tylko-tutaj-blyskotliwosc-to-za-malo-skuteczne-techniki-pozyskiwania-kluczowych-klientow blysk, Poradniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] B³yskotliwoœæ to za ma³o! Skuteczne techniki pozyskiwania kluczowych klientów Autor: Peter Cheverton T³umaczenie: Wojciech Sztukowski ISBN: 83-246-0114-7 Tytu³ orygina³ The Essential Guide to Key Account Selection Format: A5, stron: 160 Co daje zarz¹dzanie kluczowymi klientami? Bêd¹c blisko klienta, mo¿esz przewidzieæ jego potrzeby, zanim jeszcze siê skrystalizuj¹. Wiedz¹c o jego planach, mo¿esz sk³adaæ lepsze oferty. Kiedy zdobêdziesz jego zaufanie i staniesz siê kluczowym dostawc¹, cena sprzeda¿y nie bêdzie ju¿ najwa¿niejszym punktem rozmów handlowych, a okazjonalne konflikty nie doprowadz¹ do zakoñczenia wspó³pracy. W zarz¹dzaniu kluczowymi klientami chodzi o to, aby interesy dostawcy i klienta przesta³y byæ przeciwstawne — aby klient nie szuka³ korzyœci kosztem dostawcy. Dlatego warto wiedzieæ, kim s¹ kluczowi klienci, i inwestowaæ w nich. Jak doprowadziæ do korzystnej wspó³pracy z kluczowymi klientami? Penetrowanie firmy klienta otwiera przed Tob¹ wielkie mo¿liwoœci, lecz nie oczekuj, ¿e wszystkim zajmie siê jeden dobry sprzedawca. Zarz¹dzanie kluczowymi klientami to gra zespo³owa i wielkie wyzwanie. Zacznij od zidentyfikowania kluczowych klientów, a potem stopniowo zacieœniaj relacje z nimi. PrzejdŸ 10-etapowy proces wyboru kluczowych klientów i dowiedz siê, jak: stworzyæ organizacjê przyjazn¹ dla kluczowych klientów, przygotowaæ plan zarz¹dzania kluczowymi klientami, zebraæ zespó³ selekcjonerów, oceniaæ atrakcyjnoœæ klientów oraz podzieliæ ich na kluczowych i pozosta³ych, powiêkszaæ zespó³ wspó³pracuj¹cy z kluczowym klientem, zacieœniaæ relacje z kluczowymi klientami i wspólnie z nimi tworzyæ wizjê przysz³oœci. Wprowadzenie — zacząć od początku 5 Krok 1 Twoje cele 13 Szeroka definicja 14 Możliwe cele 17 Krok 2 Twoje zasoby 25 Trzy tryby „sprzedawania” 26 Krok 3 Zbierz zespół selekcjonerów 33 Zespół idealny 34 Praktyka działania zespołu 37 Wielkość zespołu 40 Znajomość celów 40 Harmonogram 41 Krok 4 Rekonesans 43 Mapa rynku 43 Krok 5 Plan marketingowy i segmentacja rynku 55 Segment rynku 57 Segmentacja a mieszanka marketingowa (marketing mix) 59 Korzyści z segmentacji 60 Segmentacja a kluczowi klienci 61 Jak podzielić rynek na segmenty? 65 Krok 6 Macierz identyfikacji i selekcji kluczowych klientów (MIiSKK) 73 MIiSKK wyjaśniona 76 Cele MIiSKK i korzyści, które zapewnia 79 4 Błyskotliwość to za mało! Skuteczne techniki pozyskiwania kluczowych klientów Zarządzanie czterema kategoriami — portfel inwestycji 81 Właściwe plany 83 Pakiety oprogramowania 89 Krok 7 Atrakcyjność klientów 93 Typy czynników stanowiących o atrakcyjności 93 Proces 96 Przebieg procesu 97 Wybór sześciu czynników 102 Tworzenie wzorców ocen 104 Ważenie 105 Ocenianie, nadawanie wag i tworzenie rankingów 107 Krok 8 Względna siła 111 Proces 114 Identyfikacja kryteriów oceny dostawców 114 Identyfikacja stosowanych przez klienta unikalnych czynników oceny dostawców 117 Określanie wag 122 Ocenianie, nadawanie wag i tworzenie rankingów 123 Dowiedzieć się tego, czego się nie wie 125 Ostatnie wskazówki 128 Wypełnienie macierzy 129 Krok 9 Selekcja a komunikacja 131 Selekcja — pragmatyzm czy teoria? 