strunowce maturalne, KSIĄŻKI, BIOLOGIA, testy

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.xlx.pl
  • Podobne

     

    strunowce maturalne, KSIĄŻKI, BIOLOGIA, testy

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]



    Zadanie 3 (1 pkt)

    Na rysunku przedstawiono mechanizm wentylacji narządu wymiany gazowej u ryby kostnoszkieletowej. Określ rolę, jaką pełnią wieczka (pokrywy) skrzelowe w mechanizmie wentylacji skrzeli.

    Zad. (5 pkt)

    Na rysunku przedstawiono przekrój przez głowę ryby. Strzałki oznaczają kierunek przepływu wody.

    a) Podaj nazwę procesu, który zachodzi w skrzelach. ....................................................................................................................

    b) Podaj nazwy dwóch opisanych na rysunku elementów budowy, które usprawniają przebieg tego procesu w środowisku wodnym. ............................................................................................................................................................................................



    c) Opisz mechanizm wentylacji u ryb.

    ....................................................................................................................................................................................

    ZADANIE 50.  Dokonaj analizy porównawczej gospodarki wodno – mineralnej kostnoszkieletowej ryby morskiej

    i słodkowodnej. W tym celu skonstruuj i wypełnij tabele uwzględniając:

    a)       regulację stężenia wody w płynach ustrojowych,

    b)       regulację stężenia jonów w płynach ustrojowych

     

    Tabela

    15

     

    Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania.
    Większość gatunków morskich ryb kostnoszkieletowych utrzymuje ciśnienie osmotyczne krwi na poziomie 35% ciśnienia osmotycznego wody morskiej. Silny, wzrastający na zewnątrz gradient osmotyczny powoduje ciągłe odwodnienie organizmu. Mocz jest izoosomotyczny lub nieznacznie hiperosmotyczny w stosunku do krwi. Większość glonów i bezkręgowców morskich ma płyny ustrojowe izoosmotyczne z wodą morską, więc spożywając je, ryby nie mogą wyrównywać strat wody tą droga. Jedynym rozwiązaniem jest picie wody morskiej i wydalanie nadmiaru jonów przez nerki i drogą aktywnego transportu

    przez skrzela.
    a) Wybierz właściwe określenia dla płynów ustrojowych ryby morskiej w stosunku do środowiska: hiperosmotyczny, hipoosmotyczny, izoosmotyczny. Wybór uzasadnij. 2 pkt.
    b) Wyjaśnij, dlaczego ryby morskie mogą mieć problem z niedostatkiem wody w organizmie, a morskie bezkręgowce nie. 2 pkt.
    c) Wyjaśnij, czemu zjadanie glonów i bezkręgowców nie może wyrównać straty wody w organizmie ryb morskich. 1 pkt
    d) Wyobraź sobie, że opisywane ryby będą wydalać hipoosmotyczny (względem swojej krwi) mocz. Określ, jakie byłyby tego skutki dla bilansu wodnego ryby. 1 pkt
    Zadanie  (5 pkt.)  Organizmy zwierzęce wykształciły różne mechanizmy regulacji zawartości wody i soli mineralnych. Poniższy rysunek miał przedstawiać ustalanie bilansu wodnego u morskiej ryby kostnoszkieletowej, jednak nie wszystkie, zamieszczone na nim informacje są prawdziwe.



    Przeanalizuj go i zakreśl tylko te trzy informacje, które prawidłowo wyjaśniają mechanizm osmoregulacji u morskiej ryby kostnoszkieletowej. Za każdym razem uzasadnij swój wybór jednym argumentem, biorąc pod uwagę specyfikę środowiska.

    1....................................................................................................................................................................................................

    2....................................................................................................................................................................................................

    3................................................................................................................................................................................................



    Zadanie 20. (2 pkt)2008 probna Na schemacie przedstawiono jeden ze sposobów osmoregulacji u ryb.

    Uzasadnij, posługując się dwoma argumentami, że na schemacie przedstawiono sposób osmoregulacji ryby słodkowodnej.

    1. ….................................................................................................................................

    .....................................................................................................................................

    2. .....................................................................................................................................

    ...............................................................................................................................

    Zadanie (10pkt.)2001 Mocz ryby słonowodnej jest zazwyczaj hipertoniczny, zaś słodkowodnej – hipotoniczny względem środowiska ich życia. Wyjaśni:

    a)      (3pkt.) w jaki sposób ryby morskie utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli:

    ......................................................................................................................................................................................................                     

    b)       (3pkt) w jaki sposób ryby słodkowodne utrzymują w swym ciele stosunkowo stałą zawartość wody i soli

    .....................................................................................................................................................................................................

    c)       (2pkt.) w jaki szczególny sposób rekiny zapobiegają ucieczce wody ze swego ciała

    ......................................................................................................................................................................................................               

    d)       (2pkt.) w jaki sposób gospodarkę wodną prowadzą takie gatunki jak np. węgorz, zmieniające w ciągu swego życia środowisko słodko- na słonowodne lub odwrotnie

    ......................................................................................................................................................................................................

    ZADANIE 53 Ryby spodouste jak np. rekiny obrały szczególny sposób przystosowania się do środowiska, w którym żyją.

    Z podanych informacji wybierz fałszywą;

    A)                 żyją w wodach słonych

    B)                 płyny ustrojowe tych ryb i środowisko życia są względem siebie izotoniczne.

    C)                 Utrzymują w płynach ustrojowych wysokie stężenie mocznika.

    D)                 W utrzymaniu się na pewnym poziomie w wodzie pomaga im pęcherz pławny.

    E)                  Oszczędzają energię, gdyż nie muszą usuwać nadmiaru soli z organizmu.

