turbo pascal. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami cała książka, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci Od autora 5 Rozdzia 1. Proste operacje wejcia-wyjcia 7 Instrukcje wyjcia 7 Instrukcje wejcia 8 Rozdzia 2. Podejmujemy decyzje w programie 17 Rozdzia 3. Iteracje 29 Rozdzia 4. Tablice 57 Tablice jednowymiarowe 57 Tablice dwuwymiarowe 61 Rozdzia 5. Podprogramy 81 Procedury 81 Funkcje 101 Rozdzia 6. Programowanie obiektowe 105 Rozdzia 7. Pliki tekstowe 117 1 Proste operacje wejcia-wyjcia W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi- zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt- kownikiem w jzyku Turbo Pascal. Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si z uytkownikiem. Wykorzystujc prosty przykad pokaemy, w jaki sposób program napisany w jzyku Turbo Pascal komunikuje si z nim poprzez standardowe operacje wejcia-wyjcia. Instrukcje wyjcia Do wyprowadzania danych na ekran su dwie instrukcje (procedury 1 standardowe): Writeln i Write . Instrukcja Writeln powoduje wyprowa- dzenie danych na ekran monitora i automatyczne przejcie kursora do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca: Writeln( lista argumentów ); gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami. 1 Wicej informacji o procedurach znajdzie czytelnik w rozdziale 5. 8 Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami Instrukcja Write umoliwia wyprowadzenie danych na ekran monito- ra, nie powodujc automatycznego przejcia kursora do nowej linii. Jej ogólna posta to: Write( lista argumentów ); gdzie lista argumentów równie moe by cigiem znaków staych, zmiennych lub wyrae oddzielonych za pomoc przecinków. Instrukcje wyjcia Writeln i Write umoliwiaj przedstawienie liczb w postaci sformatowanej, tj. z okrelon liczb miejsc przed i po krop- ce dziesitnej. Aby uzyska sformatowan posta liczby rzeczywistej, naley argument tych funkcji uzupeni o okrelenie szerokoci pól w nastpujcej postaci: : szeroko pola : liczba miejsc po kropce Zapis Write(suma:6:2) oznacza, e warto zmiennej suma zostanie wywietlona w polu o szerokoci szeciu znaków z dwoma cyframi po kropce. Instrukcje wejcia Do wprowadzania zmiennych do uruchomionego programu w Turbo Pascalu su dwie instrukcje (procedury standardowe): Read i Readln . Instrukcja Read umoliwia wprowadzenie do uruchomionego pro- gramu wartoci zmiennych z klawiatury, nie powodujc automa- tycznego przejcia kursora do nowej linii. Jej ogólna posta jest na- stpujca: Read( lista argumentów ); gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami. Readln równie jest instrukcj umoliwiajc wprowadzenie do uru- chomionego programu wartoci zmiennych z klawiatury, powoduje ona jednak (po wprowadzeniu danych) automatyczne przejcie kur- sora do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca: Readln( lista argumentów ); gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami. 9 Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia ZADANIE 1.1 Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci bo- ków a i b wprowadzamy z klawiatury. W programie naley przyj, e zmienne a i b oraz pole s typu Real (rzeczywistego). Dla zmiennych tych przyjmujemy format wywietlania ich na ekranie w polu czteroznakowym z dwoma miejscami po kropce. Przykadowe rozwizanie — listing 1.1 program Project1; // Zadanie 1.1 {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; var a, b, pole: Real; // deklarujemy zmienne typu Real begin Writeln('Program oblicza pole prostokata.'); Writeln('Podaj bok a.'); Readln(a); Writeln('Podaj bok b.'); Readln(b); pole := a*b; // obliczamy pole prostokata Write('Pole prostokata o boku a = ', a:4:2, ' i boku b = ', b:4:2); Write(' wynosi ', pole:4:2, '.'); Readln; // czeka na nacisniecie klawisza Enter end. Zmienne okrelonego typu deklarujemy w programie za pomoc sowa kluczowego var . Linijki kodu var a, b, pole: Real; // deklarujemy zmienne typu Real umoliwiaj deklaracj zmiennych a , b i pole . Wszystkie te zmienne s typu rzeczywistego — Real . Instrukcja Writeln('Program oblicza pole prostokata.'); wywietla na ekranie komputera komunikat Program oblicza pole prostokata . Instrukcja Readln(a) czeka na wprowadzenie z klawiatury liczby, która nastpnie zostanie przypisana zmiennej a . Pole prosto- kta zostaje obliczone w instrukcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|