131 Kwestionowanie wyniku 133 Selekcja — zrównoważony portfel klientów 134 Współpraca między komórkami organizacyjnymi 135 Komplikacje 139 Krok 10 Przeglądy, przeglądy, przeglądy 147 Krok 11 Następne kroki… 149 Plany marketingowe i segmentacja 149 Pakiety oprogramowania 150 Zarządzanie kluczowymi klientami 150 Szkolenie i doradztwo 151 Skorowidz 155 Skoncentruj się na przyszłości, a nie na przeszłości. Istnieje jedna absolutnie kluczowa kwestia, o której należy pamiętać, gdy wybiera się kluczowych klien- tów. Mówiłem już o niej wcześniej, ale jest tak istotna, że wcale nie zamierzam Cię przepraszać za to, że się powtórzę: Firmom zdecydowanie zbyt łatwo przychodzi definio- wanie kluczowych klientów jako dzisiejszych najwięk- szych nabywców. To równie łatwe, jak niebezpieczne. Jeżeli Twoje oto- czenie rynkowe jest naprawdę tak dojrzałe lub tak sta- tyczne, że przez pięć czy sześć lat w ogóle się nie zmie- nia, być może postępowanie według zasad zapisanych w powyższej tezie uszłoby Ci na sucho — nawet wów- czas byłoby to jednak bardzo ryzykowne „być może”. Zbyt wiele firm akceptuje to, raczej leniwe, podej- ście do selekcji, a rezultaty tego są aż nadto przewidy- walne — wspomniani „duzi klienci” przestają przyno- sić zyski, a Ty, poświęciwszy im wszystkie najlepsze zasoby i maksimum koncentracji, nie masz nic, co uła- twiłoby Ci pościg za nowymi, rokującymi nadzieje na- bywcami. 74 Błyskotliwość to za mało! Skuteczne techniki pozyskiwania kluczowych klientów Być może Twoi dzisiejsi najwięksi konsumenci byli kiedyś Twoimi kluczowymi klientami — całkiem praw- dopodobne jest też, że to właśnie dzięki współpracy z Tobą tak się rozrośli, ale czasy się zmieniają. Przyszli najwięksi klienci mogą być dziś całkiem mali — moż- liwe nawet, że nie są jeszcze Twoimi klientami, ale to nie zmienia faktu, że są kluczowymi klientami. Zrób sobie szybki test Wymień dzisiejszych największych nabywców — „pierw- szą dziesiątkę”. Następnie wymień „pierwszą dziesiątkę” sprzed pięciu lat, a potem sprzed dziesięciu lat. Po- równaj te listy. Jeżeli lista znacząco się zmieniła, wy- obraź sobie, jak bardzo ponownie zmieni się w ciągu następnych pięciu i dziesięciu lat, zakładając, że tem- po zmian nieustannie się zwiększa. Jeżeli zaś listy są prawie takie same, czy odważysz się założyć, że kolejne pięć lat okaże się równie „nud- ne”? Cechą wielu dojrzałych rynków, na których firmy przestały rosnąć w dwucyfrowym tempie, jest to, że gracze mają sporo gotówki, ale nie wiedzą, dokąd zmie- rzają. To doskonały scenariusz dla firm, które chcą złożyć ofertę przejęcia, a krótkotrwałe mody na wyku- py i odsprzedaże mogą przekształcić Twojego klienta niemal z dnia na dzień. Konsumujemy dziś czy jutro? Potrzebujemy lepszych sposobów wybierania kluczo- wych klientów niż przeglądanie ostatnich raportów sprzedaży. Bądźmy jednak szczerzy — czy w ogóle je- steśmy w stanie wyobrazić sobie traktowanie naszego największego nabywcy inaczej niż jako kluczowego klienta?
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|