swiadomosc emocjonalna zrodlo wewnetrznej rownowagi i zrozumienia, e-książki, sensus
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Œwiadomoœæ emocjonalna. Źród³o wewnêtrznej równowagi i zrozumienia Autor: The Dalai Lama, Paul Ekman, Daniel Goleman T³umaczenie: Marta Borkowska ISBN: 978-83-246-2165-1 Tytu³ orygina³u: Emotional Awareness. Balance and Compassion Format: A5, stron: 312 Spotkanie dwóch tradycji intelektualnych, jak równie¿ dwóch niezwyk³ych umys³ów i serc, zmagaj¹cych siê z najwa¿niejszymi wyzwaniami dla ludzkoœci. z przedmowy autorstwa Daniela Golemana Uczucia ³¹cz¹ i dziel¹ œwiat, w którym ¿yjemy, zarówno w aspekcie osobistym, jak i globalnym, pobudzaj¹c nas do najlepszych i najgorszych dzia³añ. Bez uczuæ nie by³oby heroizmu, empatii czy wspó³czucia, jednak nie by³oby równie¿ okrucieñstwa, egoizmu ani z³oœliwoœci. Pomimo ró¿nic w postrzeganiu œwiata (...) wraz z Dalajlam¹ próbowaliœmy naœwietliæ te sprzecznoœci i wypracowaæ pewne drogi, którymi mo¿na pod¹¿aæ, aby osi¹gn¹æ zrównowa¿ony stan umys³u i doznaæ wspó³czucia, które mo¿e ogarn¹æ ca³y œwiat. dr Paul Ekman Dwie odmienne tradycje – psychologia Zachodu i filozofia buddyzmu. Dwie wielkie osobowoœci, reprezentuj¹ce jak¿e ró¿ne drogi ¿yciowe, doœwiadczenia i pasje. Prawdziwe starcie tytanów, z których jeden patrzy na otaczaj¹c¹ go rzeczywistoœæ przez mêdrca szkie³ko i oko, a drugi stawia na czucie i wiarê z du¿¹ doz¹ niewyczerpanego optymizmu. Pomimo tych wszystkich ró¿nic odkrywaj¹ oni wspólne punkty w spojrzeniu na œwiat. Obaj chcieliby zmniejszyæ ludzkie cierpienie, obu cechuje intensywna dociekliwoœæ i ³¹czy przekonanie, ¿e mog¹ siê nawzajem czegoœ nauczyæ. Zabierzemy Ciê w fascynuj¹c¹ intelektualn¹ podró¿, w której Twoimi przewodnikami bêd¹ dwa wielkie wspó³czesne umys³y. Ws³uchaj siê w ich rozmowy na temat zwi¹zków nauki i duchowoœci. Zastanów siê wraz z nimi nad kulturowymi i ewolucyjnymi Ÿród³ami nienawiœci oraz wspó³czucia. Dowiedz siê, co mówi nauka o korzyœciach p³yn¹cych z buddyjskiej medytacji. A jeœli po tej niezwyk³ej uczcie umys³u i ducha nadal bêdziesz odczuwaæ niedosyt, wczytaj siê w nie mniej pasjonuj¹ce komentarze, napisane przez naukowców i nauczycieli myœli buddyjskiej. Podziel¹ siê oni z Tob¹ wynikami badañ nad emocjami i zaproponuj¹ praktyczne æwiczenia, pochodz¹ce z mistycznych pism Wschodu. Spis treci Przedmowa 7 Wprowadzenie 11 1. Wschód i Zachód 29 Dwie tradycje · Nauka, religia i prawda · Filtr nastrojów · Kiedy emocje s destruktywne · Przywizanie i kontrola · Niski poziom jzyka emocjonalnego 2. Odczuwanie emocji 69 Czym s emocje? · Przeszkody dla konstruktywnego odczuwania emocji · Uspokajanie trudnych osób · Rozwaga · Okres refrakcji · Emocjonalny scenariusz 3. Równowaga emocjonalna 119 wiczenia medytacyjne · Wysoka poprzeczka · Wzdrygnicie i pami buforowa · Wybaczanie i odpowiedzialno 6 Spis treci 4. Gniew, uraza, i nienawi 153 Przygotowa si na gniew · Wyraanie gniewu · Odmiany gniewu · Wykonawca i czynno · Krewni gniewu · Motywujcy gniew 