visual-c#-2008.-projektowanie-aplikacji.-pierwsze-starcie full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 4 Visual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcie Rozdział 5. Wybrane techniki programowania dla systemu Windows .................. 95 Dostęp do rejestrów systemu Windows .......................................................................... 95 Zarządzane biblioteki DLL ........................................................................................... 101 Tworzenie zarządzanej biblioteki DLL .................................................................. 102 Statyczne ładowanie bibliotek DLL ....................................................................... 106 Dynamiczne ładowanie zarządzanych bibliotek DLL i dynamiczne rozpoznawanie typów .......................................................................................... 108 Mechanizm PInvoke i funkcje WinAPI ........................................................................ 118 Komunikaty Windows .................................................................................................. 125 Wysyłanie komunikatów Windows ........................................................................ 125 Odbieranie komunikatów Windows ....................................................................... 129 Rozdział 6. Odczytywanie i zapisywanie danych w plikach XML ....................... 133 Podstawy języka XML ................................................................................................. 133 Deklaracja .............................................................................................................. 134 Elementy ................................................................................................................ 134 Atrybuty ................................................................................................................. 134 Komentarze ............................................................................................................ 135 Zapis i odczyt danych z pliku XML ............................................................................. 135 Serializacja obiektów do pliku XML ............................................................................ 141 XML i ADO.NET ......................................................................................................... 144 Rozdział 7. Biblioteka ADO.NET i SQL Server .................................................. 147 Część III Platforma .NET 3.0 ..................................................... 163 Rozdział 8. Krótka historia platformy .NET, czyli przewodnik po jej wersjach ...... 165 Historia ......................................................................................................................... 165 Teraźniejszość .............................................................................................................. 167 Rozdział 9. WPF i XAML — nowe narzędzia projektowania wizualnego ............. 169 Kolory w WPF .............................................................................................................. 171 Analiza kodu XAML aplikacji WPF ............................................................................ 174 Wyzwalacze (triggers) .................................................................................................. 175 Wypełnienie gradientem ............................................................................................... 179 Tworzenie obiektu w kodzie XAML ............................................................................ 182 WPF Browser Application ............................................................................................ 185 Rozdział 10. Historia pewnego przycisku .......................................................... 189 Elementy zagnieżdżone ................................................................................................ 189 Style .............................................................................................................................. 195 Rozdział 11. Transformacje i animacje .............................................................. 199 Transformacje ............................................................................................................... 199 Animacje ...................................................................................................................... 203 Szablony ....................................................................................................................... 207 Część IV Dodatki ...................................................................... 209 Dodatek A Język C# ....................................................................................... 211 Język C# 2.0 .................................................................................................................. 211 Podstawowe typy danych ........................................................................................ 212 Sterowanie przepływem .......................................................................................... 220 Zwracanie wartości przez argument metody ........................................................... 223 Wyjątki.................................................................................................................... 