strunowce maturalne, KSIĄŻKI, BIOLOGIA, testy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zadanie 3 (1 pkt) Na rysunku przedstawiono mechanizm wentylacji narządu wymiany gazowej u ryby kostnoszkieletowej. Określ rolę, jaką pełnią wieczka (pokrywy) skrzelowe w mechanizmie wentylacji skrzeli. Zad. (5 pkt) Na rysunku przedstawiono przekrój przez głowę ryby. Strzałki oznaczają kierunek przepływu wody. a) Podaj nazwę procesu, który zachodzi w skrzelach. .................................................................................................................... b) Podaj nazwy dwóch opisanych na rysunku elementów budowy, które usprawniają przebieg tego procesu w środowisku wodnym. ............................................................................................................................................................................................
c) Opisz mechanizm wentylacji u ryb.
.................................................................................................................................................................................... ZADANIE 50. Dokonaj analizy porównawczej gospodarki wodno – mineralnej kostnoszkieletowej ryby morskiej i słodkowodnej. W tym celu skonstruuj i wypełnij tabele uwzględniając: a) regulację stężenia wody w płynach ustrojowych, b) regulację stężenia jonów w płynach ustrojowych Tabela 15 Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania. Większość gatunków morskich ryb kostnoszkieletowych utrzymuje ciśnienie osmotyczne krwi na poziomie 35% ciśnienia osmotycznego wody morskiej. Silny, wzrastający na zewnątrz gradient osmotyczny powoduje ciągłe odwodnienie organizmu. Mocz jest izoosomotyczny lub nieznacznie hiperosmotyczny w stosunku do krwi. Większość glonów i bezkręgowców morskich ma płyny ustrojowe izoosmotyczne z wodą morską, więc spożywając je, ryby nie mogą wyrównywać strat wody tą droga. Jedynym rozwiązaniem jest picie wody morskiej i wydalanie nadmiaru jonów przez nerki i drogą aktywnego transportu przez skrzela. a) Wybierz właściwe określenia dla płynów ustrojowych ryby morskiej w stosunku do środowiska: hiperosmotyczny, hipoosmotyczny, izoosmotyczny. Wybór uzasadnij. 2 pkt. b) Wyjaśnij, dlaczego ryby morskie mogą mieć problem z niedostatkiem wody w organizmie, a morskie bezkręgowce nie. 2 pkt. c) Wyjaśnij, czemu zjadanie glonów i bezkręgowców nie może wyrównać straty wody w organizmie ryb morskich. 1 pkt d) Wyobraź sobie, że opisywane ryby będą wydalać hipoosmotyczny (względem swojej krwi) mocz. Określ, jakie byłyby tego skutki dla bilansu wodnego ryby. 1 pkt Zadanie (5 pkt.) Organizmy zwierzęce wykształciły różne mechanizmy regulacji zawartości wody i soli mineralnych. Poniższy rysunek miał przedstawiać ustalanie bilansu wodnego u morskiej ryby kostnoszkieletowej, jednak nie wszystkie, zamieszczone na nim informacje są prawdziwe.
Przeanalizuj go i zakreśl tylko te trzy informacje, które prawidłowo wyjaśniają mechanizm osmoregulacji u morskiej ryby kostnoszkieletowej. Za każdym razem uzasadnij swój wybór jednym argumentem, biorąc pod uwagę specyfikę środowiska.
1.................................................................................................................................................................................................... 2.................................................................................................................................................................................................... 3................................................................................................................................................................................................
Zadanie 20. (2 pkt)2008 probna Na schemacie przedstawiono jeden ze sposobów osmoregulacji u ryb.
Uzasadnij, posługując się dwoma argumentami, że na schemacie przedstawiono sposób osmoregulacji ryby słodkowodnej. 1. …................................................................................................................................. ..................................................................................................................................... 2. ..................................................................................................................................... ............................................................................................................................... Zadanie (10pkt.)2001 Mocz ryby słonowodnej jest zazwyczaj hipertoniczny, zaś słodkowodnej – hipotoniczny względem środowiska ich życia. Wyjaśni: a) (3pkt.) w jaki sposób ryby morskie utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli: ...................................................................................................................................................................................................... b) (3pkt) w jaki sposób ryby słodkowodne utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli ..................................................................................................................................................................................................... c) (2pkt.) w jaki szczególny sposób rekiny zapobiegają ucieczce wody ze swego ciała ...................................................................................................................................................................................................... d) (2pkt.) w jaki sposób gospodarkę wodną prowadzą