stefan sawicki norwida walka z forma, kulturoznawstwo, Literatura

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.xlx.pl
  • Podobne

     

    stefan sawicki norwida walka z forma, kulturoznawstwo, Literatura

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Stefan Sawicki

    „Norwida walka z formą”:

    Rozdz.: „Stygmat” Cyprian Kamil Norwid

     

    „HARMONII PEŁNOŚĆ…”

    ·         atmosfera dyskretnego uporządkowania

    ·         pozornej swobody, która w rzeczywistości jest głęboko umotywowanym ładem

    w tej atmosferze naturalności i towarzyskiej nieinterwencji jakaś „negligentia-diligens” (staranne zaniedbanie)  - sprawia to, że każdy wieczór w salonie Generałowej wdowy można porównać do: „niewielkiej, lecz odegranej wytwornie symfonii”

    Pełnia wieczoru:

    – zbliża wszystkich

    -  wiąże jednorodnością nastroju,               zacierając różnice poglądów czy wieku

    Jest to tło, na którym ujawnia się ”posągowo – cała”, ukraińska piękność Róży P., która:

    - dopełnia proporcją swojej urody naturalną harmonię salonu

    - poszerza harmonię salonu przenosząc w plener liryzowany opis krajobrazu skupionego malowniczo wokół strumienia, spadającego ze skał i żywiącego w dole uzdrowisko

    BRAK do pełni harmonii – miłości dwojga sprzyjających sobie i rozumiejących się wzajemnie ludzi ( na co zwraca uwagę narrator w sposób ironiczny w odniesieniu do określonych konwencji)

     

    Róża Pomian – wychowanka Generałowej

                                - sierota

                                - ojciec- oficer artylerii, podwładny Generała, stracił słuch podczas działań

    wojennych

                                - od małego dziecka opiekuje się ojcem

                                - przy ojcu stroi głos nie „wg. gamy własnych jej uczuć…lecz wg. cudzego

    kalectwa (stąd skłonność do zbyt głośnego i dobitnego mówienia)”

     

    Oskar               – zyskujący sławę wirtuoz-skrzypek

                  - wdowiec

                  - przez kilka lat mąż kochanej przez siebie choro nerwowej kobiety (stąd ciągła

    czujność psychiczna, przeradzająca się w nadwrażliwość i podejrzliwość)

     

    Subtelnie zaczyna się rozwijać miłość tych boh.  –wydaje się, że ich uczucie dojrzewa powoli do pełni;

    Ujawnieniem tego było zbliżenie i porozumienie w czasie wycieczki do Mostu Rzymskiego, któremu towarzyszyły mu uroki kształtów i barw „najpiękniejszego z okolicznych krajobrazów”

     

    PRZESZŁOŚĆ FATALNA

     

    Harmonia świata przedstawionego               – budowana w sposób subtelny, lecz konsekwentny

                                                                          - równolegle kwestionowana i naruszana

    Ironiczne, ale nigdy nie jednoznaczne, uwagi włączane dyskretnie w tekst podważały pełną sensowność harmonijnej atmosfery salonu;

     

    Miłość Róży i Oskara:

                  - od początku napotyka na przeszkody (wynikające z przypadku i nieporozumień, bądź uczuleń i podejrzliwości Oskara)

                  - w chwili gdy wydawało się że ta miłość osiąga wzajemną dojrzałość, nastąpiła nieoczekiwanie tragiczna katastrofa

    Np.               1) po wycieczce do Rzymskiego Mostu, w czasie wieczoru u Generałowej, Oskar oczekiwał upragnioną przez siebie odpowiedź;

                  2) Róża odpowiada głosem donośnym

                  3) Oskar – nie patrząc na nią – odebrał w sposób opaczny te słowa (był nadwrażliwy)

                  4) Oskar uważa, że słowa były skierowane gestem determinacji ku siedzącemu nieco dalej hrabiemu X, który był stale w kręgu podejrzeń

                  5) wewnętrzna, gwałtowna reakcja nakazuje wyjść z sali Oskarowi, bez wyjaśnień i pożegnania

                  6) Oskar wyjeżdża w nieznanym kierunku wypełniając jakby tragiczne przeczucie zawarte przedtem wierszu „Czemu?”:

    Aż przyjdzie pora, że coś więcej znaczy

    Wyjść – niż zatrzymać się po obojętnemu;

    Wstaniesz i pójdziesz, kamienny z rozpaczy

    I nie zatrzymasz się idąc precz…czemu ?

                  6.a.) prasa donosi: sławny skrzypek wycofuje się z artystycznego życia i że zamieszkał gdzieś w górach na nieokreślony czas w klasztorze milczących białych mnichów

                  7) Róża po gwałtownym geście Oskara wybiega pod wpływem tragicznego przeczucia

                  8) - || - modli się w czasie burzy przy kaplicy

                  9) ciężko choruje i umiera

                  10) niedługo potem umiera Generałowa

    Rozwiązanie:

    - prawie melodramatyczne (gdyby nie typowe dla Norwida ściszenie zdarzeń)

    - gruntownie niszczy początkową atmosferę harmonii: h. salonu, miłości, przyrody

    Można w utworze odnaleźć:

    ·         schemat akcji przypominający romanse sentymentalne

    ·         bliskie stowarzyszenie miłości z przyrodą, a przyroda z chrześcijańską architekturą

    Konflikt pozorny miedzy Oskarem i Różą – to konflikt ich osobistych tradycji, ich przeszłości, która pozostała w nich na trwałe jako ślad tego co minęło, jako znamię, od którego nie sposób odejść, jako – stygmat

     

    PRAWO STYGMATU

     

    Narrator (typowy Norwidowi):

                  - komentujący

                  - we śnie zjawia się mu nieokreślona postać – podkłada mu pod skroń zwój egipskiego

    płótna, a następnie powoli je rozwija

                  - jego obrazy i wizje

    I) zastępy Tatarów ze swymi wodzami Gengis-khanem i Timor-lengiem, z pasją niszczą wszystko to co było wytworem k-ry i osiadłej ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com