własnymi słowami. wprowadzenie do nauczania dalajlamy xiv cała książka, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Od wydawcy polskiego W literaturze funkcjonują różne dopuszczalne spolszczone zapisy fonetyczne imion i nazwisk, nazw geograficznych oraz terminów buddyjskich pochodzących z języka tybetańskiego i sanskrytu. My konsekwentnie posługujemy się jednym z nich — przykładowo zamiast Siakjamuni czy Nagardźuna stosujemy zapis Śakjamuni i Nagardżuna. Zdajemy sobie sprawę z argumentów za rozdzielną pisownią tytułu Dalaj Lama. Zdecydowaliśmy się jednak na stosowanie pisowni łącznej (Dalajlama), po- nieważ zdążyła się już ona upowszechnić w języku polskim i ta forma jest podawana jako poprawna w Słowniku języka polskiego . Rozdział 7. Budzący się umysł B UDZĄCY SIĘ UMYSŁ o Budzący się umysł jest przejawem dążenia do osiągnięcia stanu buddy, mającego na celu wyzwolenie wszystkich bytów naszego wszechświata od cierpienia. Jeżeli chcemy wykształcić w sobie budzący się umysł, nie mo- żemy się ograniczać do modlitw i marzeń. Budzącego się umysłu nie da się wykształcić tylko i wyłącznie poprzez intelektualne zrozu- mienie jego koncepcji. Nie wystarczy również samo otrzymywanie błogosławieństw. Do wykształcenia w sobie budzącego się umysłu potrzeba medytacji oraz konsekwentnego i wytrwałego przystosowywa- nia. Aby podtrzymywać medytację w budzącym się umyśle, musimy najpierw zrozumieć korzyści wynikające z wykształcenia w sobie te- go umysłu. Musimy odnaleźć w sobie intensywną tęsknotę za budzącym się umysłem, pilną potrzebę jego wykształcenia. Oczywiste jest, że warto wykształcić w sobie dobre serce, pytanie brzmi natomiast, jak tego dokonać. Kiedy mowa jest o treningu umysłu, dobre ser- ce utożsamiać można właśnie z budzącym się umysłem, będącym najwyższą, najlepszą i ostateczną formą dobrego serca. Budzący się umysł to niczym nieskrępowany dobry umysł, dodatkowo wsparty mądrością. Święte pisma wyjaśniają, że budzący się umysł przejawia dwojakie aspiracje: aspiruje do realizowania dążeń innych istot oraz do osiągnięcia stanu buddy. 101 W ŁASNYMI SŁOWAMI Przejdźmy teraz do wyjaśnienia zastosowanego powyżej sformuło- wania „dodatkowo wsparty mądrością”. Weźmy na przykład umysł, który szuka schronienia w buddzie. Takiemu stanowi umysłu towarzyszy niekiedy przekonanie, jakoby budda był miejscem ostatecznego azylu, wolnym od wszystkich wad i posiadającym wszelkie cechy pozytywne. Umysł taki może również po prostu akceptować świętość istoty buddy. Wówczas to kwestia wiary. Zdarza się i tak, że proces poszukiwania schro- nienia przybiera inną formę, opierającą się na analizie i zgłębianiu natury buddy oraz jego potencjalnego istnienia bądź nieistnienia. W wyniku ta- kich rozważań możemy dojść do wniosku, że istnienie buddy jest możliwe. Zrozumiemy wówczas naturę buddy oraz jego umysł, posiadający unikal- ne cechy i pozbawiony wszelkich wad. Kiedy już zrozumiemy istotę takie- go właśnie najwyższego buddy, zaczniemy kształtować w sobie głębokie poczucie poszukiwania schronienia w nim. Takie podejście jest zdecy- dowanie silniejsze i bardziej stabilne niż prosta wiara. Podobny charakter ma kształtowanie w sobie budzącego się umysłu. Możliwe jest, że dany bodhisattwa nie pojął jeszcze sensu pustki, jednak całym swoim sercem stara się spełniać życzenia i realizować dążenia wszystkich istot czujących. Odwołując się do tej aspiracji, bodhisattwa może wykształcić w sobie umysł dążący do osiągnięcia stanu buddy dla dobra wszystkich istot czujących. Trzeba jednak zaznaczyć, że kiedy jest mowa o budzącym się umyśle, mamy zazwyczaj na myśli rozważania na temat możliwości i sposobów wyeliminowania wszelkich cierpień. Prowadząc tego rodzaju rozważania i przemyślenia, zastanawiamy się nad istotą oświecenia, co zostało przedstawione w poniższych wersach: Współczucie koncentrujące się na istotach czujących. Mądrość koncentrująca się na oświeceniu. Praktykując szlachetny budzący się umysł w nadziei na osiągnięcie oświecenia z myślą o innych istotach czujących oraz posiłkując się wiedzą o tym, że osiągnięcie oświecenia jest możliwe, nasz umysł stanie się naprawdę potężny i śmiały. 102
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|