w małym ciele duży zuch. skuteczny program zapobiegania depresji u dzieci pełna wersja, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lilyth.htw.pl
  • Podobne

     

    w małym ciele duży zuch. skuteczny program zapobiegania depresji u dzieci pełna wersja, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci
    Cz I
    Dlaczego dzieci potrzebuj optymizmu
    9
    1.
    Weksel
    11
    2.
    Od pierwszego kroku do pierwszej randki
    21
    3.
    Stworzenie zespou
    31
    Cz II Gdy wychowywanie dziecka z wyu demograficznego
    przynosi ze efekty
    37
    4.
    Ruch wspierania poczucia wasnej wartoci
    39
    5.
    Epidemia depresji
    53
    Cz III Czy Twoje dziecko jest optymist, czy pesymist?
    65
    6.
    Fundamenty optymizmu
    67
    7.
    Mierzenie optymizmu
    85
    8.
    Skd bierze si optymizm
    113
    Cz IV Jak wzbudzi w dziecku optymizm
    i da mu poczucie kontroli
    133
    9.
    Program Prewencyjny Uniwersytetu w Pensylwanii
    135
    10.
    Pokonanie automatycznego pesymizmu u dziecka
    153
    11.
    Zmiana stylu wyjaniania Twojego dziecka
    185
    12.
    Kwestionowanie i dekatastrofizacja
    217
    13.
    Doskonalenie umiejtnoci spoecznych
    255
    Cz V Dzieci XXI wieku
    301
    14.
    Piramida optymizmu: niemowlta, kilkulatki i przedszkolaki
    303
    15.
    Granice optymizmu
    325
    Podzikowania
    331
    10
    Pokonanie
    automatycznego
    pesymizmu u dziecka
    P
    rogram Prewencyjny Uniwersytetu Pensylwanii przyniós wspa-
    niae efekty w zapobieganiu depresji u uczniów szkó podstawo-
    wych i gimnazjalnych, dlatego postanowilimy nauczy go rodziców,
    tak aby mogli oni pomóc swoim dzieciom w domu. W nastpnych czte-
    rech rozdziaach dowiesz si, jak nauczy swoje dziecko gównych
    technik optymizmu — to wanie te umiejtnoci pomogy w immuni-
    zacji dzieci uczestniczcych w Programie Prewencyjnym Uniwersytetu
    Pensylwanii przeciwko depresji. W tym rozdziale nauczysz si pokazy-
    wa dziecku, jaki jest zwizek midzy jego sposobem mylenia a emo-
    cjonalnymi reakcjami. W rozdziale 11. zdobdziesz umiejtnoci, które
    pomog Ci pielgnowa optymistyczny styl wyjaniania u dziecka,
    a w rozdziale 12. dowiesz si, jak nauczy dziecko prowadzi twórczy
    dialog z wasnymi pesymistycznymi mylami. Umiejtnoci spoeczne,
    które mog pomóc dziecku zwalczy depresj, zostan omówione w roz-
    dziale 13.
    Jeli chcesz nauczy swoje dziecko poznawczych umiejtnoci opty-
    mizmu, musisz najpierw zmieni wasny sposób mylenia. Dzieci w duym
    stopniu przejmuj pesymizm od rodziców i nauczycieli, dlatego wane
     154
    W MAYM CIELE DUY ZUCH
    jest, eby sta si wzorem optymistycznego mylenia dla swojej pociechy.
    W tym rozdziale skupimy si na dwóch wanych kwestiach. Najpierw
    nauczymy Ci stosowa kad z technik we wasnym yciu, a potem
    podpowiemy, jak zapozna nimi Twoje dziecko. Dopóki sam nie b-
    dziesz umia swobodnie korzysta z tych umiejtnoci, trudno bdzie Ci
    nauczy ich kogo innego.
    Zanim na dobre rozpoczniemy ten rozdzia, musisz zrozumie, e
    zaprezentowane tu strategie nie dziaaj jak magiczna ródka. Jeli
    jeste pesymist i potrafisz znale ukryt krytyk w kadym komple-
    mencie oraz zy omen w kadym pomylnym przedsiwziciu, nie zo-
    baczysz nagle szklanki w poowie penej po przeczytaniu tej ksiki.
    Dziki regularnym wiczeniom nauczysz si kwestionowa swoje pe-
    symistyczne myli, jednak to wymaga czasu i wysiku z Twojej strony.
