sztuka-zarzadzania-projektami cała książka, ebooki-ksiazki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] IDZ DO PRZYK£ADOW Sztuka zarz¹dzania SPIS TREŒCI projektami KATALOG KSI¥¯EK Autor: Scott Berkun T³umaczenie: Iwona Bender, Andrzej Gra¿yñski, Marcin Kowalczyk ISBN: 83-246-0095-7 Tytu³ orygina³ Format: B5, stron: 528 KATALOG ONLINE ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG TWÓJ KOSZYK DODAJ DO KOSZYKA Poznaj praktyczne aspekty zarz¹dzania projektami Zaplanuj projekt i stwórz wizjê systemu Sprawnie kieruj cz³onkami zespo³u projektowego Zakoñcz projekt w planowanym terminie Zarz¹dzanie projektami to dziedzina nauki, która w ostatnim czasie gwa³townie siê rozwija. Organizacja pracy oparta na projektach sta³a siê niezwykle popularna. Opublikowano setki ksi¹¿ek na ten temat. Jednak w wielu z nich omawiane s¹ zagadnienia bardzo wyspecjalizowane, co ogranicza kr¹g odbiorców do kierowników projektów okreœlonego rodzaju. W innych publikacjach nadmierny nacisk k³adzie siê na wiedzê teoretyczn¹, pozostawiaj¹c aspekty praktyczne niemal nietkniête. Tymczasem w nowoczesnych firmach, szczególnie takich, które realizuj¹ wiele projektów jednoczeœnie, w³aœnie praktyczne umiejêtnoœci s¹ potrzebne najbardziej. W ksi¹¿ce „Sztuka zarz¹dzania projektami” nie znajdziesz d³ugich teoretycznych wywodów. Jej autor, doœwiadczony kierownik projektów pracuj¹cy m.in. dla Microsoftu, bazuj¹c na swoim wieloletnim doœwiadczeniu, wprowadzi Ciê w specyfikê zarz¹dzania projektami i przedstawi najwa¿niejsze elementy tej dziedziny wiedzy. Dowiesz siê, jak uk³adaæ harmonogram projektu, zarz¹dzaæ ludŸmi, rozwi¹zywaæ problemy i dotrzymywaæ terminów. Planowanie projektu Tworzenie wizji i specyfikacji Kierowanie pracownikami Prowadzenie zebrañ Budowanie zaufania Strategie zarz¹dzania projektem Zamykanie projektu i wprowadzanie produktu na rynek Stosowanie zasad omówionych w tej ksi¹¿ce gwarantuje sukces ka¿dego projektu CENNIK I INFORMACJE ZAMÓW INFORMACJE ONOWOŒCIACH ZAMÓW CENNIK CZYTELNIA FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE Wydawnictwo Helion ul. Chopina 6 44-100 Gliwice tel. (32)230-98-63 e-mail: helion@helion.pl SPIS TREŚCI Przedmowa 5 1. Trochę historii — czyli dlaczego powinieneś być ostrożny 11 I PLANOWANIE 37 2. Cała prawda na temat harmonogramów 39 3. Planowanie, czyli co właściwie jest do zrobienia? 67 4. Tworzenie dobrej wizji projektu 105 5. Skąd biorą się pomysły? 133 6. Co zrobić z pomysłami? 165 II UMIEJĘTNOŚCI 191 7. Specyfikacje 193 8. Podejmowanie właściwych decyzji 219 9. Komunikowanie się i stosunki międzyludzkie 249 10. Jak nie drażnić pracowników: organizacja procesów, e-mail i narady 275 11. Co robić, gdy sprawy zaczynają wymykać się spod kontroli 305 III ZARZĄDZANIE 343 12. Dlaczego przywództwo musi opierać się na zaufaniu 345 13. Działanie 371 14. Strategia gry środkowej 399 15. Strategia gry końcowej 431 16. Władza i polityka 469 4 SZTUKA ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI A Polecana lektura dodatkowa 501 B Podziękowania 505 C Zdjęcia 507 Skorowidz 509 ROZDZIAŁ 8. trakcie pisania tej książki rozmawiałem z kilkunastoma kierownikami projektu. Jedno z pytań, które im zadawałem, dotyczyło podejmowania właściwych decyzji. W odpowiedzi słyszałem, iż należy godzić różne opinie, definiować jasne kryteria i szukać różnych sposobów rozwiązywania bieżących problemów. Jednak, gdy pytałem ich, ile decyzji dziennie podejmują przy zastosowaniu wymienionych przez