witkacy+gombrowicz, Literatura Współczesna, LITERATURA WSPÓŁCZESNA - opracowania

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pret-a-porter.pev.pl
  • Podobne

     

    witkacy+gombrowicz, Literatura Współczesna, LITERATURA WSPÓŁCZESNA - opracowania

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    6 XI 2008 r.

    WSTĘP

     

    ✗                  Witkacy i Gombrowicz – dlaczego takie zestawienie? Bo takie samo pojęcie formy

    ✗                  który ważniejszy? SIW – prawodawca i teoretyk; WG – literat, bardziej współczesny

     

    WITKACY

     

    lBiografia:l

     

    ✗                  legenda SIW-a:

    u      świadomy twór autopromocyjny

    u      skandale, orgie, których sława mocno przesadzona

    u      nigdy nie odebrał regularnego wykształcenia

    u      eksternistyczna matura

    ✗                  18 IX 1939 – popełnił samobójstwo, nigdy nie odnaleziono ciała

    ✗                  2 romanse: z Solską i Janczewską (zastrzeliła się na hali)

    ✗                  podróż do Australii z przyjacielem Bronisławem Malinowskim

    ✗                  o SIW-ie pisał Jan Błoński

     

    lZnaczenie SIW-a – twórczość, myśli:l

     

    ✗                  teoretyk – dał podwaliny filozoficzno-estetyczne myśli w PL i nie tylko

    ✗                  teatr absurdu nie istniałby bez SIW-a

    ✗                  jako malarz – właściciel firmy

    ✗                  poszukiwanie nowej sztuki, nowego człowieka

    ✗                  Czysta Forma:

    u      1919 – Nowe formy w malarstwie

    u      1922 – Szkice estetyczne

    u      1923 – Teatr. Wstęp do Czystej Formy w teatrze

    u      Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie istnienia

    u      633 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta (powieść)

     

    lFilozofia SIW-a:l

     

    ✗                  każde dzieło sztuki musi mieć swoje podwaliny teoretyczne (Nienasycenie)

    ✗                  podstawy filozofii i estetyki:

    1)     każdy = jedność w wielości

    ➔      jedność wobec wielości wszechświata

    ➔      pozwoliło to Ingardenowi uznać SIW-a za egzystencjalistę

    ➔      z tej jedności w wielości bierze się trwoga, zdziwienie, groza istnienia – człowiek to ktoś, kto się sam sobie dziwi, przeżywa zdziwienie sobą

    ➔      Nienasycenie, 1930 (trzecia powieść SIW-a, druga wydana) – pojęcie konieczności jest podstawą dla nowoczesności

    2)     zdziwienie sobą i światem

     

    lCzysta Forma:l

     

    ✗                  najwięksi badacze SIW-a: Krzysztof Puzyna, Jan Błoński

    ✗                  Czysta Forma: układ składników dzieła, który prowadzi do przeżycia Tajemnicy Istnienia

    ✗                  funkcja dzieła: odsłonić metafizyczne pytania, abyśmy stanęli wobec świata nadzy

    ✗                  składniki: słowa + działania bohaterów (w teatrze: również scenografia, muzyka)

    ✗                  dzieło Czystej Formy:

    1)     odbicie jedności w wielości

    ➔      porządek jedności w wielości ma być oddany przez sztukę

    ➔      podaje metafizyczną strukturę świata

    2)     Czysta Forma ma zapewniać dziełu integralność

    3)     estetyka typowa dla nowoczesności

    ➔      szopka

    ➔      piękne jest to, co szokuje (cel: szok dla widza)

    ➔      estetyka szoku: jest piękny, ale kiedy stanowi całość, daje poczucie sensu

    4)     dzieło powinno zrywać z naśladownictwem rzeczywistości, prawdopodobieństwem (zerwanie z kategorią mimesis)

    ✗                  SIW-katastrofista:

    u      katastrofa dla sztuki: mimesis (czyli cała sztuka od starożytnej Grecji)

    u      tu SIW jest wyjątkiem, bo to nietypowe dla katastrofistów

    ✗                  zerwanie z realizmem służy deformacji

    ✗                  nie twierdzi, że sztuka powinna być deformacją

    u      wrażliwość człowieka nowoczesnego wymaga deformacji sztuki

     

    lForma a treść:l

     

    ✗                  Czysta Forma budziła dyskusje i zastrzeżenia

    ✗                  treści nie da się wyeliminować z dzieła

    ✗                  Czysta Forma nie niweluje treści, ale przesuwa ją na dalszy plan

