socjologia klasyczna wykład 2, KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elk.keep.pl
  • Podobne

     

    socjologia klasyczna wykład 2, KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

    WYKŁAD

    AUGUST COMTE (1798 – 1857)

     

    Dzieło:

    „Kurs filozofii pozytywnej”

     

    ·         Comte był jednym z głównych przedstawicieli pozytywizmu

    ·         Comte stworzył termin „socjologia”, dlatego nazywa się go ojcem socjologii

    ·         Wprowadził pojęcie metoda pozytywna – jako sposób patrzenia na świat, aby go poznawać i nad nim panować, by go zmieniać, budować wg swego uznania w sposób możliwie najlepszy

    ·         W jego obrazie rzeczywistości społecznej można dostrzec pozytywistyczną wizję „wojny wszystkich ze wszystkimi”

    ·         Wzory naturalistyczne powinny być podstawą do budowania naukowej socjologii;

    ·         Źródła zdobywania wiedzy przez badacza socjologa:

    Przy zdobywaniu wiedzy należy wykorzystać doświadczenia nauk przyrodniczych

    (wzory naturalistyczne):

    -          obserwacja – oparta na minimalnej wstępnej teorii (inaczej nie miałaby żadnego sensu)

    -          eksperyment – zdobywanie wiedzy, aby zastąpić ją wiedzą eksperymentalną

    -          porównanie – wg metody historycznej, porównywanie danych z różnych okresów historycznych, porównywanie różnych faz

    ·         Comte stworzył swoją ewolucjonistyczną wersję rozwoju społecznego. Ponieważ wywodził socjologię z biologii, jego teoria ewolucji była oparta na ontogenezie. Trzy fazy rozwoju człowieka (dzieciństwo, dojrzałość, dorosłość) przeniósł on na fazy rozwoju społecznego:

    a)      faza teologiczna (dzieciństwo) - oparta na wojsku,

    b)     faza metafizyczna (dojrzewanie) - dominują tu abstrakcyjne pojęcia, abstrakcyjne siły, otwiera ona możliwość spekulacji myślowej,

    c)      faza naukowa (dorosłość) - najważniejsza jest wiedza o rzeczywistości materialnej i zdobycie możliwości władania tą rzeczywistością;

    wiodącymi osobami w tej fazie są zarządcy przemysłowi, a władzę sprawują naukowi moraliści.

    ·         Klasyfikacja nauk wg Comte’a;

    od ogólnych do szczegółowych

    -          ogólne – najmniejsze zastosowanie praktyczne, proste (np.: matematyka)

    -          szczegółowe – największe zastosowanie praktyczne, złożone (np.: biologia, socjologia)

    ·         Comte twierdził, że w społeczeństwie istnieje harmonia, którą zakłócają przypadki patologiczne.

    ·         Wg Comte’a  podstawową jednostką w rzeczywistości społecznej jest rodzina – w niej dokonuje się przekazywanie wzorców społecznych.

    ·         Różnice między socjologią, a biologią -

    -          język - wyróżnia społeczeństwo jako pewną całość funkcjonującą w określonej strukturze; dzięki niemu ma miejsce akumulacja kulturowa i możliwy jest consensus

    -          religia – dostarcza pozytywnego wzoru zachowań, bez niej nie byłoby porządku społecznego; dla Comte’a stanowi ona jednoczącą wizję świata.

    -          podział pracy – wynika z porządku społecznego opartego na religii, jednostki poprzez pracę realizują się i nabywają indywidualnych uzdolnienień

    ·         Doktryna normatywna (wynikająca z religii nauki – tzn. jak należy postępować)

    -          przedstawiciele nauki najlepiej wiedzą jak należy kierować społeczeństwem, by wykorzystać jego możliwości

    -          społeczeństwem będą rządzić inżynierowie społeczni, opierając się na nauce

     

    ·         Pozytywistyczny wzór uprawiania socjologii (wg Szackiego):

    -          Antykrytycyzm tj. budowanie idealnej wizji społeczeństwa, krytyka poprzez to „jak powinno być”

    -          Fenomenalizm - najważniejsze jest to co doświadczamy tzn. fenomen – zjawisko; doświadczenie stoi przed koncepcją

    -          Przyrodoznawstwo - nauki przyrodnicze mają być wzorem dla socjologii

    -          Badanie faktów społecznych jako rzeczy, wiara, że badacz jest niezależny od rzeczywistości

    -          Antynormatywizm - nie ocenianie społeczeństwa ze względu na jakieś wartości, nie moralizowanie

    -          Inżynieria społeczna - badania powinny prowadzić do możliwości dokonywania zmian społecznych

        

     

    1

     

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com