swiadomosc emocjonalna zrodlo wewnetrznej rownowagi i zrozumienia, e-książki, sensus

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szpetal.keep.pl
  • Podobne

     

    swiadomosc emocjonalna zrodlo wewnetrznej rownowagi i zrozumienia, e-książki, sensus

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Œwiadomoœæ emocjonalna.
    Źród³o wewnêtrznej
    równowagi i zrozumienia
    Autor: The Dalai Lama, Paul Ekman, Daniel Goleman
    T³umaczenie: Marta Borkowska
    ISBN: 978-83-246-2165-1
    Tytu³ orygina³u:
    Emotional Awareness.
    Balance and Compassion
    Format: A5, stron: 312
    Spotkanie dwóch tradycji intelektualnych, jak równie¿ dwóch niezwyk³ych umys³ów i serc,
    zmagaj¹cych siê z najwa¿niejszymi wyzwaniami dla ludzkoœci.
    z przedmowy autorstwa Daniela Golemana
    Uczucia ³¹cz¹ i dziel¹ œwiat, w którym ¿yjemy, zarówno w aspekcie osobistym, jak i globalnym,
    pobudzaj¹c nas do najlepszych i najgorszych dzia³añ. Bez uczuæ nie by³oby heroizmu, empatii czy
    wspó³czucia, jednak nie by³oby równie¿ okrucieñstwa, egoizmu ani z³oœliwoœci. Pomimo ró¿nic
    w postrzeganiu œwiata (...) wraz z Dalajlam¹ próbowaliœmy naœwietliæ te sprzecznoœci
    i wypracowaæ pewne drogi, którymi mo¿na pod¹¿aæ, aby osi¹gn¹æ zrównowa¿ony stan umys³u
    i doznaæ wspó³czucia, które mo¿e ogarn¹æ ca³y œwiat.
    dr Paul Ekman
    Dwie odmienne tradycje – psychologia Zachodu i filozofia buddyzmu. Dwie wielkie
    osobowoœci, reprezentuj¹ce jak¿e ró¿ne drogi ¿yciowe, doœwiadczenia i pasje. Prawdziwe
    starcie tytanów, z których jeden patrzy na otaczaj¹c¹ go rzeczywistoœæ przez mêdrca
    szkie³ko i oko, a drugi stawia na czucie i wiarê z du¿¹ doz¹ niewyczerpanego optymizmu.
    Pomimo tych wszystkich ró¿nic odkrywaj¹ oni wspólne punkty w spojrzeniu na œwiat.
    Obaj chcieliby zmniejszyæ ludzkie cierpienie, obu cechuje intensywna dociekliwoœæ i ³¹czy
    przekonanie, ¿e mog¹ siê nawzajem czegoœ nauczyæ.
    Zabierzemy Ciê w fascynuj¹c¹ intelektualn¹ podró¿, w której Twoimi przewodnikami
    bêd¹ dwa wielkie wspó³czesne umys³y. Ws³uchaj siê w ich rozmowy na temat
    zwi¹zków nauki i duchowoœci. Zastanów siê wraz z nimi nad kulturowymi
    i ewolucyjnymi Ÿród³ami nienawiœci oraz wspó³czucia. Dowiedz siê, co mówi nauka
    o korzyœciach p³yn¹cych z buddyjskiej medytacji.
    A jeœli po tej niezwyk³ej uczcie umys³u i ducha nadal bêdziesz odczuwaæ niedosyt,
    wczytaj siê w nie mniej pasjonuj¹ce komentarze, napisane przez naukowców
    i nauczycieli myœli buddyjskiej. Podziel¹ siê oni z Tob¹ wynikami badañ nad emocjami
    i zaproponuj¹ praktyczne æwiczenia, pochodz¹ce z mistycznych pism Wschodu.
     Spis treci
    Przedmowa
    7
    Wprowadzenie
    11
    1.
    Wschód i Zachód
    29
    Dwie tradycje
    · Nauka, religia i prawda
    · Filtr nastrojów
    ·
    Kiedy emocje s destruktywne
    · Przywizanie i kontrola
    ·
    Niski poziom jzyka emocjonalnego
    2.
    Odczuwanie emocji
    69
    Czym s emocje?
    · Przeszkody dla konstruktywnego
    odczuwania emocji
    · Uspokajanie trudnych osób
    ·
    Rozwaga
    · Okres refrakcji
    · Emocjonalny scenariusz
    3.
    Równowaga emocjonalna
    119
    wiczenia medytacyjne
    · Wysoka poprzeczka
    ·
    Wzdrygnicie i pami buforowa
    · Wybaczanie i odpowiedzialno
      6
    Spis treci
    4.
    Gniew, uraza, i nienawi
    153
    Przygotowa si na gniew
    · Wyraanie gniewu
    ·
    Odmiany gniewu
    · Wykonawca i czynno
    · Krewni gniewu
    ·
    Motywujcy gniew
