visual-basic.-wzorce-projektowe ebook, ebooki-ksiazki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] IDZ DO Visual Basic. Wzorce projektowe Autorzy: James W. Cooper T³umaczenie: Jaromir Senczyk Tytu³ orygina³u: SPIS TRECI KATALOG KSI¥¯EK KATALOG ONLINE Visual Basic. Design Patterns. VB 6.0 and VB.NET ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG ISBN: 83-7197-710-7 Liczba stron: 440 TWÓJ KOSZYK Ta ksi¹¿ka jest praktycznym podrêcznikiem tworzenia programów w jêzyku Visual Basic (w wersji 6 oraz .NET) wykorzystuj¹cych wzorce projektowe. Mo¿e s³u¿yæ tak¿e jako krótkie wprowadzenie do programowania w nowej wersji .NET jêzyka Visual Basic. Wzorce projektowe omówiono w niej w szeregu krótkich rozdzia³ów, z których ka¿dy przedstawia jeden wzorzec i ilustruje jego wykorzystanie za pomoc¹ jednego lub wiêcej kompletnych i dzia³aj¹cych programów z okienkowym interfejsem u¿ytkownika. Ka¿dy rozdzia³ zawiera te¿ diagramy UML ilustruj¹ce powi¹zania pomiêdzy klasami wystêpuj¹cymi w implementacji wzorca. Dziêki niniejszej ksi¹¿ce czytelnik dowie siê, ¿e wzorce projektowe stanowi¹ powszechnie stosowany sposób organizacji obiektów w programach w celu ich uproszczenia i u³atwienia póniejszych modyfikacji. Wzorce projektowe wprowadzaj¹ tak¿e zasób nowych pojêæ, dziêki któremu ³atwiej mo¿na opisaæ konstrukcje tworzonych programów. Programici w trakcie zapoznawania siê z tematyk¹ wzorców projektowych doznaj¹ zwykle momentu olnienia odkrywaj¹c potêgê poznawanego wzorca. Moment ten oznacza, ¿e w³anie uwiadomili sobie, w jaki sposób mog¹ wykorzystaæ dany wzorzec w swojej pracy. DODAJ DO KOSZYKA CENNIK I INFORMACJE ZAMÓW INFORMACJE O NOWOCIACH ZAMÓW CENNIK CZYTELNIA FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE Wydawnictwo Helion ul. Chopina 6 44-100 Gliwice tel. (32)230-98-63 e-mail: helion@helion.pl Spis treci Przedmowa.........................................................................................................13 Cz I Programowanie obiektowe w jzyku Visual Basic..........15 Rozdział 1. Czym s wzorce projektowe?.........................................................17 Definicja wzorców projektowych..................................................................................18 Proces uczenia si ..........................................................................................................20 Studiowanie wzorców projektowych.............................................................................21 Uwagi na temat podej"cia obiektowego.........................................................................21 Wzorce projektowe w Visual Basicu.............................................................................22 Jak zorganizowana jest ta ksi)*ka?................................................................................22 Rozdział 2. Diagramy UML...............................................................................23 Dziedziczenie.................................................................................................................24 Interfejsy ........................................................................................................................25 Kompozycja ...................................................................................................................26 Adnotacje .......................................................................................................................27 Diagramy UML — program WithClass.........................................................................27 Pliki projektów Visual Basica........................................................................................28 Rozdział 3. Klasy i obiekty w Visual Basicu......................................................29 Prosty program konwersji temperatur............................................................................29 Tworzenie klasy Temperature........................................................................................30 Konwersja na stopnie Kelvina ................................................................................32 Przesunicie decyzji do klasy Temperature...................................................................32 Zastosowanie klas do konwersji warto"ci i formatu......................................................34 Obsługa niedozwolonych warto"ci .........................................................................36 Klasa String Tokenizer...................................................................................................36 Klasy i obiekty ...............................................................................................................38 Zawieranie klas .......................................................................................................40 Inicjalizacja klasy...........................................................................................................40 Klasy i metody typu Property ........................................................................................41 Kolejny przykład interfejsu klasy — woltomierz..........................................................43 Klasa vbFile ...................................................................................................................43 Styl programowania w Visual Basicu............................................................................45 Podsumowanie ...............................................................................................................46 Rozdział 4. Programowanie obiektowe.............................................................47 Tworzenie obiektów w Visual Basicu ...........................................................................48 Tworzenie instancji obiektów........................................................................................49 Program do pomiaru odległo"ci.....................................................................................49 Metody wewn)trz obiektów...........................................................................................50 Zmienne .........................................................................................................................50 4 Visual Basic. Wzorce projektowe Przekazywanie parametrów przez referencj i przez warto"?........................................51 @argon obiektowy ..........................................................................................................51 Rozdział 5. Tworzenie kontrolek w Visual Basicu..............................................53 Pod"wietlone pole tekstowe...........................................................................................53 Zmiana wymiarów kontrolki...................................................................................55 Testowanie kontrolki HiText .........................................................................................55 Wła"ciwo"ci i metody kontrolki ....................................................................................56 Kompilacja.....................................................................................................................57 Podsumowanie ...............................................................................................................57 Rozdział 6. Dziedziczenie i interfejsy................................................................59 Interfejsy ........................................................................................................................59 Symulator inwestycji......................................................................................................60 Implementacja symulatora.............................................................................................61 Kiedy u*y? interfejsu? ...................................................................................................62 Metody