wirtualne uzależnienie, Biblioteka
[ Pobierz całość w formacie PDF ] z doświadczeń innych Lekcja biblioteczna Wirtualne uzależnienie: jak mu zapobiegać tami naszego życia. Trudno dzisiaj sobie wyobra- zić funkcjonowanie jakiejkolwiek dziedziny bez udzia- łu tych mediów. Praca, nauka, życie codzienne, rozryw- ka nie mogą się współcześnie obejść bez takich narzę- dzi. Jednak oprócz niebudzących wątpliwości zalet ma- ją one też swoją mroczną stronę. Nieumiejętne i nad- mierne korzystanie z Internetu może prowadzić do wielu zaburzeń psychicznych i fizycznych, a czasem do uzależnienia. Proponowana przeze mnie lekcja (w ramach eduka- cji czytelniczej i medialnej) – prowadzona od kilku lat wklasach gimnazjalnych i ciesząca się ogromnym za- interesowaniem młodzieży – jest próbą uświadomie- nia uczniom, jak wirtualna rzeczywistość może być niebezpieczna. Jako pomoc do przeprowadzenia lekcji polecam film edukacyjny Pawła Nawrockiego „Wirtu- alne uzależnienie”. Zawarte w nim informacje to do- skonały materiał wyjściowy do dyskusji o tym, jak za- chować umiar w korzystaniu z komputera i jak nie uzależnić się od Internetu. l film, l praca w grupach, l burza mózgów. Pomoce: l Encyklopedia popularna PWN (aktualne wydanie), l film edukacyjny „Wirtualne uzależnienie”, reż. Paweł Nawrocki (21 min), Kraków: Wydawnictwo WAM, l telewizor z odtwarzaczem DVD, l 4 arkusze szarego papieru, l kolorowe flamastry, l kolorowe kartoniki – 4 kolory dzielące klasę na 4 grupy. Przebieg zajęć 1. Powitanie uczniów i przedstawienie celu spotkania. 2. Krótka, swobodna dyskusja na temat co to jest uza- leżnienie, czym się objawia, od czego można się uzależnić. Uczniowie wypowiadają się swobodnie na zadany temat, podają przykłady uzależnień. Nauczyciel podsumowuje dyskusję stwierdzeniem, że uzale- żnić można się od wszystkiego. Prosi o odszukanie (w Encyklopedii popularnej PWN ) i odczytanie defini- cji wyrazu uzależnienie. 3. Krótkie wprowadzenie przed emisją filmu wyja- śniające jego problematykę i prośba nauczyciela, aby uczniowie, oglądając film, zwrócili uwagę na następujące kwestie: a) pozytywne aspekty ko- rzystania z komputera i Internetu; b) negatywne skutki, zwłaszcza nadmiernego i niekontrolowane- go korzystania z ww. mediów; c) objawy uzależnie- nia wirtualnego oraz sposoby przeciwdziałania i za- pobiegania im. 4. Emisja filmu „Wirtualne uzależnienie” (21 min). 5. Losowy podział klasy na 4 grupy (kolorowe karto- niki) i rozdanie arkuszy szarego papieru oraz kolo- rowych flamastrów. 6. Praca w grupach. Uczniowie otrzymują zadanie. Po przeprowadzeniu burzy mózgów mają wypisać na arkuszach papieru: Grupa I: Pozytywne aspekty korzystania z kompu- tera i Internetu. Temat: Wyłącz komputer! Włącz życie! Czas realizacji: 1 godz. Cele ogólne: l przeciwdziałanie wirtualnemu uzależnieniu, l ćwiczenie umiejętności rozumienia przekazu me- dialnego. Cele szczegółowe: Uczeń: l rozumie znaczenie wyrazu uzależnienie , l potrafi wskazać przykłady uzależnień, l umie wymienić pozytywne i negatywne aspekty ko- rzystania z komputera i Internetu, l rozumie przekaz medialny i potrafi odnaleźć w nim najważniejsze informacje, l potrafi wskazać objawy wirtualnego uzależnienia, l wie, jak przeciwdziałać wirtualnemu uzależnieniu. Metody i formy: l dyskusja kontrolowana, 20 biblioteka – szkolne centrum informacji nr 2 marzec 2011 K omputer i Internet stały się nieodłącznymi elemen- z doświadczeń