socjotechniki (4 str), KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elk.keep.pl
  • Podobne

     

    socjotechniki (4 str), KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

    SOCJOTECHNIKI – sztuka oddziaływania na innych ludzi , przedmioty.

    DZIAŁANIE to zachowanie, które jest celowe.

    Wyróżniamy działania tech.- zachowanie zmierzające do wywarcia wpływu na materię

    Społeczne zachowania zmierzające do wywarcia wpływu na działania innego człowieka.

    Wszystkie działania społ. Można sprowadzić do 2 typów:

    1.negatywnego przymusu – zakaz i nakaz

    2.pozytywnego nakłaniania, perswazja prowadzi do wzajemnego przystosowania działań.

    Wybór 1 lub 2 zależy od negatywnego lub pozytywnego uprzedzenia podmiotu do przedmiotu

    Metody negatywnego przymusu

    1.Obrona, samoobrona (fizyczna, samodzielna, szukanie pomocy u innych)

    2.Represja moralna fizyczna, religijna)

    3.bunt (od buntu dziecka do cywilnego nieposłuszeństwa)

    4.opozycja międzygrupowa np. wojna

    5.agresja (rabunek, napad, konkurencja, rywalizacja, podporządkowanie kogoś)

    6.działania wrogie (unikanie, okazywanie niechęci)

    7.egoistyczny kompromis

    Metody pozytywnego nakłaniania

    1.zaproszenie, zachęcenie

    2.współpracujące kierownictwo

    3.wychowawcze kierownictwo lub przewodnictwo

    4.uczestniczące podporządkowania

    5.celowe podporządkowanie

    6.naśladowanie

    2 Rodzaje socjotechnik wg. Kosowskiego

    I-go stopnia stwarzanie systemu bodźców skłaniających do określonych zachowań np. wydawanie aktów prawnych, regulaminów, konieczność powołania aparatu kontroli

    II-go stopnia wytwarzanie w ludziach pożądanych motywacji lub kształtowanie pożądanych cech osobowości. Nie potrzeba strażnika

    Ogólnie: Lepiej wychowywać ludzi uczciwych niż każdego kontrolować

    Optymalnie: połączenie obu zarówno oddziałania kształtujące osobowość jak i stwarzanie systemów bodźców skłaniających do określonych zachowań.

    Cechy takiego systemu:

    -system bodźców powinien opierać się na istniejących uprzednio motywacjach

    -w tym systemie nagrody powinny przeważać nad karami, kary stosowane wyjątkowo

    -ani nagrody i kary nie powinny być opóźniane w stosunku do nagradzanych i karanych zachowań

    -system nagród powinien obejmować nie tylko najlepszych ale większość osób w grupie

    Podział socjotechnik ze względu na  potrzeby oparte na:

    -potrzebach konsumpcyjnych

    -potrzebach społ (przynależności, akceptacji)

    -potrzebach mocy (awanse, nagrody)

    -potrzebach instrumentalnych (samorealizacji)

    Podział wg kierowania się normami moralnymi:

    -metody łagodne zgodne z normami moralnymi

    -metody ostre niezgodne z normami np. kłamstwo, konsekwencja wrogość

    Socjotechnika fragmentaryczna (nastawiona na wywołanie określonych postaw) i totalna (stałe oddziaływanie)

    5 metod podporządkowania sobie systemów skierowanych i ich otoczenia socjotechniki wyższego rzędu:

    -sytuacji deprewacyjnej umożliwienie lub utrudnienie systemowi skierowanemu na zaspakajanie potrzeb elementarnych

    -potęgowania potrzeb nieelementarnych np. potęgowanie potrzeby prestiżu

    -kanalizacji ideałów system sterujący oddziaływanie na wiarę, ideały i wartości np. odwoływanie się do patriotyzmu

    -splotu interesów

    -intensyfikacji błędu

    5 podstawowych źródeł zaleceń socjotechnicznych

    1.wiedza poprzednich pokoleń

    2.praktyki społ utrwalane w dokumentach

    3.ogólne hipotezy społecznego zachowania się ludzi zebrane przez socjologię, psychologię społ itp.

    4.mądrość ludowa zgromadzona w porzekadłach

    5.literatura naukowa

    Wybrane dyrektywy

    Hipotezy socjol. Im więcej nowych członków wstępuje do nowej grupy tym większy jest sprzeciw starych członków.

    Dyrektyw: Jeżeli zależy nam na przyjęciu nowych członków powinniśmy przyjmować ich częściowo.