siebie technik, docierało do nich, że coś tu jest nie tak. Wielu stwierdzało w końcu, że podejmowanie wszystkich decyzji w sposób sformalizowany jest po prostu niemożliwe (co ciekawe, najpierw oglądali się za siebie i upewniali się, że nikt inny nie usłyszy tego wyznania). Jest to konsekwencją ograniczonej ilości czasu i dużej liczby zadań do wykonania. Przyznawali, iż często opierają się na intuicji, logicznych założeniach i szybkiej analizie problemu w kontekście głównych celów projektu. Starają się również wykorzystać doświadczenie wcześniejszych decyzji i wcześniejszych projektów. Owszem, takie wyjaśnienie zawsze brzmiało sensownie, jednak był w tym jakiś element rozczarowania — zarówno dla kierownika projektu, jak i dla mnie. Sądzę, że wynika to z chęci wiary, iż wszystkie podejmowane przez nas decyzje są przemyślane i rozsądne, nawet jeśli wiemy, że jest to niemożliwe. Nie wszystkie decyzje mogą być tak samo dobre — dysponujemy przecież ograniczoną ilością czasu i równie ograniczonymi możliwościami umysłowymi. 220 ROZDZIAŁ ÓSMY Uważam, iż błędne decyzje podejmowane przy zarządzaniu projektami najczęściej nie wynikają z braku wiedzy lub doświadczenia, ale z niewłaściwego rozłożenia uwagi na poszczególne kwestie. Paradoksalnie, najważniejszą decyzją jest wybór decyzji, której należy poświęcić więcej czasu i energii. Osiągnięcie sukcesu na tym „wyższym poziomie” dokonywania wyboru wymaga doświadczenia, umiejętności wyciągania wniosków i chęci uczenia się na własnych błędach. Wszystkie te cechy można rozwinąć dzięki różnym ćwiczeniom 1 , ale nigdy nie słyszałem o programie szkoleniowym związanym z informatyką lub zarządzaniem projektami, którego byłyby częścią. Tajemnica sukcesu osób, które potrafią zarządzać pięciokrotnie większą ilością pracy (lub liczbą ludzi) niż inni, tkwi w umiejętności podejmowania decyzji. Osoby te instynktownie dzielą pracę na odpowiednie fragmenty, dokonują selekcji decyzji i działań oraz poświęcają energię na dopracowanie szczegółów najistotniejszych z nich. Wiedzą, iż łatwiej będzie naprawić błędy i rozwiązać problemy wywołane decyzjami o drugorzędnym znaczeniu niż problemy wynikające z błędnych decyzji kluczowych. Kształcenie umiejętności podejmowania decyzji na uniwersytetach przyjmuje formę nauki metod teorii użyteczności (ang. utility theory ) lub analizy drzew decyzyjnych (ang. decision tree ). W obu procesach wyborom przydzielane są wartości numeryczne, a następnie dokonywane są na nich obliczenia (inną często nauczaną metodą jest analiza kosztów i korzyści — ang. cost-benefit analysis ). Wiele programów MBA, a także niektóre programy certyfikacji w zakresie zarządzania projektami także oferuje szkolenia tego typu. Jednak niewiele uwagi poświęca się decyzjom wyższego poziomu oraz innym praktycznym zagadnieniom związanym z ich podejmowaniem w warunkach rzeczywistych. Takie metody, jak analiza drzew decyzyjnych, wymagają oszacowania wagi wszystkich elementów, co doskonale sprawdza się w przypadku decyzji opartych wyłącznie na przesłankach finansowych, ale jest wadą, jeśli musimy zająć się zagadnieniami projektowymi, 1 Umiejętności podejmowania decyzji najlepiej uczyć się poprzez symulację. W ćwiczeniach tego typu w centrum jest osoba ucząca się, a nie nauczyciel. Warto skorzystać z pomysłów zawartych w książce Serious Games autorstwa Clarka Abta (Viking 1970). Sam używam ich na prowadzonych przez siebie kursach.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|