visual-basic-.net-w-praktyce.-blyskawiczne-tworzenie-aplikacji helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci Wstp ............................................................................................ 11 Cz I Projektowanie aplikacji Windows .................................. 13 Rozdzia 1. rodowisko Visual Studio ................................................................ 15 Projektowanie interfejsu aplikacji .................................................................................. 15 Tworzenie projektu .................................................................................................. 16 Dokowanie palety komponentów Toolbox ............................................................... 18 Tworzenie interfejsu za pomoc komponentów Windows Forms ............................ 19 Zapisywanie i wczytywanie projektu ....................................................................... 20 Ukryta prawda ................................................................................................................ 21 Analiza kodu pierwszej aplikacji .................................................................................... 22 Metody zdarzeniowe ....................................................................................................... 26 Metoda uruchamiana w przypadku wystpienia zdarzenia kontrolki ....................... 26 Testowanie metody zdarzeniowej ............................................................................ 27 Przypisywanie istniejcej metody do zdarze komponentów ................................... 29 Edycja metody zdarzeniowej .................................................................................... 30 Modyfikowanie wasnoci komponentów ................................................................ 30 Wywoywanie metody zdarzeniowej z poziomu kodu ............................................. 31 Reakcja aplikacji na naciskanie klawiszy ................................................................. 32 Platforma aplikacji (application framework) .................................................................. 32 Rozdzia 2. Debugowanie kodu ......................................................................... 35 Skd bior si bdy i jak ich unika? ............................................................................. 35 Kontrolowane uruchamianie aplikacji ............................................................................ 36 Program z bdem — pole do popisu dla debuggera ................................................ 36 ledzenie wykonywania programu krok po kroku (klawisze F10 i F11) .................. 37 Run to Cursor (klawisze Ctrl+F10) .......................................................................... 38 Breakpoint (klawisz F9) ........................................................................................... 39 Okna Locals i Watch ................................................................................................ 40 Stan wyjtkowy .............................................................................................................. 42 Przechwytywanie wyjtków w konstrukcji try..catch ............................................... 43 Zgaszanie wyjtków ................................................................................................ 45 4 Visual Basic .NET w praktyce. Byskawiczne tworzenie aplikacji Rozdzia 3. Jzyk Visual Basic .......................................................................... 47 Platforma .NET .............................................................................................................. 47 Trivia .............................................................................................................................. 49 Podstawowe typy danych ............................................................................................... 49 Deklaracja i zmiana wartoci zmiennej .................................................................... 49 Typy liczbowe oraz znakowy ................................................................................... 50 Opcje Strict, Infer i Explicit ..................................................................................... 53 Priorytety operatorów ............................................................................................... 56 Weryfikacja typów ................................................................................................... 58 acuchy .................................................................................................................. 59 Weryfikowanie zgodnoci acucha ze wzorcem ..................................................... 62 Typ wyliczeniowy .................................................................................................... 63 Leniwe inicjowanie zmiennych ................................................................................ 65 Funkcje i metody ............................................................................................................ 65 Przecianie metod ................................................................................................... 66 Domylne wartoci argumentów metod — argumenty opcjonalne .......................... 67 Wartoci zwracane przez metody ............................................................................. 68 Zwracanie wartoci przez argument metody (ByRef) .............................................. 68 Delegacje i zdarzenia ............................................................................................... 70 Wyraenia lambda .................................................................................................... 71 Typy wartociowe i referencyjne .................................................................................... 72 Nullable .................................................................................................................... 74 Pudekowanie ........................................................................................................... 75 Sterowanie przepywem ................................................................................................. 76 Instrukcja warunkowa If..Else .................................................................................. 76 Instrukcja wyboru Select .......................................................................................... 77 Ptle ..........................................................................................................................77 Wyjtki ........................................................................................................................... 79 Dyrektywy preprocesora ................................................................................................. 