wspólne.............................................................................................................65 Interfejsy ukryte.............................................................................................................66 Podsumowanie ...............................................................................................................67 Rozdział 7. Wprowadzenie do j0zyka Visual Basic .NET....................................69 Ró*nice w składni Visual Basic .NET...........................................................................69 Ulepszona składnia funkcji .....................................................................................70 Deklaracje zmiennych i ich zakresy...............................................................................71 Obiekty w Visual Basic .NET.................................................................................72 Opcje kompilatora..........................................................................................................73 Zmienne numeryczne w Visual Basic .NET...........................................................74 Wła"ciwo"ci w jzyku Visual Basic wersja 6 i VB.NET ..............................................74 Skrócona notacja operacji przypisania ............................................................................75 Jzyki prekompilowane i zarz)dzanie pamici)............................................................76 Klasy w Visual Basic .NET ...........................................................................................76 Tworzenie aplikacji w "rodowisku Visual Basic .NET .................................................78 Najprostszy program okienkowy w Visual Basic .NET ................................................79 Zastosowanie dziedziczenia...........................................................................................81 Konstruktory ..................................................................................................................82 Programowanie grafiki w Visual Basic .NET................................................................84 Podpowiedzi i kursory ...................................................................................................85 Przeci)*anie metod ........................................................................................................85 Dziedziczenie w jzyku Visual Basic .NET......................................................................86 Przestrzenie nazw...........................................................................................................87 Klasa Square............................................................................................................88 Dostp do składowych klasy..........................................................................................89 Zastpowanie metod w klasach pochodnych.................................................................89 Przeci)*anie i przesłanianie ...........................................................................................90 Zastpowanie kontrolek.................................................................................................92 Interfejsy ........................................................................................................................93 Podsumowanie ...............................................................................................................94 Rozdział 8. Tablice, pliki oraz wyjtki w Visual Basic .NET...............................95 Tablice............................................................................................................................95 Kolekcje .........................................................................................................................97 Klasa ArrayList.......................................................................................................97 Tablice z kodowaniem mieszaj)cym ......................................................................98 Klasa SortedList......................................................................................................98 Wyj)tki...........................................................................................................................98 Obsługa wielu wyj)tków................................................................................................99 Spis treci 5 Wywoływanie wyj)tków..............................................................................................100 Operacje na plikach......................................................................................................100 Klasa File ..............................................................................................................101 Odczyt danych z pliku tekstowego .......................................................................102 Zapis danych w pliku tekstowym..........................................................................102 Wyj)tki a operacje na plikach......................................................................................102 Sprawdzanie osi)gnicia koGca pliku ..........................................................................103 Klasa FileInfo...............................................................................................................103 Klasa vbFile .................................................................................................................104 Cz II Wzorce konstrukcyjne................................................107 Rozdział 9. Wzorzec Simple Factory...............................................................109 Sposób działania wzorca Simple Factory ....................................................................109 Przykładowy program..................................................................................................110 Klasy pochodne............................................................................................................110 Klasa Simple Factory...................................................................................................111 U*ycie fabryki.......................................................................................................112 Implementacja fabryki w Visual Basic .NET ..............................................................113 Fabryki w obliczeniach matematycznych....................................................................114 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................115 Rozdział 10. Wzorzec Factory Method.............................................................117 Klasa Swimmer............................................................................................................120 Klasa Events i jej klasy pochodne................................................................................120 Rozstawienie bezpo"rednie..........................................................................................122 Rozstawienie okalaj)ce.........................................................................................123 Program rozstawiaj)cy.................................................................................................124 Jeszcze jedno zastosowanie fabryki.............................................................................124 Program rozstawiaj)cy w Visual Basic .NET..............................................................125 Kiedy nale*y u*ywa? wzorca Factory Method? ..........................................................127 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................128 Rozdział 11. Wzorzec Abstract Factory............................................................129 Abstract Factory i projektowanie ogrodów .....................................................................129 Interfejs