swiatlo-w-fotografii.-poznaj-i-wykorzystaj-jego-potencjal cała książka, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szpetal.keep.pl
  • Podobne

     

    swiatlo-w-fotografii.-poznaj-i-wykorzystaj-jego-potencjal cała książka, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treści
    Widzenie a patrzenie
    7
    Prolog
    9
    Wstęp
    23
    1. Z definicji naświetlania
    31
    2. Prawidłowa ekspozycja jest jak kawałek pizzy
    42
    3. Zobaczyć światło
    57
    4. Podstawy pracy z lustrzanką cyfrową
    85
    5. Tryby w pełni automatyczne
    104
    6. Kreatywne tryby ekspozycji
    113
    7. Wybór trybu pomiaru światła
    124
    8. Trudne sytuacje zdjęciowe
    133
    9. Zdjęcia przy wykorzystaniu lampy błyskowej
    149
    10. Poznaj tryby barwne i ich parametry
    166
    11. Kontrola nad światłem naturalnym
    175
    12. Sprawdzaj naświetlenie
    190
    13. Zmieniaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie
    204
    14. Adobe Photoshop CS3 zmienia reguły naświetlania
    214
    15. Od zwykłej fotki do zdjęcia artystycznego w Photoshopie
    222
    Epilog
    233
    Podziękowania
    249
    Skorowidz
    251
    5
     lekcja 3
    Zobaczyć światło
    Jak zapewne się zorientujesz, w tej lekcji umieściłem więcej zdjęć niż w którejkolwiek innej. Stało się tak
    z bardzo konkretnego powodu: dostrzeganie światła stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia uda-
    nego zdjęcia. Jeśli nauczysz się widzieć światło — jasne i ciemne elementy fotografowanej sceny, jej kontrast
    i kolor, kierunek padania światła czy jasność głównego motywu i jego tła, a nawet ruch światła — będziesz
    w stanie podjąć trafne decyzje dotyczące naświetlania i staniesz się lepszym fotografem. Będziesz również
    wiedział, kiedy musisz kontrolować światło za pomocą płaszczyzny odbijającej, rozpraszającej albo lampy
    błyskowej. Czasami też zauważysz, że światło w danym miejscu zwyczajnie nie jest odpowiednie i trzeba
    przenieść fotografowany obiekt lub zmienić kompozycję zdjęcia, tak jak zrobiłem to ja w przypadku tego
    zdjęcia rdzennego Amerykanina w stroju ceremonialnym niedaleko Lake Powell w Arizonie.
    Na następnych stronach znajdziesz zbiór moich zdjęć, które wykorzystuję na warsztatach, starając się
    pomóc słuchaczom zobaczyć światło. W tej lekcji nie będę podawał technicznych danych dotyczących
    naświetlania — skoncentruj się na widzeniu światła.
    Mała dygresja… Czy słyszałeś kiedyś, że osoba niepotraiąca odróżnić poszczególnych tonów jest okre-
    ślana jako niemuzykalna? W fotograii czasami mamy do czynienia z osobami, które mają trudność z dostrze-
    ganiem subtelnych różnic między jasnymi i ciemnymi obszarami fotografowanej sceny.
    Na szczęście dla takich osób jest nadzieja — można nauczyć się widzieć światło.
    57
     Nauka płynąca
    ze starego żartu
    W każde miejsce można dojść na piechotę — jeśli
    ma się dość czasu.
    Zawsze jest dość światła, by zrobić zdjęcie…
    przynajmniej jeśli możesz pozostawić otwartą mi-
    gawkę na dość długo.
    Nieraz czas otwarcia migawki może wynosić
    kilka minut czy nawet godzin.
    Oto przykład. Ciemniejsze z dwóch zdjęć poka-
    zujących tamę Croton w Croton-on-Hudson w stanie
    Nowy Jork wykonałem około godziny po zachodzie
    słońca, gdy jedynie delikatne ślady światła były
    widoczne na niebie. System pomiarowy aparatu
    określił prawidłową ekspozycję jako trwającą minu-
    tę przy przysłonie f/11.
    Monotonne kolorystycznie zdjęcie to zdjęcie
    wprost z aparatu. Brakuje mu wyrazu, ponieważ
    nie ma w nim żadnych wyrazistych barw. Jaśniej-
    sze zdjęcie powstało w wyniku zastosowania kilku
    prostych korekcji w Photoshopie (poziomy, kontrast
    i balans kolorów).
    Nawet jeśli wydaje Ci się, że brakuje światła do
    wykonania zdjęcia, to w istocie światła zawsze jest
    dosyć, jeśli masz wystarczającą ilość czasu.
    58
    lekcja 3
     Zakres dynamiki
    Aby powiedzieć coś o widzeniu światła, trzeba zacząć
    od przeanalizowania tego, co widzą nasze oczy, i tego,
    co zapisuje aparat. Nasze oczy są zupełnie niewia-
    rygodnym „urządzeniem” odczytującym światło. Są
    w stanie dostrzec zakres jasności na poziomie 11 stopni
    przysłony. Dlatego właśnie możemy widzieć obszary
    świateł i cieni, nie gubiąc szczegółów w żadnym z nich.
    Matryca aparatu fotograicznego rejestruje zakres około
    pięciu stopni przysłony, podobnie jak slajd. Dlatego
    też fotografując za pomocą aparatu cyfrowego, trzeba
    naświetlać tak samo, jak robiło się to w przypadku slaj-
    du, i zwracać szczególną uwagę na najjaśniejsze partie
    obrazu, by ich nie prześwietlić. Była to jedna z rzeczy,
    o których myślałem, wykonując to zdjęcie niedźwiedzicy
    z młodymi. Gdyby futro lub śnieg zostały prześwietlone,
    całe zdjęcie stałoby się bezużyteczne.
    Photoshop daje możliwość wydobywania szczegó-
    łów z cieni i odzyskiwania niektórych prześwietlonych
    jasnych partii obrazu (szczególnie jeśli pracujemy
    z plikami RAW), o czym piszę więcej w lekcji 13., „Zmie-
    niaj, poprawiaj i ratuj zdjęcia w Photoshopie”. Można
    zarejestrować nawet więcej niż widzą nasze oczy, jeśli
    skorzystamy z fotograii o poszerzonym zakresie dyna-
    micznym (HDR) w Photoshopie (Camera RAW).
    ZobacZyć światło 59
      [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com