socjologia propagandy (15 str), KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl SOCJOLOGIA PROPAGANDY: Propaganda – termin pochodzi z łaciny (krzewić, rozciągać), określenie działań moralnie podejrzanych – manipulowanie symbolami, by nakłonić ludzi do pewnych zachowań. Prowadzi się ją w interesie nadawcy, z pominięciem interesu odbiorców. R. Merton – propagandis (propagando-wstręt), osiągnęła rozmiary epidemii. Bywa utożsamiana z szerzeniem nieprawdziwych informacji. Propaganda – działania mające na celu skłonienie do przyjęcia poglądów – perswazja nakłaniająca. Propaganda – (najszersze znaczenie) celowe, perswazyjne oddziaływanie na zbiorowości ludzkie zmierzające do kształtowania postaw ludzi a przez to wywołanie zachowań pożądanych z punktu widzenia planów dążeń i interesu podmiotu działań propagandowych Na złe postrzeganie propagandy wpłynęły: Ø ideologie totalitarne: komunizm, faszyzm; Ø po II wojnie światowej – świadomość ujemnego wartościowania praktyk propagandy; Propaganda – jedna z form komunikacji. Komunikowanie polityczne może mieć wiele znaczeń. Mediatyzacja – nasączenie środkami przekazu. Rodzaje komunikacji (Seleno, Mortensen): a) bezpośrednia – interpersonalna:
b) pośrednia: Modele komunikowania: - uczestnicy starają się podzielić informacjami dla lepszego zrozumienia się; - przepływy komunikatów w jednym kierunku (na ogół); Elementy procesu komunikacyjnego: Ø nadawca; Ø przekaz; Ø kanał; Ø odbiorca; Ø sprzężenie zwrotne; Ø efekt procesu przekazu; W większości przypadków komunikacja propagandowa ma charakter pośredni. Zinstytuzowana forma komunikowania (np. rządy, partie, instytucje wychowawcze). Definicje propagandy: Ø 1931 Bidelle – pod wpływem propagandy każda jednostka zachowuje się tak jak gdyby jej reakcje były wynikiem jej własnej decyzji. Szereg jednostek można zmusić do takiego zachowania, przy czym każdą z nich kierują jej własne sądy (manipulacja i wpływanie na zachowanie ludzkie); Ø 1948 Krech, Crutchfield – propaganda to specyficzna forma pobudzeń, która jeżeli jest skuteczna, daje w wyniku proces sugestii; Ø 1954 Schramm – sprowadzenie procesu propagandy do modyfikowania postaw i opinii oraz do efektów funkcjonowanie w grupie; Ø 1957 Fraser – propagandę można zdefiniować jako sztukę zmuszania ludzi do robienia tego, czego by nie robili, gdyby dysponowali wszystkimi danymi dotyczącymi sytuacji; Ø 1986 Jowett, O’Donnel – propaganda jest celową, systematyczną próbą kształtowania percepcji, manipulowania myślami i bezpośrednimi zachowaniami w celu osiągnięcia takich reakcji, które są zgodne z pożądanymi intencjami propagandzisty; Ø 1965 Ellul (autorytet w dziedzinie propagandy) – propaganda to zespół metod stosowanych przez zróżnicowane grupy w celu wciągnięcia do aktywnej działalności mas ludzkich, u których w konsekwencji manipulacji psychicznej wytwarza się jedność psychiczna pozwalająca na włączenie ich do masowych działań; Ø 1990 – wprowadzenie procesu badawczego na płaszczyźnie: a) szeroka płaszczyzna – propaganda to akcja psychologiczna, metody czysto psychologiczne, które są stosowane w celu modyfikowania opinii, w formie półedukacyjnej, semiedukacyjnej, adresowanej do współobywateli; - wojna psychologiczna skierowana zarówno na przeciwników wewnętrznych, jak i zewnętrznych wprowadzona za pomocą środków psychologicznych – chodzi o obniżenie lub zniszczenie moralne przeciwników; - reedukacja i pranie mózgów – ma na celu transformację przeciwnika w sprzymierzeńca; - publiczne i ludzkie reakcje, które uważane są za bardzo ważną płaszczyznę działań propagandy i mają na celu: · promowanie, afirmowanie pewnych wartości; · adaptację jednostki lub grup do społeczeństwa, do konsumpcji i do aktywności – wytworzenie postaw konformistycznych; b) wąska płaszczyzna – propaganda to połączenie technik organizacyjnych oraz zarządzania i kierowania akcją propagandową; Rodzaje propagandy – Jowett, O’Done: Ø propaganda informacyjna; Ø propaganda komunikacyjna; KOMUNIKOWANIE A do B o X
