tylko-tutaj-genialny-umysl-jak-myslec-i-dzialac-kreatywnie genium, Poradniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] IDŹ DO: GENIALNY UMYSŁ. JAK MYŚLEĆ I DZIAŁAĆ KREATYWNIE Spis treści Przykładowy rozdział KATALOG KSIĄŻEK: Autor: Tim Hurson Tłumaczenie: Małgorzata Romecka ISBN: 978-83-246-1746-3 to Productive Thinking Format: 158x235, stron: 280 Katalog online Zamów drukowany katalog CENNIK I INFORMACJE: Myœl, działaj, zmieniaj rzeczywistoœć • Naucz się myœleć i żyć kreatywnie • Eksploruj tkwiący w Tobie potencjał • Bądź gejzerem zaskakujących i celnych pomysłów • Spraw, by Twoje życie stało się ciekawsze, pełniejsze i bogatsze Tylko myœlący przeżywa swe życie, u bezmyœlnego przechodzi ono obok. Marie von Ebner-Eschenbach Myœlenie abstrakcyjne to bezcenna umiejętnoœć, dzięki której nasz gatunek mógł tak spektakularnie ewoluować… Myœlenie kreatywne pozwala pójœć krok dalej w indywidualnym rozwoju Twojego mózgu. Kreatywnoœć to modne słowo, odmieniane przez wszystkie przypadki, słowo-klucz do lepszej pracy, dużych pieniędzy, pełniejszego życia. Niewiele osób wie, że kreatywnoœć nie jest wrodzoną cechą. Twórczego myœlenia można się nauczyć, tak jak uczymy się pisania i czytania. Stworzony przez autora książki Model Produktywnego Myœlenia thinkx powstał jako efekt wieloletnich badań nad zjawiskiem kreatywnoœci i metodami poprawiania sprawnoœci umysłu, stosowanymi między innymi przez NASA. Trzymasz w ręku podręcznik produktywnego myœlenia, który pozwoli Ci w sposób zdyscyplinowany i powtarzalny generować większą liczbę lepszych pomysłów w krótszym czasie. Na końcu książki znajduje się słowniczek z terminologią produktywnego myœlenia i kluczowymi narzędziami, a także przykład zastosowania Modelu Produktywnego Myœlenia w praktyce. Niesamowicie uporządkowana i odkrywcza… Skarb pełen niezwykłych pomysłów dla każdego, kto pragnie ulepszyć samego siebie i przyczynić się do sukcesu swojej firmy. dr Andy Boynton , Carroll School of Management, Boston College, autor Virtuoso Teams Wspaniała, prowokująca lektura i najlepsza książka traktująca o kreatywnoœci, jaką czytałem od trzydziestu lat. Kup, przeczytaj i zmień swoje życie. Zamów informacje o nowościach Zamów cennik CZYTELNIA: Fragmenty książek online Do koszyka Do przechowalni Nowość Promocja Onepress.pl Helion SA ul. Kościuszki 1c 44-100 Gliwice tel. (32) 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl redakcja: redakcjawww@onepress.pl informacje: o księgarni onepress.pl dr Arthur B. VanGundy, Professor of Communication, Uniwersytet Oklahomy, autor Getting to Innovation Praktyczny przewodnik po produktywnym myœleniu. Każdy powinien go mieć. Przeczytaj i zacznij wykorzystywać siłę oraz kreatywnoœć swojego umysłu. Glenn Bishop, Director of Engineering, Yahoo! Europe Spis treci Wstp 9 Podzikowania 15 Część I Produktywne myślenie w kontekście Rozdzia 1. Po co nam umiejtno lepszego mylenia? 21 Rozdzia 2. Mapi umys, krokodyli módek i uwi sonia 35 Część II Produktywne myślenie w pigułce Rozdzia 3. Kaizen kontra Tenkaizen 53 Rozdzia 4. Bd dociekliwy 71 Rozdzia 5. Cud trzech trzecich 85 Część III Produktywne myślenie w teorii Rozdzia 6. Zaoenia produktywnego mylenia 103 Rozdzia 7. Krok pierwszy: Co si dzieje? 117 Rozdzia 8. Krok drugi: Czym jest sukces? 139 Rozdzia 9. Krok trzeci: O co chodzi? 155 Rozdzia 10. Krok czwarty: Generowanie odpowiedzi 171 Rozdzia 11. Krok pity: Ksztatowanie rozwiza 187 Rozdzia 12. Krok szósty: Dobieranie zasobów 203 Część IV Produktywne myślenie w praktyce Rozdzia 13. Powrót produktywnego mylenia 221 Rozdzia 14. Trening kontra ksztacenie 239 Dodatek 247 Sowniczek poj 263 Bibliografia 271 O autorze 275 K AIZEN KONTRA T ENKAIZEN 53 ROZDZIA 3 Kaizen kontra Tenkaizen „Dobre jest wrogiem lepszego” — Jim Collins 54 G ENIALNY UMYS Odtwórcze i produktywne mylenie dtwórcze mylenie jest sposobem na okrelenie tego, co jest znane; jego celem jest efektywno. Produktywne mylenie jest sposobem na generowanie czego nowego; pozwala na dostrzeganie nowych moliwoci. Kiedy bye dzieckiem, by moe miae thaumatrope. Thaumatrope to nie dziecica choroba, lecz zabawka spopularyzowana w wiktoriaskiej Anglii. Skadaa si z dysku wielkoci maego, papierowego