    5.
    Istota wspóczucia
    189
    Definicje wspóczucia
    · Wspóczucie w ujciu ewolucjonistów
    ·
    Inteligencja zwierzt
    ·
    Rozwijanie powiza
    · Rozwijanie wiadomoci
    ·
    Równowaga pomidzy mdroci a wspóczuciem
    · Bezstronne wspóczucie
    ·
    Empatia, inteligencja i mdro
    6.
    Wspóczucie w wymiarze globalnym
    241
    Rozszerzanie granic wspóczucia
    ·
    Nauka altruizmu
    · Osiganie równowagi emocjonalnej
    ·
    Wdziczno i rado
    · Edukacja a wiczenia umysu
    · Pozbywanie si urazy
    7.
    Osobista przemiana
    287
    Zmiana w dowiadczaniu emocji
    · Tajemnica dobroci
    ·
    Droga rozumu
    Podzikowania
    309
    O autorach
    311
    4
    GNIEW, URAZA, I NIENAWI
    S
    potkanie w Dharamsala w 2000 roku, na którym po raz pierwszy
    spotkaem Dalajlam, dotyczyo dyskusji o destruktywnych emocjach
    i stao si podstaw ksiki Daniela Golemana,
    Destructive Emotions
    ,
    opublikowanej w 2003 roku. Na tym spotkaniu próbowaem argumen-
    towa, e gdyby emocje miay na nas naprawd destruktywny wpyw,
    nie przetrwayby w toku ewolucji. Dalajlama sprzeciwi si temu dar-
    winowskiemu pogldowi, jednak gdy spotkalimy si sze lat póniej,
    udao nam si wypracowa w tej sprawie wspólne stanowisko.
    Niemal wszyscy zgodziliby si z twierdzeniem, e gniew, uraza i nie-
    nawi s destruktywnymi emocjami, jednak z naszej rozmowy wyania
    si peniejszy obraz tego zagadnienia. Gniew to uczucie, które najcz-
    ciej jest wywoywane przez przykre sytuacje emocjonalne, zwaszcza
    jeli ich udziaem bya przemoc lub nieodwracalna krzywda. Jednak bez
    zdolnoci wyraania gniewu atakowani ludzie byliby bezbronni. Zasta-
    nawiajc si
    nad tym, co ley u podoa gniewu i czy krzywda jest z nim
    nierozerwalnie zwizana, doszlimy do wniosku, e uraza i nienawi
     154
    WIADOMO EMOCJONALNA
    powinny by rozpatrywane jako oddzielne kategorie. Postanowilimy
    przeanalizowa, jak kade z tych uczu, mimo e objawia si tylko krótko-
    trwaym stanem emocjonalnym, wywouje dugofalowe konsekwencje.
    PRZYGOTOWA SI NA GNIEW
    E
    KMAN
    : Czytajc Pana ksik
    Ethics for a New Millenium
    , zauwayem,
    e Pana zdaniem naley uywa siy, aby powstrzyma
    czynno
    i wci
    okazywa wspóczucie jej
    wykonawcy
    . Jest to moim zdaniem definicja
    konstruktywnego gniewu. Jeli zaakceptujemy Pana pogld, bdziemy
    musieli przyzna, e gniew moe by równie konstruktywny.
    D
    ALAJLAMA
    : Tak.
    E
    KMAN
    : Zgadza si Pan z tym?
    D
    ALAJLAMA
    : Trzeba wyraa gniew w stosunku do czynnoci, a nie
    osoby.
    E
    KMAN
    : Wówczas gniew jej nie krzywdzi.
    D
    ALAJLAMA
    : Tak. Zgadza si.
    E
    KMAN
    : Ale powstrzymuje dziaanie.
    D
    ALAJLAMA
    : Osobie, wykonawcy czynnoci trzeba okazywa wspó-
    czucie, a wobec czynnoci — gniew.
    E
    KMAN
    : Nawet z praktycznego punktu widzenia, jeli pominiemy
    wszystko inne, ludzie si nigdy nie zmieni, gdy bdziemy próbowa
    wyrzdzi im krzywd. Tylko jeli okaemy im wspóczucie, przestan
    zachowywa si…
    D
    ALAJLAMA
    : Och tak. To prawda!
    E
    KMAN
    : …w sposób szkodliwy.
    D
    ALAJLAMA
    : Zgadza si.
    E
    KMAN
    : Wic jeli dotychczas nie przejmowalimy si spraw etycz-
    nego zachowania, powinnimy przyj ten kurs z powodu jego prak-
    tycznych konsekwencji.
    D
    ALAJLAMA
    : Tak. Bardzo dobrze.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com