sprawowanie władzy a przekonania ludzkie, KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • elk.keep.pl
  • Podobne

     

    sprawowanie władzy a przekonania ludzkie, KSIĄŻKI, Książki, E-Studia, socjologia

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

    „Władzę do” można rozumieć na 2 sposoby:

    1.      A.Giddens – władza jest niezbywalnym aspektem podmiotowego działania, jest zdolnością do dokonania przekształceń, interweniowania w porządek świata. Jest realizowana przez kompetentne, świadome i celowe działania jednostek choć nie w pełni uświadamiają one sobie konsekwencje swoich działań. Działania te są możliwe dzięki wykorzystaniu istniejących struktur, a zarazem umacniają ich istnienie

    2.        T.Parsons – władza to zdolność do uzyskiwania celów nie przez jednostki, ale przez instytucje i grupy na rzecz systemu. Jest to zgeneralizowana zdolność mobilizowania zasobów społecznych dla osiągnięcia zbiorowych celów systemu. Dla Parsonsa podsystemem osiągania celu jest system polityki, w skład którego wchodzą różne instytucje i organizacje i którego zadaniem jest „produkować władzę” na użytek każdego systemu społecznego.

    Wg Parsons a efektywne sprawowanie władzy dokonuje się poprzez internalizację ogólnych norm, wytworzenie poczucia solidarności i lojalności.

    Wg Giddensa akceptacja podporządkowania się służbowej hierarchii w obrębie organizacji wzmacniana jest przez przekonanie, że organizacja jest kierowana sprawnie i decyzje są podejmowane prawomocnie i zgodnie z obowiązującymi wszystkich normami.

    Wg Habermasa władza umożliwia wywieranie wpływu na decyzje innych uczestników interakcji bez odwoływania się do celów, wartości i świadomości jednostek – tworzy złożone sieci zależności, których nikt nie musi rozumieć i być za nie odpowiedzialnym.

    Władza zazwyczaj jest analizowana na gruncie konfliktów społecznych. Można wyróżnić 3 typy konfliktów z które w różny sposób określają charakter „władzy nad”

    1.      konflikt w sensie behawioralnym czyli otwarte zachowania, działania czy stosunki współzawodnictwa, walki, rewolucji

    2.      konflikt w sensie subiektywnym, a więc odczucie konfliktu, pewien stan świadomości indywidualnej bądź społecznej, zawierający np.: poczucie krzywdy czy wrogości

    3.      konflikt w postaci obiektywnej sprzeczności interesów

    Tym trzem typom Konfliktów odpowiadają trzy wymiary władzy:

    Pierwszy wymiar – rozwiązywanie otwartych behawioralnych konfliktów

    „A ma władzę nad B w tym stopniu w jakim może spowodować, by B uczynił to, czego w innym wypadku by nie uczynił”

    Pierwsza postać takiej władzy to użycie siły. Radykalnie ogranicza ona możliwość podejmowania wyborów przez jednostkę podległą. Decyzje podejmuje A i narzuca je siłą B, bez względu na jego preferencje i świadomość.

    Druga postać to stosowanie przymusu. Polega ona na tym, że ostatecznie decyzję podejmuje w pełni świadomie B. Podporządkowuje się jednak decyzjom A z obawy przed zastosowaniem określonych sankcji, które byłyby dla niego bardzo dotkliwe, pozbawiając wartości cenniejszej od tej uzyskanej w przypadku niepodporządkowania się.

    Drugi wymiar – niedopuszczanie do zachowaniowego wyrażania konfliktu subiektywnych preferencji

    A sprawuje władzę nad B także wtedy, kiedy podejmuje rozmaite zabiegi, których celem jest niedopuszczenie do pojawienia się otwartego, zachowaniowego konfliktu. A zdając sobie sprawę, że B ma odmienne preferencje, cele i wartości, których realizacja mogłaby zagrozić jego interesom – dąży do zablokowania otwartych prób wyrażania ich przez B

    Są to zjawiska często dostrzegalne w życiu codziennym, zwłaszcza w relacjach na poziomie grup, organizacji i instytucji.

    Trzeci wymiar – niedopuszczanie do uświadomienia i zachowaniowego wyrażenia sprzeczności interesów obiektywnych.

    A posiada władzę nad B także wtedy, gdy nie ma ani otwartego konfliktu zachowaniowego, ani nawet konfliktu subiektywnych preferencji.. Jest to zdolność sprawienia by B żądał i potrzebował tego, czego sam A chce by B żądał; jest to zdolność do kontrolowania przekonań, i preferencji.

    Władza ta realizuje się poprzez przemoc symboliczną, propagowanie fałszywych interesów, trzymanie niższych warstw w nieświadomości.

    Etapy uwalniania się spod tej władzy:

    1.      wykorzystywanie nieuświadomionej przez grupę podporządkowana obiektywnej sprzeczności interesów

    2.      rozbudzenie świadomości krzywdy i wyzysku

    3.      podjęcie przez grupę podporządkowaną otwartych działań mających na celu zmianę sytuacji

    Najefektywniej dokonuje się to dzięki osobom z zewnątrz grupy np.: naukowcom, działaczom społecznym.

     

    1

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com