szkolenie etap wstepny tenis stołowy, książki, - PORADNIKI nowe !!!

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szpetal.keep.pl
  • Podobne

     

    szkolenie etap wstepny tenis stołowy, książki, - PORADNIKI nowe !!!

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Marek Rzemek
    Tenis stołowy
    - szkolenie w etapie wstępnym
    I Wprowadzenie
    II Ćwiczenia wszechstronne
    III Ćwiczenia wstępne
    Trzymanie rakietki
    Ustawienia: pozycja wyjściowa
    IV Nauczanie uderzeń
    Rejestr ćwiczeń
    Systematyka ćwiczeń
    V Sprzęt
    VI Uwagi końcowe
    1
    Drogi kolego nauczycielu, instruktorze, trenerze, tak jak ja, na pewno, chciałbyś
    być szkoleniowcem, który pomógł wychować Mistrza (Świata, Europy, Polski,
    województwa, miasta) . Nie jest to proste, ale przecież nie niemożliwe - co rok
    duża grupa zawodników zdobywa Mistrzostwo Polski (seniorzy, juniorzy, ka-
    deci, młodzicy) indywidualnie, drużynowo. Trochę tego jest, a więc nasze szan-
    se rosną ! Co do Mistrzostwa Świata .... cóż marzenia zawsze są piękne
    (a nawet czasem się spełniają).
    Spróbuj zatem (z moją małą pomocą) usystematyzować swoją wiedzę, prze-
    analizuj jeszcze raz niektóre problemy, poznaj inne koncepcje.
    Może się zdarzyć, że wszystko już wiesz , doskonale - mała powtórka nie zasz-
    kodzi, a drobne regulacje warsztatu pracy tym bardziej.
    Nasza praca szkoleniowa jest pracą twórczą (choć niektórzy nie zdają sobie
    z tego sprawy) wymaga więc szczególnej staranności również w planowaniu.
    Twój i mój plan powinien opierać się na racjonalnych przesłankach (mówiąc
    prościej trzymać się życia - ping-pongowego oczywiście).
    Zdajesz sobie sprawę, że przygotowanie zawodnika jest procesem wieloletnim
    opartym o
    plan perspektywiczny
    (życiowy). Jak wiesz, niczego nie nauczysz
    od razu (wszystko ma swój czas i miejsce), w związku z tym konieczne jest
    podzielenie czasu pracy na etapy:
    etap wstępny ( zwany także wszechstronnym) trwający od 7do 9 roku życia
    etap ukierunkowany od 10 do 14 roku życia
    etap specjalistyczny od 15 do 18 roku życia
    etap mistrzostwa sportowego od 19 roku życia
    Etapy należy podzielić, stopniując dokładność planu pod kątem czasu, na cykle
    krótsze (roczne, półroczne, miesięczne, tygodniowe) dochodząc w końcu do
    jednostki treningowej.
    Spytasz, czujnie, po co to wszystko? Ano po to, że lepiej pracować z głową
    (czytaj z planem) niż na tzw. nosa. I aby pracować z planem , należy go po
    prostu ..... opracować. W tym miejscu uprzedzam, że nie będę go dyktował.
    Nie dam na tacy. Plan, który powinieneś opracować będzie TWÓJ
    oryginalny - oparty o TWOJE możliwości : zawodnicze, salowe, sprzętowe,
    organizacyjne i jak zawsze finansowe. Mam nadzieję, że moje dalsze
    rozważania pomogą Ci w tej trudnej , ale koniecznej pracy.
    Zanim zajmiemy się
    etapem wstępnym
    powinniśmy przybliżyć sobie
    model
    mistrza
    , a więc pewien ideał w naszej dyscyplinie - ideał do którego ucząc,
    doskonaląc, trenując naszych zawodników zmierzamy. Ideał, do którego cech
    w czasie szkolenia będziemy nawiązywać,
    U modelowego zawodnika, biorąc pod uwagę cechy motoryczne, istotna jest
    wytrzymałość szybkościowa, oraz przygotowanie siłowe. Z elementów czysto
    technicznych należy zauważyć wiodącą rolę forhendu w grze. Istotny jest
    również moment atakowania piłki - powinna być zaatakowana tuż przed!
    2
    dojściem do najwyższego punktu po odbiciu od stołu. W sposób istotny
    przyspiesza to grę. Pod kątem taktyki gry to 99% czołowych zawodników
    Polski, Europy i Świata gra atakująco (u zawodniczek odsetek ten jest trochę
    niższy).
    A więc nasz zawodnik to szybki i wytrzymały, atakujący forhendzista
    .
    Etap wstępny może poprzedzić
    nabór
    zawodników - sytuacja taka będzie miała
    miejsce gdy ze względów organizacyjnych nie będzie można przyjąć wszystkich
    chętnych. Pytanie kontrolne: czy lepszy będzie nabór zaplanowany czy przypa-
    dkowy?. Dziękuję za dobrą odpowiedź. Planując proste próby spróbuj przymie-
    rzyć się do znalezienia dzieci ruchliwych, zwinnych, szybkich (myślę, że przy-
    dadzą się łatwe tory przeszkód). Zdecydowanie potrzebni będą kandydaci,
    u których zauważysz zdolności koordynacyjne (również przydatne tory prze-
    szkód, starty z różnych pozycji, rzuty, chwyty piłki ping-pongowej w różnych