PERSWAZJA INFORMACJA
- dzielenie się ideami; - wpływanie na zachowania - wyjaśnianie; - uznawanie postaw; - instruktaż; - zmiana zachowań postaw; CEL: CEL: - promowanie wzajemnego - promowanie zależności zrozumienia między A i B; między A i B; PROPAGANDA
1. kontrolowanie przepływu informacji; 2. kierowanie opinią publiczną; 3. manipulowanie zachowaniami; Nurty propagandy politycznej: Ø początkowo rozwijała się interdyscyplinarnie; Ø wykorzystuje osiągi innych nauk; 1. Teoretyczny – teoretyczne ujęcie zjawisk i procesów propagandowych; 2. Praktyczny – wykrywające nowe i skuteczniejsze techniki; Ø propaganda oddziaływania na opinię publiczną. Nurt zainicjowany przez psychologów społecznych. Moede – postulował pilne poddanie systematycznym badaniom eksperymentalnym problematyki psychologii mas. Jego postulaty kontynuowało liczne grono uczonych; Propaganda jako odrębna dziedzina nauki powstała z inicjatywy Doob’a – który napisał pierwszy podręcznik o propagandzie (1935). Nurty w zakresie propagandy: 1. Psychologiczny: Ø rzecznicy: Doob, Crutchfield, Lazarsteld; Ø obiektem rozważań są postawy i zachowania odbiorcy; Ø pod wpływem teorii mechanistycznego oddziaływania propaganda wyrosła na bazie behawioryzmu (schemat bodziec-reakcja); a) Lasswell: Ø zachowanie istoty ludzkiej jest reakcją na bodziec. Ten sam bodziec wywołuje zawszę tę samą reakcję. Dlatego ludźmi można kierować, wywoływać w społeczeństwie odpowiednie reakcje. Odbiorca jak przedmiot mechanicznie regulowany; Ø jednostka pozbawiona mechanicznych procesów. Zasadnicze pytania (tzw. teoria sukcesu propagandowego): · Kto mówi ? (o nadawcę); · Co mówi ? (treść przekazu propagandowego); · Za pomocą jakiego przekazu ? (środki przekazu); · Komu mówi ? (odbiorca przekazu); · Z jakim skutkiem ? (efekt procesu przekazu); Ø nadawca środek odbiorca (istota bierna; bezbronna wobec wszechobecności masowych mediów) skutek b) Doob: Ø zdefiniował postawę, jako wewnętrzną reakcję, która pojawia się na skutek działania bodźca; Ø sformułował elementy procesu propagandy: · nadawca propagandy; · treść propagandy; · percepcja propagandy; · pierwsze reakcje odbiorców poddanych propagandzie; · zmiany wytworzone pod wpływem propagandy; · działanie ludzi poddanych propagandzie; Ø ludzie opornie poddają się działaniu propagandy. Ta reakcja nie jest automatyczna. Wewnętrzne czynniki ludzkie mogą modyfikować odbieranie przekazu propagandy. Ważna jest osobowość odbiorcy; 2. Socjologiczny: Ø rzecznicy: Parsons, Ellul, Mills – zwracali uwagę na znaczenie propagandy w systemie społecznym; Ø położenie nacisku na badanie grup społecznych; Ø funkcje propagandy w systemie społecznym; Ø badanie funkcji i środków masowego przekazu; a) Parsons: Ø propaganda to próba oddziaływania na postawy ludzi za pomocą bodźców językowych, słowa pisanego lub mówionego; Ø propaganda miała służyć kontroli społeczeństwa, miała wzmacniać wzory społeczeństwa; b) Mills: Ø ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|