szkolenie etap wstepny tenis stołowy, książki, - PORADNIKI nowe !!!
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Marek Rzemek Tenis stołowy - szkolenie w etapie wstępnym I Wprowadzenie II Ćwiczenia wszechstronne III Ćwiczenia wstępne Trzymanie rakietki Ustawienia: pozycja wyjściowa IV Nauczanie uderzeń Rejestr ćwiczeń Systematyka ćwiczeń V Sprzęt VI Uwagi końcowe 1 Drogi kolego nauczycielu, instruktorze, trenerze, tak jak ja, na pewno, chciałbyś być szkoleniowcem, który pomógł wychować Mistrza (Świata, Europy, Polski, województwa, miasta) . Nie jest to proste, ale przecież nie niemożliwe - co rok duża grupa zawodników zdobywa Mistrzostwo Polski (seniorzy, juniorzy, ka- deci, młodzicy) indywidualnie, drużynowo. Trochę tego jest, a więc nasze szan- se rosną ! Co do Mistrzostwa Świata .... cóż marzenia zawsze są piękne (a nawet czasem się spełniają). Spróbuj zatem (z moją małą pomocą) usystematyzować swoją wiedzę, prze- analizuj jeszcze raz niektóre problemy, poznaj inne koncepcje. Może się zdarzyć, że wszystko już wiesz , doskonale - mała powtórka nie zasz- kodzi, a drobne regulacje warsztatu pracy tym bardziej. Nasza praca szkoleniowa jest pracą twórczą (choć niektórzy nie zdają sobie z tego sprawy) wymaga więc szczególnej staranności również w planowaniu. Twój i mój plan powinien opierać się na racjonalnych przesłankach (mówiąc prościej trzymać się życia - ping-pongowego oczywiście). Zdajesz sobie sprawę, że przygotowanie zawodnika jest procesem wieloletnim opartym o plan perspektywiczny (życiowy). Jak wiesz, niczego nie nauczysz od razu (wszystko ma swój czas i miejsce), w związku z tym konieczne jest podzielenie czasu pracy na etapy: etap wstępny ( zwany także wszechstronnym) trwający od 7do 9 roku życia etap ukierunkowany od 10 do 14 roku życia etap specjalistyczny od 15 do 18 roku życia etap mistrzostwa sportowego od 19 roku życia Etapy należy podzielić, stopniując dokładność planu pod kątem czasu, na cykle krótsze (roczne, półroczne, miesięczne, tygodniowe) dochodząc w końcu do jednostki treningowej. Spytasz, czujnie, po co to wszystko? Ano po to, że lepiej pracować z głową (czytaj z planem) niż na tzw. nosa. I aby pracować z planem , należy go po prostu ..... opracować. W tym miejscu uprzedzam, że nie będę go dyktował. Nie dam na tacy. Plan, który powinieneś opracować będzie TWÓJ oryginalny - oparty o TWOJE możliwości : zawodnicze, salowe, sprzętowe, organizacyjne i jak zawsze finansowe. Mam nadzieję, że moje dalsze rozważania pomogą Ci w tej trudnej , ale koniecznej pracy. Zanim zajmiemy się etapem wstępnym powinniśmy przybliżyć sobie model mistrza , a więc pewien ideał w naszej dyscyplinie - ideał do którego ucząc, doskonaląc, trenując naszych zawodników zmierzamy. Ideał, do którego cech w czasie szkolenia będziemy nawiązywać, U modelowego zawodnika, biorąc pod uwagę cechy motoryczne, istotna jest wytrzymałość szybkościowa, oraz przygotowanie siłowe. Z elementów czysto technicznych należy zauważyć wiodącą rolę forhendu w grze. Istotny jest również moment atakowania piłki - powinna być zaatakowana tuż przed! 2 dojściem do najwyższego punktu po odbiciu od stołu. W sposób istotny przyspiesza to grę. Pod kątem taktyki gry to 99% czołowych zawodników Polski, Europy i Świata gra atakująco (u zawodniczek odsetek ten jest trochę niższy). A więc nasz zawodnik to szybki i wytrzymały, atakujący forhendzista . Etap wstępny może poprzedzić nabór zawodników - sytuacja taka będzie miała miejsce gdy ze względów organizacyjnych nie będzie można przyjąć wszystkich chętnych. Pytanie kontrolne: czy lepszy będzie nabór zaplanowany czy przypa- dkowy?. Dziękuję za dobrą odpowiedź. Planując proste próby spróbuj przymie- rzyć się do znalezienia dzieci ruchliwych, zwinnych, szybkich (myślę, że przy- dadzą się łatwe tory przeszkód). Zdecydowanie potrzebni będą kandydaci, u których zauważysz zdolności koordynacyjne (również przydatne tory prze- szkód, starty z różnych pozycji, rzuty, chwyty piłki ping-pongowej w różnych pozycjach).Jeżeli uda Ci się uzyskać pomoc psychologa i lekarza to poproś o zbadanie czasów