takie gatunki jak np. węgorz, zmieniające w ciągu swego życia środowisko słodko- na słonowodne lub odwrotnie ...................................................................................................................................................................................................... ZADANIE 53 Ryby spodouste jak np. rekiny obrały szczególny sposób przystosowania się do środowiska, w którym żyją. Z podanych informacji wybierz fałszywą; A) żyją w wodach słonych B) płyny ustrojowe tych ryb i środowisko życia są względem siebie izotoniczne. C) Utrzymują w płynach ustrojowych wysokie stężenie mocznika. D) W utrzymaniu się na pewnym poziomie w wodzie pomaga im pęcherz pławny. E) Oszczędzają energię, gdyż nie muszą usuwać nadmiaru soli z organizmu. Ryby dwudyszne obok zdolności oddychania za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie mogą także oddychać powietrzem atmosferycznym wykorzystując narząd, który powstał z przekształcenia :.................................................................... Zadanie54. Na podstawie dowodów z fizjologii i biochemii można wnioskować o pokrewieństwie między organizmami. Tabela zawiera zestawienie zawartości pierwiastków w wodzie oceanicznej i płynach fizjologicznych różnych zwierząt, przy czym za 100 przyjęto ilość Na, który jest charakterystyczny zarówno dla wody oceanicznej, jak i dla płynów ustrojowych. Na podstawie analizy danych zawartych w tabeli przedstaw dwa wnioski 1………………………………………………………………………………………………………………………………… 2 ………………………………………………………………………………………………………………………………… ZADANIE 49. Zinterpretuj różnice w znaczeniu linii bocznej dla trzech wymienionych w tabeli gatunków ryb. Skala wartości; O – bez znaczenia, 1 – nieistotne, 2 – małe, 3 – drugorzędne, 4- duże, 5 – zasadnicze. 1. Co to są kręgowce? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......................................................................................................... 2. Jakie ryby nazywamy rybami dwudysznymi? …………………………………………………………………………………………………. 4.Na podstawie rys.1 opisz pokrycie ciała ryb. Zadanie35. Prawidłową różnicę między sercem ryb spodoustych i kostnoszkieletowych przedstawia zestaw: spodouste kostnoszkieletowe a stożek tętniczy jest nie ma b liczba pęcherzyków tworzących serce 3 4 c położenie serca po stronie brzusznej po stronie grzbietowej d liczba zastawek przedsionkowo - komorowych 1 2 Zad. Podaj zwięzłą charakterystykę gromady płazów zad. Wyjaśnij pojęcie aromorfozy i wypisz z uzasadnieniem trzy takie cechy dla płazów. ............................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................... …………………………………………………………………………………………………………………. Zad. Czaszka płazów połączona jest z kręgosłupem za pomocą: a) jednego kłykcia potylicznego; a) dwóch kłykci potylicznych; a) kręgu obrotowego; a) kręgu dźwigacza. Zad. Wymień cechy przystosowujące płazy do życia na lądzie .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Zad. Wszystkie gatunki płazów i gadów krajowych objęte są ochroną; mimo to ich liczebność stale maleje. Wymień i omów trzy czynniki, które według Ciebie przyczyniają się do tego zjawiska. 1. ……………………………………………………………………………………………………… 2. ………………………………………………………………………………………………………… 3. ………………………………………………………………………………………………………... Zad. Napisz w jaki sposób środowisko życia wpływa na kierunek zmian przystosowawczych obserwowanych w trakcie przeobrażania się larwy żaby w jej postać dorosłą. Odpowiedź uzasadnij 3 argumentami. Zadanie (0 – 3 pkt.) Opisz wszystkie zmiany zachodzące w budowie narządów oddechowych żab podczas metamorfozy kijanek w osobniki dorosłe. Zad. Wymień przedstawicieli płazów ogoniastych w Polsce Zad. W jaki sposób żaba przystosowała się do drapieżnictwa?
Zad. Czyje to płuca? Jaka różnica występuje w ich budowie i czym jest spowodowana? Zad. Scharakteryzuj narządy zmysłów żaby i zaskrońca Zad. Wyjaśnij pojęcia: Autotomia ……………………………………………………………………………. Herpetologia ………………………………………………………………………… Amonita …………………………………………………………………………….. Mimetyzm ………………………………………………………………………….. Atlas ……………………………………………………………………………….. Zad. Wentylacja płuc u płazów odbywa się w następujący sposób Wymień wady sposobu oddychania płazów .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Zad. Gady zdobyły niezależność od środowiska wodnego między innymi dzięki oszczędnej gospodarce wody. Podaj i omów trzy nowe cechy, które umożliwiły racjonalną gospodarkę wodną. 1. ………………………………………………………………………………………………………… 2. ………………………………………………………………………………………………………… 3. ………………………………………………………………………………………………………… Zad. Czyje to serce? Dorysuj obiegi, zaznacz miejsca wymiany gazowej zewnętrznej i wewnętrznej, opisz ich funkcje. Zadanie 2 (2pkt.)
Wykres przedstawia wyniki pomiarów dotyczących funkcjonowania przysadki mózgowej żaby (linia ciągła), tarczycy (linia przerywana) oraz ilości jodu (słupki) podczas metamorfozy, której stadia przedstawiają rysunki. Przedstaw jeden wniosek wynikający z analizy powyższych danych. Wyjaśnij na czym polega zjawisko, które można zaobserwować u aksolotli, a przyczyną którego jest niski poziom hormonów tarczycy.
Zadanie 24 Poniższy wykres przedstawia wyniki badań nad wymianą gazową ropuch hodowanych w różnych temperaturach. a) Podaj, w której z trzech temperatur pobieranie tlenu przez płuca ropuch było większe niż przez skórę. (1 pkt.) b) Wyjaśnij, który z narządów wymiany gazowej (skóra czy płuca) ma u ropuch większe znaczenie dla wymiany CO 2 i w jakich temperaturach. (2 pkt.) ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|