u*ytkownika programu Gardener ..................................................................131 Abstract Factory w Visual Basic .NET........................................................................133 PictureBox.............................................................................................................135 Obsługa zdarzeG wyboru.......................................................................................135 Rozbudowa programu o kolejne klasy.........................................................................137 Konsekwencje stosowania wzorca Abstract Factory...................................................137 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................137 Rozdział 12. Wzorzec Singleton.......................................................................139 Wzorzec Singleton i metody statyczne........................................................................139 Obsługa błdów............................................................................................................141 Globalny punkt dostpu ...............................................................................................141 Kontrolka MSComm i wzorzec Singleton...................................................................142 Porty dostpne w systemie....................................................................................143 Wzorzec Singleton w Visual Basic .NET....................................................................144 Zastosowanie konstruktora o dostpie prywatnym...............................................145 Obsługa błdów.....................................................................................................145 Program SpoolDemo....................................................................................................146 Globalny punkt dostpu ...............................................................................................148 Inne konsekwencje wzorca Singleton..........................................................................148 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................148 6 Visual Basic. Wzorce projektowe Rozdział 13. Wzorzec Builder...........................................................................149 Program do "ledzenia inwestycji..................................................................................150 Zastosowanie wzorca Builder......................................................................................151 Budowniczy okna listy wyboru....................................................................................153 Budowniczy okna pól wyboru .....................................................................................154 Implementacja wzorca Builder w Visual Basic .NET .................................................155 Klasa StockFactory ...............................................................................................156 Klasa CheckChoice...............................................................................................157 Klasa ListboxChoice.............................................................................................158 Kolekcje obiektów klasy Items....................................................................................159 Ostateczna wersja programu .................................................................................160 Konsekwencje zastosowania wzorca Builder ..............................................................160 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................162 Rozdział 14. Wzorzec Prototype ......................................................................163 Klonowanie obiektów w Visual Basicu wersja 6.........................................................164 Zastosowanie prototypu...............................................................................................164 Zastosowanie wzorca Prototype...................................................................................167 Dodatkowe metody w klasach pochodnych..........................................................168 Ró*ne klasy o wspólnym interfejsie .....................................................................169 Mened*er prototypów ..................................................................................................171 Wzorzec Prototype w Visual Basic .NET....................................................................172 Konsekwencje stosowania wzorca Prototype ..............................................................175 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................176 Podsumowanie wzorców konstrukcyjnych..................................................................176 Cz III Wzorce strukturalne...................................................177 Rozdział 15. Wzorzec Adapter.........................................................................179 Przenoszenie danych pomidzy listami .......................................................................179 Zastosowanie MSFlexGrid ..........................................................................................180 Wykorzystanie TreeView ............................................................................................183 Adapter obiektów..................................................................................................183 Adaptery w Visual Basic .NET....................................................................................184 Adapter kontrolki TreeView w VisualBasic.NET.......................................................186 Zastosowanie DataGrid................................................................................................187 Adapter klas .................................................................................................................188 Adaptery podwójne......................................................................................................189 Adaptery obiektów i adaptery klas w Visual Basic .NET............................................190 Adaptery dynamiczne ..................................................................................................190 Adaptery w jzyku Visual Basic..................................................................................190 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................190 Rozdział 16. Wzorzec Bridge...........................................................................191 Klasy visList ................................................................................................................194 Diagram klas ................................................................................................................194 Rozbudowa mostu........................................................................................................195 Kontrolki ActiveX jako mosty.....................................................................................196 Wzorzec Bridge w Visual Basic .NET.........................................................................198 Klasa ProductList..................................................................................................198 Klasa ProductTable...............................................................................................199 Wczytywanie danych ............................................................................................200 Zamiana stron mostu....................................................................................................201 Konsekwencje stosowania wzorca Bridge.....................................................................202 Zagadnienia do przemy"lenia.......................................................................................202
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|