visual-basic-.net.-cwiczenia full, mojeksiążki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 4 Visual Basic .NET. wiczenia Rozdział 4. Procedury i funkcje..............................................................................................................................66 Procedury...................................................................................................................................66 Funkcje.......................................................................................................................................73 Rozdział 5. Sterowanie wykonaniem programu.............................................................................................78 Instrukcje warunkowe................................................................................................................78 Instrukcja If … Then............................................................................................................79 Instrukcja Select Case..........................................................................................................81 P;tle............................................................................................................................................84 Instrukcja For … Next.........................................................................................................84 Instrukcja For Each … Next................................................................................................87 Instrukcja Do … Loop.........................................................................................................91 Rozdział 6. Programowanie obiektowe..............................................................................................................93 Podej6cie proceduralne...............................................................................................................93 Podej6cie obiektowe...................................................................................................................94 Klasa....................................................................................................................................94 Obiekt...................................................................................................................................95 Abstrakcja............................................................................................................................95 Dziedziczenie.......................................................................................................................95 Hermetyzacja.......................................................................................................................96 Interfejs................................................................................................................................96 Polimorfizm.........................................................................................................................98 Projektowanie programów zbudowanych z obiektów...............................................................98 Projekt klas...........................................................................................................................99 Tworzenie programów zbudowanych z niezale7nych obiektów..............................................101 Podstawowe techniki programowania obiektowego..........................................................101 Składowe współdzielone....................................................................................................112 Zaawansowane techniki programowania obiektowego.....................................................114 Rozdział 7. Dane............................................................................................................................................................120 Relacyjny model baz danych....................................................................................................120 XML.........................................................................................................................................121 ADO .NET...............................................................................................................................122 Przestrzenie nazw...............................................................................................................122 Klasy..................................................................................................................................122 Obiekt Connection.............................................................................................................123 Obiekt Command...............................................................................................................127 Kreatory danych.................................................................................................................132 Lokalne kopie danych........................................................................................................136 Rozdział 8. Sprawdzanie poprawno0ci danych............................................................................................146 Uniemo7liwianie u7ytkownikom programu wpisania niepoprawnych danych.......................147 Korzystamy z kontrolek.....................................................................................................147 Korzystamy ze zdarzeE......................................................................................................154 Sprawdzanie poprawno6ci poszczególnych