wprowadzenie do fizyki w grach, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci O autorach .................................................................................................................. 17 O recenzencie technicznym książki .......................................................................... 17 O twórcy grafiki na okładce książki .......................................................................... 18 Podziękowania ........................................................................................................... 18 Przedmowa ................................................................................................................. 19 Część I. Podstawy ....................................................................................................... 23 Rozdział 1. Wprowadzenie do oprogramowywania zjawisk fizycznych ................ 25 Po co modeluje się zjawiska fizyczne? ..................................................................................................... 25 Uzyskanie realistycznie wyglądających efektów ........................................................................... 26 Tworzenie realistycznie wyglądających gier ................................................................................... 26 Tworzenie symulacji i modeli ............................................................................................................... 26 Tworzenie dzieł sztuki ............................................................................................................................. 27 Czy nie wystarczy użyć biblioteki fizycznej? ...................................................................................27 Czym jest fizyka? .............................................................................................................................................. 28 Wszystko wokół nas podlega prawom fizyki .................................................................................. 29 Prawa i zasady fizyki można zapisać za pomocą równań matematycznych ....................... 29 Opisywanie ruchu ciała ........................................................................................................................... 29 Oprogramowywanie zjawisk fizycznych ................................................................................................. 30 Na czym polega różnica między animacją a symulacją? ............................................................ 30 Prawa fizyki są proste ............................................................................................................................... 31 Dlatego można w prosty sposób zapisać je w postaci kodu! ................................................... 31 Cztery kroki oprogramowywania fizyki ............................................................................................ 31 Prosty przykład ................................................................................................................................................. 32 Odbijająca się piłka — opis fizyczny .................................................................................................. 32 Opisanie kodem ruchu piłki w dwóch wymiarach ........................................................................ 33 Podsumowanie ................................................................................................................................................. 35 Rozdział 2. Programowanie w języku ActionScript 3.0 — wybrane zagadnienia ....................................................................... 37 Klasy w języku ActionScript 3.0 .................................................................................................................. 38 Klasy i obiekty ............................................................................................................................................. 39 Budowa klasy w AS3.0 ............................................................................................................................. 39 Funkcje, metody i konstruktory ........................................................................................................... 40 Właściwości ................................................................................................................................................. 40 5 Spis treci Statyczne metody i statyczne właściwości ...................................................................................... 41 Dziedziczenie .............................................................................................................................................. 41 Podstawy programowania w języku skryptowym ActionScript 3.0 ............................................. 42 Zmienne i stałe ........................................................................................................................................... 42 Typy danych ................................................................................................................................................ 43 Operatory ..................................................................................................................................................... 46 Klasa Math .................................................................................................................................................... 47 Logika ............................................................................................................................................................ 48 Pętle ............................................................................................................................................................... 49 Zdarzenia w języku ActionScript 3.0 ......................................................................................................... 51 Procedury wykrywające wystąpienie zdarzenia i obsługujące zdarzenie ........................... 51 Zdarzenia w działaniach użytkownika .............................................................................................. 52 Przeciągnij i upuść .................................................................................................................................... 52 Układ współrzędnych we Flashu ................................................................................................................ 53 Współrzędne w dwóch wymiarach .................................................................................................... 53 Układ trójwymiarowy we Flashu ......................................................................................................... 54 Graficzny interfejs programowania Flasha ............................................................................................. 56 Rysowanie prostych i krzywych ........................................................................................................... 56 Wypełnienia i gradienty .......................................................................................................................... 57 Przykład — piłka wewnątrz pudełka .................................................................................................. 58 Tworzenie animacji za pomocą kodu ....................................................................................................... 60 Wbudowane odliczanie klatek w roli zegara .................................................................................. 60 Praca z klasą Timer .................................................................................................................................... 61 Wyznaczanie upływu czasu za pomocą funkcji getTimer() ....................................................... 62 Przygotowywanie danych do wykonania animacji ...................................................................... 64 Wykrywanie zderzeń ...................................................................................................................................... 65 Praca z metodą hitTestObject() ........................................................................................................... 65 Praca z metodą hitTestPoint() .............................................................................................................. 65 Wykrywanie zderzeń na podstawie wyznaczania odległości ................................................... 65 Złożone algorytmy wykrywania zderzeń ......................................................................................... 67 Podsumowanie ................................................................................................................................................. 67 Rozdział 3. Nieco podstaw z matematyki ................................................................. 69 Układ współrzędnych i proste wykresy ................................................................................................... 70 Narzędzie rysujące — klasa Graph ..................................................................................................... 70 Tworzenie wykresów funkcji za pomocą klasy Graph ................................................................. 71 Proste ............................................................................................................................................................. 73 Wykresy wielomianów ............................................................................................................................ 73 Wzrost i zanik — funkcje wykładnicze i logarytmiczne .............................................................. 74 Wprawianie obiektu w ruch wzdłuż krzywej .................................................................................. 76 Odległość pomiędzy dwoma punktami ........................................................................................... 82 6 Spis treci Podstawy trygonometrii ............................................................................................................................... 83 Stopnie i radiany ........................................................................................................................................ 84 Funkcja sinus ............................................................................................................................................... 