visual-basic-.net.-cwiczenia full, mojeksiążki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • myleskennedy.pev.pl
  • Podobne

     

    visual-basic-.net.-cwiczenia full, mojeksiążki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    4
    Visual Basic .NET. wiczenia
    Rozdział 4. Procedury i funkcje..............................................................................................................................66
    Procedury...................................................................................................................................66
    Funkcje.......................................................................................................................................73
    Rozdział 5. Sterowanie wykonaniem programu.............................................................................................78
    Instrukcje warunkowe................................................................................................................78
    Instrukcja If … Then............................................................................................................79
    Instrukcja Select Case..........................................................................................................81
    P;tle............................................................................................................................................84
    Instrukcja For … Next.........................................................................................................84
    Instrukcja For Each … Next................................................................................................87
    Instrukcja Do … Loop.........................................................................................................91
    Rozdział 6. Programowanie obiektowe..............................................................................................................93
    Podej6cie proceduralne...............................................................................................................93
    Podej6cie obiektowe...................................................................................................................94
    Klasa....................................................................................................................................94
    Obiekt...................................................................................................................................95
    Abstrakcja............................................................................................................................95
    Dziedziczenie.......................................................................................................................95
    Hermetyzacja.......................................................................................................................96
    Interfejs................................................................................................................................96
    Polimorfizm.........................................................................................................................98
    Projektowanie programów zbudowanych z obiektów...............................................................98
    Projekt klas...........................................................................................................................99
    Tworzenie programów zbudowanych z niezale7nych obiektów..............................................101
    Podstawowe techniki programowania obiektowego..........................................................101
    Składowe współdzielone....................................................................................................112
    Zaawansowane techniki programowania obiektowego.....................................................114
    Rozdział 7. Dane............................................................................................................................................................120
    Relacyjny model baz danych....................................................................................................120
    XML.........................................................................................................................................121
    ADO .NET...............................................................................................................................122
    Przestrzenie nazw...............................................................................................................122
    Klasy..................................................................................................................................122
    Obiekt Connection.............................................................................................................123
    Obiekt Command...............................................................................................................127
    Kreatory danych.................................................................................................................132
    Lokalne kopie danych........................................................................................................136
    Rozdział 8. Sprawdzanie poprawno0ci danych............................................................................................146
    Uniemo7liwianie u7ytkownikom programu wpisania niepoprawnych danych.......................147
    Korzystamy z kontrolek.....................................................................................................147
    Korzystamy ze zdarzeE......................................................................................................154
    Sprawdzanie poprawno6ci poszczególnych danych.................................................................154
    Sprawdzanie poprawno6ci wszystkich danych........................................................................158
    Rozdział 9. Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów...............................................160
    Wyszukiwanie bł;dów.............................................................................................................160
    Przechwytywanie bł;dów.........................................................................................................171
    Klasa Exception.................................................................................................................172
    Instrukcja Try … Catch … Finally....................................................................................172
    Rozdział 9.
    Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów
    161
    wiczenie 9.1.
    Wyszukujemy błdy syntaktyczne
    Błd syntaktyczny polega na nieprzestrzeganiu reguł jzyka, w którym tworzony jest
    program. Na przykład, próba uycia instrukcji
    For
    bez odpowiadajcej jej instrukcji
    Next
    jest błdem syntaktycznym.
    Utwórz nowy projekt typu
    Windows Application
    i nazwij go
    .
    1.
    2.
    Zmie" nazw formularza
    Form1
    na
    , jego etykiet na
    , a rozmiar na
    !!
    .
    3.
    W oknie zada" wy%wietlony zostanie komunikat błdu — po zmianie nazwy
    formularza nie istnieje obiekt startowy projektu. Okno zada nie tylko informuje
    o błdach, ale równie ułatwia ich wyszukanie i naprawienie. Aby naprawi( błd:
    a.
    dwukrotnie kliknij lewym przyciskiem myszy opis błdu,
    b.
    wy%wietlone zostanie okno dialogowe pozwalajce na wybranie nowego obiektu
    startowego projektu (rysunek 9.1) — zaznacz formularz
    frmBledy
    i kliknij
    przycisk
    OK
    .
    Rysunek 9.1.
    W tym projekcie
    jest tylko jeden
    formularz
    i nie ma procedury
    o nazwie Main
    4.
    Po zmianie obiektu startowego okno zada" nie bdzie zawiera( adnych komunikatów.
    Dodaj do formularza przycisk polecenia i ustaw nastpujce warto%ci jego atrybutów:
    Name