     

    Ryby dwudyszne obok zdolności oddychania za pomocą skrzeli tlenem rozpuszczonym w wodzie mogą także oddychać

    powietrzem atmosferycznym wykorzystując narząd, który powstał z przekształcenia :....................................................................

    Zadanie54.  Na podstawie dowodów z fizjologii i biochemii można wnioskować o pokrewieństwie między organizmami. Tabela zawiera zestawienie zawartości pierwiastków w wodzie oceanicznej i płynach fizjologicznych różnych zwierząt, przy czym za 100 przyjęto ilość Na, który jest charakterystyczny zarówno dla wody oceanicznej, jak i dla płynów ustrojowych.
     

    Na podstawie analizy danych zawartych w tabeli przedstaw dwa wnioski

    1…………………………………………………………………………………………………………………………………

    2 …………………………………………………………………………………………………………………………………

    ZADANIE 49. Zinterpretuj różnice w znaczeniu linii bocznej dla trzech wymienionych w tabeli gatunków ryb.

    Skala wartości;  O – bez znaczenia,  1 – nieistotne,  2 – małe,  3 – drugorzędne,  4- duże,  5 – zasadnicze.

    1. Co to są kręgowce?

    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................................................................................

    2. Jakie ryby nazywamy rybami dwudysznymi?

    ………………………………………………………………………………………………….

    4.Na podstawie rys.1 opisz pokrycie ciała ryb.

    Zadanie35. Prawidłową różnicę między sercem ryb spodoustych i kostnoszkieletowych przedstawia zestaw:

     

     

    spodouste

    kostnoszkieletowe

    a

    stożek tętniczy

    jest

    nie ma

    b

    liczba pęcherzyków tworzących serce

    3

    4

    c

    położenie serca

    po stronie brzusznej

    po stronie grzbietowej

    d

    liczba zastawek przedsionkowo - komorowych

    1

    2

     

    Zad. Podaj zwięzłą charakterystykę gromady płazów

    zad. Wyjaśnij pojęcie aromorfozy i wypisz z uzasadnieniem trzy takie cechy dla płazów.

    ...............................................................................................................................................................................

    ...............................................................................................................................................................................

    ………………………………………………………………………………………………………………….

    Zad. Czaszka płazów połączona jest z kręgosłupem za pomocą:

           a) jednego kłykcia potylicznego;          a) dwóch kłykci potylicznych;

           a) kręgu obrotowego;                            a) kręgu dźwigacza.

    Zad. Wymień cechy przystosowujące płazy do życia na lądzie

    ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    Zad. Wszystkie gatunki płazów i gadów krajowych objęte są ochroną; mimo to ich liczebność stale maleje. Wymień i omów trzy czynniki, które według Ciebie przyczyniają się do tego zjawiska.

    1.                    ………………………………………………………………………………………………………

    2.                    …………………………………………………………………………………………………………

    3.                    ………………………………………………………………………………………………………...

    Zad. Napisz w jaki sposób środowisko życia wpływa na kierunek zmian przystosowawczych obserwowanych w trakcie przeobrażania się larwy żaby w jej postać dorosłą. Odpowiedź uzasadnij 3 argumentami.

     

    Zadanie (0 – 3 pkt.) Opisz wszystkie zmiany zachodzące w budowie narządów oddechowych żab podczas metamorfozy kijanek w osobniki dorosłe.

     

    Zad. Wymień przedstawicieli płazów ogoniastych  w Polsce

     

    Zad. W jaki sposób żaba przystosowała się do drapieżnictwa?



    Zad. Czyje to płuca? Jaka różnica występuje w ich budowie i czym jest spowodowana?

     

    Zad. Scharakteryzuj narządy zmysłów żaby i zaskrońca

    Zad. Wyjaśnij pojęcia:

    Autotomia …………………………………………………………………………….

    Herpetologia …………………………………………………………………………

    Amonita ……………………………………………………………………………..

    Mimetyzm …………………………………………………………………………..

    Atlas ………………………………………………………………………………..

    Zad. Wentylacja płuc u płazów odbywa się w następujący sposób

     

    Wymień wady sposobu oddychania płazów

    ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

    Zad. Gady zdobyły niezależność od środowiska wodnego między innymi dzięki oszczędnej gospodarce wody. Podaj i omów trzy nowe cechy, które umożliwiły racjonalną gospodarkę wodną.

    1.                    …………………………………………………………………………………………………………

    2.                    …………………………………………………………………………………………………………

    3.                    …………………………………………………………………………………………………………

     

    Zad. Czyje to serce? Dorysuj obiegi, zaznacz miejsca wymiany gazowej zewnętrznej i wewnętrznej, opisz ich funkcje.

    Zadanie 2 (2pkt.)

    Wykres przedstawia wyniki pomiarów dotyczących funkcjonowania przysadki mózgowej żaby (linia ciągła), tarczycy (linia przerywana) oraz ilości jodu (słupki) podczas metamorfozy, której stadia przedstawiają rysunki. Przedstaw jeden wniosek wynikający z analizy powyższych danych. Wyjaśnij na czym polega zjawisko, które można zaobserwować u aksolotli, a przyczyną którego jest niski poziom hormonów tarczycy.



    Zadanie 24 Poniższy wykres przedstawia wyniki badań nad wymianą gazową ropuch hodowanych w różnych temperaturach.
    a) Podaj, w której z trzech temperatur pobieranie tlenu przez płuca ropuch było większe niż przez skórę. (1 pkt.)
    b) Wyjaśnij, który z narządów wymiany gazowej (skóra czy płuca) ma u ropuch większe znaczenie dla wymiany CO 2 i w jakich temperaturach. (2 pkt.)
    ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com