trening trenera, e-książki, ZM
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Jak projektować efektywne programy szkoleniowe? biznes www.pigulkiwiedzy.tv Jak projektować efektywne programy szkoleniowe? Jak napisać dobry konspekt? Postawiłem dwa kubki na stole. Jeden biały z nieco nadwerę- żonym szkliwem, którym powlekano porcelanę. Kubek miał na sobie sieć pęknięć, które dodawały mu charakteru. To oczywiście Jego kubek. Mnie przypadł w udziale również bia- ły, tylko że fajansowy, z namalowaną krową, która się do mnie z niewiadomych przyczyn uśmiechała. „Głupia krowa, suka” — myślałem ze złością. Nie mogłem się wściekać na Tomka Mentora, który miał iście artystyczne podejście do ludzi, po- legające na tym, że byli oni jedynie funkcją jego osobistego geniuszu. Uczestników szkoleń potrzebował do tego, żeby ktoś mógł go oglądać i spijać różane soki z jego ust, a ucznia, czyli mnie, potrzebował właściwie nie wiem do czego. Zatem czułem się niepotrzebny temu rozkapryszonemu trenerkowi, a to powodowało moją złość. Najgorsze było to, że gdybym mu o tym powiedział, to podsumowałby mnie w ten sposób, że moja złość jest we mnie i płynie ze mnie i że to dobrze, że jestem zły, bo mam kontakt z emocjami, a do tego złość jest emocją energetyczną, co oznacza, że może mi przynieść dużo dobrego itp… Wolałem więc się nie odzywać i wyładowywać swoje frustracje na tej suce, 2 Jak projektować efektywne programy szkoleniowe? krowie. Ona nie znała się na psychologii i pewnie dlatego się uśmiechała. Stawiając jego kubek, rozlałem nieco kawy na biurko. Oczy- ma wyobraźni widziałem, jak zaczyna się czerwienić, wpadać w furię i każe mi iść do wszystkich diabłów, wyzywa mnie od najgorszych śmierdzieli i patałachów, rozbija szyby w oknach czternastowiecznym krucyiksem, zrzuca na podłogę cenne wazy z dynastii Ming i drze rękopis Hamleta Szekspira, a po- tem siada i płacze nade mną, nad sobą i nad całym tym nie- przychylnym światem. Może dlatego że nie miał ani czternastowiecznego krucyiksu, ani waz z dynastii Ming, ani rękopisów, Tomek popatrzył na mnie krytycznym wzrokiem, po czym najzwyczajniej w świe- cie wytarł biurko chusteczką. Odsapnąłem nieco. Tomek pod- niósł kubek do ust… Teraz najważniejszy moment. Czy będzie mu smakować…? Wziął łyk naparu, wykrzywił twarz w jakimś nieziemskim grymasie, po czym spojrzał 3 Jak projektować efektywne programy szkoleniowe? dookoła zadowolony. Jego oczy wyglądały jakby mu skóry na powiekach brakowało. — No, kawka wyborna, mój drogi przyjacielu — mruknął z za- dowoleniem. — Taka jak lubisz — powiedziałem uśmiechnięty. Teraz byłem nieco spokojniejszy. — Pytałem cię: cel czy program, prawda? — Tak — nie wiedziałem, do czego zmierza. — No więc, skoro cel już znasz, to pora popracować nad pro- gramem szkolenia, nie sądzisz? Myślisz, że szkolenie to takie pitu-pitu, że trener sobie wychodzi na środek i gada, co mu ślina na język przyniesie, tak? Zaczynał się denerwować. Nie wiedziałem dlaczego. Prze- cież ja nigdy nie myślałem, że szkolenie to jakieś pitu-pitu, że trener może tak bez przygotowania, przecież ja ze sto razy drukowałem dla niego materiały, konspekty, role do ćwiczeń, wiedziałem, że trzeba zawsze być przygotowanym, a on teraz… — …że stajesz tam przed nimi, 4 Jak projektować efektywne programy szkoleniowe? a oni cię uwielbiają, tak? Że to łatwy kawałek chleba, tak my- ślałeś? Że można sobie przyjść nieprzygotowanym, bez po- mysłu na program i bez napisanego konspektu? — był coraz bardziej wzburzony. Nagle się uspokoił, wziął kolejny łyk ole- istej kawy i powiedział — No w sumie można. Ale nieważne, ty musisz wiedzieć, jak się pisze konspekt. I będziesz to wie- dział, choćbyś miał przepisać ręcznie każdy z moich konspek- tów po tysiąc razy. Oczywiście pokażę ci konspekt idealny, ale najpierw dostaniesz kilka wskazówek, jak go pisać. Gotowy? Notuj! — rozkazał, a ja byłem, rzecz jasna, kompletnie niego- towy. W pośpiechu znalazłem kartkę i długopis, położyłem ją na biurku i zacząłem kolejny etap robienia wściekłych nota- tek. 1. Konspekt pisz łopatologicznie. Tak, żeby każdy, kto go chwyci w łapy i zna się trochę na rzeczy, mógł poprowa- dzić szkolenie na podstawie twojego konspektu. Jeśli tak go napiszesz, to choćbyś miał poprowadzić na jego pod- stawie szkolenie po roku od jego napisania, zrozumiesz, co miałeś na myśli, układając moduły w ten, a nie inny sposób. 2. Zawsze na początku zazna- czaj, czego i w jakiej ilości 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|