    Im mniej zmian w składzie grup tym grupa jest trwalsza

    Dyr. Aby uzyskać większą spoistość grupy należy wprowadzać jak najwięcej norm

    Im więcej kontaktów między grupami tym bardziej te grupy stają się podobne a im mniej tym więcej konfliktów jeśli dojdzie do takiego kontaktu

    Dyr. Należy doprowadzić do częstych kontaktów między grupami.

    Im mniej określone są wzory zew. dla członków grupy tym grupa jest b.spójna

    Dyr.. Im bardziej precyzyjne regulaminy tym większa spójność grupy.

    Ludzie w grupie przekazują inf. na tych samych szczeblach lub w górę

    Dyr. Aby przekazać inf. należy zacząć od osoby najwyżej usytuowanej.

    Dyr. Jeśli chce się zmienić zachowanie człowieka to najlepiej odwołać się do przynależności do grupy.

    Zasada konserwatyzmu – każdy władca musi zmieniać reformować, każda zmiana ma więcej wrogów niż przyjaciół. Zmiany muszą być przeprowadzane fragmentarycznie , trzeba szukać zwolenników.

    Zasada konsekwencji np. podnoszenie podatków najpierw o 20% a potem spuszczać uzyskujemy przychylność dla władzy.

    Zasada kalkulacji skutków – władca nie musi dotrzymywać zobowiązań

    Zasada kozła ofiarnego – mądry władca znajdzie kogoś kogo oskarży o całe zło.

    Zasada respektowania lokalnych norm.

    Zasada unikania drogi pośredniej.

    POSTAWA – opinia, przekonanie, stosunek do..

    Pewien obiekt – postrzeganie go – przekonanie człowieka o jego obecności – emocjonalny stosunek do obiektu – skłonność człowieka do określonych zachowań wobec obiektu.

    Typy postaw ze względu na:

    1 treść

    2 zakres – jednostkowe i ogólne

    3 kierunek – pozytywne i negatywne

    4 siłę – słabe, silne

    5 złożoność – pełne i niepełne

    6 zawartość – zintegrowane słabo lub silne

    7 trwałość- trwałe, mało trwałe

    Postawa pełni funkcję pośredniczącą między bodźcem i relacją

    Bodzieć – postawa – reakcja

    Skuteczne przekonywanie

    I. nadawca, źródło

    - wiarygodne

    - ukryte intencje

    - sympatia, atrakcyjność

    - silna zdolność kontrolowania odbiorcy

    II. Przekaz

    -zgodność z motywacją odbiorcy

    -racjonalny czy emocjonalny

    -argumentacja jednostronna czy dwustronna

    -pozytywna czy negatywna

    -wnioski explicite czy implicite

    -szczególne konwencje

    -kolejność prezentacji

    -ilość powtórzeń

    III Kanał

    – sympatia odbiorcy wobec kanału

    -Bezpośredni czy pośredni kontakt

    IV. Odbiorca

    -płeć, wiek, wykształcenie

    -bierność, aktywnośc odbioru

    -osobowość

    -inteligencja

    -nastrój odbiorcy

    -społeczne i fizyczne warunki odbioru

    -dotychczasowe przekonania

    Dysonans poznawczy zjawisko psychologiczne polegające na tym, że odczuwamy sprzeczność między dwoma przekonaniami, których nie można ze sobą pogodzić.

    1.D.p. działa jako kara

    2.osobnicy starają się go uniknąć, usunąć lub zmniejszyć

    3.Im większa kara wywołana d.p. tym mniejsze dążenie do usunięcia

    4.Kara wywołana przez d.p. jest tym większa im bardziej doniosłe są przekonania między którymi zachodzi d.p. oraz im większa jest liczba przekonań pozostających  w stosunku dysonansu do danego przekonania w porównaniu z liczbą i doniosłością przekonania które są z nimi zgodne.

    5.Dysonans może być zmniejszony lub usunięty przez przyjęcie dodatkowych przekonań

    6.Poszczególne przekonania między którymi zachodzi d.p. mogą przejawiać opór wobec zmiany.

    7.Kara jaką stanowi d.p. powstała na skutek spostrzeżenia że inni odrzucają nasz pogląd jest tym większa im więcej przemawia przeciwko naszym poglądom, im mniej przemawia za naszymi poglądami im ważniejsza jest opinia będąca przedmiotem sporu dla nas lub grupy, której jesteśmy członkami.

     

     

     

     

     

     

     

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com