224 Dyrektywy preprocesora ......................................................................................... 226 Atrybuty .................................................................................................................. 229 Spis treści 5 Kolekcje ........................................................................................................................ 229 Nowości języka C# 3.0 .................................................................................................. 236 Dodatek B Projektowanie zorientowane obiektowo w C# 2.0........................... 245 Typy wartościowe i referencyjne................................................................................... 245 Przykład struktury (Ulamek) ......................................................................................... 247 Implementacja interfejsu (IComparable) ................................................................. 256 Definiowanie typów parametrycznych .................................................................... 257 Dodatek C Szalenie krótki wstęp do SQL ........................................................ 265 Select ............................................................................................................................. 265 Insert.............................................................................................................................. 266 Delete ............................................................................................................................ 266 Skorowidz ..................................................................................... 267 Rozdział 5. Wybrane techniki programowania dla systemu Windows Platforma .NET stanowi osobną, w dużej mierze autonomiczną warstwę systemu Win- dows. Aplikacje uruchamiane w jej obrębie nie muszą, a wręcz nie powinny odwoływać się do głębszych poziomów systemu. Czasem jest to jednak trudne do uniknięcia. Albo dlatego, że nie ma innej możliwości, aby uzyskać od systemu Windows to, czego akurat nasz program potrzebuje, albo po prostu dlatego, że taka droga jest znacznie łatwiejsza do realizacji. Musimy sobie jednak zdawać sprawę z kilku niebezpieczeństw związanych z sięganiem do macierzystej platformy Windows. Każde odwołanie do bibliotek Win32, jak na- zywa się teraz oryginalną warstwę WinAPI systemu Windows, pociąga za sobą brak możliwości przeniesienia całego projektu. Nie można bowiem zakładać, że w innych systemach istnieją biblioteki o tej samej nazwie i zawierające te same funkcje. Pamię- tajmy także, że każde odwołanie do bibliotek spoza platformy .NET utrudnia lub wręcz uniemożliwia kontrolę bezpieczeństwa jej podzespołów (ang. assembly ), a zasoby z platformy Win32 nie mogą być kontrolowane przez garbage collector . To tyle utyskiwania i ostrzeżeń, a teraz zróbmy krótki przegląd najważniejszych tech- nologii, które pozwalają na korzystanie z mechanizmów platformy Win32. Jedynym wyjątkiem w tym rozdziale jest fragment dotyczący zarządzanych bibliotek DLL, które nie wymagają odwołań do Win32. Dostęp do rejestrów systemu Windows Windows udostępnia rejestr systemowy jako miejsce, w którym aplikacje Win32 po- winny przechowywać swoje ustawienia i inne niebyt obszerne dane. Każdy użytkownik posiada własną część rejestru, co bardzo ułatwia personalizację ustawień aplikacji. 96 Część II ♦ Platforma .NET 2.0 Rejestr może być także przydatny w inny sposób — z ustawień użytkownika znajdu- jących się w rejestrze można bowiem odczytać niektóre informacje o systemie, np. po- łożenie katalogów specjalnych. I właśnie w taki sposób wykorzystamy rejestr w pierw- szym zadaniu tego podrozdziału. Przygotujemy aplikację, która będzie wyświetlać ścieżkę do katalogu specjalnego Moje dokumenty użytkownika odczytaną z rejestru (każdy użytkownik ma swój własny katalog tego typu). Ścieżkę dostępu do tego katalogu można odczytać w rejestrze systemowym w części danych użytkownika (tj. w części umiesz- czonej w kluczu głównym HKEY_CURRENT_USER ), w kluczu \Software\Microsoft\ Windows\ CurrentVersion\Explorer\Shell Folders z wartości Personal . Aby nieco zo- rientować się w strukturze zawartości rejestru oraz sprawdzić istnienie interesującego nas klucza, można wykorzystać systemowy edytor rejestru (polecenie regedit z linii poleceń, rysunek 5.1). Rysunek 5.1. Klucz rejestru przechowujący informacje o ścieżkach do katalogów specjalnych Odczytywanie ścieżki do katalogów specjalnych wprost z rejestru nie jest optymalnym rozwiązaniem. O wiele prościej jest skorzystać z klasy SpecialFolders w przestrzeni nazw System.Environment . Przykładowo ścieżkę do katalogu Moje dokumenty można odczytać z własności System.Environment.SpecialFolder.MyDocuments . Jeszcze raz chciałbym zwrócić uwagę na to, że aplikacje, które pisaliśmy do tej pory, były w znacznym stopniu niezależne od systemu operacyjnego, na którym osadzona jest platforma .NET. Oznacza to, że nasze programy mogą zostać uruchomione na kom- puterach działających pod kontrolą innych systemów, jeżeli tylko zainstalowana jest na nich odpowiednia wersja środowiska .NET lub alternatywnego środowiska Mono. Natomiast jeżeli zdecydujemy się użyć rejestru Windows do przechowywania danych, to z powodu braku jego odpowiednika w innych systemach aplikacja natychmiast traci zaletę przenaszalności.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|