twórcze ujęcie natury i krajobrazu. obudź w sobie fotograficzny zmysł cała książka, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] spis treści w s t ę P 9 nau K a w i D z e n ia 15 rozdział 1 n i e z B ę D n y e l e m e n t : ś w iat ł o 19 rozdział 2 e l e m e n t y Ko m P o z yC J i rozdział 3 47 t wo r z e n i e w i z ua l n e J g ł ę B i 63 rozdział 4 Ko m P o n o wa n i e o B r a z u 81 rozdział 5 P r a C a z Ko l o r e m rozdział 6 105 ru C H i e K s P r e s Ja 115 rozdział 7 e f e K t y a r t y s t yC z n e 127 rozdział 8 g ł ę B s z e s P o J r z e n i e 137 rozdział 9 o C e na P o s t ę P ó w 147 rozdział 10 l i s ta s P r z ę t u 154 m at e r ia ły ź r ó D ł o w e 157 s Ko r o w i D z 159 7 { r o z D z i a ł 4 } tworzenie wizualnej głębi Jako fotografowie musimy nauczyć się osłabiać siłę naszych przekonań. Gdy podchodzisz do przedmiotów, koncentruj na nich wzrok, rozglądaj się na lewo, przenoś spojrzenie na prawo. obserwuj, jak rosną, gdy się przybliżają, i jak się ze sobą łączą lub jak się od siebie różnią, kiedy zmieniasz pozycję. stopniowo powstają między nimi relacje — niekiedy ich charakter wydaje się być ostateczny. Wtedy rób zdjęcie. — AAron sIskInd D obre światło i ciekawe elementy planu nie gwarantują dobrego zdjęcia. trzeba jeszcze pomyśleć nad stworzeniem z nich ujmującej kompozycji, która ma w sobie głębię i narrację. Jeśli nie masz kontroli nad perspektywą, twojemu obrazowi zabraknie głębi. Jeśli właściwie nie skomponujesz kadru, twoja fotograia będzie chaotyczna i niejasna. Jeśli natomiast nie znasz właściwości obiektywów, którymi się posługujesz, możesz nie wykorzystać ich możliwości, dzięki którym mógłbyś przedstawić fotografowaną scenę bardziej ekspresywnie. rzecz polega na tym, aby tworzyć sugestywne obrazy, a kompozycję i perspektywę opracowywać intuicyjnie i podświadomie. można się tego nauczyć dzięki praktyce. z treści kolejnych dwóch rozdziałów dowiesz się, jak opanować tajniki kompozycji i perspektywy oraz jak w najlepszy sposób wykorzystywać obiektyw. wysPa Clare, irlanDia. U podnóża wysokich i monumentalnych klifów rozbijają się morskie fale. Na wiosnę rozkwita zawciąg nadmorski i przepięknie barwi łąki wzdłuż urwiska. Zastosowałam umiarkowanie szeroki kąt, kwiaty umieściłam blisko dolnej krawędzi kadru i pozwoliłam krawędzi klifu wprowadzić patrzącego w scenę. Przy wiecznie zasnutym chmurami niebie ponad klifem znajdującym się na drugim planie zdjęcie oddaje klasyczne piękno zachodniej części irlandii. obiektyw 24 – 105 mm, ogniskowa 34 mm, f/14, 1/25 s 63 Perspektywa Perspektywę deiniuje się jako sposób postrzegania obiektów na podstawie ich ułożenia przestrzennego względem siebie oraz względem patrzącego, a w tym przypadku względem aparatu fotograicznego. wykorzystanie zasad perspektywy zwiększa siłę oddziaływania zdjęcia. Dzięki perspektywie przedmioty większe (na pierwszym planie) wydają się bliższe niż obiekty w tle. Krótko mówiąc, perspektywa nadaje fotograii wrażenie głębi, nawet jeśli jest to tylko złudzenie, bo zarejestrowany obraz jest przecież dwuwymiarowy. Jedynym sposobem zmiany perspektywy jest zmiana pozycji lub punktu widzenia. Jeżeli nie zmieniasz pozycji, to perspektywa sceny (tj. związek między obiektami w kadrze) widzianej przez sześć różnych długości ogniskowych pozostaje taka sama, mimo że kąt widzenia, w zależności od długości ogniskowej, jest węższy lub szerszy. Kiedy zmienia się długość ogniskowej, zmienia się kadrowanie, a nie perspektywa. aby zobaczyć, jak zmiana pozycji zmienia perspektywę, wykonaj następujące ćwiczenie: znajdź scenę, na której znajduje się obiekt, do którego możesz się zbliżyć, oraz tło złożone z różnorodnych elementów. może