopiuj j do obszaru .
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|