    Przypominam Ci, e kurs, w którym bray udzia dzieci w ramach Pro-
    gramu Prewencyjnego Uniwersytetu Pensylwanii, trwa cznie 24 go-
    dziny. Przez ten cay czas dzieci uczyy si optymizmu i wiczyy nowe
    umiejtnoci w praktyce, przy czym cz zada wykonyway po zaj-
    ciach w domu. Aby wycign jak najwicej z czterech najbliszych
    rozdziaów, najpierw przeczytaj dokadnie kady z nich. Zobaczysz, e
    niektóre zagadnienia dotycz Ciebie, a inne Twojego dziecka. Potem
    wró do pierwszego dziau skierowanego do dorosych i przewicz tech-
    niki tam zaprezentowane. Przeznacz godzin na wiczenie nowych
    umiejtnoci i postaraj si, eby nikt w tym czasie Ci nie przeszkadza.
    I pamitaj: bd cierpliwy. Nauka wymaga czasu, a proponowane przez
    nas techniki mog zmieni Twoje ycie na zawsze. Gdy poczujesz, e
    posiade ju now umiejtno, przejd do nastpnego dziau, w którym
    dowiesz si, jak nauczy jej Twoje dziecko.
    PRZEGLD
    Techniki, które poznasz w tym oraz nastpnych dwóch rozdziaach,
    przypominaj gówne taktyki stosowane przez terapeutów w leczeniu
    depresji. Zostay one przez nas zmodyfikowane, tak aby mogli je sto-
    sowa ludzie nie cierpicy na t chorob. Terapia poznawcza trwa krót-
    ko, a jej skuteczno jest podobna jak w przypadku leków na depresj.
    Oznacza to, e gdybymy losowo skierowali pacjentów wykazujcych
    podobnie cikie objawy depresji na terapi poznawcz albo na leczenie
    POKONANIE AUTOMATYCZNEGO PESYMIZMU U DZIECKA
    155
    najskuteczniejszymi lekami, znaczc popraw odnotowalibymy u po-
    dobnej liczby chorych (okoo 70 procent). Jednak z czasem rónice midzy
    tymi dwiema grupami zaczyby si coraz bardziej nasila. Gdybymy
    obserwowali „reagujcych” (czyli tych, którym leczenie pomogo) w du-
    szym okresie, oceniajc ich poziom depresji co pó roku, odkrylibymy,
    e pacjenci, którzy byli leczeni lekami na depresj, ponownie zapadaj
    na t chorob dwa razy czciej ni ci, którzy przeszli terapi poznaw-
    cz. Terapia ta obnia ryzyko zachorowania na depresj w przyszoci,
    poniewa uczy pacjenta nowych wzorców mylenia, które ten wyko-
    rzystuje, gdy przydarza mu si co przykrego. Podsumowujc: poczt-
    kowo zarówno leki, jak i terapia poznawcza przynosz pozytywne efekty,
    jednak ta druga metoda jest dwukrotnie skuteczniejsza pod wzgldem
    prewencji
    1
    .
    Istniej cztery podstawowe umiejtnoci optymizmu bdce fun-
    damentem zarówno terapii poznawczej, jak i Programu Prewencyjnego
    Uniwersytetu Pensylwanii. Najpierw uczysz si rozpoznawa myli,
    które kr Ci po gowie, gdy czujesz si przygnbiony i zdoowany.
    Te myli, czsto niezauwaalne, maj ogromny wpyw na Twój nastrój
    i zachowanie. Technika ta nosi nazw
    apania myli
    .
    Lydia nauczya si wyapywa negatywne myli, które sama ge-
    neruje. Jako matka trójki maych dzieci (najmodsze jest w pierwszej
    klasie, a najstarsze w pitej) nie przepada za porann krztanin.
    Wyprawianie trójki dzieci do szkoy potrafi by mczce. Czasami,
    zamykajc drzwi za swoimi pociechami, Lydia krzyczy do nich rze-
    czy, których potem auje. W takich sytuacjach dopada j potworna
    chandra. Dziki stosowaniu techniki apania myli Lydia zdaa sobie
    spraw, e zawsze, gdy nakrzyczy na wasne dzieci, powtarza sobie:
    „Jestem okropn matk — prawdziw jdz. Moje dzieci bd mnie
    nienawidzi. Jestem pewna, e moje zachowanie le dziaa na ich
    psychik”.
    Druga umiejtno optymizmu to
    ocenianie
    tych automatycznych
    myli. Musimy zda sobie spraw, e to, co mówimy do siebie, nieko-
    niecznie jest prawd. Lydia uczy si traktowa swoje przekonania na
    temat samej siebie i otaczajcego j wiata jak hipotezy, które wymagaj
    sprawdzenia. Zaczyna gromadzi i szacowa dowody, które potwierdz
    (lub nie) suszno jej przekona.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com