82 Kompilacja warunkowa — ostrzeenia .................................................................... 82 Definiowanie staych preprocesora .......................................................................... 83 Bloki ......................................................................................................................... 83 Atrybuty ......................................................................................................................... 84 Kolekcje ......................................................................................................................... 84 „Zwyke” tablice ...................................................................................................... 85 Ptla foreach ............................................................................................................. 88 Sortowanie ............................................................................................................... 89 Kolekcja List ............................................................................................................ 90 Kolekcja SortedList i inne sowniki ......................................................................... 91 Kolejka i stos ............................................................................................................ 92 Rozdzia 4. Projektowanie zorientowane obiektowo ........................................... 95 Przykad struktury (Ulamek) .......................................................................................... 96 Przygotowanie projektu ............................................................................................ 96 Konstruktor i wspódzielone obiekty skadowe ........................................................ 97 Pierwsze testy ........................................................................................................... 98 Konwersje na acuch (metoda ToString) i na typ double ........................................ 99 Metoda upraszczajca uamek .................................................................................. 99 Wasnoci ............................................................................................................... 100 Operatory arytmetyczne ......................................................................................... 101 Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode .................................. 103 Operatory konwersji ............................................................................................... 104 Implementacja interfejsu (na przykadzie IComparable) .............................................. 105 Spis treci 5 Definiowanie typów parametrycznych ......................................................................... 107 Definiowanie typów ogólnych ............................................................................... 108 Okrelanie warunków, jakie maj spenia parametry ............................................ 109 Implementacja interfejsów przez typ ogólny .......................................................... 110 Definiowanie aliasów ............................................................................................. 112 Typy ogólne z wieloma parametrami ..................................................................... 113 Rozszerzenia ................................................................................................................. 114 Sowo kluczowe With ................................................................................................... 116 Typy anonimowe .......................................................................................................... 117 Rozdzia 5. Przegld komponentów biblioteki Windows Forms .......................... 119 Notatnik.NET ............................................................................................................... 119 Projektowanie interfejsu aplikacji i menu gówne .................................................. 120 Okna dialogowe i pliki tekstowe ............................................................................ 126 Edycja i korzystanie ze schowka ............................................................................ 134 Drukowanie ............................................................................................................ 135 Elektroniczna kukuka .................................................................................................. 145 Ekran powitalny (splash screen) ............................................................................. 145 Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .................................................. 148 Odtwarzanie pliku dwikowego ........................................................................... 151 Ustawienia aplikacji ..................................................................................................... 153 Tworzenie ustawie w trakcie projektowania aplikacji .......................................... 153 Odczytywanie ustawie z poziomu kodu ............................................................... 154 Zapisywanie ustawie z poziomu kodu .................................................................. 155 Dywan graficzny .......................................................................................................... 156 Zdarzenie Paint formy ............................................................................................ 156 Kolorowy wzór ....................................................................................................... 157 Buforowanie ........................................................................................................... 158 Zapisywanie obrazu dywanu do pliku .................................................................... 159 Rysowanie zbiorów Mandelbrota i Julii ....................................................................... 160 Troch teorii ........................................................................................................... 160 Implementacja ........................................................................................................ 163 Lista uruchomionych procesów .................................................................................... 166 Rozdzia 6. Przecignij i upu ........................................................................ 169 Podstawy ...................................................................................................................... 169 Interfejs przykadowej aplikacji ............................................................................. 170 Inicjacja procesu przecigania ................................................................................ 