w małym ciele duży zuch. skuteczny program zapobiegania depresji u dzieci pełna wersja, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci Cz I Dlaczego dzieci potrzebuj optymizmu 9 1. Weksel 11 2. Od pierwszego kroku do pierwszej randki 21 3. Stworzenie zespou 31 Cz II Gdy wychowywanie dziecka z wyu demograficznego przynosi ze efekty 37 4. Ruch wspierania poczucia wasnej wartoci 39 5. Epidemia depresji 53 Cz III Czy Twoje dziecko jest optymist, czy pesymist? 65 6. Fundamenty optymizmu 67 7. Mierzenie optymizmu 85 8. Skd bierze si optymizm 113 Cz IV Jak wzbudzi w dziecku optymizm i da mu poczucie kontroli 133 9. Program Prewencyjny Uniwersytetu w Pensylwanii 135 10. Pokonanie automatycznego pesymizmu u dziecka 153 11. Zmiana stylu wyjaniania Twojego dziecka 185 12. Kwestionowanie i dekatastrofizacja 217 13. Doskonalenie umiejtnoci spoecznych 255 Cz V Dzieci XXI wieku 301 14. Piramida optymizmu: niemowlta, kilkulatki i przedszkolaki 303 15. Granice optymizmu 325 Podzikowania 331 10 Pokonanie automatycznego pesymizmu u dziecka P rogram Prewencyjny Uniwersytetu Pensylwanii przyniós wspa- niae efekty w zapobieganiu depresji u uczniów szkó podstawo- wych i gimnazjalnych, dlatego postanowilimy nauczy go rodziców, tak aby mogli oni pomóc swoim dzieciom w domu. W nastpnych czte- rech rozdziaach dowiesz si, jak nauczy swoje dziecko gównych technik optymizmu — to wanie te umiejtnoci pomogy w immuni- zacji dzieci uczestniczcych w Programie Prewencyjnym Uniwersytetu Pensylwanii przeciwko depresji. W tym rozdziale nauczysz si pokazy- wa dziecku, jaki jest zwizek midzy jego sposobem mylenia a emo- cjonalnymi reakcjami. W rozdziale 11. zdobdziesz umiejtnoci, które pomog Ci pielgnowa optymistyczny styl wyjaniania u dziecka, a w rozdziale 12. dowiesz si, jak nauczy dziecko prowadzi twórczy dialog z wasnymi pesymistycznymi mylami. Umiejtnoci spoeczne, które mog pomóc dziecku zwalczy depresj, zostan omówione w roz- dziale 13. Jeli chcesz nauczy swoje dziecko poznawczych umiejtnoci opty- mizmu, musisz najpierw zmieni wasny sposób mylenia. Dzieci w duym stopniu przejmuj pesymizm od rodziców i nauczycieli, dlatego wane 154 W MAYM CIELE DUY ZUCH jest, eby sta si wzorem optymistycznego mylenia dla swojej pociechy. W tym rozdziale skupimy si na dwóch wanych kwestiach. Najpierw nauczymy Ci stosowa kad z technik we wasnym yciu, a potem podpowiemy, jak zapozna nimi Twoje dziecko. Dopóki sam nie b- dziesz umia swobodnie korzysta z tych umiejtnoci, trudno bdzie Ci nauczy ich kogo innego. Zanim na dobre rozpoczniemy ten rozdzia, musisz zrozumie, e zaprezentowane tu strategie nie dziaaj jak magiczna ródka. Jeli jeste pesymist i potrafisz znale ukryt krytyk w kadym komple- mencie oraz zy omen w kadym pomylnym przedsiwziciu, nie zo- baczysz nagle szklanki w poowie penej po przeczytaniu tej ksiki. Dziki regularnym wiczeniom nauczysz si kwestionowa swoje pe- symistyczne myli, jednak to wymaga czasu i wysiku z Twojej strony. Przypominam Ci, e kurs, w którym bray udzia dzieci w ramach Pro- gramu Prewencyjnego Uniwersytetu Pensylwanii, trwa cznie 24 go- dziny. Przez ten cay czas dzieci uczyy si optymizmu i wiczyy nowe umiejtnoci w praktyce, przy czym cz zada wykonyway po zaj- ciach w domu. Aby wycign jak najwicej z czterech najbliszych