danych.................................................................154 Sprawdzanie poprawno6ci wszystkich danych........................................................................158 Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów...............................................160 Wyszukiwanie bł;dów.............................................................................................................160 Przechwytywanie bł;dów.........................................................................................................171 Klasa Exception.................................................................................................................172 Instrukcja Try … Catch … Finally....................................................................................172 Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów 161 wiczenie 9.1. Wyszukujemy błdy syntaktyczne Błd syntaktyczny polega na nieprzestrzeganiu reguł jzyka, w którym tworzony jest program. Na przykład, próba uycia instrukcji For bez odpowiadajcej jej instrukcji Next jest błdem syntaktycznym. Utwórz nowy projekt typu Windows Application i nazwij go . 1. 2. Zmie" nazw formularza Form1 na , jego etykiet na , a rozmiar na !! . 3. W oknie zada" wy%wietlony zostanie komunikat błdu — po zmianie nazwy formularza nie istnieje obiekt startowy projektu. Okno zada nie tylko informuje o błdach, ale równie ułatwia ich wyszukanie i naprawienie. Aby naprawi( błd: a. dwukrotnie kliknij lewym przyciskiem myszy opis błdu, b. wy%wietlone zostanie okno dialogowe pozwalajce na wybranie nowego obiektu startowego projektu (rysunek 9.1) — zaznacz formularz frmBledy i kliknij przycisk OK . Rysunek 9.1. W tym projekcie jest tylko jeden formularz i nie ma procedury o nazwie Main 4. Po zmianie obiektu startowego okno zada" nie bdzie zawiera( adnych komunikatów. Dodaj do formularza przycisk polecenia i ustaw nastpujce warto%ci jego atrybutów: Name — "# , Text — "# , Location — !$ !$ . 5. Wy%wietl okno edytora kodu. 6. Zadeklaruj zmienn formularza decWynik typu Decimmal : %#&% . 7. Poniewa przy deklaracji zmiennej popełnili%my błd, niewła%ciwe słowo zostało podkre%lone niebiesk, falist lini — aby dowiedzie( si, na czym polegał nasz błd, ustaw kursor myszy nad zaznaczonym słowem (rysunek 9.2). 8. Zauwa, e ten sam komunikat — Type ‘Decimmal’ is not definied. — wy%wietlany jest w oknie zada". Napraw błd przez podanie prawidłowej nazwy typu % . 9. Utwórz procedur zdarzenia Click przycisku cmdSilnia . W ramach procedury zdarzenia: 10. 162 Visual Basic .NET. wiczenia Rysunek 9.2. W Visual Studio wywietlony zostanie krótki opis błdów syntaktycznych a. zadeklaruj zmienn intLiczba typu Integer : %#'&(#) , b. przypisz zadeklarowanej zmiennej liczb podan przez uytkownika (zwró( uwag na błdn nazw funkcji): #'*(#+,-./0 #1#-//!2 . 11. Zadeklaruj funkcj SilniaIteracja oczekujc na argument liczba typu Integer i zwracajc dane typu Double : 3##"#(,4 &(#)2&% . 12. Usu" z sekcji deklaracji formularza deklaracj zmiennej decWynik . 13. W ramach funkcji SilniaIteracja : a. zadeklaruj zmienn dblWynik typu Double : %#&% , b. zadeklaruj zmienn licznik typu Integer : %#&(#) , c. w ptli powtarzanej przekazan jako argument liczb razy wylicz warto%( zmiennej decWynik mnoc j za kadym razem przez warto%( zmiennej licznik: d. zwró( wyliczon silni: ## . 14. W procedurze zdarzenia cmdSilnia_Click wywołaj funkcj SilniaIteracja z argumentem pobranym od uytkownika i wy%wietl na ekranie otrzymany wynik: 5)+,-"##-6"#(,#'22 . 15. W oknie zada" wy%wietlone zostan dwa komunikaty o błdach: a. pierwszy informuje o próbie odwołania si do nieistniejcej funkcji InpurBox , b. drugi — o brakujcej instrukcji Next (rysunek 9.3). Rysunek 9.3. Lista błdów syntaktycznych (składniowych) Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów 163 16. Dwukrotnie kliknij pierwszy komunikat błdu — kursor zostanie ustawiony w miejscu wystpowania błdu. Popraw nazw funkcji na (#+ . W ten sam sposób zlokalizuj drugi błd — tym razem zaznaczona zostanie instrukcja For , która nie została zako"czona słowem kluczowym Next . Dopisz je przed zwracajc wynik działania funkcji instrukcj Return : 17. ! !"! !" #$ % & 18. Zapisz projekt. wiczenie 9.2. Wyszukujemy błdy konwersji typu To, e w programie nie ma błdów syntaktycznych, nie oznacza, e bdzie on działał. Wynika to std, e próba wykonania poprawnie zapisanych instrukcji moe spowodowa( wystpienie błdu wykonania, a błdy tego typu nie s zaznaczane podczas tworzenia programu. 1. Uruchom projekt . 2. Po podaniu liczby, której silni chcemy obliczy(, i klikniciu przycisku OK , na ekranie wy%wietlony zostanie komunikat o błdzie pokazany na rysunku 9.4. Rysunek 9.4. Uruchomienie poprawnego składniowo programu mo%e zako&czy' si błdem 3. W tym przypadku błd spowodowała próba połczenia cigu znaków "Silnia wynosi" z liczb typu Double . Jeeli w programie wyst!pi bł!d, jego działanie zostaje przerywane, a na ekranie uytkownika wy%wietlony jest niewiele mu mówicy komunikat o wystpieniu błdu. 4. Kliknij przycisk Break . Wy%wietlone zostanie okno edytora kodu z zaznaczon na zielono instrukcj, której próba wykonania spowodowała błd . 5. W tym momencie program znajduje si w specjalnym trybie diagnostycznym, nazywanym trybem przerwania. Opis tego trybu znajduje si w dalszej cz%ci rozdziału, na razie zatrzymaj działanie tego trybu klikajc znajdujc si na pasku narzdzi Debug ikon Stop Debugging albo wybierajc z menu Debug opcj Stop Debugging . W obu przypadkach tryb przerwania zostanie wyłczony i zniknie zaznaczenie błdnej instrukcji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|