wprowadzenie do html5. autorytety informatyki full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Podziękowania ........................................................................................................................... 5 Wprowadzenie ........................................................................................................................... 9 R OZDZIAŁ 1. G ŁÓWNA STRUKTURA DOKUMENTU 17 <head> ........................................................................................................................................ 17 Korzystanie z nowych elementów strukturalnych HTML5 ...................................... 22 Formatowanie HTML5 za pomocą CSS ........................................................................... 25 Kiedy należy korzystać z nowych elementów strukturalnych HTML5 ................ 29 Podsumowanie ........................................................................................................................ 37 R OZDZIAŁ 2. T EKST 39 Tworzenie struktury zasadniczych obszarów treści ................................................... 39 Dodawanie artykułów i komentarzy na blogu ............................................................. 44 Korzystanie z konspektu ....................................................................................................... 46 WAI-ARIA .................................................................................................................................... 63 Jeszcze więcej nowych struktur! ....................................................................................... 67 Elementy o zmodyfikowanej definicji ............................................................................. 73 Atrybuty globalne ................................................................................................................... 77 Własności, które nie zostały opisane w tej książce ..................................................... 80 Podsumowanie ........................................................................................................................ 81 R OZDZIAŁ 3. F ORMULARZE 83 Kochamy HTML, a teraz jest to miłość z wzajemnością ............................................ 83 Nowe elementy do wprowadzania danych .................................................................. 84 Nowe atrybuty .......................................................................................................................... 90 Przykład użycia nowych elementów i atrybutów ....................................................... 95 Zapewnienie zgodności wstecz ze starszymi przeglądarkami .............................. 98 Stosowanie stylów dla nowych pól formularzy oraz komunikaty o błędach ........99 Przesłanianie domyślnych opcji przeglądarek .......................................................... 100 Wykorzystanie JavaScriptu do zaimplementowania własnego mechanizmu walidacji ............................................................................... 101 Pomijanie walidacji .............................................................................................................. 103 Podsumowanie ..................................................................................................................... 105 R OZDZIAŁ 4. W IDEO I AUDIO 107 Natywna obsługa multimediów: co, jak i dlaczego? ............................................... 107 Kodeki — prawdziwy horror ............................................................................................ 113 Tworzenie własnych kontrolek ....................................................................................... 118 Dostępność multimediów ................................................................................................ 126 Podsumowanie ..................................................................................................................... 129 4 Wprowadzenie do HTML5. Autorytety informatyki R OZDZIAŁ 5. E LEMENT CANVAS 131 Podstawowe informacje o elemencie canvas ........................................................... 132 Rysowanie ścieżek ................................................................................................................ 138 Transformacje: piksele w przebraniu ............................................................................ 141 Przechwytywanie obrazów .............................................................................................. 142 Przetwarzanie pojedynczych pikseli ............................................................................. 146 Animacja rysunków na elemencie canvas .................................................................. 150 Podsumowanie ..................................................................................................................... 156 R OZDZIAŁ 6. S KŁADOWANIE DANYCH 157 Opcje składowania danych .............................................................................................. 158 Web Storage ........................................................................................................................... 158 Web SQL Databases ............................................................................................................ 166 Podsumowanie ..................................................................................................................... 177 R OZDZIAŁ 7. T RYB OFFLINE 179 Wyciągnięcie wtyczki: przejście do trybu offline ..................................................... 179 Manifest lokalnego bufora ................................................................................................ 180 W jaki sposób serwuje się manifest ............................................................................... 183 Proces przeglądarka-serwer ............................................................................................. 