twórcze ujęcie natury i krajobrazu. obudź w sobie fotograficzny zmysł cała książka, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • smakujzapachy.keep.pl
  • Podobne

     

    twórcze ujęcie natury i krajobrazu. obudź w sobie fotograficzny zmysł cała książka, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    spis treści
    w s t ę P
    9
    nau K a w i D z e n ia
    15
    rozdział 1
    n i e z B ę D n y e l e m e n t : ś w iat ł o
    19
    rozdział 2
    e l e m e n t y Ko m P o z yC J i
    rozdział 3
    47
    t wo r z e n i e w i z ua l n e J g ł ę B i
    63
    rozdział 4
    Ko m P o n o wa n i e o B r a z u
    81
    rozdział 5
    P r a C a z Ko l o r e m
    rozdział 6
    105
    ru C H i e K s P r e s Ja
    115
    rozdział 7
    e f e K t y a r t y s t yC z n e
    127
    rozdział 8
    g ł ę B s z e s P o J r z e n i e
    137
    rozdział 9
    o C e na P o s t ę P ó w
    147
    rozdział 10
    l i s ta s P r z ę t u
    154
    m at e r ia ły ź r ó D ł o w e
    157
    s Ko r o w i D z
    159
    7
    { r o z D z i a ł 4 }
    tworzenie
    wizualnej głębi
    Jako fotografowie musimy nauczyć się osłabiać siłę naszych przekonań. Gdy podchodzisz do przedmiotów,
    koncentruj na nich wzrok, rozglądaj się na lewo, przenoś spojrzenie na prawo. obserwuj, jak rosną, gdy się
    przybliżają, i jak się ze sobą łączą lub jak się od siebie różnią, kiedy zmieniasz pozycję. stopniowo powstają
    między nimi relacje — niekiedy ich charakter wydaje się być ostateczny. Wtedy rób zdjęcie.
    — AAron sIskInd
    D
    obre światło i ciekawe elementy planu
    nie gwarantują dobrego zdjęcia. trzeba jeszcze pomyśleć nad
    stworzeniem z nich ujmującej kompozycji, która ma w sobie głębię i narrację.
    Jeśli nie masz kontroli nad perspektywą, twojemu obrazowi zabraknie głębi.
    Jeśli właściwie nie skomponujesz kadru, twoja fotograia będzie chaotyczna
    i niejasna. Jeśli natomiast nie znasz właściwości obiektywów, którymi się
    posługujesz, możesz nie wykorzystać ich możliwości, dzięki którym mógłbyś
    przedstawić fotografowaną scenę bardziej ekspresywnie. rzecz polega na tym,
    aby tworzyć sugestywne obrazy, a kompozycję i perspektywę opracowywać
    intuicyjnie i podświadomie. można się tego nauczyć dzięki praktyce. z treści
    kolejnych dwóch rozdziałów dowiesz się, jak opanować tajniki kompozycji
    i perspektywy oraz jak w najlepszy sposób wykorzystywać obiektyw.
    wysPa Clare, irlanDia.
    U podnóża wysokich i monumentalnych klifów rozbijają się morskie fale.
    Na wiosnę rozkwita zawciąg nadmorski i przepięknie barwi łąki wzdłuż urwiska. Zastosowałam umiarkowanie
    szeroki kąt, kwiaty umieściłam blisko dolnej krawędzi kadru i pozwoliłam krawędzi klifu wprowadzić patrzącego
    w scenę. Przy wiecznie zasnutym chmurami niebie ponad klifem znajdującym się na drugim planie zdjęcie oddaje
    klasyczne piękno zachodniej części irlandii.
    obiektyw 24 – 105 mm, ogniskowa 34 mm, f/14, 1/25 s
    63
    Perspektywa
    Perspektywę deiniuje się jako sposób
    postrzegania obiektów na podstawie ich
    ułożenia przestrzennego względem siebie
    oraz względem patrzącego, a w tym
    przypadku względem aparatu fotograicznego.
    wykorzystanie zasad perspektywy zwiększa
    siłę oddziaływania zdjęcia. Dzięki perspektywie
    przedmioty większe (na pierwszym planie)
    wydają się bliższe niż obiekty w tle. Krótko
    mówiąc, perspektywa nadaje fotograii
    wrażenie głębi, nawet jeśli jest to tylko
    złudzenie, bo zarejestrowany obraz jest
    przecież dwuwymiarowy.
    Jedynym sposobem zmiany perspektywy
    jest zmiana pozycji lub punktu widzenia.
