socjologia propagandy (15 str), KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elk.keep.pl
  • Podobne

     

    socjologia propagandy (15 str), KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

    SOCJOLOGIA PROPAGANDY:

     

    Propaganda – termin pochodzi z łaciny (krzewić, rozciągać), określenie działań moralnie podejrzanych – manipulowanie symbolami, by nakłonić ludzi do pewnych zachowań. Prowadzi się ją w interesie nadawcy, z pominięciem interesu odbiorców.

     

    R. Merton – propagandis (propagando-wstręt), osiągnęła rozmiary epidemii. Bywa utożsamiana z szerzeniem nieprawdziwych informacji.

     

    Propaganda – działania mające na celu skłonienie do przyjęcia poglądów – perswazja nakłaniająca.

     

    Propaganda – (najszersze znaczenie) celowe, perswazyjne oddziaływanie na zbiorowości ludzkie zmierzające do kształtowania postaw ludzi a przez to wywołanie zachowań pożądanych z punktu widzenia planów dążeń i interesu podmiotu działań propagandowych

     

    Na złe postrzeganie propagandy wpłynęły:

    Ø      ideologie totalitarne: komunizm, faszyzm;

    Ø      po II wojnie światowej – świadomość ujemnego wartościowania praktyk propagandy;

     

    Propaganda – jedna z form komunikacji.

    Komunikowanie polityczne może mieć wiele znaczeń.

    Mediatyzacja – nasączenie środkami przekazu.

     

    Rodzaje komunikacji (Seleno, Mortensen):

    a)      bezpośrednia – interpersonalna:



     

     



    b)     pośrednia:

     

     

     

     

     

     

     

    Modele komunikowania:

    -          uczestnicy starają się podzielić informacjami dla lepszego zrozumienia się;

    -          przepływy komunikatów w jednym kierunku (na ogół);

     

     

    Elementy procesu komunikacyjnego:

    Ø      nadawca;

    Ø      przekaz;

    Ø      kanał;

    Ø      odbiorca;

    Ø      sprzężenie zwrotne;

    Ø      efekt procesu przekazu;

     

    W większości przypadków komunikacja propagandowa ma charakter pośredni. Zinstytuzowana forma komunikowania (np. rządy, partie, instytucje wychowawcze).

     

    Definicje propagandy:

    Ø      1931 Bidelle – pod wpływem propagandy każda jednostka zachowuje się tak jak gdyby jej reakcje były wynikiem jej własnej decyzji. Szereg jednostek można zmusić do takiego zachowania, przy czym każdą z nich kierują jej własne sądy (manipulacja i wpływanie na zachowanie ludzkie);

    Ø      1948 Krech, Crutchfield – propaganda to specyficzna forma pobudzeń, która jeżeli jest skuteczna, daje w wyniku proces sugestii;

    Ø      1954 Schramm – sprowadzenie procesu propagandy do modyfikowania postaw i opinii oraz do efektów funkcjonowanie w grupie;

    Ø      1957 Fraser – propagandę można zdefiniować jako sztukę zmuszania ludzi do robienia tego, czego by nie robili, gdyby dysponowali wszystkimi danymi dotyczącymi sytuacji;

    Ø      1986 Jowett, O’Donnel – propaganda jest celową, systematyczną próbą kształtowania percepcji, manipulowania myślami i bezpośrednimi zachowaniami w celu osiągnięcia takich reakcji, które są zgodne z pożądanymi intencjami propagandzisty;

    Ø      1965 Ellul (autorytet w dziedzinie propagandy) – propaganda to zespół metod  stosowanych przez zróżnicowane grupy w celu wciągnięcia do aktywnej działalności mas ludzkich, u których w konsekwencji manipulacji psychicznej wytwarza się jedność psychiczna pozwalająca na włączenie ich do masowych działań;

    Ø      1990 – wprowadzenie procesu badawczego na płaszczyźnie:

    a)      szeroka płaszczyzna – propaganda to akcja psychologiczna, metody czysto psychologiczne, które są stosowane w celu modyfikowania opinii, w formie półedukacyjnej, semiedukacyjnej, adresowanej do współobywateli;

    -          wojna psychologiczna skierowana zarówno na przeciwników wewnętrznych, jak i zewnętrznych wprowadzona za pomocą środków psychologicznych – chodzi o obniżenie lub zniszczenie moralne przeciwników;

    -          reedukacja i pranie mózgów – ma na celu transformację przeciwnika w sprzymierzeńca;

    -          publiczne i ludzkie reakcje, które uważane są za bardzo ważną płaszczyznę działań propagandy i mają na celu:

    ·         promowanie, afirmowanie pewnych wartości;