reakcji, a bezwzględnie stanu zdrowia (wzrok, słuch). Im lepszy czas reakcji, wzrok i słuch (żeby dobrze zareagować trzeba małą piłeczkę dokładnie zauważyć i usłyszeć) tym kandydat jest dla nas cenniejszy. Każdy z wyżej wymienionych etapów musi mieć określone cele i zadania. W etapie wstępnym chciałbym abyś przekonał się do: rozwijania możliwości ruchowych wychowanka jako podstawy do późniejszych potrzeb wynikających z uprawiania tenisa stołowego, a więc w s z e c h s t r o n- n e g o r o z w o j u a p a r a t u r u c h o w e g o wprowadzania podstawowych umiejętności technicznych tenisa stołowego, a więc n a u k i t e c h n i k i p o d s t a w o w e j Etap ten proponuję przeprowadzić przez 3 lata w klasach 1-3 szkoły podstawo- wej. Pociąga to za sobą przemyślenie metod, form, środków zgodnych z wiekiem n a u c z a n y c h a nie trenowanych dzieci. Proszę o baczenie -nasze dzieci uczymy- na trening przyjdzie czas później. 3 Ćwiczenia wszechstronne Ćwiczenia wszechstronne znane także jako ogólnorozwojowe muszą mieć róż- norodny charakter. Rozwijać muszą tak układ sercowo-naczyniowy, jak i mięśniowy Jednym z podstawowych środków powinny być zabawy i gry. Pozwolisz, że przypomnę: zabawy i gry bieżne - szczególnie przydatne rodzaje to wykonane po liniach łamanych (jako pewien wstęp do poruszania się przy stole), w tym na szcze- gólną uwagę zasługują zabawy i gry z pościgiem akcentujące szybką orientację, szybkość decyzji (nie muszę tłumaczyć jak ważne). Najczęściej spotykane to wszelkie odmiany berków; wprowadzać należy poruszanie się w czasie berka krokiem dostawnym (zaczynasz domyślać się dlaczego ?). Obroną przed goniącym berkiem może być zatrzymanie się w po- zycji forhendowej lub bekhendowej, zabawy i gry rzutne -kształtujące siłę szybką, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętność dozowania siły - przydatną do późniejszej nauki techniki, pomocne są piłki lekarskie (1kg), piłki gumowe, tenisowe i t.p. Doskonale zrobiłbyś wprowadzając zabawy i gry rzutne do celu ruchomego, jako pewne wprowadzenie a n t y c y p a c j i przydatnej do tenisa stołowego, zabawy i gry z podbijaniem - rozwijające koncentrację uwagi, zawierające elementy wytrzymałości. Do wykorzystania żonglerka piłkarska (używamy piłki siatkowej),podbijanie balonów rękami, nogami pojedynczo, w dwójkach, trójkach, zabawy i gry skoczne - wzmacniające mięśnie NN, poprawiające koordynację oraz szybkość zmiany pozycji jako reakcji na ciągle zmieniające się sytuacje w grze. Wiemy, że gracz mający tzw. "dobre nogi" jest bardzo cenny, zabawy i gry z mocowaniem -akcentujące siłę, kształtujące bojowość cechy potrzebne we wszystkich grach, więc w tenisie stołowym jak najbardziej. Po tym małym przypomnieniu chcę zaakcentować potrzebę prowadzenia ćwiczeń oddziałujących kompleksowo -do wykorzystania różnorodne tory przeszkód . Jeżeli tor jest krótki akcentujemy szybkość, jeśli dłuższy akcen- tujemy wytrzymałość, gdy ustawimy bieg slalomem, przejście pod płotkiem lekkoatletycznym zaakcentujemy zwinność, dodając rzut piłką lekarską wprowadzimy element siły, uwzględniając kozłowanie piłki poprawiamy koordynację . Namawiam też do wykorzystania na zajęciach elementów łyżwiarstwa, jazdy na rolkach, unihokeja. Zapamiętajmy, że w grach i zabawach w związku z możliwością dużych zmian tętna - od tętna zabawy ok. 120 uderzeń/min. do ok. 200 uderzeń/min - kształtujący się układ sercowo-naczyniowy podnosi w efekcie wydolność fizyczną istotną, jako podstawę wysiłków ( nie tylko sportowych). Zwracam uwagę, że właściwa jest metoda częstego powrotu na zajęciach 4 do wybranych gier , zabaw i ćwiczeń (pamiętając o przerwach odpoczynkowych) akcentująca objętość, a nie podwyższanie intensywności. Tak więc aplikujemy dużo ćwiczeń o zmiennej, ale stosunkowo łagodnej intensywności (delikatnie przypominam, że pracujemy z dzieckiem, którego organizm dopiero przyzwyczajamy do określonego wysiłku, a nie trenujemy do zawodów ). Proporcje między rozłożeniem akcentów na poszczególne cechy motoryczne przedstawia wykres poniżej. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|