84 Funkcja cosinus .......................................................................................................................................... 85 Funkcja tangens ......................................................................................................................................... 87 Funkcje cyklometryczne ......................................................................................................................... 88 Funkcje trygonometryczne w animacjach ...................................................................................... 89 Wektory i podstawy algebry wektorowej ............................................................................................... 93 Czym są wektory? ...................................................................................................................................... 93 Wektory i skalary ........................................................................................................................................ 94 Sumowanie wektorów ............................................................................................................................ 94 Rozkładanie wektorów na składowe ................................................................................................. 96 Mnożenie wektorów — iloczyn skalarny ......................................................................................... 98 Mnożenie wektorów — iloczyn wektorowy ................................................................................... 99 Algebra wektorów w klasie Vector2D .............................................................................................100 Podstawy rachunku różniczkowo-całkowego ....................................................................................102 Kąt nachylenia, czyli gradient .............................................................................................................102 Tempo zmian — pochodna ................................................................................................................104 Sumowanie — całki ................................................................................................................................108 Podsumowanie ...............................................................................................................................................110 Rozdział 4. Podstawy fizyki .....................................................................................111 Podstawowe pojęcia z dziedziny fizyki i stosowane zapisy ...........................................................112 Wielkości fizyczne i ich jednostki ......................................................................................................112 Notacja naukowa .....................................................................................................................................112 Cząstki i pozostałe obiekty fizyczne ........................................................................................................113 Czym jest cząstka? ...................................................................................................................................114 Właściwości cząstek ...............................................................................................................................114 Tworzenie klasy Particle ........................................................................................................................115 Przesuwanie cząstek — klasa Mover ...............................................................................................118 Rozwijanie klasy Particle .......................................................................................................................120 Opisywanie ruchu — kinematyka ...........................................................................................................124 Idee — przemieszczenie, prędkość, szybkość i przyśpieszenie .............................................124 Dodawanie wielkości wektorowych ................................................................................................127 Ilustrowanie ruchu na wykresach .....................................................................................................128 Równania ruchu jednostajnie przyśpieszonego .........................................................................128 Przykład zastosowania równań ruchu — lot pocisku ................................................................130 Inne pojęcia związane z ruchem — bezwładność, masa i pęd ..............................................133 Przewidywanie ruchu ciała — siły i dynamika ....................................................................................134 Siła — przyczyna ruchu .........................................................................................................................134 Zależność łącząca siłę, masę i przyśpieszenie ..............................................................................135 7 Spis treci Rodzaje sił ..................................................................................................................................................135 Rozkładanie sił — składanie wektorów i siła wypadkowa .......................................................136 Siły w stanie równowagi .......................................................................................................................138 Przykład — spadające ciało .................................................................................................................139 Energia ...............................................................................................................................................................142 Pojęcie pracy w fizyce ............................................................................................................................143 Zdolność do wykonania pracy — energia .....................................................................................144 Przekazywanie, przekształcanie i zachowanie energii ..............................................................144 Energia potencjalna i energia kinetyczna ......................................................................................145 Moc ...............................................................................................................................................................146 Przykład — prosta symulacja „samochodu” .................................................................................147 Podsumowanie ...............................................................................................................................................150 Część II. Cząstki, siły i ruch .......................................................................................151 Rozdział 5. Zasady rządzące ruchem ......................................................................153 Zasady dynamiki Newtona .........................................................................................................................154 Pierwsza zasada dynamiki Newtona (N1) ......................................................................................154 Druga zasada dynamiki Newtona (N2) ............................................................................................155 Trzecia zasada dynamiki Newtona (N3) ..........................................................................................157 Stosowanie zasad dynamiki Newtona ...................................................................................................158 Ogólna metoda pracy z równaniem F = m·a .................................................................................158 Klasa Forcer ...............................................................................................................................................158 Klasa Forces ...............................................................................................................................................159 Prosty przykład — lot pocisku w powietrzu ..................................................................................160 Bardziej złożony przykład — pływająca piłka ...............................................................................162 Różniczkowa postać drugiej zasady dynamiki Newtona ................................................................164 Co kryje się za wzorem F = m·a? ........................................................................................................165 Przykład — ponownie spadające ciało ...........................................................................................166 Zasada zachowania energii ........................................................................................................................167 Zasada zachowania energii mechanicznej ....................................................................................168 Przykład — zmiany energii w czasie lotu pocisku ......................................................................168 Zasada zachowania pędu ...........................................................................................................................171 Przykład — zderzenie dwóch cząstek w jednym wymiarze ....................................................173 Zasady obowiązujące w ruchu obrotowym ........................................................................................175 Podsumowanie ...............................................................................................................................................175 Rozdział 6. Grawitacja, orbity i statki kosmiczne ..................................................177 Grawitacja .........................................................................................................................................................177 Grawitacja, ciężar i masa .......................................................................................................................178 Prawo powszechnego ciążenia ..........................................................................................................178 Przygotowanie funkcji gravity ............................................................................................................179 8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|