171 Akceptacja upuszczenia elementu .......................................................................... 173 Reakcja na upuszczenie elementu .......................................................................... 174 Czynnoci wykonywane po zakoczeniu procesu przenoszenia i upuszczania ...... 175 Przenoszenie elementów midzy rónymi aplikacjami .......................................... 176 Zagadnienia zaawansowane .......................................................................................... 176 Opónione inicjowanie procesu przenoszenia ........................................................ 176 Przenoszenie wielu elementów ............................................................................... 179 Przenoszenie plików ............................................................................................... 181 Rozdzia 7. Przezroczyste okna o dowolnym ksztacie ...................................... 183 Konfiguracja formy ...................................................................................................... 183 Wczytywanie obrazu .................................................................................................... 184 Przezroczysto i agodne znikanie okna ...................................................................... 186 Zamykanie klawiszem Esc ........................................................................................... 187 Przenoszenie formy za dowolny punkt ......................................................................... 188 Menu kontekstowe ........................................................................................................ 189 6 Visual Basic .NET w praktyce. Byskawiczne tworzenie aplikacji Rozdzia 8. Projektowanie kontrolek ............................................................... 193 Komponent FileListBox ............................................................................................... 194 Implementacja podstawowych funkcjonalnoci ..................................................... 194 Rozbudowa komponentu o moliwo zmiany katalogu ........................................ 203 Waciwoci ........................................................................................................... 205 Zdarzenia — interakcja z komponentem ................................................................ 210 Odwieanie komponentu i automatyczne ledzenie zmian w prezentowanym katalogu ................................................................................. 216 Kompilacja komponentu do postaci biblioteki DLL .............................................. 219 Prosty przykad wykorzystania komponentu FileListBox: przegldanie plików tekstowych .......................................................................... 224 Kolorowy pasek postpu .............................................................................................. 228 Tworzenie projektu ................................................................................................ 228 Rysowanie obramowania kontrolki ........................................................................ 229 Pola i wasnoci ...................................................................................................... 230 Rysowanie paska postpu ....................................................................................... 233 Metody ................................................................................................................... 234 Zdarzenia ................................................................................................................ 235 Rozdzia 9. Zarzdzane biblioteki DLL i mechanizm rozpoznawania typów ......... 239 Tworzenie zarzdzanej biblioteki DLL ........................................................................ 240 Projekt biblioteki DLL ........................................................................................... 240 Dodawanie referencji do biblioteki systemowej platformy .NET ........................... 241 Wywietlanie informacji o systemie i platformie .NET ......................................... 242 Zmiana przestrzeni nazw biblioteki .............................................................................. 243 Statyczne adowanie bibliotek DLL ............................................................................. 243 Doczanie do projektu bibliotek DLL uytkownika .............................................. 243 Dynamiczne adowanie zarzdzanych bibliotek DLL i dynamiczne rozpoznawanie typów .......................................................................... 245 Dynamiczne adowanie zarzdzanej biblioteki .dll ................................................ 245 Analiza zawartoci biblioteki zaadowanej dynamicznie ....................................... 246 Weryfikacja obecnoci w bibliotece DLL klasy o znanej nazwie .......................... 247 Lista metod w klasie z biblioteki DLL ................................................................... 248 Weryfikacja obecnoci konkretnej metody w klasie z biblioteki DLL ................... 249 Lista argumentów wybranej metody ...................................................................... 250 Uruchamianie metody wspódzielonej z klasy wczytanej z biblioteki DLL ........... 252 Uruchamianie metody na rzecz instancji obiektu. Przekazywanie parametrów i odczytywanie zwracanej wartoci ......................... 254 Póne wizanie na typie Object .................................................................................... 255 Rozdzia 10. Aplikacje konsolowe i informacje o systemie ................................ 257 Klasa Console ............................................................................................................... 257 Projekt aplikacji konsolowej .................................................................................. 257 Drukowanie napisów w konsoli ............................................................................. 259 Czekanie na akceptacj uytkownika ..................................................................... 259 Odczytywanie danych z klawiatury ........................................................................ 260 Komunikat „okienkowy” w aplikacji konsolowej .................................................. 261 Informacje o rodowisku aplikacji ................................................................................ 262 Podstawowe informacje o systemie i profilu uytkownika .................................... 263 Katalogi specjalne zdefiniowane w biecym profilu uytkownika ....................... 264 Odczytywanie zmiennych rodowiskowych ........................................................... 264 Lista dysków logicznych ........................................................................................ 265
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|