to być np. twój kolega siedzący na ławce w parku. Kiedy będziesz się do niego przybliżał, zauważ, jak zmienia się związek między nim a przedmiotami na drugim planie. twój kolega będzie się wydawał większy, podczas gdy rozmiar tła zmieni się tylko nieznacznie. zwróć jednak uwagę, że wzajemne położenie przedmiotów drugoplanowych i ich położenie w stosunku do kolegi zmieniło się, ponieważ wchodząc w scenę, zmieniłeś perspektywę. spróbuj wykorzystać wnioski z powyższego ćwiczenia przy fotografowaniu krajobrazu. wyobraź sobie łąkę, na której leżą głazy PoNiżej: CyPrysy i Droga DoJazDowa, tosKania, włoCHy. typowy widok w toskanii. Dzięki perspektywie zbieżnej na zdjęciu oddane jest poczucie dali nawet przy normalnym kącie widzenia obiektywu. obiektyw 24 – 105 mm, ogniskowa 60 mm, f/18, 1/20 s roZKŁaDóWKa, s. 66 – 67: monument Valley, utaH. spodobał mi się ten fragment starego drewna i tekstura otaczającego go piasku. Zbliżyłam i zniżyłam obiektyw szerokokątny, aby przerysować widok drewna i stworzyć wrażenie niemal abstrakcyjnego związku z otoczeniem, dzięki czemu ukazany jest bezkres doliny. obiektyw 17 – 40 mm, ogniskowa 17 mm, f/16, 1/100 s 64 twórCze uJęCie natury i KraJoBrazu o osobliwych kształtach, a na drugim planie znajdują się góry. znaczenie głazów w kadrze będzie za każdym razem inne, w zależności od tego, czy będziesz obchodził je od lewej strony do prawej, zbliżał się, czy cofał. różny także będzie ich wzajemny związek. Kiedy się przybliżasz, głazy stają się większe, ale górskie tło pozostaje względnie takie samo. Pozycja z bliska podkreśla znaczenie kamieni i czyni z nich przedmiot zdjęcia, tworząc jednocześnie wrażenie głębi poprzez ich związek z tłem. aby wyrazić w zdjęciu zamierzoną głębię, trzeba znaleźć najlepszy punkt widzenia dla kompozycji. Kiedy przyjedziesz na plener, przespaceruj się dokoła sceny z zasłoniętym jednym okiem (w taki sposób „widzi” aparat) i obserwuj, w jak wielkim stopniu zmienia się związek między obiektami a tłem. Jeśli to możliwe, sprawdź, jaki efekt uzyskuje się dzięki spojrzeniu z góry lub z dołu. w którymś momencie poczujesz, że elementy sceny łączą się ze sobą i że znalazłeś właściwy punkt widzenia tego, na co pragniesz zwrócić uwagę. zawsze lubię spędzić trochę czasu, aby poznać krajobraz, który fotografuję. Przez lata udało mi się wypracować metodę, za pomocą której rozpracowuję każdą scenę. Pytam siebie, co uważam za najbardziej interesujące i w jaki sposób mogę to podkreślić. odpowiedź pomaga mi szybciej ustalić punkt (pozycję) i kąt widzenia (ogniskową). najważniejsza może być dla mnie np. nietypowa formacja skalna, skrawek ziemi, na którym rosną piękne purpurowe kwiaty, lub jedno i drugie. Jest to intuicyjny proces, podczas którego rozpoznaję emocje, jakie wzbudza we mnie dana scena. Jak wcześniej wspomniano w niniejszej książce, aby stworzyć dobre zdjęcie, trzeba mieć wyraźną świadomość tego, co się chce wyrazić. sosna DługowieCzna, wsCHoDnia Kalifornia. te dwa zdjęcia ilustrują, jak można stworzyć bardziej sugestywny związek między dwoma obiektami poprzez zmianę pozycji i zbliżenie. Na zdjęciu, które przedstawia szerszą scenę (na dole, po lewej), brak elementów przyciągających uwagę i zaakcentowania, które drzewo jest ważniejsze. W mało kreatywny sposób użyłam tu obiektywu szerokokątnego, aby uchwycić całą scenę. robiąc drugie zdjęcie (na dole, po prawej), podeszłam bliżej do jednego drzewa, uczyniłam z niego element dominujący i pokazałam jego związek z drzewem na drugim planie. taki punkt widzenia wprowadza też patrzącego w scenę. obiektyw 17 – 40 mm, ogniskowa 21 mm, f/16, 1/16 s 65 tworzenie wizualneJ głęBi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|