własnymi słowami. wprowadzenie do nauczania dalajlamy xiv cała książka, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • myleskennedy.pev.pl
  • Podobne

     

    własnymi słowami. wprowadzenie do nauczania dalajlamy xiv cała książka, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Od wydawcy polskiego
    W literaturze funkcjonują różne dopuszczalne spolszczone zapisy fonetyczne imion
    i nazwisk, nazw geograficznych oraz terminów buddyjskich pochodzących z języka
    tybetańskiego i sanskrytu. My konsekwentnie posługujemy się jednym z nich
    — przykładowo zamiast Siakjamuni czy Nagardźuna stosujemy zapis Śakjamuni
    i Nagardżuna.
    Zdajemy sobie sprawę z argumentów za rozdzielną pisownią tytułu Dalaj
    Lama. Zdecydowaliśmy się jednak na stosowanie pisowni łącznej (Dalajlama), po-
    nieważ zdążyła się już ona upowszechnić w języku polskim i ta forma jest podawana
    jako poprawna w
    Słowniku języka polskiego
    .
    Rozdział 7.
    Budzący się umysł
    B
    UDZĄCY SIĘ UMYSŁ
    o
    Budzący się umysł jest przejawem dążenia do osiągnięcia stanu buddy,
    mającego na celu wyzwolenie wszystkich bytów naszego wszechświata od
    cierpienia. Jeżeli chcemy wykształcić w sobie budzący się umysł, nie mo-
    żemy się ograniczać do modlitw i marzeń. Budzącego się umysłu nie
    da się wykształcić tylko i wyłącznie poprzez intelektualne zrozu-
    mienie jego koncepcji. Nie wystarczy również samo otrzymywanie
    błogosławieństw. Do wykształcenia w sobie budzącego się umysłu
    potrzeba medytacji oraz konsekwentnego i wytrwałego przystosowywa-
    nia. Aby podtrzymywać medytację w budzącym się umyśle, musimy
    najpierw zrozumieć korzyści wynikające z wykształcenia w sobie te-
    go umysłu. Musimy odnaleźć w sobie intensywną tęsknotę za budzącym
    się umysłem, pilną potrzebę jego wykształcenia.
    Oczywiste jest, że warto wykształcić w sobie dobre serce, pytanie brzmi
    natomiast, jak tego dokonać. Kiedy mowa jest o treningu umysłu, dobre ser-
    ce utożsamiać można właśnie z budzącym się umysłem, będącym najwyższą,
    najlepszą i ostateczną formą dobrego serca. Budzący się umysł to niczym
    nieskrępowany dobry umysł, dodatkowo wsparty mądrością. Święte pisma
    wyjaśniają, że budzący się umysł przejawia dwojakie aspiracje: aspiruje
    do realizowania dążeń innych istot oraz do osiągnięcia stanu buddy.
    101
    W
    ŁASNYMI SŁOWAMI
    Przejdźmy teraz do wyjaśnienia zastosowanego powyżej sformuło-
    wania „dodatkowo wsparty mądrością”. Weźmy na przykład umysł, który
    szuka schronienia w buddzie. Takiemu stanowi umysłu towarzyszy
    niekiedy przekonanie, jakoby budda był miejscem ostatecznego azylu,
    wolnym od wszystkich wad i posiadającym wszelkie cechy pozytywne.
    Umysł taki może również po prostu akceptować świętość istoty buddy.
    Wówczas to kwestia wiary. Zdarza się i tak, że proces poszukiwania schro-
    nienia przybiera inną formę, opierającą się na analizie i zgłębianiu natury
    buddy oraz jego potencjalnego istnienia bądź nieistnienia. W wyniku ta-
    kich rozważań możemy dojść do wniosku, że istnienie buddy jest możliwe.
    Zrozumiemy wówczas naturę buddy oraz jego umysł, posiadający unikal-
    ne cechy i pozbawiony wszelkich wad. Kiedy już zrozumiemy istotę takie-
    go właśnie najwyższego buddy, zaczniemy kształtować w sobie głębokie
    poczucie poszukiwania schronienia w nim. Takie podejście jest zdecy-
    dowanie silniejsze i bardziej stabilne niż prosta wiara.
    Podobny charakter ma kształtowanie w sobie budzącego się umysłu.
    Możliwe jest, że dany bodhisattwa nie pojął jeszcze sensu pustki, jednak
    całym swoim sercem stara się spełniać życzenia i realizować dążenia
    wszystkich istot czujących. Odwołując się do tej aspiracji, bodhisattwa
    może wykształcić w sobie umysł dążący do osiągnięcia stanu buddy dla
    dobra wszystkich istot czujących. Trzeba jednak zaznaczyć, że kiedy jest
    mowa o budzącym się umyśle, mamy zazwyczaj na myśli rozważania
    na temat możliwości i sposobów wyeliminowania wszelkich cierpień.
    Prowadząc tego rodzaju rozważania i przemyślenia, zastanawiamy się
    nad istotą oświecenia, co zostało przedstawione w poniższych wersach:
    Współczucie koncentrujące się na istotach czujących.
    Mądrość koncentrująca się na oświeceniu.
    Praktykując szlachetny budzący się umysł w nadziei na osiągnięcie
    oświecenia z myślą o innych istotach czujących oraz posiłkując się
    wiedzą o tym, że osiągnięcie oświecenia jest możliwe, nasz umysł stanie
    się naprawdę potężny i śmiały.
    102
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com