techniki pokonywania problemów full version, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 4 T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW 4. Twórz idee i opcje 67 Tworzenie benchmarku.................................................................67 Burza mózgów.................................................................................69 Analiza pola sił.................................................................................71 Twórzenie map mylowych...........................................................73 Metoda szeciu mylowych kapeluszy (De Bono)......................75 5. Podejmij decyzj 77 Osiganie konsensusu....................................................................77 Analiza kosztów i zysków...............................................................81 Arkusz decyzyjny............................................................................83 Porównywanie parami...................................................................86 Siatka priorytetów..........................................................................88 6. Planuj działania 91 Plan działania...................................................................................91 Analiza cie4ki krytycznej.............................................................93 Metoda flag......................................................................................96 Wykres Gantta.................................................................................98 Tabela planowania........................................................................100 Diagram drzewa (metoda diagramów systematycznych)........102 Struktura podziału pracy.............................................................104 7. Proces doskonalenia 109 Przegld metody Planuj-Wykonaj-Sprawd;-Działaj (PDCA — Plan-Do-Check-Act)...............................................109 Zanalizuj problem Piciokrotne pytanie dlaczego Co to jest? Pytanie „dlaczego” to prosta technika słuca do analizowania przyczyn problemów. Jak tego uywa? Chodzi tu o zwykłe, wielokrotne zadawanie pytania „dlaczego?”, a do otrzymania odpowiedzi „jest tak, poniewa...”. Jest wielce prawdopodobne, e wówczas zostanie zidentyfikowana istotna przyczyna problemu. Jeeli zostanie rozpoznana, uchwycona i usu- ni&ta, powinny równie ustpi' objawy problemu. Na przykład: 1. Dlaczego tak wiele gadetów jest zwracanych? Poniewa plastik jest zaplamiony. 2. Dlaczego plastik jest zaplamiony? Poniewa z maszyny tncej plastik pryska oliwa. 3. Dlaczego z maszyny tncej plastik pryska oliwa? Poniewa nie moe przepływa przez przewody nieczyszczone od kilku miesi cy. 4. Dlaczego tak długo nie były czyszczone? Poniewa serwisujemy maszyny tylko wtedy, gdy si zepsuj, a nie prewencyjnie. 5. Dlaczego nie robimy przegldów okresowych? Poniewa pracownicy techniczni twierdz, e tak jest taniej (ale co z kosztami zwrotów?). 54 T ECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW Cho' mówimy o „pi&ciokrotnym zadawaniu pytania dlaczego”, jest to tylko termin umowny. Pyta( moe by' mniej lub wi&cej, zalenie od konkretnej sytuacji. Wane, aby pami&ta' o pogł&- bianiu analizy i podaniu jedn *ciek, zupełnie ignorujc inne przyczyny tego samego problemu. Do czego to słuy? Pytanie „dlaczego?” jest sposobem identyfikowania i uwypukle- nia problemu +ródłowego, z którym przede wszystkim trzeba so- bie poradzi', ale raczej nie pomaga w zwalczaniu powierzchow- nych symptomów. Jest to prosty i szybki odpowiednik analizy przyczyn i skutków. Z ANALIZUJ PROBLEM 55 Analiza przyczyn i skutków Co to jest? Analiza przyczyn i skutków to technika identyfikowania wszyst- kich przyczyn (wej*') powizanych z wybranym problemem lub zjawiskiem (wyj*ciem), poprzedzajca drenie niewielkiej liczby przyczyn głównych, +ródłowych, które musz by' usuni&te. Diagram przyczyn i skutków (zwany te diagramem rybiego szkieletu — fishbone diagram — lub diagramem Ishikawy) przed- stawia wyniki analizy w postaci kolejnych kroków. Analiza przy- czyn i skutków zwykle jest przeprowadzana przez grup&, której wszyscy członkowie maj do*wiadczenie i wiedz& dotyczc przy- czyn problemu. Jak tego uywa? Wybierz problem Wybierz problem lub zjawisko. Upewnij si&, e jest on specyficzny, *ci*le okre*lony i wzgl&dnie mały, tzn. w skali, która zapewni, e wszyscy uczestnicy b&d dokładnie rozumieli, co jest analizowane. Napisz definicj& problemu na górze *cieralnej tablicy. 1. Burza mózgów Przeprowad+ burz& mózgów z omówieniem wszystkich moliwych przyczyn rozwaanego problemu (zjawiska). Zapisuj wszystkie pomysły na samoprzylepnych kolorowych karteczkach, które łatwo potem przemieszcza' na diagramie Ishikawy. Uwaaj, aby na tym etapie nie miesza' przyczyn z rozwizaniami. Pami&taj, aby burz& mózgów przeprowadza' przed podzieleniem przyczyn na kategorie, gdy ograniczy to zakres pomysłów. Jeeli pomysły b&d si& pojawia' w zbyt wolnym tempie, pobudzaj do my*lenia zadawaniem pyta( „a co na ten temat moecie powiedzie'?”. 2. Nakrel diagram Ishikawy (rybiego szkieletu) Umie*' problem w miejscu rybiej głowy. 3.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|