    pozycjach).Jeżeli uda Ci się uzyskać pomoc psychologa i lekarza to poproś o
    zbadanie czasów reakcji, a bezwzględnie stanu zdrowia (wzrok, słuch).
    Im lepszy czas reakcji, wzrok i słuch (żeby dobrze zareagować trzeba małą
    piłeczkę dokładnie zauważyć i usłyszeć) tym kandydat jest dla nas cenniejszy.
    Każdy z wyżej wymienionych etapów musi mieć określone cele i zadania.
    W etapie wstępnym chciałbym abyś przekonał się do:
    rozwijania możliwości ruchowych wychowanka jako podstawy do późniejszych
    potrzeb wynikających z uprawiania tenisa stołowego, a więc w s z e c h s t r o n-
    n e g o r o z w o j u a p a r a t u r u c h o w e g o
    wprowadzania podstawowych umiejętności technicznych tenisa stołowego, a
    więc n a u k i t e c h n i k i p o d s t a w o w e j
    Etap ten proponuję przeprowadzić przez 3 lata w klasach 1-3 szkoły podstawo-
    wej. Pociąga to za sobą przemyślenie metod, form, środków zgodnych z
    wiekiem n a u c z a n y c h a nie trenowanych dzieci. Proszę o baczenie -nasze
    dzieci uczymy- na trening przyjdzie czas później.
    3
    Ćwiczenia wszechstronne
    Ćwiczenia wszechstronne znane także jako ogólnorozwojowe muszą mieć róż-
    norodny charakter. Rozwijać muszą tak układ sercowo-naczyniowy, jak
    i mięśniowy Jednym z podstawowych środków powinny być zabawy i gry.
    Pozwolisz, że przypomnę:
    zabawy i gry bieżne
    - szczególnie przydatne rodzaje to wykonane po liniach
    łamanych (jako pewien wstęp do poruszania się przy stole), w tym na szcze-
    gólną uwagę zasługują
    zabawy i gry z pościgiem
    akcentujące szybką
    orientację, szybkość decyzji (nie muszę tłumaczyć jak ważne).
    Najczęściej spotykane to wszelkie odmiany berków; wprowadzać należy
    poruszanie się w czasie berka krokiem dostawnym (zaczynasz domyślać się
    dlaczego ?). Obroną przed goniącym berkiem może być zatrzymanie się w po-
    zycji forhendowej lub bekhendowej,
    zabawy i gry rzutne
    -kształtujące siłę szybką, koordynację ruchowo-wzrokową,
    umiejętność dozowania siły - przydatną do późniejszej nauki techniki, pomocne
    są piłki lekarskie (1kg), piłki gumowe, tenisowe i t.p. Doskonale zrobiłbyś
    wprowadzając zabawy i gry rzutne do celu ruchomego, jako pewne
    wprowadzenie a n t y c y p a c j i przydatnej do tenisa stołowego,
    zabawy i gry z podbijaniem
    - rozwijające koncentrację uwagi, zawierające
    elementy wytrzymałości. Do wykorzystania żonglerka piłkarska (używamy
    piłki siatkowej),podbijanie balonów rękami, nogami pojedynczo, w dwójkach,
    trójkach,
    zabawy i gry skoczne
    - wzmacniające mięśnie NN, poprawiające koordynację
    oraz szybkość zmiany pozycji jako reakcji na ciągle zmieniające się sytuacje
    w grze. Wiemy, że gracz mający tzw. "dobre nogi" jest bardzo cenny,
    zabawy i gry z mocowaniem
    -akcentujące siłę, kształtujące bojowość cechy
    potrzebne we wszystkich grach, więc w tenisie stołowym jak najbardziej.
    Po tym małym przypomnieniu chcę zaakcentować potrzebę prowadzenia
    ćwiczeń oddziałujących kompleksowo -do wykorzystania
    różnorodne tory
    przeszkód
    . Jeżeli tor jest krótki akcentujemy szybkość, jeśli dłuższy akcen-
    tujemy wytrzymałość, gdy ustawimy bieg slalomem, przejście pod płotkiem
    lekkoatletycznym zaakcentujemy zwinność, dodając rzut piłką lekarską
    wprowadzimy element siły, uwzględniając kozłowanie piłki poprawiamy
    koordynację . Namawiam też do wykorzystania na zajęciach elementów
    łyżwiarstwa, jazdy na rolkach, unihokeja.
    Zapamiętajmy, że w grach i zabawach w związku z możliwością dużych
    zmian tętna - od tętna zabawy ok. 120 uderzeń/min. do ok. 200 uderzeń/min -
    kształtujący się układ sercowo-naczyniowy podnosi w efekcie wydolność
    fizyczną istotną, jako podstawę wysiłków ( nie tylko sportowych).
    Zwracam uwagę, że właściwa jest metoda częstego powrotu na zajęciach
    4
    do wybranych gier , zabaw i ćwiczeń (pamiętając o przerwach
    odpoczynkowych) akcentująca objętość, a nie podwyższanie intensywności.
    Tak więc aplikujemy dużo ćwiczeń o zmiennej, ale stosunkowo łagodnej
    intensywności (delikatnie przypominam, że pracujemy z dzieckiem, którego
    organizm dopiero przyzwyczajamy do określonego wysiłku, a nie trenujemy do
    zawodów ). Proporcje między rozłożeniem akcentów na poszczególne cechy
    motoryczne przedstawia wykres poniżej.
    5
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com