uml-2.0-w-akcji.-przewodnik-oparty-na-projektach ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Rozdział 3. Modelowanie systemów biznesowych 39 3.1. Procesy i systemy biznesowe 40 3.1.1. Czym jest proces biznesowy? 40 3.1.2. Definicja autorstwa Workflow Management Coalition 41 3.1.3. Systemy biznesowe 42 3.1.4. Wykorzystywanie UML-a do modelowania procesów i systemów biznesowych 43 3.1.5. Praktyczne wskazówki dotyczące modelowania procesów biznesowych 44 3.2. Jeden model — dwie perspektywy 45 3.3. Perspektywa zewnętrzna 46 3.3.1. Jakie korzyści przynosi modelowany system biznesowy? 46 3.3.2. Elementy perspektywy 51 3.3.3. Diagramy przypadków użycia 53 3.3.4. Konstruowanie diagramów przypadków użycia 56 3.3.5. Diagramy aktywności 66 3.3.6. Konstruowanie diagramów aktywności 73 3.3.7. Diagramy sekwencji 77 3.3.8. Konstruowanie diagramów sekwencji 80 3.3.9. Diagramy sekwencji o wysokim poziomie abstrakcji 83 3.3.10. Diagramy sekwencji do tworzenia scenariuszy zastosowania przypadków użycia 83 3.4. Perspektywa wewnętrzna 84 3.4.1. Elementy perspektywy 84 3.4.2. Diagramy pakietów 85 3.4.3. Konstruowanie diagramów pakietów 88 3.4.4. Diagramy klas 90 3.4.5. Konstruowanie diagramów klas 93 3.4.6. Diagramy aktywności 96 3.4.7. Konstruowanie diagramów aktywności 97 Rozdział 4. Modelowanie systemów informatycznych 101 4.1. Perspektywa zewnętrzna 104 4.1.1. Perspektywa użytkownika, czyli „ważne, że działa, nieważne, jak” 104 4.1.2. Elementy perspektywy 108 4.1.3. Diagram przypadków użycia 108 4.1.4. Zdarzenia wydobywające i modyfikujące dane 112 4.1.5. Diagram sekwencji przypadku użycia 114 4.1.6. Konstruowanie perspektywy zewnętrznej 117 4.2. Perspektywa strukturalna 125 4.2.1. Obiekty i klasy 125 4.2.2. Generalizacja, specjalizacja i dziedziczenie 129 4.2.3. Statyczne i dynamiczne reguły biznesowe 131 4.2.4. Elementy perspektywy 132 4.2.5. Diagram klas 133 4.2.6. Konstruowanie diagramów klas 138 4 Spis treści 4.3. Perspektywa zachowań 145 4.3.1. Cykl życia obiektu 145 4.3.2. Elementy perspektywy 149 4.3.3. Diagram stanów 149 4.3.4. Konstruowanie diagramów stanów 156 4.4. Perspektywa interakcji 160 4.4.1. Obserwacja zdarzeń wewnątrz systemu informatycznego 160 4.4.2. Elementy perspektywy 164 4.4.3. Diagram komunikacji 165 4.4.4. Diagram sekwencji 169 4.4.5. Konstruowanie diagramów komunikacji 172 4.4.6. Konstruowanie diagramów sekwencji 179 Rozdział 5. Modelowanie integracji systemów 183 5.1. Terminologia interfejsów integracji systemów 184 5.2. Komunikaty w UML-u 186 5.3. Jeden model — dwie perspektywy 187 5.4. Perspektywa procesu 187 5.4.1. Model systemu biznesowego jako fundament 188 5.4.2. Elementy perspektywy 190 5.4.3. Diagramy aktywności 191 5.4.4. Diagramy sekwencji 195 5.4.5. Konstruowanie diagramów w perspektywie procesów 197 5.5. Perspektywa statyczna 204 5.5.1. Elementy perspektywy 204 5.5.2. Diagram klas 205 5.5.3. Konstruowanie diagramu klas 206 5.5.4. Przekształcanie danych z systemu informatycznego do komunikatu „lista pasażerów” 211 5.5.5. Przekształcanie komunikatów z UML-a na różne formaty standardowe 213 Skorowidz 215 5 Wiele zagadnień omawianych w kolejnych rozdziałach opiera się na pewnych podstawach, które wprowadzimy w tym rozdziale. Do naszych analiz wykorzystamy lotnisko — nazwiemy je „lotniskiem UML”. Dzięki temu każdy Czytelnik, który miał okazję lecieć samolotem, bez problemu zrozumie wszystkie przykłady. Rozważania ograniczymy do tych obszarów pracy lotniska, z którymi podróżny może zetknąć się na co dzień, zatem największą uwagę poświęcimy procedurom odprawy pasażera i jego wejścia na pokład samolotu. Rysunek 2.1 ilustruje, w jaki sposób da się wyróżnić usługi związane z pasażerami spośród innych związanych z pracą lotniska. Rysunek ten przedstawia schemat operacji, w których musi wziąć udział pasażer, zanim znajdzie się na swoim fotelu w samolocie i zapnie pasy, a samolot będzie gotów do startu. Nie wszystkie etapy działań pa- sażera wiążą się jednak z interesującymi nas obszarami pracy lotniska. Te, które nas interesują, zostały na rysunku ujęte w ramkę. Tego typu sekwencja nosi nazwę scenariusza (ang. scenario). Scenariusz przedstawiony na rysunku jest tylko jednym z możliwych, ponieważ mogą wystąpić liczne sytuacje odbiegające od tego schematu, na przykład takie: ■ pasażer posiada jedynie bagaż podręczny; pasażer nie dokonuje zakupów w kiosku z prasą; ■ pasażer przybył na lotnisko za późno i jest zmuszony poddać się przyspieszonej odprawie; ■ UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach Rysunek 2.1. Studium przypadku — pasażer wybiera się w podróż samolotem pasażer zgubił swój bilet; ■ pasażer przyleciał innym samolotem i musi po prostu dokonać przesiadki, czyli pozostaje w obszarze tranzytowym; ■ pasażer poddał się odprawie, ale zasypia w poczekalni i pomimo wielokrotnego wywoływania przez megafon nie zgłasza się, więc samolot odlatuje bez niego; ■ pasażer zostaje zatrzymany przy odprawie paszportowej, ponieważ jego paszport jest nieważny. ■ Warto zastanowić się, które z powyższych przypadków mają rzeczywiste znaczenie podczas procedury odprawy pasażerów oraz czy można sobie wyobrazić inne sytuacje, ważniejsze od wymienionych. 18
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|