    ·         adaptację jednostki lub grup do społeczeństwa, do konsumpcji i do aktywności – wytworzenie postaw konformistycznych;

    b)     wąska płaszczyzna – propaganda to połączenie technik organizacyjnych oraz zarządzania i kierowania akcją propagandową;

     

     

    Rodzaje propagandy – Jowett, O’Done:

    Ø      propaganda informacyjna;

    Ø      propaganda komunikacyjna;

    KOMUNIKOWANIE

     

    A do B o X



     

     





     

     

    PERSWAZJA

    INFORMACJA





     

     

    - dzielenie się ideami;                                                                                    - wpływanie na zachowania

    - wyjaśnianie;                                                                                                  - uznawanie postaw;

    - instruktaż;                                                                                                  - zmiana zachowań postaw;

    CEL:                                                                                                                CEL:

    - promowanie wzajemnego                                                                      - promowanie zależności

    zrozumienia między A i B;                                                                      między A i B;

    PROPAGANDA



     

     

    1.      kontrolowanie przepływu informacji;

    2.      kierowanie opinią publiczną;

    3.      manipulowanie zachowaniami;

     

    Nurty propagandy politycznej:

    Ø      początkowo rozwijała się interdyscyplinarnie;

    Ø      wykorzystuje osiągi innych nauk;

    1.      Teoretyczny – teoretyczne ujęcie zjawisk i procesów propagandowych;

    2.      Praktyczny – wykrywające nowe i skuteczniejsze techniki;

    Ø      propaganda oddziaływania na opinię publiczną. Nurt zainicjowany przez psychologów społecznych. Moede – postulował pilne poddanie systematycznym badaniom eksperymentalnym problematyki psychologii mas. Jego postulaty kontynuowało liczne grono uczonych;

     

    Propaganda jako odrębna dziedzina nauki powstała z inicjatywy Doob’a – który napisał pierwszy podręcznik o propagandzie (1935).

     

    Nurty w zakresie propagandy:

     

    1.      Psychologiczny:

     

    Ø      rzecznicy: Doob, Crutchfield, Lazarsteld;

    Ø      obiektem rozważań są postawy i zachowania odbiorcy;

    Ø      pod wpływem teorii mechanistycznego oddziaływania propaganda wyrosła na bazie behawioryzmu (schemat bodziec-reakcja);

    a)      Lasswell:

    Ø      zachowanie istoty ludzkiej jest reakcją na bodziec. Ten sam bodziec wywołuje zawszę tę samą reakcję. Dlatego ludźmi można kierować, wywoływać w społeczeństwie odpowiednie reakcje. Odbiorca jak przedmiot mechanicznie regulowany;

    Ø      jednostka pozbawiona mechanicznych procesów. Zasadnicze pytania (tzw. teoria sukcesu propagandowego):

    ·         Kto mówi ? (o nadawcę);

    ·         Co mówi ? (treść przekazu propagandowego);

    ·         Za pomocą jakiego przekazu ? (środki przekazu);

    ·         Komu mówi ? (odbiorca przekazu);

    ·         Z jakim skutkiem ? (efekt procesu przekazu);

    Ø      nadawca  środek  odbiorca (istota bierna; bezbronna wobec wszechobecności masowych mediów) skutek

    b)     Doob:

    Ø      zdefiniował postawę, jako wewnętrzną reakcję, która pojawia się na skutek działania bodźca;

    Ø      sformułował elementy procesu propagandy:

    ·         nadawca propagandy;

    ·         treść propagandy;

    ·         percepcja propagandy;

    ·         pierwsze reakcje odbiorców poddanych propagandzie;

    ·         zmiany wytworzone pod wpływem propagandy;

    ·         działanie ludzi poddanych propagandzie;

    Ø      ludzie opornie poddają się działaniu propagandy. Ta reakcja nie jest automatyczna. Wewnętrzne czynniki ludzkie mogą modyfikować odbieranie przekazu propagandy. Ważna jest osobowość odbiorcy;

     

    2.      Socjologiczny:

     

    Ø      rzecznicy: Parsons, Ellul, Mills – zwracali uwagę na znaczenie propagandy w systemie społecznym;

    Ø      położenie nacisku na badanie grup społecznych;

    Ø      funkcje propagandy w systemie społecznym;

    Ø      badanie funkcji i środków masowego przekazu;

     

    a)      Parsons:

    Ø      propaganda to próba oddziaływania na postawy ludzi za pomocą bodźców językowych, słowa pisanego lub mówionego;

    Ø      propaganda miała służyć kontroli społeczeństwa, miała wzmacniać wzory społeczeństwa;

     

    b)     Mills:

    Ø      ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com