wirtualne uzależnienie, Biblioteka

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pret-a-porter.pev.pl
  • Podobne

     

    wirtualne uzależnienie, Biblioteka

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    z doświadczeń innych
    Lekcja biblioteczna
    Wirtualne uzależnienie:
    jak mu zapobiegać
    tami naszego życia. Trudno dzisiaj sobie wyobra-
    zić funkcjonowanie jakiejkolwiek dziedziny bez udzia-
    łu tych mediów. Praca, nauka, życie codzienne, rozryw-
    ka nie mogą się współcześnie obejść bez takich narzę-
    dzi. Jednak oprócz niebudzących wątpliwości zalet ma-
    ją one też swoją mroczną stronę. Nieumiejętne i nad-
    mierne korzystanie z Internetu może prowadzić
    do wielu zaburzeń psychicznych i fizycznych, a czasem
    do uzależnienia.
    Proponowana przeze mnie lekcja (w ramach eduka-
    cji czytelniczej i medialnej) – prowadzona od kilku lat
    wklasach gimnazjalnych i ciesząca się ogromnym za-
    interesowaniem młodzieży – jest próbą uświadomie-
    nia uczniom, jak wirtualna rzeczywistość może być
    niebezpieczna. Jako pomoc do przeprowadzenia lekcji
    polecam film edukacyjny Pawła Nawrockiego „Wirtu-
    alne uzależnienie”. Zawarte w nim informacje to do-
    skonały materiał wyjściowy do dyskusji o tym, jak za-
    chować umiar w korzystaniu z komputera i jak nie
    uzależnić się od Internetu.
    l
    film,
    l
    praca w grupach,
    l
    burza mózgów.
    Pomoce:
    l
    Encyklopedia popularna PWN
    (aktualne wydanie),
    l
    film edukacyjny „Wirtualne uzależnienie”, reż. Paweł
    Nawrocki (21 min), Kraków: Wydawnictwo WAM,
    l
    telewizor z odtwarzaczem DVD,
    l
    4 arkusze szarego papieru,
    l
    kolorowe flamastry,
    l
    kolorowe kartoniki – 4 kolory dzielące klasę na 4
    grupy.
    Przebieg zajęć
    1.
    Powitanie uczniów i przedstawienie celu spotkania.
    2.
    Krótka, swobodna dyskusja na temat co to jest uza-
    leżnienie, czym się objawia, od czego można się
    uzależnić.
    Uczniowie wypowiadają się swobodnie na zadany
    temat, podają przykłady uzależnień. Nauczyciel
    podsumowuje dyskusję stwierdzeniem, że uzale-
    żnić można się od wszystkiego. Prosi o odszukanie
    (w
    Encyklopedii popularnej PWN
    ) i odczytanie defini-
    cji wyrazu
    uzależnienie.
    3.
    Krótkie wprowadzenie przed emisją filmu wyja-
    śniające jego problematykę i prośba nauczyciela,
    aby uczniowie, oglądając film, zwrócili uwagę
    na następujące kwestie: a) pozytywne aspekty ko-
    rzystania z komputera i Internetu; b) negatywne
    skutki, zwłaszcza nadmiernego i niekontrolowane-
    go korzystania z ww. mediów; c) objawy uzależnie-
    nia wirtualnego oraz sposoby przeciwdziałania i za-
    pobiegania im.
    4.
    Emisja filmu „Wirtualne uzależnienie” (21 min).
    5.
    Losowy podział klasy na 4 grupy (kolorowe karto-
    niki) i rozdanie arkuszy szarego papieru oraz kolo-
    rowych flamastrów.
    6.
    Praca w grupach.
    Uczniowie otrzymują zadanie. Po przeprowadzeniu
    burzy mózgów mają wypisać na arkuszach papieru:
    Grupa I: Pozytywne aspekty korzystania z kompu-
    tera i Internetu.
    Temat: Wyłącz komputer! Włącz życie!
    Czas realizacji: 1 godz.
    Cele ogólne:
    l
    przeciwdziałanie wirtualnemu uzależnieniu,
    l
    ćwiczenie umiejętności rozumienia przekazu me-
    dialnego.
    Cele szczegółowe:
    Uczeń:
    l
    rozumie znaczenie wyrazu
    uzależnienie
    ,
    l
    potrafi wskazać przykłady uzależnień,
    l
    umie wymienić pozytywne i negatywne aspekty ko-
    rzystania z komputera i Internetu,
    l
    rozumie przekaz medialny i potrafi odnaleźć w nim
    najważniejsze informacje,
    l
    potrafi wskazać objawy wirtualnego uzależnienia,
    l
    wie, jak przeciwdziałać wirtualnemu uzależnieniu.
    Metody i formy:
    l
    dyskusja kontrolowana,
    20
    biblioteka – szkolne centrum informacji
