twój pierwszy pracownik. zatrudniaj w małej firmie w polsce full scan, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Wstęp dla niecierpliwych ............................................ 5 Wstęp dla dociekliwych .............................................. 7 Rozdział 1. Tanie zatrudnianie ..................................... 9 Czy na pewno musisz zatrudniać? ................................................... 9 Czy na pewno na etacie? ................................................................ 13 A może telepraca lub coworking? .................................................. 27 Rozdział 2. Casting na Twojego pracownika .................. 33 Przygotuj się ................................................................................... 33 Ogłoszenie na miarę oczekiwań ..................................................... 37 Ogłoszenie modułowe .................................................................... 40 Aplikacje pod lupą ......................................................................... 46 To nie jest zwyczajna rozmowa ...................................................... 47 100 pytań do... ............................................................................... 51 Gdy rozmowa to za mało ............................................................... 56 The winner is... ............................................................................... 59 Rozdział 3. Nowy pracownik w tydzień ........................ 63 Skierowanie na badania ................................................................. 63 Podpisanie umowy ......................................................................... 64 Szkolenie BHP ............................................................................... 66 Zgłoszenie do ZUS, PIP, PIS ........................................................ 67 Rozdział 4. ABC zarządzania ..................................... 69 Od początku buduj strukturę firmy ............................................... 69 Wymagaj, ale i doceniaj .................................................................. 75 Wyznaczaj cele, sprawdzaj efekty .................................................. 81 4 TWÓJ PIERWSZY PRACOWNIK Rozdział 5. Nowoczesna firma — nowoczesny szef .......... 91 Jak wynagradzać? ........................................................................... 91 Jak motywować? ............................................................................. 99 Jak oceniać? ................................................................................. 108 Rozdział 6. Kodeks pracy w pigułce ...........................115 Nagrody i kary .............................................................................. 115 Nieobecność ................................................................................. 120 Odejście z pracy ........................................................................... 124 Zastrzeżenie prawne .................................................................... 127 Rozdział 7. Szefowi nie wszystko wolno ......................129 Ech, ciężko być szefem ................................................................ 129 Mobbing ...................................................................................... 131 Molestowanie seksualne ............................................................... 133 Dyskryminacja .............................................................................. 136 Polskie prawo przeciwko złym praktykom ................................... 137 Rozdział 8. Idealny ekosystem w miejscu pracy ............141 Dobra atmosfera .......................................................................... 141 Jasne zasady ................................................................................. 143 Zgrany zespół ............................................................................... 145 Profesjonaliści .............................................................................. 148 Rozdział 9. Z małej chmury duży deszcz .....................151 Per „ty” czy per „pan”? ................................................................ 151 Jak reagować na krytykę? ............................................................. 153 Jak rozwiązywać konflikty? .......................................................... 158 Jak zdążyć na czas? ...................................................................... 161 Zakończenie .........................................................165 Rozdział 8. Idealny ekosystem w miejscu pracy Dobra atmosfera W przyrodzie na ekosystem danego środowiska składają się wszystkie jego elementy, które wzajemnie na siebie wpływają. Każdy element jest zależny od pozostałych i ma wpływ na pozostałe. W firmie także każdy element wpływa na pozostałe. Od jakości zarządzania firmą zależy organizacja i atmosfera pracy, od efektów zaangażowania pracowników zależy zainteresowanie i zadowolenie klientów, które z kolei będzie wpływało na pozycję firmy na rynku. Postawy klien- tów i partnerów biznesowych będą oddziaływały na kolejne decyzje szefa i pracowników, a z kolei ich reakcje będą kształtowały długo- trwałe relacje z kontrahentami. Pozycja przedsiębiorstwa jest więc wypadkową wielu czynników, z których większość opiera się na kontaktach międzyludzkich. Aby ekosystem działał niczym perpetu- um mobile , wszystkie elementy powinny być doskonale zrównowa- żone. Oczywista jest konieczność posiadania produktów lub usług, które zainteresują klientów, oraz oferowanie ich w sposób dobrze zorganizowany (tak by były łatwo dostępne zawsze, gdy są potrzebne). Mniej oczywiste mogą wydawać się kwestie dobrej atmosfery i zgra- nej współpracy. Ale czynniki te także mają wpływ na jakość świadczo- nych usług czy sprzedawanych produktów, a poza tym przekładają się 142 TWÓJ PIERWSZY PRACOWNIK na poziom obsługi klienta. Zdyscyplinowani, ale zarazem zadowoleni i potrafiący ze sobą współpracować pracownicy osiągają lepsze efekty i utrzymują lepsze relacje z klientami i dostawcami niż osoby sfru- strowane, pracujące w środowisku, w którym źle się czują. Czynniki budujące dobrą atmosferę: empatyczna postawa szefa, jasny podział zadań, wewnętrzna motywacja pracowników, przestrzeganie ustalonych zasad, odpowiedni dobór pracowników. Prawdopodobnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na at- mosferę w firmie będzie postawa osoby, która nią zarządza. To szef wyznacza zadania i rozlicza pracowników, nic więc dziwnego, że wszystkie oczy kierują się właśnie ku niemu. Jeśli osoba zatrudniona w danej firmie zostanie miło przyjęta, a szef nie tylko przedstawi swoje wymagania, ale będzie też otwarty na rozmowę i gotowy do udzielenia wsparcia, zakład pracy wywoła na niej dobre wrażenie. Szef, który z szacunkiem odnosi się do pracowników (i ludzi w ogóle), nie stro- fuje ich niepotrzebnie, nie zachowuje się, jakby był najmądrzejszy na świecie, ale zarazem jest konsekwentny, gdy trzeba przestrzegać ważnych ustaleń, prawdopodobnie będzie cieszył się szacunkiem pracowników. Szef, który zwraca uwagę na to, jak ważne są poprawne relacje z innymi ludźmi, swoją postawą może wpłynąć także na to, jak pracownicy będą odnosili się do kontrahentów. Nieraz zdarzało się, że wchodząc do jakiegoś sklepu, z zachowania sprzedawców mogłem wiele wywnioskować o ich szefie. Opryskliwi sprzedawcy, dla których klient to zło konieczne, często — jak się później okazywało — podzielali postawę właściciela sklepu. Z kolei tam, gdzie sprze- dawcy byli mili i pomocni, zazwyczaj taki był również ich przełożony. Można założyć, że również pomiędzy samymi sprzedawcami lepsze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|