swiatlo-w-fotografii.-poznaj-i-wykorzystaj-jego-potencjal cała książka, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Widzenie a patrzenie 7 Prolog 9 Wstęp 23 1. Z definicji naświetlania 31 2. Prawidłowa ekspozycja jest jak kawałek pizzy 42 3. Zobaczyć światło 57 4. Podstawy pracy z lustrzanką cyfrową 85 5. Tryby w pełni automatyczne 104 6. Kreatywne tryby ekspozycji 113 7. Wybór trybu pomiaru światła 124 8. Trudne sytuacje zdjęciowe 133 9. Zdjęcia przy wykorzystaniu lampy błyskowej 149 10. Poznaj tryby barwne i ich parametry 166 11. Kontrola nad światłem naturalnym 175 12. Sprawdzaj naświetlenie 190 13. Zmieniaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie 204 14. Adobe Photoshop CS3 zmienia reguły naświetlania 214 15. Od zwykłej fotki do zdjęcia artystycznego w Photoshopie 222 Epilog 233 Podziękowania 249 Skorowidz 251 5 lekcja 3 Zobaczyć światło Jak zapewne się zorientujesz, w tej lekcji umieściłem więcej zdjęć niż w którejkolwiek innej. Stało się tak z bardzo konkretnego powodu: dostrzeganie światła stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia uda- nego zdjęcia. Jeśli nauczysz się widzieć światło — jasne i ciemne elementy fotografowanej sceny, jej kontrast i kolor, kierunek padania światła czy jasność głównego motywu i jego tła, a nawet ruch światła — będziesz w stanie podjąć trafne decyzje dotyczące naświetlania i staniesz się lepszym fotografem. Będziesz również wiedział, kiedy musisz kontrolować światło za pomocą płaszczyzny odbijającej, rozpraszającej albo lampy błyskowej. Czasami też zauważysz, że światło w danym miejscu zwyczajnie nie jest odpowiednie i trzeba przenieść fotografowany obiekt lub zmienić kompozycję zdjęcia, tak jak zrobiłem to ja w przypadku tego zdjęcia rdzennego Amerykanina w stroju ceremonialnym niedaleko Lake Powell w Arizonie. Na następnych stronach znajdziesz zbiór moich zdjęć, które wykorzystuję na warsztatach, starając się pomóc słuchaczom zobaczyć światło. W tej lekcji nie będę podawał technicznych danych dotyczących naświetlania — skoncentruj się na widzeniu światła. Mała dygresja… Czy słyszałeś kiedyś, że osoba niepotraiąca odróżnić poszczególnych tonów jest okre- ślana jako niemuzykalna? W fotograii czasami mamy do czynienia z osobami, które mają trudność z dostrze- ganiem subtelnych różnic między jasnymi i ciemnymi obszarami fotografowanej sceny. Na szczęście dla takich osób jest nadzieja — można nauczyć się widzieć światło. 57 Nauka płynąca ze starego żartu W każde miejsce można dojść na piechotę — jeśli ma się dość czasu. Zawsze jest dość światła, by zrobić zdjęcie… przynajmniej jeśli możesz pozostawić otwartą mi- gawkę na dość długo. Nieraz czas otwarcia migawki może wynosić kilka minut czy nawet godzin. Oto przykład. Ciemniejsze z dwóch zdjęć poka- zujących tamę Croton w Croton-on-Hudson w stanie Nowy Jork wykonałem około godziny po zachodzie słońca, gdy jedynie delikatne ślady światła były widoczne na niebie. System pomiarowy aparatu określił prawidłową ekspozycję jako trwającą minu- tę przy przysłonie f/11. Monotonne kolorystycznie zdjęcie to zdjęcie wprost z aparatu. Brakuje mu wyrazu, ponieważ nie ma w nim żadnych wyrazistych barw. Jaśniej- sze zdjęcie powstało w wyniku zastosowania kilku prostych korekcji w Photoshopie (poziomy, kontrast i balans kolorów). Nawet jeśli wydaje Ci się, że brakuje światła do wykonania zdjęcia, to w istocie światła zawsze jest dosyć, jeśli masz wystarczającą ilość czasu. 58 lekcja 3 Zakres dynamiki Aby powiedzieć coś o widzeniu światła, trzeba zacząć od przeanalizowania tego, co widzą nasze oczy, i tego, co zapisuje aparat. Nasze oczy są zupełnie niewia- rygodnym „urządzeniem” odczytującym światło. Są w stanie dostrzec zakres jasności na poziomie 11 stopni przysłony. Dlatego właśnie możemy widzieć obszary świateł i cieni, nie gubiąc szczegółów w żadnym z nich. Matryca aparatu fotograicznego rejestruje zakres około pięciu stopni przysłony, podobnie jak slajd. Dlatego też fotografując za pomocą aparatu cyfrowego, trzeba naświetlać tak samo, jak robiło się to w przypadku slaj- du, i zwracać szczególną uwagę na najjaśniejsze partie obrazu, by ich nie prześwietlić. Była to jedna z rzeczy, o których myślałem, wykonując to zdjęcie niedźwiedzicy z młodymi. Gdyby futro lub śnieg zostały prześwietlone, całe zdjęcie stałoby się bezużyteczne. Photoshop daje możliwość wydobywania szczegó- łów z cieni i odzyskiwania niektórych prześwietlonych jasnych partii obrazu (szczególnie jeśli pracujemy z plikami RAW), o czym piszę więcej w lekcji 13., „Zmie- niaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie”. Można zarejestrować nawet więcej niż widzą nasze oczy, jeśli skorzystamy z fotograii o poszerzonym zakresie dyna- micznym (HDR) w Photoshopie (Camera RAW). ZobacZyć światło 59
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|