    "#
    ,
    Text

    "#
    ,
    Location

    !$ !$
    .
    5.
    Wy%wietl okno edytora kodu.
    6.
    Zadeklaruj zmienn formularza
    decWynik
    typu
    Decimmal
    :
    %#&%
    .
    7.
    Poniewa przy deklaracji zmiennej popełnili%my błd, niewła%ciwe słowo zostało
    podkre%lone niebiesk, falist lini — aby dowiedzie( si, na czym polegał nasz
    błd, ustaw kursor myszy nad zaznaczonym słowem (rysunek 9.2).
    8.
    Zauwa, e ten sam komunikat —
    Type ‘Decimmal’ is not definied.
    — wy%wietlany
    jest w oknie zada". Napraw błd przez podanie prawidłowej nazwy typu
    %
    .
    9.
    Utwórz procedur zdarzenia
    Click
    przycisku
    cmdSilnia
    .
    W ramach procedury zdarzenia:
    10.
    162
    Visual Basic .NET. wiczenia
    Rysunek 9.2.
    W Visual Studio
    wywietlony zostanie
    krótki opis
    błdów syntaktycznych
    a.
    zadeklaruj zmienn
    intLiczba
    typu
    Integer
    :
    %#'&(#)
    ,
    b.
    przypisz zadeklarowanej zmiennej liczb podan przez uytkownika (zwró(
    uwag na błdn nazw funkcji):
    #'*(#+,-./0
    #1#-//!2
    .
    11.
    Zadeklaruj funkcj
    SilniaIteracja
    oczekujc na argument
    liczba
    typu
    Integer
    i zwracajc dane typu
    Double
    :
    3##"#(,4
    &(#)2&%
    .
    12.
    Usu" z sekcji deklaracji formularza deklaracj zmiennej
    decWynik
    .
    13.
    W ramach funkcji
    SilniaIteracja
    :
    a.
    zadeklaruj zmienn
    dblWynik
    typu
    Double
    :
    %#&%
    ,
    b.
    zadeklaruj zmienn licznik typu
    Integer
    :
    %#&(#)
    ,
    c.
    w ptli powtarzanej przekazan jako argument liczb razy wylicz warto%(
    zmiennej
    decWynik
    mnoc j za kadym razem przez warto%( zmiennej licznik:
    d.
    zwró( wyliczon silni:
    ##
    .
    14.
    W procedurze zdarzenia
    cmdSilnia_Click
    wywołaj funkcj
    SilniaIteracja
    z argumentem pobranym od uytkownika i wy%wietl na ekranie otrzymany wynik:
    5)+,-"##-6"#(,#'22
    .
    15.
    W oknie zada" wy%wietlone zostan dwa komunikaty o błdach:
    a.
    pierwszy informuje o próbie odwołania si do nieistniejcej funkcji
    InpurBox
    ,
    b.
    drugi — o brakujcej instrukcji
    Next
    (rysunek 9.3).
    Rysunek 9.3.
    Lista błdów
    syntaktycznych
    (składniowych)
    Rozdział 9.
    Wyszukiwanie i programowe przechwytywanie błdów
    163
    16.
    Dwukrotnie kliknij pierwszy komunikat błdu — kursor zostanie ustawiony
    w miejscu wystpowania błdu. Popraw nazw funkcji na
    (#+
    .
    W ten sam sposób zlokalizuj drugi błd — tym razem zaznaczona zostanie instrukcja
    For
    , która nie została zako"czona słowem kluczowym
    Next
    . Dopisz je przed
    zwracajc wynik działania funkcji instrukcj
    Return
    :
    17.
    !
    !"!
    !"
    #$
    %
    &
    18.
    Zapisz projekt.
    wiczenie 9.2.
    Wyszukujemy błdy konwersji typu
    To, e w programie nie ma błdów syntaktycznych, nie oznacza, e bdzie on działał.
    Wynika to std, e próba wykonania poprawnie zapisanych instrukcji moe spowodowa(
    wystpienie błdu wykonania, a błdy tego typu nie s zaznaczane podczas tworzenia
    programu.
    1.
    Uruchom projekt
    .
    2.
    Po podaniu liczby, której silni chcemy obliczy(, i klikniciu przycisku
    OK
    ,
    na ekranie wy%wietlony zostanie komunikat o błdzie pokazany na rysunku 9.4.
    Rysunek 9.4.
    Uruchomienie
    poprawnego składniowo
    programu mo%e
    zako&czy' si błdem
    3.
    W tym przypadku błd spowodowała próba połczenia cigu znaków
    "Silnia
    wynosi"
    z liczb typu
    Double
    . Jeeli w programie wyst!pi bł!d, jego działanie
    zostaje przerywane, a na ekranie uytkownika wy%wietlony jest niewiele mu
    mówicy komunikat o wystpieniu błdu.
    4.
    Kliknij przycisk
    Break
    . Wy%wietlone zostanie okno edytora kodu z
    zaznaczon
    na zielono instrukcj, której próba wykonania spowodowała błd
    .
    5.
    W tym momencie program znajduje si w specjalnym trybie diagnostycznym,
    nazywanym trybem przerwania. Opis tego trybu znajduje si w dalszej cz%ci
    rozdziału, na razie zatrzymaj działanie tego trybu klikajc znajdujc si na pasku
    narzdzi Debug ikon
    Stop Debugging
    albo wybierajc z menu
    Debug
    opcj
    Stop
    Debugging
    . W obu przypadkach tryb przerwania zostanie wyłczony i zniknie
    zaznaczenie błdnej instrukcji.
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com