ustawa o swiadczeniu uslug droga elektroniczna, E-Book's, Dokumenty

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apan.keep.pl
  • Podobne

     

    ustawa o swiadczeniu uslug droga elektroniczna, E-Book's, Dokumenty

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    ©Kancelaria Sejmu s. 1/12
    USTAWA
    z dnia 18 lipca 2002 r.
    Opracowano na pod-
    stawie: Dz.U. z 2002
    r. Nr 144, poz. 1204,
    z 2004 r. Nr 96, poz.
    959, Nr 173, poz.
    1808.
    o świadczeniu usług drogą elektroniczną
    1)
    Rozdział 1
    Przepisy ogólne
    Art. 1.
    Ustawa określa:
    1) obowiązki usługodawcy związane ze świadczeniem usług drogą elektro-
    niczną,
    2) zasady wyłączania odpowiedzialności usługodawcy z tytułu świadczenia
    usług drogą elektroniczną,
    3) zasady ochrony danych osobowych osób fizycznych korzystających z usług
    świadczonych drogą elektroniczną.
    Art. 2.
    Określenia użyte w ustawie oznaczają:
    1) adres elektroniczny - oznaczenie systemu teleinformatycznego umożliwiają-
    ce porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w
    szczególności poczty elektronicznej,
    2) informacja handlowa - każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub po-
    średnio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub
    osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uza-
    leżnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z
    wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą
    środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o
    1)
    Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2000/31/WE z dnia 8
    czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w
    szczególności handlu elektronicznego na rynku wewnętrznym (dyrektywa o handlu elektronicz-
    nym) (Dz.Urz. WE L 178 z 17.07.2000).
    Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z
    dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłosze-
    nia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
    04-09-09
     ©Kancelaria Sejmu s. 2/12
    towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego
    przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wy-
    nagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczą-
    cych usługi,
    3) system teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń in-
    formatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przecho-
    wywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomuni-
    kacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci urządzenia końco-
    wego w rozumieniu ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunika-
    cyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz.
    1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676),
    4) świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi, które następuje
    przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycz-
    nych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności
    stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicz-
    nych w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 3,
    5) środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządze-
    nia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe,
    umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wyko-
    rzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w
    szczególności pocztę elektroniczną,
    6) usługodawca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
    nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadząc, chociażby ubocz-
    nie, działalność zarobkową lub zawodową świadczy usługi drogą elektro-
    niczną,
    7) usługobiorca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
    nieposiadającą osobowości prawnej, która korzysta z usługi świadczonej
    drogą
    elektroniczną.
    Art. 3.
    Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    1) rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub progra-
    mów telewizyjnych i związanych z nimi przekazów tekstowych w rozumie-
    niu ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2001
    Nr 101, poz. 1114 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 56, poz. 517),
    2) używania poczty elektronicznej lub innego równorzędnego środka komuni-
    kacji elektronicznej między osobami fizycznymi, w celach osobistych nie-
    związanych z prowadzoną przez te osoby, chociażby ubocznie, działalno-
    ścią zarobkową lub wykonywanym przez nie zawodem,
    3) świadczenia przez operatora usług telekomunikacyjnych polegających na
    przekazywaniu danych lub sygnałów między zakończeniami sieci teleko-
    munikacyjnej, jeżeli przekaz ten dokonywany jest w oparciu o zasady okre-
    ślone w art. 12,
    4) przeprowadzania rozliczeń i rozrachunków międzybankowych za pomocą
    elektronicznych nośników informacji,
    04-09-09
    ©Kancelaria Sejmu s. 3/12
    5) wydawania i wykorzystywania kart płatniczych oraz pieniądza elektronicz-
    nego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe
    (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, Nr 126, poz. 1070 i Nr 141, poz. 1178),
    6) świadczenia usług drogą elektroniczną, jeżeli odbywa się ono w ramach
    struktury organizacyjnej usługodawcy, przy czym usługa świadczona drogą
    elektroniczną służy wyłącznie do kierowania pracą lub procesami gospodar-
    czymi tego podmiotu.
    Art. 4.
    1. Jeżeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy to zgoda ta:
    1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej tre-
    ści,
    2) może być odwołana w każdym czasie.
    2. Usługodawca wykazuje uzyskanie zgody, o której mowa w ust. 1, dla celów do-
    wodowych.
    Rozdział 2
