tylko-tutaj-sila-kreacji-w-reklamie-marka-soczysta-jak-pomarancza pomrew, Poradniki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] SiĀa kreacji w reklamie. Marka soczysta jak pomaraĺcza Autor: Pat Fallon, Fred Senn TĀumaczenie: Bartosz SaĀbut ISBN: 978-83-246-0974-1 TytuĀ oryginaĀu: Juicing the Orange: Format: A5, stron: 272 Jak z kreatywnoľci uczyniě przewagķ konkurencyjnĴ ¤ GorĴco kochajĴ, szczerze nienawidzĴ - dzielenie klientw na fanatykw i wrogw reklamowej marki ¤ Udane zwiĴzki, gĀķbokie wiķzi i satysfakcjonujĴce stosunki - budowanie bliskich relacji z odbiorcami poprzez slogany i motywy graficzne ¤ Znane kampanie reklamowe od podszewki - Citibank, Lee Jeans, Wyspy Bahama Dlaczego wiķkszoľě reklam nas wkurza, skĀania do wyjľcia po kanapkķ albo kwaľnego spojrzenia na billboard? Esencja to w reklamie towar deficytowy. IluzjĴ jest myľlenie, Ńe reklama dziaĀa, jeľli po prostu emituje siķ jĴ przez wiele tygodni we wszelkich moŃliwych mediach. Konsumenci nie akceptujĴ tego, co nie ma w sobie esencji. Czym jest esencja? To motyw przewodni kampanii. To jeden genialny slogan, jeden nieodparcie pociĴgajĴcy motyw graficzny. Dziķki niej reklamowana marka staje siķ czymľ, bez czego klienci nie chcĴ dĀuŃej Ńyě. Takiego efektu nie zagwarantuje nawet najwiķksza medialna siĀa przebicia. To czwarty wymiar reklamy. O czym jest ta ksiĴŃka, czyli jak powstaje czwarty wymiar reklamy? Pat Fallon i Fred Senn, zarzĴdzajĴcy agencjĴ Fallon Worldwide, wyciskajĴ esencjķ z marek takich, jak Porsche, Starbucks, Nikon, Microsoft czy NBC. W tej ksiĴŃce Fallon i Senn piszĴ o kulisach odwaŃnych kampanii reklamowych, ktre zbudowaĀy ľwiadomoľě znanych nam wszystkim marek. OmawiajĴ zagadnienia takie, jak: ¤ tworzenie reklamy sterujĴcej emocjami, ¤ odgadywanie myľli i emocji klientw, ¤ wybieranie odpowiednich ľrodkw przekazu, ¤ promowanie nowej marki, ¤ zapobieganie powszednieniu marki, ¤ naprawianie wizerunku kulejĴcej marki. To nie skrka czyni owoc sĀodkim! Spis treści Podziękowania 7 Rozdział pierwszy Nowa definicja kreatywności w świetle zasad współczesnego marketingu 11 Rozdział drugi Zapobiec powszednieniu marki 37 O tym, jak dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu emocji Citibank uwolnił się od niebezpieczeństwa powszednienia Rozdział trzeci Walka o wizerunek marki 57 O tym, jak linie United Airlines utrzymywały kontakt ze swoimi najważniejszymi klientami w momentach kryzysowych Rozdział czwarty Stworzyć i wykorzystywać przewagę w reprezentowanej kategorii 81 O tym, jak sieć Holiday Inn stworzyła slogan, który pozwolił jej zdominować całą kategorię hoteli Rozdział piąty Przezwyciężyć poważne problemy z marką 101 O tym, jak Skoda UK wykorzystała kpiny ze swojej marki 6 • Spis treści Rozdział szósty Odmłodzić dojrzałą markę konsumencką 119 O tym, jak stary korporacyjny symbol pomógł ożywić markę Lee Jeans Rozdział siódmy Odmłodzić dojrzałą markę B2B 143 O tym, jak EDS uwolnił się od schematów marki B2B Rozdział ósmy Wybrać właściwy środek przekazu 163 O tym, jak BMW wykorzystało Internet, by dotrzeć do kierowców Rozdział dziewiąty Promowanie grupy firm działających pod jedną marką 191 O tym, jak Wyspy Bahama stały się atrakcyjną marką Rozdział dziesiąty Nowa koncepcja zaangażowania klientów 211 O tym, dlaczego udział w rynku nie zależy już od siły przebicia marki Rozdział jedenasty Wnioski z naszych doświadczeń 235 O tym, jak działać kreatywnie O autorach 255 Skorowidz 