    nr 2 marzec 2011
    K
    omputer i Internet stały się nieodłącznymi elemen-
    z doświadczeń innych
    Grupa II: Skutki zbyt częstego i niekontrolowanego
    korzystania z komputera i Internetu.
    Grupa III: Objawy wirtualnego uzależnienia.
    Grupa IV: Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu.
    7.
    Prezentacja prac na forum klasy.
    Każda grupa wskazuje swojego lidera, który pu-
    blicznie prezentuje efekty pracy zespołu. Pozostali
    uczniowie przysłuchują się wypowiedziom kole-
    gów i wzbogacają je o własne sugestie. Nauczyciel
    czuwa, aby w pracach uczniów znalazły się wszyst-
    kie informacje, które mogli uzyskać, oglądając film.
    8.
    Podsumowanie zajęć.
    Po prezentacji efektów pracy poszczególnych zespo-
    łów, nauczyciel powinien zwrócić uwagę na fakt, że
    to nie komputer i Internet stanowią zagrożenie, lecz
    nierozsądne korzystanie z tych mediów. Na zakoń-
    czenie warto zacytować jedną z pojawiających się
    w filmie kwestii: „Wyłącz komputer! Włącz życie!”.
    Mirosława Grabowska
    Przykładowe efekty pracy kolejnych zespołów:
    Grupa I
    Pozytywne aspekty korzystania z komputera
    iInternetu
    otematyce erotycznej, braniu udziału w czatach
    otej tematyce; 2) socjomania internetowa – uzależ-
    nienie od kontaktów w sieci; 3) uzależnienie od
    sieci – potrzeba śledzenia wszystkiego, co się
    dzieje w sieci (gry sieciowe, aukcje, zakupy);
    4) przeciążenie informacyjne – obsesyjne przeszu-
    kiwanie baz danych i poszukiwanie informacji;
    5) uzależnienie od komputera – potrzeba ciągłego
    przesiadywania przed komputerem.
    l
    Zaburzenia psychiczne (rozdrażnienie, depresja).
    l
    Komputer i Internet umożliwiają dostęp do szyb-
    kiej informacji.
    l
    Ułatwiają naukowcom i studentom prowadzenie
    badań.
    l
    Dostarczają lekarzom informacji o odkryciach na-
    ukowych w dziedzinie medycyny, o nowych le-
    kach i chorobach.
    l
    Umożliwiają poznanie ludzi różnych kultur i wy-
    mianę informacji.
    l
    Zapewniają szybką komunikację między ludźmi.
    l
    Pozwalają zamieszczać zdjęcia, tworzyć prezenta-
    cje, oglądać filmy, słuchać muzyki.
    l
    Ułatwiają czynności życia codziennego (np.: ro-
    bienie zakupów, dokonywanie przelewów banko-
    wych, rezerwowanie biletów).
    l
    Zapewniają rozrywkę.
    Grupa III
    Objawy wirtualnego uzależnienia
    l
    Niemożność funkcjonowania bez komputera i In-
    ternetu.
    l
    Pragnienie surfowania jest tak silne, że odbywa
    się kosztem obowiązków szkolnych i dotychcza-
    sowych zainteresowań.
    l
    Zapominanie o posiłkach, zaburzenia snu.
    l
    Ukrywanie fascynacji Internetem i czasu spędza-
    nego przed ekranem komputera.
    Grupa II
    Skutki nadmiernego i niekontrolowanego korzy-
    stania z komputera i Internetu
    Grupa IV
    Sposoby przeciwdziałania uzależnieniu
    l
    Zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domo-
    wych oraz życia osobistego.
    l
    Nie marnuj całego wolnego czasu na siedzenie
    przed ekranem komputera.
    l
    Wykorzystuj Internet do rozwijania swoich zain-
    teresowań.
    l
    Czytaj książki, uprawiaj sport, spotykaj się z przy-
    jaciółmi.
    l
    Jeżeli już uzależniłeś się od Internetu, skorzystaj
    z fachowej pomocy psychologa lub terapeuty. Szu-
    kaj grup wsparcia.
    l
    Ograniczenie kontaktów towarzyskich na rzecz
    wirtualnych znajomości. Izolowanie się od świata.
    l
    Zaniedbanie zdrowia fizycznego (brak ruchu,
    przeciążenie wzroku, brak racjonalnego odżywia-
    nia się).
    l
    Uzależnienie. Naukowcy rozróżniają 5 rodzajów
    uzależnienia: 1) erotomania internetowa polegają-
    ca na ciągłym poszukiwaniu w Internecie stron
    biblioteka – szkolne centrum informacji
    nr 2 marzec 2011
    21
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com