innych Grupa II: Skutki zbyt częstego i niekontrolowanego korzystania z komputera i Internetu. Grupa III: Objawy wirtualnego uzależnienia. Grupa IV: Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu. 7. Prezentacja prac na forum klasy. Każda grupa wskazuje swojego lidera, który pu- blicznie prezentuje efekty pracy zespołu. Pozostali uczniowie przysłuchują się wypowiedziom kole- gów i wzbogacają je o własne sugestie. Nauczyciel czuwa, aby w pracach uczniów znalazły się wszyst- kie informacje, które mogli uzyskać, oglądając film. 8. Podsumowanie zajęć. Po prezentacji efektów pracy poszczególnych zespo- łów, nauczyciel powinien zwrócić uwagę na fakt, że to nie komputer i Internet stanowią zagrożenie, lecz nierozsądne korzystanie z tych mediów. Na zakoń- czenie warto zacytować jedną z pojawiających się w filmie kwestii: „Wyłącz komputer! Włącz życie!”. Mirosława Grabowska Przykładowe efekty pracy kolejnych zespołów: Grupa I Pozytywne aspekty korzystania z komputera iInternetu otematyce erotycznej, braniu udziału w czatach otej tematyce; 2) socjomania internetowa – uzależ- nienie od kontaktów w sieci; 3) uzależnienie od sieci – potrzeba śledzenia wszystkiego, co się dzieje w sieci (gry sieciowe, aukcje, zakupy); 4) przeciążenie informacyjne – obsesyjne przeszu- kiwanie baz danych i poszukiwanie informacji; 5) uzależnienie od komputera – potrzeba ciągłego przesiadywania przed komputerem. l Zaburzenia psychiczne (rozdrażnienie, depresja). l Komputer i Internet umożliwiają dostęp do szyb- kiej informacji. l Ułatwiają naukowcom i studentom prowadzenie badań. l Dostarczają lekarzom informacji o odkryciach na- ukowych w dziedzinie medycyny, o nowych le- kach i chorobach. l Umożliwiają poznanie ludzi różnych kultur i wy- mianę informacji. l Zapewniają szybką komunikację między ludźmi. l Pozwalają zamieszczać zdjęcia, tworzyć prezenta- cje, oglądać filmy, słuchać muzyki. l Ułatwiają czynności życia codziennego (np.: ro- bienie zakupów, dokonywanie przelewów banko- wych, rezerwowanie biletów). l Zapewniają rozrywkę. Grupa III Objawy wirtualnego uzależnienia l Niemożność funkcjonowania bez komputera i In- ternetu. l Pragnienie surfowania jest tak silne, że odbywa się kosztem obowiązków szkolnych i dotychcza- sowych zainteresowań. l Zapominanie o posiłkach, zaburzenia snu. l Ukrywanie fascynacji Internetem i czasu spędza- nego przed ekranem komputera. Grupa II Skutki nadmiernego i niekontrolowanego korzy- stania z komputera i Internetu Grupa IV Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu l Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domo- wych oraz życia osobistego. l Nie marnuj całego wolnego czasu na siedzenie przed ekranem komputera. l Wykorzystuj Internet do rozwijania swoich zain- teresowań. l Czytaj książki, uprawiaj sport, spotykaj się z przy- jaciółmi. l Jeżeli już uzależniłeś się od Internetu, skorzystaj z fachowej pomocy psychologa lub terapeuty. Szu- kaj grup wsparcia. l Ograniczenie kontaktów towarzyskich na rzecz wirtualnych znajomości. Izolowanie się od świata. l Zaniedbanie zdrowia fizycznego (brak ruchu, przeciążenie wzroku, brak racjonalnego odżywia- nia się). l Uzależnienie. Naukowcy rozróżniają 5 rodzajów uzależnienia: 1) erotomania internetowa polegają- ca na ciągłym poszukiwaniu w Internecie stron biblioteka – szkolne centrum informacji nr 2 marzec 2011 21
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|