tp w 2 i 3 instrukcje skoku, Ebooks, Informatyka, Pascal, wykłady

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • animecen.pev.pl
  • Podobne

     

    tp w 2 i 3 instrukcje skoku, Ebooks, Informatyka, Pascal, wykłady

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Instrukcje: podstawienia, skoku, pusta,  warunkowa,  wyboru,  wywołania podprogramu. Instrukcje iteracyjne:  repeat, while, for. Zastosowanie procedur standardowych Break, Continue.

     

     

    Instrukcje – służą do opisu czynności wykonywanych na danych oraz określają kolejność wykonywania instrukcji.

    Instrukcje dzielimy nalprostel

    §         przypisania

    §         skoku

    §         pusta

    §         wywołania procedury

    §         inline

    lstrukturalne (zbudowane na podstawie pewnego schematu strukturalizacji)l

    §         złożona

    §         warunkowa i wyboru

    §         iteracyjne

    §         wiążąca

    Przed każdą instrukcją może wystąpić jedna lub kilka etykiet ( identyfikator lub liczba 0...9999) z wcześniej zadeklarowanych

    label alfa, beta, 10, 9999;

     

    Instrukcja przypisania służy do przypisania zmiennej nowej wartości.

    odwołanie_do_zmiennej := wyrażenie;

    lub              nazwa_funkcji := wyrażenie;              (w części operacyjnej funkcji)

    Wartość wyrażenia musi być zgodna w sensie przypisania z typem zmiennej.

    a:=1;  i:=i+1;  tekst:=’Turbo Pascal’;  y:=sin(x);  warunek:=a=b;  tab[i]:=0;

     

    Instrukcja skoku  goto etykieta powoduje przekazanie sterowania do instrukcji poprzedzonej etykietą (obie instrukcje muszą być w tym samym bloku, nie zaleca się skoków do wnętrza instrukcji strukturalnych).

    Przykład:

                  program skoki;

                  label et;

                  ...

                  begin

                  ....

                  goto et;

                  ...

       et:              x:=x+1;

                  ...

                  end.

     

    Instrukcja pusta nie wymaga użycia żadnego symbolu. Stosowana jest w tych kontekstach gdzie wymagana jest instrukcja, a nie chcemy wykonywać żadnych czynności.

     

    Instrukcja wywołania procedury

                  nazwa_procedury(lista parametrów aktualnych);

     

    Instrukcja inline służy do dołączenia podprogramów napisanych w kodzie maszynowym lub asemblerze.

    Instrukcja złożona jest ciągiem instrukcji poprzedzonych słowem kluczowym begin i zakończonym słowem kluczowym end. Stosowana jest w miejscach gdzie składnia języka wymaga pojedynczej instrukcji. Instrukcje składowe wykonywane są sekwencyjnie.

                  begin

                    instr_1;

                    instr_2;

                    .....

                    instr_n;

                  end

     

     

     

     

     

     

    Instrukcja warunkowa uzależnia wykonanie innych instrukcji od spełnienia pewnych określonego warunku.

     

     

     

     

     

                  if  W  then instrukcja1

                          else instrukcja2;

    lub       if W  then instrukcja;

     

     

     

     

    Instrukcje if mogą być zagnieżdżone tzn. po słowach then lub else występuje znowu instrukcja if. Zasada: każda jednostka else przyporządkowana jest najbliższej poprzedzającej ją jednostce then dla której nie wystąpiła jeszcze jednostka else.

     

    Instrukcja wyboru

                  case wyrażenie of

                     sekwencja instrukcji wyboru;

                    [else instrukcja]

                  end;

    Obliczana jest wartość wyrażenia typu porządkowego, po czym w sekwencji instrukcji wyboru jest wyszukiwana pierwsza instrukcja o stałej wyboru równej wartości selektora.

    Przykład:

    var miesiac:1..12;

          dni:1..31;

    case miesiac of

       1, 3, 5, 7, 8, 10, 12: dni:=31;

       2: dni:=28;

       4, 6, 9, 11: dni:= 30;

    else dni:=0;

    end;

    Stała wyboru może być zakresem np. 1..6.

    Przykład: Pole figury wybieranej z menu.