rozdziaów, najpierw przeczytaj dokadnie kady z nich. Zobaczysz, e niektóre zagadnienia dotycz Ciebie, a inne Twojego dziecka. Potem wró do pierwszego dziau skierowanego do dorosych i przewicz tech- niki tam zaprezentowane. Przeznacz godzin na wiczenie nowych umiejtnoci i postaraj si, eby nikt w tym czasie Ci nie przeszkadza. I pamitaj: bd cierpliwy. Nauka wymaga czasu, a proponowane przez nas techniki mog zmieni Twoje ycie na zawsze. Gdy poczujesz, e posiade ju now umiejtno, przejd do nastpnego dziau, w którym dowiesz si, jak nauczy jej Twoje dziecko. PRZEGLD Techniki, które poznasz w tym oraz nastpnych dwóch rozdziaach, przypominaj gówne taktyki stosowane przez terapeutów w leczeniu depresji. Zostay one przez nas zmodyfikowane, tak aby mogli je sto- sowa ludzie nie cierpicy na t chorob. Terapia poznawcza trwa krót- ko, a jej skuteczno jest podobna jak w przypadku leków na depresj. Oznacza to, e gdybymy losowo skierowali pacjentów wykazujcych podobnie cikie objawy depresji na terapi poznawcz albo na leczenie POKONANIE AUTOMATYCZNEGO PESYMIZMU U DZIECKA 155 najskuteczniejszymi lekami, znaczc popraw odnotowalibymy u po- dobnej liczby chorych (okoo 70 procent). Jednak z czasem rónice midzy tymi dwiema grupami zaczyby si coraz bardziej nasila. Gdybymy obserwowali „reagujcych” (czyli tych, którym leczenie pomogo) w du- szym okresie, oceniajc ich poziom depresji co pó roku, odkrylibymy, e pacjenci, którzy byli leczeni lekami na depresj, ponownie zapadaj na t chorob dwa razy czciej ni ci, którzy przeszli terapi poznaw- cz. Terapia ta obnia ryzyko zachorowania na depresj w przyszoci, poniewa uczy pacjenta nowych wzorców mylenia, które ten wyko- rzystuje, gdy przydarza mu si co przykrego. Podsumowujc: poczt- kowo zarówno leki, jak i terapia poznawcza przynosz pozytywne efekty, jednak ta druga metoda jest dwukrotnie skuteczniejsza pod wzgldem prewencji 1 . Istniej cztery podstawowe umiejtnoci optymizmu bdce fun- damentem zarówno terapii poznawczej, jak i Programu Prewencyjnego Uniwersytetu Pensylwanii. Najpierw uczysz si rozpoznawa myli, które kr Ci po gowie, gdy czujesz si przygnbiony i zdoowany. Te myli, czsto niezauwaalne, maj ogromny wpyw na Twój nastrój i zachowanie. Technika ta nosi nazw apania myli . Lydia nauczya si wyapywa negatywne myli, które sama ge- neruje. Jako matka trójki maych dzieci (najmodsze jest w pierwszej klasie, a najstarsze w pitej) nie przepada za porann krztanin. Wyprawianie trójki dzieci do szkoy potrafi by mczce. Czasami, zamykajc drzwi za swoimi pociechami, Lydia krzyczy do nich rze- czy, których potem auje. W takich sytuacjach dopada j potworna chandra. Dziki stosowaniu techniki apania myli Lydia zdaa sobie spraw, e zawsze, gdy nakrzyczy na wasne dzieci, powtarza sobie: „Jestem okropn matk — prawdziw jdz. Moje dzieci bd mnie nienawidzi. Jestem pewna, e moje zachowanie le dziaa na ich psychik”. Druga umiejtno optymizmu to ocenianie tych automatycznych myli. Musimy zda sobie spraw, e to, co mówimy do siebie, nieko- niecznie jest prawd. Lydia uczy si traktowa swoje przekonania na temat samej siebie i otaczajcego j wiata jak hipotezy, które wymagaj sprawdzenia. Zaczyna gromadzi i szacowa dowody, które potwierdz (lub nie) suszno jej przekona.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|