turbo pascal. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami cała książka, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • animecen.pev.pl
  • Podobne

     

    turbo pascal. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami cała książka, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci
    Od autora
    5
    Rozdzia 1.
    Proste operacje wejcia-wyjcia
    7
    Instrukcje wyjcia
    7
    Instrukcje wejcia
    8
    Rozdzia 2.
    Podejmujemy decyzje w programie
    17
    Rozdzia 3.
    Iteracje
    29
    Rozdzia 4.
    Tablice
    57
    Tablice jednowymiarowe
    57
    Tablice dwuwymiarowe
    61
    Rozdzia 5.
    Podprogramy
    81
    Procedury
    81
    Funkcje
    101
    Rozdzia 6.
    Programowanie obiektowe
    105
    Rozdzia 7.
    Pliki tekstowe
    117
    1
    Proste operacje
    wejcia-wyjcia
    W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi-
    zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt-
    kownikiem w jzyku Turbo Pascal.
    Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
    z uytkownikiem. Wykorzystujc prosty przykad pokaemy, w jaki
    sposób program napisany w jzyku Turbo Pascal komunikuje si z nim
    poprzez standardowe operacje wejcia-wyjcia.
    Instrukcje wyjcia
    Do wyprowadzania danych na ekran su dwie instrukcje (procedury
    1
    standardowe):
    Writeln
    i
    Write
    . Instrukcja
    Writeln
    powoduje wyprowa-
    dzenie danych na ekran monitora i automatyczne przejcie kursora
    do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca:
    Writeln(
    lista argumentów
    );
    gdzie
    lista argumentów
    moe by cigiem znaków staych, zmiennych
    lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
    1
    Wicej informacji o procedurach znajdzie czytelnik w rozdziale 5.
    8
    Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
    Instrukcja
    Write
    umoliwia wyprowadzenie danych na ekran monito-
    ra, nie powodujc automatycznego przejcia kursora do nowej linii.
    Jej ogólna posta to:
    Write(
    lista argumentów
    );
    gdzie
    lista argumentów
    równie moe by cigiem znaków staych,
    zmiennych lub wyrae oddzielonych za pomoc przecinków.
    Instrukcje wyjcia
    Writeln
    i
    Write
    umoliwiaj przedstawienie liczb
    w postaci sformatowanej, tj. z okrelon liczb miejsc przed i po krop-
    ce dziesitnej. Aby uzyska sformatowan posta liczby rzeczywistej,
    naley argument tych funkcji uzupeni o okrelenie szerokoci pól
    w nastpujcej postaci:
    :
    szeroko pola
    :
    liczba miejsc po kropce
    Zapis
    Write(suma:6:2)
    oznacza, e warto zmiennej
    suma
    zostanie
    wywietlona w polu o szerokoci szeciu znaków z dwoma cyframi
    po kropce.
    Instrukcje wejcia
    Do wprowadzania zmiennych do uruchomionego programu w Turbo
    Pascalu su dwie instrukcje (procedury standardowe):
    Read
    i
    Readln
    .
    Instrukcja
    Read
    umoliwia wprowadzenie do uruchomionego pro-
    gramu wartoci zmiennych z klawiatury, nie powodujc automa-
    tycznego przejcia kursora do nowej linii. Jej ogólna posta jest na-
    stpujca:
    Read(
    lista argumentów
    );
    gdzie
    lista argumentów
    moe by cigiem znaków staych, zmiennych
    lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
    Readln
    równie jest instrukcj umoliwiajc wprowadzenie do uru-
    chomionego programu wartoci zmiennych z klawiatury, powoduje
    ona jednak (po wprowadzeniu danych) automatyczne przejcie kur-
    sora do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca:
    Readln(
    lista argumentów
    );
    gdzie
    lista argumentów
    moe by cigiem znaków staych, zmiennych
    lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
    9
    Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia
    ZADANIE
    1.1
    Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci bo-
    ków
    a
    i
    b
    wprowadzamy z klawiatury. W programie naley
    przyj, e zmienne
    a
    i
    b
    oraz
    pole
    s typu
    Real
    (rzeczywistego).
    Dla zmiennych tych przyjmujemy format wywietlania ich na
    ekranie w polu czteroznakowym z dwoma miejscami po kropce.
    Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
    program Project1; //
    Zadanie 1.1
    {$APPTYPE CONSOLE}
    uses
    SysUtils;
    var
    a, b, pole: Real; //
    deklarujemy zmienne typu Real
    begin
    Writeln('Program oblicza pole prostokata.');
    Writeln('Podaj bok a.');
    Readln(a);
    Writeln('Podaj bok b.');
    Readln(b);
    pole := a*b; //
    obliczamy pole prostokata
    Write('Pole prostokata o boku a = ', a:4:2, ' i boku b = ', b:4:2);
    Write(' wynosi ', pole:4:2, '.');
    Readln; //
    czeka na nacisniecie klawisza Enter
    end.
    Zmienne okrelonego typu deklarujemy w programie za pomoc sowa
    kluczowego
    var
    . Linijki kodu
    var
    a, b, pole: Real; //
    deklarujemy zmienne typu Real
    umoliwiaj deklaracj zmiennych
    a
    ,
    b
    i
    pole
    . Wszystkie te zmienne
    s typu rzeczywistego —
    Real
    . Instrukcja
    Writeln('Program oblicza pole prostokata.');
    wywietla na ekranie komputera komunikat
    Program oblicza pole
    prostokata
    . Instrukcja
    Readln(a)
    czeka na wprowadzenie z klawiatury
    liczby, która nastpnie zostanie przypisana zmiennej
    a
    . Pole prosto-
    kta zostaje obliczone w instrukcji
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com