talerzyka, z rysunkami po obu stronach. Dysk by z reguy umieszczony na sznurku lub na koku, dziki którym mona byo go obraca, wprawiajc go w bardzo szybki ruch. Obrazki po obu stornach dysku byy róne, lecz skaday si na kompletny, tematyczny zbiór, a gdy poruszano dyskiem odpowiednio szybko, zleway si w jeden ob- raz. Najpopularniejszy wiktoriaski thaumatrope pokazywa ptaszka na jednej stronie dysku i pust klatk na drugiej. Krcc dyskiem, mona byo zobaczy ptaszka w klatce. To bardzo prosty, ale fascynujcy efekt. Mimo e nie istnieje obrazek ptaszka w klatce, moesz go zobaczy. Widzisz obraz czego, co tak naprawd nie istnieje. Chocia naukowcy cigle zastanawiaj si, jak dziaa ta zabawka 1 , stwier- dzono, e ten prosty efekt wizualny jest wynikiem procesów neurofizycznych zachodzcych w mózgu. Podobnie widzimy ruch, gdy narysujemy szereg na- stpujcych po sobie obrazków. Szybkie przewracane stron, z czstotliwoci 24 obrazków na sekund, niczym zmiana klatek filmu pozwala zobaczy ruch. Ten dziwny, ale przydatny fenomen równie wpyn na rozwój szkoy psy- chologii, a nowo powstay nurt badawczy zmieni nasz sposób postrzegania wiata. 1 Zjawisko to tumaczono jako wraenie powidoku lub te jako efekt phi, ale ostatnie badania wskazuj, e efekt wizualny powstaje na skutek fal wietlnych odbijajcych si od dwóch rónych stron zabawki, które dochodzc na zmian do oczu, sprawiaj wraenie ruchu obrazka w wiecie rzeczywistym. Patrz Joseph Anderson and Barbara Anderson, The Myth of Persistence of Vision Revisited , „Journal of Film and Video” 1993, nr 45 (1), s. 3 – 12. Wyjanienie efektu phi moesz znale w ksice Lloyda Kaufmana, Sight and Mind: An Introduction to Visual Perception , Oxford University Press, New York 1974, s. 368. O K AIZEN KONTRA T ENKAIZEN 55 W 1910 roku mody naukowiec Max Wertheimer podróowa pocigiem z Wiednia do Frankfurtu. Wertheimer by studentem psychologii i zajmowa si teori percepcji, która rozwijana bya przez jego nastpców i której nadano nazw Gestalt. Wedug tej teorii ludzie maj tendencj do postrzegania po- szczególnych czci jakiego ukadu jako caoci. Gdy si rozmarzy i zagapi na wntrze wagonu, zauway, e odbicie w oknie pocigu tworzyo iskrzcy si obraz na siedzeniu naprzeciwko niego. Dwa róne promienie wiata na- przemiennie pojawiay si i znikay. Ale w niektórych momentach byski sprawiay wraenie, e cz si w jeden — iluzja polegaa na tym, e dwa od- rbne byski czyy si w jedn cao. Odkrycie Wertheimera byo fascy- nujcym odzwierciedleniem podstaw koncepcji Gestalt — to, co widzimy, nie jest prost sum poszczególnych czynników stymulujcych nasze zmysy, lecz czym innym — w pewien sposób oddziaujemy na bodce, tak jak one na nas. W cigu kilku kolejnych lat Wertheimer i jego koledzy Wolfgang Köhler i Kurt Koffka opracowali zarys teorii, znanej póniej jako teoria Gestalt 2 , której gówne zasady zostay wykorzystane w psychoterapii, filozofii, etyce, a nawet teoriach politycznych. Koncepcja Wertheimera dotyczca nowych sposobów mylenia i rozwizywania problemów zostaa opublikowana w wydanej ju po jego mierci ksice Productive Thinking . Koncepcja ta po czci powstaa dziki jego rozmowom z Albertem Einsteinem o teorii wzgldnoci. Kluczowe zaoenie Wertheimera mówi, e aby myle efektywnie, naley postrzega problem jako cao, a nie jako prost sum poszczególnych czci. Werthe- imer twierdzi, e rozwizywanie problemów mona uj dwojako: jako wynik odtwórczego mylenia, czyli wykorzystywania wiedzy w procesie rozwizywania problemów, albo te jako wynik kreatywnego mylenia, czyli rozwizywania problemów przez dostrzeganie nowych moliwoci 3 . W niniejszej ksice zostay zebrane teorie takich pionierów z dziedziny produktywnego mylenia, jak: Wertheimer, Guilford, Torrance, Parnes, 2 Jako o ciekawostce warto wspomnie, i mimo stara Wertheimera jego ekspery- menty nie byy niczym oryginalnym. Zanim Wertheimer ukoczy swoje ekspery- menty, przemys filmowy ju si rozwija. Georges Mélies w 1902 roku wyprodu- kowa Podró na ksiyc , Edwin S. Porter w 1903 nakrci Napad na ekspress , a film Narodziny narodu. Nietolerancja D.W. Griffitha powsta niecae cztery lata póniej. 3 Robert Stenberg, Psychologia poznawcza , WSiP, Warszawa 2001.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|