uml 2.0. wprowadzenie cała książka, ebooki-ksiazki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UML 2.0. Wprowadzenie Russ Miles, Kim Hamilton T³umaczenie: Rafal Szpoton ISBN: 978-83-246-0632-0 Tytu³ orygina³u: Format: B5, stron: 280 Najtrudniejszym etapem ka¿dego procesu tworzenia systemu informatycznego jest wykonanie odpowiedniego projektu. Umiejêtnoœæ pogodzenia wymagañ u¿ytkowników i osób finansuj¹cych system z mo¿liwoœciami oferowanymi przez technologiê jest kluczowym elementem sukcesu. Im bardziej z³o¿ony system, tym bardziej zawi³y staje siê projekt. Koniecznoœæ ustandaryzowana technik projektowania systemów zaowocowa³a powstaniem narzêdzi, dziêki którym nawet najbardziej skomplikowany projekt mo¿na przedstawiæ w prosty i czytelny sposób. Takim narzêdziem jest notacja UML — zestaw ikon tworz¹cych diagramy opisuj¹ce system i jego elementy. Ksi¹¿ka „UML 2.0. Wprowadzenie” w praktyczny sposób przedstawia techniki modelowania systemów informatycznych za pomoc¹ jêzyka UML 2.0. Czytaj¹c j¹, nauczysz siê graficznie przedstawiaæ otoczenie systemu, wymagania stawiane przez u¿ytkowników i metody ich implementacji w systemie. Utworzysz diagramy klas, interakcji, komponentów, wdro¿enia i inne, które opisuj¹ projekt w jednoznaczny oraz prosty sposób. Dowiesz siê tak¿e, jak zaplanowaæ proces wdro¿enia produktu za pomoc¹ UML. • Elementy jêzyka UML • Modelowanie wymagañ za pomoc¹ przypadków u¿ycia • Diagramy czynnoœci i sekwencji • Modelowanie klas i powi¹zañ pomiêdzy nimi • Diagramy komponentów • Podzia³ modelu na pakiety • Modelowanie wdro¿enia systemu Poznaj nowoczesne metody projektowania systemów informatycznych Wydawnictwo Helion ul. Koœciuszki 1c 44-100 Gliwice tel. 032 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl Spis treści Przedmowa ..................................................................................................................... 7 1. Wstęp ..............................................................................................................................11 2. Modelowanie wymagań: przypadki użycia ................................................................29 Wychwytywanie wymagań systemowych 31 Zależności pomiędzy przypadkami użycia 39 Przeglądowe diagramy przypadków użycia 47 Co dalej? 49 3. Modelowanie przepływu czynności w systemie: diagramy aktywności .................. 51 Podstawy diagramów aktywności 52 Czynności a akcje 54 Węzły decyzyjne oraz połączenia 55 Jednoczesne wykonywanie wielu zadań 58 Zdarzenia czasowe 59 Wywoływanie innych czynności 60 Obiekty 61 Nadawanie oraz odbieranie sygnałów 63 Rozpoczynanie czynności 65 Kończenie czynności oraz przepływów 65 Partycje (tory pływackie) 67 Zarządzanie złożonymi diagramami czynności 68 Co dalej? 70 4. Modelowanie struktury logicznej systemu: klasy oraz ich diagramy ........................ 71 Czym jest klasa? 71 Podstawy klas w języku UML 74 Widoczność 75 Stan klasy: atrybuty 79 3 Zachowanie klasy: operacje 83 Statyczne części klas 85 Co dalej? 88 5. Modelowanie struktury logicznej systemu: zaawansowane diagramy klas ............89 Związki pomiędzy klasami 89 Ograniczenia 97 Klasy abstrakcyjne 98 Interfejsy 100 Szablony 103 Co dalej? 104 6. Powoływanie klas do istnienia: diagramy obiektów ............................................... 107 Instancje obiektów 107 Połączenia 109 Wiązanie szablonów klas 111 Co dalej? 