    ✗                  SIW wskazuje na istniejące już formy w literaturze: Miciński, Wyspiański (istnieje u nich Czysta Forma). Najpełniej jednak zrealizowała się u Schulza

     

    lKatastrofizm:l

     

    ✗                  Czysta Forma jest odpowiedzią na poglądy katastroficzne SIW-a

    ✗                  najpełniejsza wykładnia katastrofizmu: Szewcy, Nienasycenie, Pożegnanie jesieni

    ✗                  katastrofa jest nieuchronna i wiąże się z zanikiem uczuć metafizycznych

    ✗                  historia to walka indywiduów / jednostek, które przeżywają swoje istnienie ze zbydlęcona społecznością (przegrają indywidua)

    ✗                  po katastrofie będzie to społeczeństwo szczęśliwe, bo nie potrzebujące niczego więcej – zbydlęcone

    ✗                  podobnie jak Peiper. Z tą różnicą, że u Peipera wizja ta ma znaczenie pozytywne: sztuka ma tworzyć takie społeczeństwo. Natomiast SIW neguje takie społeczeństwo

     

    lPowieści:l

     

    ✗                  Pożegnanie jesieni

    ✗                  Nienasycenie – te same tezy, ale odwołują się do rewolucji światowej

    ✗                  Jedyne wyjście – pisana w latach 30., ukończył I tom (społeczeństwo po katastrofie)

    ✗                  powieść-worek:

    u      powieść antymimetyczna

    u      zrywa z nadrzędnością fabuły, która jest schematem (ważne są dyskursy)

    u      sygnalizowana jest sztuczność świata przedstawionego

    u      formy hybrydyczne: wiersze, rozprawy, felietony

    ✗                  1918-30 – twórczość SIW-a; kilkadziesiąt dramatów

    ✗                  1922-25 – największy okres aktywności twórczej

    ✗                  są elementy dramaturgii SIW-a bez odniesienia do Czystej Formy:

    u      karnawalizacja świat

    u      komizm i błazenada

    u      treści historiozoficzne i filozoficzne

    u      fascynacja złem

     

     

     

     

     

    lKrytycy:l

     

    ✗                  niezrozumiały

    ✗                  rozumienie +spór: dyskusje (SIW a Irzykowski):

    u      obaj odżegnują się od czystoarystotelesowskiego rozumienia pojęcia formy

    u      KI: treści poznawcze dla czytelnika są najważniejsze

    u      KI zarzucał SIW-owi:

    a)      niezrozumiałość

    b)     „bebechowatość” – myślenie siebie, psychologiczne przeżywanie

    c)      przeteoretyzowanie

    d)     fikcyjność możliwości zrealizowania Czystej Formy

    u      wg KI: funkcją literatury jest przeniesienie wartości z osi aktualności (chwilowe wzruszenie; wszystko, co dostępne współczesnemu człowiekowi, bez jakiegokolwiek filtra) na oś hierarchii (uporządkowane wartości)

    u      klerkizm (wg KI) – intelektualista zdystansowany do aktualności świata; postawa niezaangażowana, oceniająca

     

    WITOLD GOMBROWICZ

     

    lWstęp:l

     

    ✗                  pisarz formy (która jest kluczem do całej jego literatury)

    ✗                  czy chciał uwolnić człowieka od formy? Chciał przeciwstawić człowieka formie, ponieważ wg niego jest tylko przechodzenie z formy w formę

    ✗                  wg niego forma nie jest zła!

    ✗                  Wspomnienia polskie – stwierdza to, co wszyscy wiemy

    ✗                  wszedł do piśmiennictwa dzięki 2 pojęciom, związanym z deformacją (gdzie człowiek człowieka stwarza):

    a)      „zrobić gębę” – opatrzyć człowieka inną twarzą niż jego własna

    b)     „zrobić pupę” – udziecinnić kogoś

     

    lBiografia:l

     

    ✗                  1904 – Małoszyce p. Opatowem

    ✗                  1969 – śmierć

    ✗                  24 lata w Argentynie

    ✗                  W-wa – studia prawnicze

    ✗                  1937 – Ferdydurke ustala jego pozycję

    ✗                  Iwona, księżniczka Burgunda

    ✗                  Opętani – wyd. w „Wiadomościach Literackich”

     

    lWG jako postać:l

     

    ✗                  uprawiał grę, prowokację

    ...

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com