    Jeżeli nie zmieniasz pozycji, to perspektywa
    sceny (tj. związek między obiektami
    w kadrze) widzianej przez sześć różnych
    długości ogniskowych pozostaje taka sama,
    mimo że kąt widzenia, w zależności od długości
    ogniskowej, jest węższy lub szerszy. Kiedy
    zmienia się długość ogniskowej, zmienia się
    kadrowanie, a nie perspektywa. aby zobaczyć,
    jak zmiana pozycji zmienia perspektywę,
    wykonaj następujące ćwiczenie: znajdź scenę,
    na której znajduje się obiekt, do którego możesz
    się zbliżyć, oraz tło złożone z różnorodnych
    elementów. może to być np. twój kolega siedzący
    na ławce w parku. Kiedy będziesz się do niego
    przybliżał, zauważ, jak zmienia się związek
    między nim a przedmiotami na drugim planie.
    twój kolega będzie się wydawał większy, podczas
    gdy rozmiar tła zmieni się tylko nieznacznie.
    zwróć jednak uwagę, że wzajemne położenie
    przedmiotów drugoplanowych i ich położenie
    w stosunku do kolegi zmieniło się, ponieważ
    wchodząc w scenę, zmieniłeś perspektywę.
    spróbuj wykorzystać wnioski z powyższego
    ćwiczenia przy fotografowaniu krajobrazu.
    wyobraź sobie łąkę, na której leżą głazy
    PoNiżej:
    CyPrysy i Droga
    DoJazDowa, tosKania,
    włoCHy.
    typowy widok
    w toskanii. Dzięki perspektywie
    zbieżnej na zdjęciu oddane
    jest poczucie dali nawet
    przy normalnym kącie
    widzenia obiektywu.
    obiektyw 24 – 105 mm,
    ogniskowa 60 mm, f/18, 1/20 s
    roZKŁaDóWKa, s. 66 – 67:
    monument Valley, utaH.
    spodobał mi się ten fragment
    starego drewna i tekstura
    otaczającego go piasku.
    Zbliżyłam i zniżyłam obiektyw
    szerokokątny, aby przerysować
    widok drewna i stworzyć
    wrażenie niemal abstrakcyjnego
    związku z otoczeniem, dzięki
    czemu ukazany jest bezkres
    doliny.
    obiektyw 17 – 40 mm,
    ogniskowa 17 mm, f/16, 1/100 s
    64
    twórCze uJęCie natury i KraJoBrazu
    o osobliwych kształtach, a na drugim planie
    znajdują się góry. znaczenie głazów w kadrze
    będzie za każdym razem inne, w zależności
    od tego, czy będziesz obchodził je od lewej
    strony do prawej, zbliżał się, czy cofał. różny
    także będzie ich wzajemny związek. Kiedy się
    przybliżasz, głazy stają się większe, ale górskie
    tło pozostaje względnie takie samo. Pozycja
    z bliska podkreśla znaczenie kamieni i czyni
    z nich przedmiot zdjęcia, tworząc jednocześnie
    wrażenie głębi poprzez ich związek z tłem.
    aby wyrazić w zdjęciu zamierzoną głębię,
    trzeba znaleźć najlepszy punkt widzenia dla
    kompozycji. Kiedy przyjedziesz na plener,
    przespaceruj się dokoła sceny z zasłoniętym
    jednym okiem (w taki sposób „widzi” aparat)
    i obserwuj, w jak wielkim stopniu zmienia się
    związek między obiektami a tłem. Jeśli to
    możliwe, sprawdź, jaki efekt uzyskuje się dzięki
    spojrzeniu z góry lub z dołu. w którymś
    momencie poczujesz, że elementy sceny łączą
    się ze sobą i że znalazłeś właściwy punkt
    widzenia tego, na co pragniesz zwrócić uwagę.
    zawsze lubię spędzić trochę czasu, aby
    poznać krajobraz, który fotografuję.
    Przez lata udało mi się wypracować metodę,
    za pomocą której rozpracowuję każdą scenę.
    Pytam siebie, co uważam za najbardziej
    interesujące i w jaki sposób mogę to podkreślić.
    odpowiedź pomaga mi szybciej ustalić punkt
    (pozycję) i kąt widzenia (ogniskową).
    najważniejsza może być dla mnie np. nietypowa
    formacja skalna, skrawek ziemi, na którym
    rosną piękne purpurowe kwiaty, lub jedno
    i drugie. Jest to intuicyjny proces, podczas
    którego rozpoznaję emocje, jakie wzbudza
    we mnie dana scena. Jak wcześniej wspomniano
    w niniejszej książce, aby stworzyć dobre zdjęcie,
    trzeba mieć wyraźną świadomość tego, co się
    chce wyrazić.
    sosna DługowieCzna,
    wsCHoDnia Kalifornia.
    te dwa zdjęcia ilustrują,
    jak można stworzyć bardziej
    sugestywny związek między
    dwoma obiektami poprzez zmianę
    pozycji i zbliżenie. Na zdjęciu,
    które przedstawia szerszą scenę
    (na dole, po lewej), brak
    elementów przyciągających
    uwagę i zaakcentowania, które
    drzewo jest ważniejsze. W mało
    kreatywny sposób użyłam tu
    obiektywu szerokokątnego,
    aby uchwycić całą scenę. robiąc
    drugie zdjęcie (na dole, po prawej),
    podeszłam bliżej do jednego
    drzewa, uczyniłam z niego
    element dominujący i pokazałam
    jego związek z drzewem na drugim
    planie. taki punkt widzenia
    wprowadza też patrzącego
    w scenę.
    obiektyw 17 – 40 mm,
    ogniskowa 21 mm, f/16, 1/16 s
    65
    tworzenie wizualneJ głęBi
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com