    Instrukcja wyboru CASE podobnie jak instrukcja warunkowa pozwala na warunkowe wykonanie części programu.

     

    Składnia:

     

    CASE wyrażenie OF

      wartość1 : instrukcja1;

      wartość2 : instrukcja2;

      wartość3 : instrukcja3;

      ....

    ELSE

      ....

    END;

     

    W instrukcja CASE w zależności od wartości wyrażenia „wyrażenie” zostaje wykonana:

       instrukcja1  jeśli wartość wynosi  wartość1

       instrukcja2  jeśli wartość wynosi  wartość2

      itd.

     

    Jeżeli wyrażenie nie jest równe żadnej z wyliczonych wartości wykonywane są instrukcje zawarte pomiędzy ELSE ...END.

    Element ELSE...END może być pominięty (z wyjątkiem słowa END);

    Wyrażenie  musi dawać wartość typu porządkowego.

    Wartości nie mogą być zmiennymi. Można je zdefiniować w postaci jednej liczby (wartości), ciągu wartości oddzielonego przecinkami lub zakresu w postaci Wartość_Poczatkowa..Wartość_Końcowa. Dopuszczalne jest stosowanie połączenia w wyliczaniu pojedynczych wartości i zakresów.

     

    Przykład:

     

    VAR   b : BOOLEAN;

    BEGIN

    ...

      CASE  b  OF

        TRUE: Write(‘Tak’);

        FALSE: Write(‘Nie’)

      END;

      ...

     

     

    VAR

      z : CHAR;

    BEGIN

      ...

      CASE  z  OF

        ’a’..’z’: Write(‘Mała litera’);

        ’A’..’Z’: Write(‘Duża litera’);

        ’0’..’9’: Write(‘Cyfra’);

        ’,’ , ’?’ , ’.’ , ’!’ : Write(‘Znak przestankowy’)

      ELSE

        Write(‘Inny znak’);

      END;

      ...

     

    Instrukcja CASE często znajduje zastosowanie razem z typem wyliczeniowym - np. do wypisywania na ekran wartości tego typu.

    Instrukcje iteracyjne

    while wyrażenie do instrukcja;

     

     

    - czytanie z pliku

    - NWD metodą prostą i Euklidesa

     

     

     

     

     

     

     

     

    repeat instrukcja until warunek;

     

     

    - wczytywanie poprawnych danych

    - wczytywanie danych do znacznika końca

    - obliczanie szeregów potęgowych

    - pierwiastek metodą Herona

     

     

     

     

     

     

     

    for  zmienna:=wyrażenie_1 to wyrażenie_2 do instrukcja;

    lub

    for  zmienna:=wyrażenie_1downto wyrażenie_2 do instrukcja;

     

    - obliczanie potęg dwójki

    - wartość maksymalna z N liczb

    - kwadrat i sześcian N kolejnych liczb

    - wyprowadzanie znaków i ich kodów

      z wykorzystaniem zmiennej licznikowej

      typu char i int

    - tablicowanie funkcji

     

     

     

     

     

     

     

     

    Instrukcja continue i break

     

     

     

     

    Przykłady wykorzystania instrukcji strukturalnych, obliczenia numeryczne.

     

    { Program oblicza największy wspólny podzielnik dwóch liczb całkowitych }

    program NWD;                                          {algorytm Euklidesa}

       var X,Y:integer;

       begin

         Write('Pierwsza liczba:'); Readln(X);

         Write('Druga liczba   :'); Readln(Y);

         while X<>Y do

           if X>Y then X:=X-Y else Y:=Y-X;

         Writeln('NWD=',X)

       end.

     

    { Program rozkłada liczbę całkowitą na czynniki pierwsze np.  12 = 1*2*2*3 }

    program czynniki_pierwsze;

    var i,n:longint;

    begin

    write('podaj liczbe calkowita : ');

    readln(i);

    write(i, ' =1');

    n:=2;

    repeat

      if i mod n=0  then

       begin

         write('*',n);

         i:=i div n;

       end

      else n:=n+1;

     

    until n>i;

    readln;

    end.

     

     

    { Program podaje wszystkie podzielniki zadanej liczby całkowitej }

    program wszystkie_podzielniki;

    uses crt;

    var a,b:integer;

    begin

    clrscr;

    ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com