ucieczka w alkohol- scenariusz zajęć profilaktycznych - Alicja Sroka, alkoholizm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH Temat: „Ucieczka w alkohol” – przyczyny i skutki sięgania po alkohol. Cele operacyjne: - wychowanek zna najważniejsze informacje na temat alkoholu (znaczenie terminu „alkohol”, rodzaje napojów alkoholowych, zawartość „porcji standardowej” (10 g alkoholu etylowego) w różnych napojach alkoholowych) - potrafi określić przyczyny sięgania po alkohol - zna skutki nadużywania alkoholu - wie na czym polega uzależnienie fizyczne i psychiczne - umie określić objawy zespołu abstynenckiego - zna czynniki powodujące uzależnienie od alkoholu - rozumie, że wszystkie napoje alkoholowe, w równym stopniu, mogą doprowadzić do uzależnienia - uświadamia sobie, że każdy „kto sięga po kieliszek” może się uzależnić - wychowanek potrafi współpracować w grupie PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część zajęć Czynności prowadzącego Czynności uczestników Środki dydaktyczne Czas Metody pracy Wstępna 1. Powitanie uczestników spotkania. 2. Zapoznanie z tematyką zajęć. 3.Określenie sposobów poprawy samopoczucia. P: Co ludzie robią, żeby poprawić swoje samopoczucie, poczuć się dobrze? Wychowawca zapisuje wszystkie propozycje dokonując ich podziału na dwie grupy. Pierwsza grupa to pozytywne sposoby uzyskania zadowolenia, druga to sposoby negatywne, a wśród nich „ucieczka” w alkohol (temat zajęć). 4.Uświadomienie celów spotkania. W: Chciałabym abyście na dzisiejszych zajęciach przyczyny i skutki sięgania po alkohol, jak również fakt, iż wszystkie napoje alkoholowe w równym stopniu mogą doprowadzić do uzależnienia. Uczestnicy spotkania określają różne sposoby wpływające na poprawę samopoczucia. Wychowankowie poznają cele spotkania Arkusz papieru, glutex, mazak 10 min Pogadanka Burza mózgów Główna 5. Ustalenie przyczyn sięgania po alkohol. W: Jak myślisz dlaczego ludzie, zwłaszcza młodzi, sięgają po alkohol? Podsumowanie ćwiczenia. Prowadzący podsumowuje ćwiczenie. Na podstawie opracowanych przez młodzież list określa czynniki (drogi) uzależnienia: · czynnik społeczny – wynikający z ogólnie przyjętych norm i zwyczajów · czynnik biologiczny (genetyczny) – dziedziczy się podatność na uzależnienie · czynnik psychiczny – alkohol jako środek służący do przełamywania oporów Wychowankowie w czteroosobowych grupach opracowują listy przyczyn. Następnie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje listy ( umieszczenie list w widocznym miejscu i ich omówienie). Arkusze papier, mazaki glutex 10 min Metoda zadaniowa Miniwykład 6. Przedstawienie najważniejszych informacji na temat alkoholu. a)prowadzący zapoznaje uczestników ze znaczeniem terminu „alkohol” i rodzajami napojów alkoholowych (alkohole spożywcze, alkohole niespożywcze) b)prezentuje i omawia planszę ilustrującą zawartość „porcji standardowej” (10g alkoholu etylowego) w różnych napojach alkoholowych. c)omawia skutki nadużywania alkoholu występujące w poszczególnych fazach choroby alkoholowej (uzależnienie fizyczne, psychiczne, zespół abstynencyjny). 7. Ćwiczenie – „Picie alkoholu jest grą”. Prowadzący rozdaje młodzieży losy (12 losów białych i 4 losy czarne) znajdujące się w nieprzeźroczystym woreczku. W: Dlaczego znaleźliście się w środku? W: Co zadecydowało o tym, że znaleźliście się w tym miejscu? Wychowawca podkreśla, że każdy mógł znaleźć się w tym miejscu, bo o tym decydował los. W: Chciałabym, aby poprzez to ćwiczenie każdy uświadomił sobie że picie alkoholu jest w pewnym sensie grą i podnosząc pierwszy kieliszek nie wiemy, czy nie doprowadzi on nas do uzależnienia. Każdy kto sięga po alkohol powinien wiedzieć, że może się od niego uzależnić. Wychowankowie zapoznają się z przekazywaną wiedzą. Uczestnicy wybierają po jednym losie. Osoby z czarnymi losami wchodzą do środka. Osoby te odpowiadają na pytania prowadzącego. Plansza „Ile alkoholu” Plansza „Skutki nadużywania alkoholu – fazy choroby alkoholowej” Losy: karteczki białe i czarne Woreczek 10 min 5 min. Miniwykład Pokaz Metoda zadaniowa zabawa dydaktyczna Końcowa 8. Prowadzący rozdaje karty ćwiczeń „Alkohol – prawda i mity” Wychowawca omawia poszczególne stwierdzenia i zapoznaje z prawidłowymi odpowiedziami. 9. Podsumowanie zajęć. Wychowawca zadaje pytania: - Czego dowiedziałeś się podczas zajęć? - Jak oceniasz dzisiejsze zajęcia? 10. Zakończenie zajęć. Przekazanie wychowankom broszur informacyjnych dla rodziców. Pożegnanie grupy. Wychowankowie samodzielnie określają czy podane w karcie ćwiczeń stwierdzenia są prawdziwe bądź fałszywe. Uczestnicy odpowiadają na pytania. Karty ćwiczeń długopisy 5min 5min Metoda zadaniowa Rundka ALKOHOL – PRAWDA I MITY. Określ, czy podane poniżej stwierdzenia są prawdziwe bądź fałszywe (P – prawda, F – fałsz) 1. Napoje alkoholowe może pić każdy i zawsze, gdyż nie wywołują one żadnych negatywnych skutków. 2. Alkohol etylowy zawarty w napojach alkoholowych działa nie tylko na organizm ciężarnej kobiety, ale także na płód. 3. Pijąc piwo nie można się uzależnić. 4. Nadużywanie alkoholu prowadzi do choroby alkoholowej. 5. Czynnikiem uzależniającym w napojach alkoholowych jest alkohol etylowy. 6. Od alkoholu mogą uzależnić się tylko osoby pijące dużo i często. 7. Piwo nie jest napojem alkoholowym. 8. Alkoholizm to choroba przewlekła wymagająca leczenia. 9. Piwo jest napojem zdrowym. 10. Choroba alkoholowa objawia się m.in. występowaniem zespołu abstynencyjnego. 11. Piwo uspokaja i czyni ludzi przyjaznymi. 12. Picie alkoholu prowadzi do uzależnienia fizycznego i psychicznego. ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|