tylko-tutaj-empowerment-jak-zwiekszac-zaangazowanie-pracownikow empowe, Poradniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Empowerment. Jak zwiêkszaæ zaanga¿owanie pracowników Autor: Jane Smith T³umaczenie: Ma³gorzata G³ogowska ISBN: 83-246-0486-3 Tytu³ orygina³ Format: 122 × 194, stron: 128 Firma to teatr wielu aktorów. Pozwól im wszystkim wyjœæ na scenê, a poka¿¹, na co ich staæ Jak budowaæ z pracownikami dojrza³e, oparte na zaufaniu relacje? Jak prowadziæ szkolenia i warsztaty z empowermentu? Studium przypadku: wdra¿anie empowermentu w firmie Yardley Idea empowermentu jest prosta. ZnajdŸ w firmie aktywistów — ludzi dostrzegaj¹cych problemy nie tylko swoje, ale tak¿e innych pracowników i ca³ych dzia³ów. Zmotywuj ich, by zaproponowali rozwi¹zania, a potem sami wprowadzali je w ¿ycie. I poczekaj na rezultaty. Empowerment to odwrót od hierarchicznoœci i odgórnych nakazów, które wi¹¿¹ ludziom rêce i zniechêcaj¹ do samodzielnego myœlenia. Zaufaj pracownikom, poniewa¿ oni najlepiej znaj¹ swoje zadania i wiedz¹, co trzeba zmieniæ, by lepiej wykonywaæ pracê. Jeœli rozumiesz ideê empowermentu i chcesz wdro¿yæ j¹ w firmie, lecz nie masz pe³nego poparcia wspó³pracowników, wprowadŸ w ¿ycie niektóre pomys³y zasugerowane w tej ksi¹¿ce. Jeœli ten pilota¿owy program zakoñczy siê pozytywnie, zyskasz zwolenników i dostaniesz zielone œwiat³o. Ale zanim to zrobisz, dowiedz siê wiêcej o wdra¿aniu empowermentu: jak informowaæ prze³o¿onych i pracowników o korzyœciach wynikaj¹cych z empowermentu, na jakich rynkach i w jakich firmach empowerment sprawdza siê najlepiej, jak pokonywaæ opory przy wdra¿aniu empowermentu, jak pomagaæ pracownikom w przejmowaniu odpowiedzialnoœci za ich pracê, jak prowadziæ twórcze dyskusje, w które anga¿uj¹ siê wszyscy uczestnicy. Chcesz nauczyæ kogoœ, jak prowadziæ samochód? PosadŸ go za kierownic¹ i dopilnuj, by jecha³ w dobrym kierunku Wprowadzenie 5 1. Potrzeba przekazywania władzy pracownikom 7 Co oznacza empowerment? ........................................................... 7 Dlaczego empowerment jest konieczny? .....................................10 Korzyści wynikające z przekazywania władzy pracownikom ......13 Bariery związane z przekazywaniem władzy ...............................18 Twoja rola ........................................................................................19 Dokąd zmierzasz? .......................................................................... 25 2. Podstawowe informacje 27 Kultura Twojej firmy ..................................................................... 27 Twoje przekonania o pracownikach ............................................31 Budowanie dobrych relacji w pracy ............................................ 34 Przykład postawy przywódcy ....................................................... 40 3. Wiedza to potęga 43 Udzielanie informacji ................................................................... 43 Znaczenie dwustronnej komunikacji ......................................... 47 Jak sprawić, aby spotkania stały się mobilizujące? .................... 54 Jak poprawić instruktaże? ............................................................. 58 Chodzenie po miejscu pracy ........................................................ 60 4. Jak pomóc pracownikom w zdobywaniu nowych umiejętności? 63 Z punktu widzenia ucznia .............................................................63 W jaki sposób rozwijać umiejętności pracowników? ............... 66 Preferencje dotyczące nauki ......................................................... 69 4 S PIS TREŚCI Coaching ......................................................................................... 72 Szkolenie i prowadzenie grup ...................................................... 76 Rozwój Twoich własnych umiejętności ........................................ 78 5. Podkreślanie pozytywnych aspektów 85 Zachęć pracowników do większego zaangażowania ................. 85 Pozytywne wzmocnienie ............................................................... 89 Przekazywanie informacji zwrotnych ......................................... 