    Obowiązki usługodawcy świadczącego usługi drogą elektroniczną
    Art. 5.
    1. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny
    poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, informa-
    cje podstawowe określone w ust. 2-5.
    2. Usługodawca podaje:
    1) adresy elektroniczne,
    2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz sie-
    dzibę i adres.
    3. Jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące
    właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi
    wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia.
    4. Przepis ust. 3 nie narusza obowiązku określonego w art. 21 pkt 2 ustawy z dnia 2
    lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807).
    5. Jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu
    jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań,
    podaje również:
    1) w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce za-
    mieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
    2) samorząd zawodowy, do którego należy,
    3) tytuł zawodowy, którego używa oraz państwo, w którym został on przyzna-
    ny,
    04-09-09
    ©Kancelaria Sejmu s. 4/12
    4) numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem
    nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
    5) informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodo-
    wej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.
    Art. 6.
    Usługodawca jest obowiązany zapewnić usługobiorcy dostęp do aktualnej informacji
    o:
    1) szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej
    drogą elektroniczną,
    2) funkcji i celu oprogramowania lub danych niebędących składnikiem treści
    usługi, wprowadzanych przez usługodawcę do systemu teleinformatyczne-
    go, którym posługuje się usługobiorca.
    Art. 7.
    Usługodawca zapewnia działanie systemu teleinformatycznego, którym się posługu-
    je, umożliwiając nieodpłatnie usługobiorcy:
    1) w razie, gdy wymaga tego właściwość usługi:
    a) korzystanie przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną, w
    sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych do treści przekazu
    składającego się na tę usługę, w szczególności przy wykorzystaniu technik
    kryptograficznych odpowiednich dla właściwości świadczonej usługi,
    b) jednoznaczną identyfikację stron usługi świadczonej drogą elektroniczną
    oraz potwierdzenie faktu złożenia oświadczeń woli i ich treści, niezbędnych
    do zawarcia drogą elektroniczną umowy o świadczenie tej usługi,
    w szczególności przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego
    w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
    (Dz.U. Nr 130, poz. 1450),
    2) zakończenie, w każdej chwili, korzystania z usługi świadczonej drogą elektro-
    niczną.
    Art. 8.
    1. Usługodawca:
    1) określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej „re-
    gulaminem”,
    2) nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o
    świadczenie takich usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który
    umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za po-
    mocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
    2. Usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zo-
    stały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
    3. Regulamin określa w szczególności:
    04-09-09
    ©Kancelaria Sejmu s. 5/12
    1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
    2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
    a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinfor-
    matycznym, którym posługuje się usługodawca,
    b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezpraw-
    nym,
    3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług dro-
    gą elektroniczną,
    4) tryb postępowania reklamacyjnego.
    4. Usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem.
    Art. 9.
    1. Informacja handlowa jest wyraźnie wyodrębniana i oznaczana w sposób niebu-
    dzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa.
    2. Informacja handlowa zawiera:
    1) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz
    jego adresy elektroniczne,
    2) wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen,
    nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści
    związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jed-
    noznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzy-
    ści, o ile są one składnikiem oferty,
    3) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpo-
    wiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają przepisów ustawy:
    1) z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr
    47, poz. 211, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r.
    Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027 oraz z 2002 r.
    Nr 126, poz. 1068 i 1071 i Nr 129, poz. 1102) oraz
    2) z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na
    automatach (Dz.U. z 1998 r. Nr 102, poz. 650, Nr 145, poz. 946, Nr 155,
    poz. 1014 i Nr 160, poz. 1061, z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 70, poz. 816 i Nr
    116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 84, poz. 908 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253).
    Art. 10.
    1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do
    oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
    w szczególności poczty elektronicznej.
    2. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na
    otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identy-
    fikujący go adres elektroniczny.
    04-09-09
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com