5. Istota wspóczucia 189 Definicje wspóczucia · Wspóczucie w ujciu ewolucjonistów · Inteligencja zwierzt · Rozwijanie powiza · Rozwijanie wiadomoci · Równowaga pomidzy mdroci a wspóczuciem · Bezstronne wspóczucie · Empatia, inteligencja i mdro 6. Wspóczucie w wymiarze globalnym 241 Rozszerzanie granic wspóczucia · Nauka altruizmu · Osiganie równowagi emocjonalnej · Wdziczno i rado · Edukacja a wiczenia umysu · Pozbywanie si urazy 7. Osobista przemiana 287 Zmiana w dowiadczaniu emocji · Tajemnica dobroci · Droga rozumu Podzikowania 309 O autorach 311 4 GNIEW, URAZA, I NIENAWI S potkanie w Dharamsala w 2000 roku, na którym po raz pierwszy spotkaem Dalajlam, dotyczyo dyskusji o destruktywnych emocjach i stao si podstaw ksiki Daniela Golemana, Destructive Emotions , opublikowanej w 2003 roku. Na tym spotkaniu próbowaem argumen- towa, e gdyby emocje miay na nas naprawd destruktywny wpyw, nie przetrwayby w toku ewolucji. Dalajlama sprzeciwi si temu dar- winowskiemu pogldowi, jednak gdy spotkalimy si sze lat póniej, udao nam si wypracowa w tej sprawie wspólne stanowisko. Niemal wszyscy zgodziliby si z twierdzeniem, e gniew, uraza i nie- nawi s destruktywnymi emocjami, jednak z naszej rozmowy wyania si peniejszy obraz tego zagadnienia. Gniew to uczucie, które najcz- ciej jest wywoywane przez przykre sytuacje emocjonalne, zwaszcza jeli ich udziaem bya przemoc lub nieodwracalna krzywda. Jednak bez zdolnoci wyraania gniewu atakowani ludzie byliby bezbronni. Zasta- nawiajc si nad tym, co ley u podoa gniewu i czy krzywda jest z nim nierozerwalnie zwizana, doszlimy do wniosku, e uraza i nienawi 154 WIADOMO EMOCJONALNA powinny by rozpatrywane jako oddzielne kategorie. Postanowilimy przeanalizowa, jak kade z tych uczu, mimo e objawia si tylko krótko- trwaym stanem emocjonalnym, wywouje dugofalowe konsekwencje. PRZYGOTOWA SI NA GNIEW E KMAN : Czytajc Pana ksik Ethics for a New Millenium , zauwayem, e Pana zdaniem naley uywa siy, aby powstrzyma czynno i wci okazywa wspóczucie jej wykonawcy . Jest to moim zdaniem definicja konstruktywnego gniewu. Jeli zaakceptujemy Pana pogld, bdziemy musieli przyzna, e gniew moe by równie konstruktywny. D ALAJLAMA : Tak. E KMAN : Zgadza si Pan z tym? D ALAJLAMA : Trzeba wyraa gniew w stosunku do czynnoci, a nie osoby. E KMAN : Wówczas gniew jej nie krzywdzi. D ALAJLAMA : Tak. Zgadza si. E KMAN : Ale powstrzymuje dziaanie. D ALAJLAMA : Osobie, wykonawcy czynnoci trzeba okazywa wspó- czucie, a wobec czynnoci — gniew. E KMAN : Nawet z praktycznego punktu widzenia, jeli pominiemy wszystko inne, ludzie si nigdy nie zmieni, gdy bdziemy próbowa wyrzdzi im krzywd. Tylko jeli okaemy im wspóczucie, przestan zachowywa si… D ALAJLAMA : Och tak. To prawda! E KMAN : …w sposób szkodliwy. D ALAJLAMA : Zgadza si. E KMAN : Wic jeli dotychczas nie przejmowalimy si spraw etycz- nego zachowania, powinnimy przyj ten kurs z powodu jego prak- tycznych konsekwencji. D ALAJLAMA : Tak. Bardzo dobrze.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|