90 Uznanie ........................................................................................... 93 Naucz się lubić konflikty .............................................................. 97 6. Działaj teraz! 99 Wywieranie wpływu ....................................................................... 99 Początki ......................................................................................... 104 Praca zespołowa ............................................................................105 Zaangażowanie pracowników w podejmowanie decyzji ........ 107 Empowerment jako sposób na życie .......................................... 111 Angażowanie pracowników w ocenę ......................................... 111 Podsumowanie .............................................................................. 113 Materiały źródłowe i inne lektury 115 Skorowidz 117 Empowerment 1 stanowi istotny element nowoczesnego środowi- ska biznesu. Firmy, w których nie szuka się nowych sposobów na zaangażowanie pracowników, nie mogą zbliżyć się do klientów, do- skonalić świadczonych usług ani też stale wprowadzać innowacji. W ich przypadku nie jest również możliwe zwiększanie produk- tywności czy uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Być może wierzymy, że empowerment przynosi korzyści fir- mom, ale jakie korzyści wynikają z niego dla pracowników? Co właściwie oznacza empowerment? W jaki sposób managerowie mo- gą przekazać władzę ludziom, z którymi pracują? Co oznacza empowerment? Empowerment oznacza zachęcanie pracowników do większego zaangażowania w podejmowanie decyzji oraz działań, które mają wpływ na wykonywaną przez nich pracę. Innymi słowy, należy stworzyć pracownikom możliwość wykazania, że ich pomysły mo- gą być dobre oraz że posiadają umiejętności, dzięki którym wyko- rzystają te pomysły w praktyce. Empowerment (ang.) — upoważnianie, uprawnianie, umożliwianie — przyp. tłum . 1 8 E MPOWERMENT „Pojawił się problem — zużycie paliwa w naszych samocho- dach dostawczych było zbyt duże. Usiłowaliśmy ustalić przyczynę takiego stanu rzeczy: czy działo się tak ze względu na niewłaściwe prowadzenie samochodów, czy z powodu zbyt szybkiej jazdy lub częstego używania biegów i sprzęgła? Prawdopodobnie do wzrostu zużycia paliwa przyczyniły się wszystkie te czynniki. Zebraliśmy więc wszystkich kierowców i dyskutowaliśmy o zbyt dużym zuży- ciu paliwa oraz o negatywnych konsekwencjach dla budżetu, które zaistniałyby, jeśli nie udałoby się poradzić z tym problemem. Kie- rowcy zaproponowali, aby zapisywać przeciętne „prawidłowe” zu- życie paliwa wszystkich typów samochodów dostawczych na plan- szy ściennej, a następnie każdego miesiąca notować, ile litrów paliwa rzeczywiście zużył każdy z naszych samochodów. Od tego czasu nastąpiła szybka poprawa sytuacji”. Manager nadzorujący pracę szeregowych pracowników w firmie zajmującej się dystrybucją Koncepcja empowermentu obejmuje: ♦ zachęcanie pracowników do większej aktywności, ♦ angażowanie ich w przejmowanie odpowiedzialności za doskonalenie metod wykonywania zadań, ♦ upoważnianie ich do podejmowania ważniejszych decyzji bez udziału przełożonych. „Kiedyś nie mogłem kupić nawet długopisu bez pozwolenia managera do spraw zakupów. Teraz mam własny budżet w wysoko- ści kilku tysięcy funtów rocznie. Wiem, że jestem odpowiedzialny za swoje prawidłowe działanie i nie jest to łatwe. Ale ma to sens, ponieważ sam jestem w stanie lepiej ocenić, co należy kupić, a co stanowi stratę pieniędzy”. Kierownik produkcji W Twojej firmie prawdopodobnie istnieją grupy lub jednostki, którym do pewnego stopnia przekazano władzę. Niektóre osoby w ogóle nie chcą się angażować w działania wykraczające poza wykonywanie przydzielonych im zadań, natomiast inne — przez pewien czas działają aktywnie, po czym przestają się angażować. Dla pewnych osób empowerment będzie stanowił jednak nowy sposób na życie. Niektóre osoby i zespoły chcą się przyczynić do udoskonalenia działania firmy oraz przejąć większą odpowiedzial- ność za swoją pracę, zamiast jedynie wykonywać bieżące zadania.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|