wskazówki scen 6-10, Książki Logopedyczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Scenariusz nr 6 Temat: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "l" w izolacji, nagłosie, śródgłosie i wygłosie - c.d. Cele zajęć: 1. Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. 2. Utrwalenie znajomości zasad poprawnej artykulacji głoski "l". 3. Utrwalenie wymowy głoski "l" w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie (powtarza- nie słów ćwiczonych na poprzednich zajęciach). Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych. Środki dydaktyczne: lustro, obrazki (lew, lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew), zestawy wyrazowe. Plan zajęć: 1. Powitanie. 2. Ćwiczenia usprawniające funkcje mowne - oddechowe, artykulatorów, fonacyjne (wybrane ćwiczenia z zestawu przekazanego dzieciom na pierwszych zajęciach). 1. Utrwalenie znajomości zasad poprawnej wymowy głoski "l" oraz ćwiczenia wymowy tej głoski w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie (zastaw sylab oraz słów został przekazany na poprzednich zajęciach). 2. Przedstawienie tematu zajęć - ciąg dalszy ćwiczeń utrwalających wymowę głoski "l" w słowach, gdzie głoska ta znajduje się na początku, w środku i na końcu. 3. Ćwiczenia "l" na obrazkach (lew, lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew - załącznik nr 19), nazywanie obrazków, wklejenie obrazków do zeszytu. 4. Wyszukiwanie i zakreślanie słowa ukrytego w słowach: lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew - załącznik nr 19. 7. Powtarzanie i czytania zestawów wyrazowych z głoską "l" (załącznik nr 20). 8. Wpisywania brakujących wyrazów do podanego określenia (załącznik nr 21). 9. Przedstawienie zestawu słów do powtarzania w domu (załącznik nr 19). 10. Wyszukiwanie na obrazku przedstawiającym plażę słów z głoską "l" i wpisanie ich do zeszytu (załącznik nr 22). 7. Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, ćwiczenia słów z głoską l", ćwiczonych na zajęciach i słów przekazanych do ćwiczenia w domu, pokolorowanie rysunku przedstawiającego plażę). Załącznik nr 19 lewkonia 26 ł -- __ Il'."" - ••.•••• •••••• - ł I I ( I t ł --...... .... - 3.
~--- -:::> c::-- -::::r ulewa 4.
zlew Załącznik nr 20 loki lalki opalone koleżanki upalne lato leniwy Bolek lot motyla seledynowe opalacze pole lnu bilet ulgowy spalona willa wylane mleko żaglówka Aldony butelka mleka zielone fale Załącznik nr 21 chlew luksusowy hotel lekcja polskiego sala balowa malutka cebula plażowy leżak ludowe wesele klej Kamila lokomotywa kolejowa ból palca letnia plaża lody czekoladowe palma daktylowa seledynowy flakon zalew sala, kolejowy, Ala, samolotów, żelazny, palma, lody, mleko, leniwe, angielskiego, kundel Wzór do ćwiczeń: malutka . dworzec . lekcja . klucz . zielona . czekoladowe . wielka . skulony . kluski . lądowisko . Załącznik nr 20 i 21 za: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 14, 15. 8Z ------------ ~ •.•.... _----------~ ~~ ~, ~ .. -~xd<;t~.. ......- ~' ---- ~.~,~ Scenariusz nr 7 Temat: Głoska "t" w izolacji, sylabach, śródgłosie i nagłosie. Cele zajęć: 1. Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. 2. Omówienie zasad poprawnej artykulacji głoski "t". 3. Ćwiczenia wymowy głoski "t" w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych. Środki dydaktyczne: lustro, obrazki (tęcza, talerz, taczka, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz, zeszyt, kret, policjant), zestawy wyrazów. Plan zajęć: 1. Powitanie. 2. Ćwiczenia usprawniające funkcje mowne - oddechowe, artykulatorów, fonacyjne (wybrane ćwiczenia z zestawu przekazanego dzieciom na pierwszych zajęciach). 3. Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "t" w sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie. 4. Omówienie zasad poprawnej wymowy głoski "t" - jest głoską zębową, ustną, bezdźwięczną, zwartą, twardą, język uderza o górne dziąsła oraz demonstracja wymowy tej głoski. 5. Ćwiczenia głoski "t" w sylabach: - ta - to - tu - te - ty - at - ot - ut - et - yt - it - ata - ato - atu - ate - aty - ota - oto - otu - ote - oty - uta - uto - utu - ute - uty - eta - eto - etu - ete - ety - y ta - yto - ytu - yte - yty 6. Ćwiczenia "t" na obrazkach (tęcza, talerz, taczka, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz, zeszyt, kret, policjant - załącznik nr 23), nazywanie obrazków, wklejenie obrazków do zeszytu i podpisanie. 7. Wymyślanie zagadek do słów: tęcza, talerz, toaleta, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz, zeszyt, kret, policjant. 8. Tworzenie słów z głoską "t" na początku, w środku i na końcu (załącznik nr 24). 9. Przedstawienie zestawu słów do powtarzania w domu (załącznik nr 25). 10. Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy i słów z głoską "t", ćwiczonych na zajęciach oraz słów przekazanych do ćwiczeń w domu). 29 5.
6.
7.
8.
9. / ---_ ......••.. , -~ · .~.±.r.'. ' ......•... >. ...-.~... •••.• .• .' .~- ..... .. .. . . os 31 Załącznik nr 24 Załącznik nr 25 Tadeusz, Teofil, Tola, Tytus tabela, tablica, taca, taczka, tafla, tajemnica, taksówka, talia, talerz, talon, tama, taniec, tapczan, tapeta, taśma, tata, technik, teczka, telefon, telewizja, telewizor, tempo, tenisówki, tęcza, ton, topola, tuba, tulipan, tułów, tunel, tusza, tusz, tyczka, tydzień, tyka, tył tamować, tańczyć, tapetować, telefonować, tępić, tęsknić, toczyć, tupać, tyć, tykać, tynkować tajemniczy, tajny, tani, techniczny, telewizyjny, tępy, towarzyski, tygodniowy, tylny, Agata, Elżbieta, Małgorzata, Mateusz, Zyta atak, błoto, butelka, buty, chata, hotel, huta, kobieta, kotek, kwiatek, meta, młotek, motek, motyl, lato, luty, łopata, płyta, patelnia, sałata, smutek, sobota, złoto alfabet, balet, bilet, bukiet, but, fiat, flet, kłopot, kogut, kot, kwiat, łomot, młot, namiot, oset, pilot, płot, samolot, świat, zeszyt Załącznik nr 25 za: J. Wójtowiczowa, Logopedyczny zbiór wyrazów, WSiP, Warszawa 1993, s. 36. 32 Scenariusz nr 8 Temat: Głoska "d" w izolacji, sylabach, śródgłosie. Cele zajęć: l. Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. 2. Omówienie zasad poprawnej artykulacji głoski "d". 3. Ćwiczenia wymowy głoski "d" w izolacji, sylabach, nagłosie i śródgłosie. Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych. ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|