184 applicationCache ................................................................................................................. 186 Wykorzystywanie manifestu do wykrywania połączenia ..................................... 188 Zerowanie bufora ................................................................................................................. 189 Podsumowanie ..................................................................................................................... 190 R OZDZIAŁ 8. T ECHNIKA „ PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ ” 191 Wprowadzenie w tematykę techniki „przeciągnij i upuść” .................................. 192 Interakcje z przeciąganymi danymi .............................................................................. 195 W jaki sposób przeciągać dowolne elementy? ......................................................... 198 Dodawanie własnych ikon przeciągania ..................................................................... 198 Dostępność ............................................................................................................................. 199 Podsumowanie ..................................................................................................................... 201 R OZDZIAŁ 9. G EOLOKALIZACJA 203 Lokalizowanie odwiedzających ...................................................................................... 203 Metody API ............................................................................................................................. 205 Jak to działa „pod maską”: prawdziwa magia ........................................................... 210 Podsumowanie ..................................................................................................................... 211 R OZDZIAŁ 10. W EB M ESSAGING , W EB W ORKERS I W EB S OCKETS 213 Czat z wykorzystaniem Web Messaging API .............................................................. 214 Wielowątkowość z wykorzystaniem interfejsu Web Workers ............................. 216 Web Sockets: praca ze strumieniami danych ............................................................ 226 Podsumowanie ..................................................................................................................... 230 I na koniec... ............................................................................................................................ 231 S KOROWIDZ 233 9 Geolokalizacja Remy Sharp API GEOLOKALIZACJI to jeden z tych API, które nie mają zupełnie nic wspólnego ze specyfikacją HTML5. Został opracowany przez organizację W3C, a nie WHATWG. W rzeczywistości ten interfejs API nigdy nie był częścią oryginalnej specyfikacji Web Application (choć obecnie odwołuje się do specyfikacji HTML5). Jest jednak tak inte- resujący, że musieliśmy umieścić jego opis w niniejszej książce. W gruncie rzeczy jest to kluczowy API dla aplikacji, które mają zostać wyposażone w super „odlotowe” efekty i mechanizmy interakcji. API jest niewiarygodnie prosty. Za jego pomocą można z łatwością usprawnić dowolne aplikacje wykorzystujące dane geograficzne. Wystarczy włączyć to API do aplikacji — to wszystko, czego potrzeba, aby zwolnić użytkowników z obowiązku poruszania się „palcem po mapie”. Przeglądarka Firefox 3.5+ to obecnie jedyna przeglądarka desktop (w wersji produk- cyjnej) obsługująca API geolokalizacji. Przeglądarka Chrome zawiera jednak obsługę tego API w kompilacji deweloperskiej, zatem można się spodziewać, że wkrótce zosta- nie wyposażona w ten interfejs. Chociaż API nie jest powszechnie wspierany w prze- glądarkach desktop, wspiera go wiele przeglądarek działających w telefonach komórko- wych. W szczególności chodzi o implementację WebKit dla urządzeń przenośnych. O dziwo wersja desktop pakietu WebKit nie obsługuje API geolokalizacji. Jestem jednak przekonany, że ma to związek z coraz częstszym wsparciem dla technologii GPS w tele- fonach komórkowych. Fennec, przeglądarka na telefony komórkowe firmy Mozilla, również wspiera geolokalizację. W interfejs API geolokalizacji jest również wyposażony PhoneGap — framework do tworzenia aplikacji Open Web — zatem jest on dostępny także dla tych programistów, którzy tworzą swoje aplikacje w oparciu o technologie Open Web. Lokalizowanie odwiedzających API geolokalizacji daje nam sposób wyznaczania dokładnej pozycji użytkownika odwiedzającego nasz serwis. W internecie dostępnych jest już bardzo wiele aplikacji wykorzystujących ten API — począwszy od obsługi map w systemie Google Maps 204 Wprowadzenie do HTML5. Autorytety informatyki (rysunek 9.1), a skończywszy na bazujących na lokalizacji serwisach społecznościowych, takich jak Gowalla czy Google Buzz. R YSUNEK 9.1. Google Maps wykrywa obsługę geolokalizacji i dodaje funkcjonalność „zlokalizuj mnie” API geolokalizacji oferuje dwie metody pozwalające na uzyskiwanie informacji geo- graficznych od użytkownika: 1. getCurrentPosition to metoda, która pozwala „jednorazowo” pobrać bieżącą lokalizację użytkownika. 2. Metoda watchPosition śledzi pozycję użytkownika. W celu sprawdzenia, czy nie uległa zmianie, dopytuje o nią w regularnych odstępach czasu. Zarówno metoda getCurrentPosition , jak i watchPosition ustalają lokalizację użytkownika w sposób asynchroniczny. Jest jeden wyjątek do tej reguły: kiedy użyt- kownik odwiedza serwis po raz pierwszy, przeglądarka wyświetla modalne okno dialo- gowe z pytaniem o zezwolenie na śledzenie jego lokalizacji. W przypadku gdy apli- kacja wykorzystuje dowolną z wymienionych metod, większość urządzeń wyświetla pytanie o zgodę na śledzenie ich lokalizacji. Jeśli nie wyrażą zgody na udzielanie infor- macji o swojej lokalizacji, to można tak skonfigurować API, aby informacje o błędach były przekazywane do wskazanej funkcji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|