259 3 Walka o wizerunek marki W roku 1996 przed naszą agencją stanęła szansa pozyskania klienta w postaci United Airlines. Dotychczas, czyli od lat sześćdziesiątych, firma ta była obsługiwana przez agencję re- klamową Leo Burnett z Chicago. Trzydzieści lat wcześniej agencja ta jako pierwsza zaprosiła podróżnych do „latania po przyjaznym niebie” — ten przyjemny slogan przyczynił się do wypracowania jednej z najlepiej rozpoznawalnych i najtrwalszych marek trady- cyjnych linii lotniczych. Hasło to przywodziło na myśl świeże, czyste, błyszczące samoloty oraz doskonałą obsługę, nawiązywało też do idei mobilności i postępu, które legły u podstaw rozwoju komercyjnych linii lotniczych. Problem polegał jednak na tym, że pod koniec lat dziewięćdzie- siątych XX w. koncepcja „przyjaznego nieba” była już nieco prze- starzała. Stali klienci United Airlines stwierdzali, że w dzisiejszym zabieganym świecie „przyjazne niebo” przestaje mieć dla nich jakąkolwiek większą wartość. Podróże lotnicze stały się elementem codziennej rutyny, złem koniecznym — nie były już symbolem wol- ności, w znacznym stopniu utraciły też swój dawny prestiż. Przymiot- nik „przyjazny” nie pojawiał się nawet na liście cech, jakich podróżni oczekują od przewoźnika (obsługa powinna być profesjonalna, a nie przyjazna). Z biegiem czasu motyw przewodni kampanii 58 Siła kreacji w reklamie reklamowej, decydujący o wizerunku marki United Airlines, przestał przystawać do realiów, a dla niektórych stał się nawet irytujący. Z naszego punktu widzenia to zlecenie wiązało się z koniecz- nością podjęcia próby znalezienia nowego sposobu nawiązywania kontaktu z klientami. Podobnie jak w przypadku Citibanku, mu- sieliśmy najpierw zidentyfikować grupę klientów, którą można by uznać za docelową. Wszystkie agencje zabiegające o to zlecenie otrzymały od United Airlines materiały niezbędne do przygotowania się do przetargu. Były to wyniki badań przeprowadzonych przez Cambridge Research, dotyczące związków między różnymi seg- mentami pasażerów a przychodami przewoźnika. Od razu zwrócili- śmy uwagę na jedną informację — 48 procent przychodów Uni- ted Airlines pochodziło z obsługi 9 procent klientów tej linii. Były to osoby często podróżujące w celach służbowych (zwani pasaże- rami z segmentu FBT), odbywające kilka lotów miesięcznie, ko- rzystające nierzadko z najdroższych połączeń. W takich przypadkach równie istotne, co zdefiniowanie kroków, które należy podjąć, jest wskazanie działań, których nie powinno się podejmować. Dążąc do maksymalnego uproszczenia tego pro- blemu biznesowego, doszliśmy do wniosku, że punktem wyjścia dla naszego projektu będzie zdefiniowanie możliwości skuteczne- go dotarcia do klientów z segmentu FBT. Chodziło o kampanię, która byłaby skierowana wyłącznie do tej jednej grupy i nie odwo- ływała się na przykład do osób, które samolotem przemieszczają się tylko podczas podróży wakacyjnych. Powołany przez linie lot- nicze zespół odpowiedzialny za wybór agencji reklamowej docenił naszą determinację w nakierowaniu działań wyłącznie na klientów z segmentu FBT i zlecił realizację kampanii właśnie naszej firmie 1 . 1 Ponieważ w tamtym okresie nasza agencja nie była w stanie zorganizować kampanii na skalę międzynarodową, częścią międzynarodową zajęła się agen- cja reklamowa Young & Rubicam. Trzy lata później przyznano nam również realizację kampanii międzynarodowej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|