stefan sawicki norwida walka z forma, kulturoznawstwo, Literatura
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Stefan Sawicki „Norwida walka z formą”: Rozdz.: „Stygmat” Cyprian Kamil Norwid „HARMONII PEŁNOŚĆ…” · atmosfera dyskretnego uporządkowania · pozornej swobody, która w rzeczywistości jest głęboko umotywowanym ładem w tej atmosferze naturalności i towarzyskiej nieinterwencji jakaś „negligentia-diligens” (staranne zaniedbanie) - sprawia to, że każdy wieczór w salonie Generałowej wdowy można porównać do: „niewielkiej, lecz odegranej wytwornie symfonii” Pełnia wieczoru: – zbliża wszystkich - wiąże jednorodnością nastroju, zacierając różnice poglądów czy wieku Jest to tło, na którym ujawnia się ”posągowo – cała”, ukraińska piękność Róży P., która: - dopełnia proporcją swojej urody naturalną harmonię salonu - poszerza harmonię salonu przenosząc w plener liryzowany opis krajobrazu skupionego malowniczo wokół strumienia, spadającego ze skał i żywiącego w dole uzdrowisko BRAK do pełni harmonii – miłości dwojga sprzyjających sobie i rozumiejących się wzajemnie ludzi ( na co zwraca uwagę narrator w sposób ironiczny w odniesieniu do określonych konwencji) Róża Pomian – wychowanka Generałowej - sierota - ojciec- oficer artylerii, podwładny Generała, stracił słuch podczas działań wojennych - od małego dziecka opiekuje się ojcem - przy ojcu stroi głos nie „wg. gamy własnych jej uczuć…lecz wg. cudzego kalectwa (stąd skłonność do zbyt głośnego i dobitnego mówienia)” Oskar – zyskujący sławę wirtuoz-skrzypek - wdowiec - przez kilka lat mąż kochanej przez siebie choro nerwowej kobiety (stąd ciągła czujność psychiczna, przeradzająca się w nadwrażliwość i podejrzliwość) Subtelnie zaczyna się rozwijać miłość tych boh. –wydaje się, że ich uczucie dojrzewa powoli do pełni; Ujawnieniem tego było zbliżenie i porozumienie w czasie wycieczki do Mostu Rzymskiego, któremu towarzyszyły mu uroki kształtów i barw „najpiękniejszego z okolicznych krajobrazów” PRZESZŁOŚĆ FATALNA Harmonia świata przedstawionego – budowana w sposób subtelny, lecz konsekwentny - równolegle kwestionowana i naruszana Ironiczne, ale nigdy nie jednoznaczne, uwagi włączane dyskretnie w tekst podważały pełną sensowność harmonijnej atmosfery salonu; Miłość Róży i Oskara: - od początku napotyka na przeszkody (wynikające z przypadku i nieporozumień, bądź uczuleń i podejrzliwości Oskara) - w chwili gdy wydawało się że ta miłość osiąga wzajemną dojrzałość, nastąpiła nieoczekiwanie tragiczna katastrofa Np. 1) po wycieczce do Rzymskiego Mostu, w czasie wieczoru u Generałowej, Oskar oczekiwał upragnioną przez siebie odpowiedź; 2) Róża odpowiada głosem donośnym 3) Oskar – nie patrząc na nią – odebrał w sposób opaczny te słowa (był nadwrażliwy) 4) Oskar uważa, że słowa były skierowane gestem determinacji ku siedzącemu nieco dalej hrabiemu X, który był stale w kręgu podejrzeń 5) wewnętrzna, gwałtowna reakcja nakazuje wyjść z sali Oskarowi, bez wyjaśnień i pożegnania 6) Oskar wyjeżdża w nieznanym kierunku wypełniając jakby tragiczne przeczucie zawarte przedtem wierszu „Czemu?”: Aż przyjdzie pora, że coś więcej znaczy Wyjść – niż zatrzymać się po obojętnemu; Wstaniesz i pójdziesz, kamienny z rozpaczy I nie zatrzymasz się idąc precz…czemu ? 6.a.) prasa donosi: sławny skrzypek wycofuje się z artystycznego życia i że zamieszkał gdzieś w górach na nieokreślony czas w klasztorze milczących białych mnichów 7) Róża po gwałtownym geście Oskara wybiega pod wpływem tragicznego przeczucia 8) - || - modli się w czasie burzy przy kaplicy 9) ciężko choruje i umiera 10) niedługo potem umiera Generałowa Rozwiązanie: - prawie melodramatyczne (gdyby nie typowe dla Norwida ściszenie zdarzeń) - gruntownie niszczy początkową atmosferę harmonii: h. salonu, miłości, przyrody Można w utworze odnaleźć: · schemat akcji przypominający romanse sentymentalne · bliskie stowarzyszenie miłości z przyrodą, a przyroda z chrześcijańską architekturą Konflikt pozorny miedzy Oskarem i Różą – to konflikt ich osobistych tradycji, ich przeszłości, która pozostała w nich na trwałe jako ślad tego co minęło, jako znamię, od którego nie sposób odejść, jako – stygmat PRAWO STYGMATU Narrator (typowy Norwidowi): - komentujący - we śnie zjawia się mu nieokreślona postać – podkłada mu pod skroń zwój egipskiego płótna, a następnie powoli je rozwija - jego obrazy i wizje I) zastępy Tatarów ze swymi wodzami Gengis-khanem i Timor-lengiem, z pasją niszczą wszystko to co było wytworem k-ry i osiadłej ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|