112 7. Modelowanie uporządkowanych interakcji: diagramy sekwencji ...........................113 Uczestnicy na diagramie sekwencji 114 Czas 115 Zdarzenia, sygnały oraz komunikaty 116 Belki aktywacji 117 Komunikaty zagnieżdżone 118 Strzałki komunikatów 119 Ożywianie przypadku użycia za pomocą diagramu sekwencji 123 Zarządzanie złożonymi interakcjami za pomocą fragmentów sekwencji 129 Co dalej? 133 8. Połączenia opisujące interakcję: diagramy komunikacji .......................................... 135 Uczestnicy, połączenia oraz komunikaty 135 Uzupełnianie interakcji za pomocą diagramu komunikacji 139 Diagramy komunikacji a diagramy sekwencji 142 Co dalej? 145 9. Harmonogramowanie interakcji: diagramy czasowe .............................................. 147 Jak wyglądają diagramy czasowe? 147 Tworzenie diagramu czasowego na podstawie diagramu sekwencji 149 Umieszczanie uczestników na diagramie czasowym 150 Stany 150 Czas 151 Linia stanu uczestnika 153 Zdarzenia i komunikaty 155 4 | Spis treści Ograniczenia czasowe 156 Rozmieszczanie uczestników na diagramie czasowym 158 Notacja alternatywna 159 Co dalej? 163 10. Uzupełnianie obrazu interakcji: przeglądowe diagramy interakcji ........................ 165 Części przeglądowego diagramu interakcji 165 Modelowanie przypadku użycia za pomocą przeglądowego diagramu interakcji 167 Co dalej? 173 11. Modelowanie struktury wewnętrznej klasy: struktury złożone ............................. 175 Struktury wewnętrzne 176 Prezentacja sposobu użycia klasy 182 Prezentacja wzorców przy użyciu diagramów współpracy 183 Co dalej? 187 12. Zarządzanie częściami systemu oraz ich współużytkowanie: diagramy komponentów ............................................................................................ 189 Czym jest komponent? 189 Prosty komponent w języku UML 190 Udostępniane oraz wymagane interfejsy komponentu 191 Prezentacja współdziałania komponentów 193 Klasy realizujące komponent 194 Porty oraz struktura wewnętrzna 196 Widoki czarnej oraz białej skrzynki 199 Co dalej? 200 13. Porządkowanie modelu: pakiety ............................................................................... 201 Pakiety 202 Przestrzenie nazw oraz klasy odwołujące się do siebie 204 Widoczność elementów 206 Zależności pomiędzy pakietami 206 Importowanie oraz używanie pakietów 207 Zarządzanie zależnościami pomiędzy pakietami 210 Stosowanie pakietów do porządkowania przypadków użycia 211 Co dalej? 212 14. Modelowanie stanu obiektów: diagramy maszyny stanowej ................................. 213 Podstawy 214 Stany 215 Przejścia 216 Stany programu 219 Zaawansowane zachowanie stanu 220 Spis treści | 5 Stany złożone 222 Zaawansowane pseudostany 223 Sygnały 224 Maszyny stanowe protokołu 225 Co dalej? 225 15. Modelowanie wdrożenia systemu: diagramy wdrożenia ....................................... 227 Wdrażanie prostego systemu 227 Wdrażanie oprogramowania: artefakty 229 Czym jest węzeł? 232 Węzły sprzętowe oraz środowiska uruchomieniowego 232 Komunikacja pomiędzy węzłami 234 Specyfikacje wdrożenia 235 Kiedy stosować diagram wdrożenia? 236 Co dalej? 237 A Język ograniczeń obiektowych ..................................................................................239 B Dostosowywanie UML-a: profile ...............................................................................247 C Historia UML-a ............................................................................................................253 Skorowidz ....................................................................................................................259 6 | Spis treści
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|