www europejskiedrogowskazy, Doradztwo zawodowe (podyplomowe KUL), Literatura
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Publikacja sfinansowana ze œrodków Rz¹dowego Programu "Pierwsza Praca" w ramach realizacji projektu Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej Ochotniczych Hufców Pracy www.ohp.pl Ewa Studziñska Europejskie drogowskazy - wybrane elementy doradztwa zawodowego w krajach Unii Europejskiej i w Polsce Materia³ opracowany przez Dolnoœl¹skie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wa³brzychu i Warmiñsko-Mazurski Zak³ad Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie Europejskie drogowskazy Europejskie drogowskazy 12. Sk³odowski H., Projekt Kodeksu Etyczno – Zawodowego Doradcy Zawodowego, £ódŸ 2002. SPIS TREŒCI: 13. Wojtasik B., Doradca zawodu: Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wroc³aw 1993. Wstêp ....................................................................................................... I. Uwarunkowania prawne ....................................................... II. Wymiar europejski doradztwa zawodowego .................. II.1. Cechy wspólne .......................................................................... II.2. Ró¿nice ........................................................................................ III. Modele pracy doradczej w wybranych krajach Europy .......................................................................................... III. 1. Doradztwo w Holandii ........................................................... III. 2. Doradztwo w Danii ................................................................. III. 3. Doradztwo w Wielkiej Brytanii ........................................... III. 4. Doradztwo we Francji ............................................................ III. 5. Doradztwo w Niemczech ...................................................... III. 6. Doradztwo w Luksemburgu ................................................. III. 7. Doradztwo w Irlandii .............................................................. III. 8. Doradztwo w Polsce ................................................................ IV. Przysz³oœæ eurodoradztwa ..................................................... Podsumowanie ..................................................................................... Bibliografia ............................................................................................ 3 5 15 14. Wojtasik B., Poradnictwa zawodowe w realiach ponowoczesnego œwiata, Dolnoœl¹ska Szko³a Wy¿sza Edukacji TWP, Wroc³aw 2003. 17 18 21 21 15. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego, nr14, Krajowy Urz¹d Pracy. Departament Szkolenia Kadr, Warszawa 2002. 23 25 28 31 33 34 36 40 51 54 56 1 Europejskie drogowskazy Europejskie drogowskazy 6. Rachalska w., Poradnictwo zawodowe jako jedna z form kszta³towania cz³owieka – cz³onka wspó³czesnego spo³eczeñstwa, Uniwersytet Wroc³awski, Wroc³aw 1982. 7. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.02.1999, w sprawie dopuszczenia do u¿ytku programów nauczania (Dz. U. Nr 14, poz. 14). 8. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.02.1999, w sprawie podstaw programowych kszta³cenia ogólnego (Dz. U. Nr 14/99, poz. 129 i Dz. U. Nr 60/99, poz. 642). 9. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 15.01.2001, w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szko³ach i placówkach (Dz. U. Nr 13, poz. 10). 10. Rozporz¹dzenie MEN z dnia 21.05.2001, w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkó³ (Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 Nr 10, poz. 96, za³. Nr 3). 11. Rozporz¹dzenie MENiS z dnia 7.01.2003, w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szko³ach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114, 4, pkt. 7). 2 55 Europejskie drogowskazy Europejskie drogowskazy Bibliografia: Wstêp 1. Kargul A., Wojtasik B. (red.), Materia³y ze œwiatowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Doradca – Profesja, Pasja, Powo³anie?, Warszawa 29 – 31 maja 2002 r. „ Inwestowanie w m³odzie¿, to inwestycja w rozwój nowoczesnej gospodarki ”- tak rozpoczyna³a swoj¹ wypowiedŸ na ³amach broszury „Europejski Fundusz Spo³eczny” by³a minister edukacji, pani Krystyna £ybacka. Nale¿y zgodziæ siê z cytowan¹ wypowiedzi¹, gdy¿ jako jeden z krajów cz³onkowskich Unii Europejskiej nie mo¿emy pomin¹æ spraw zwi¹zanych z edukacj¹, a tym samym pomoc¹ m³odzie¿y w planowaniu jej kariery edukacyjno-zawodowej. 2. Paszkowska-Rogacz A., Doradztwo zawodowe w systemach szkolnych krajów Unii Europejskiej ze szczególnym uwzglê- dnieniem Irlandii i Danii, KOWEZ, Warszawa 2001. M³ody cz³owiek nie powinien byæ pozostawiony sam z proble- mem wyboru kolejnego etapu kszta³cenia, a w konsekwencji wyboru zawodu. 3. Paszkowska-Rogacz A., Zarys systemów doradztwa zawodowego w krajach Unii Europejskiej, w: Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego, red. H. Sk³odowski, Wydawnictwo Uniwersytetu £ódzkiego 1999. Funkcjonuje przecie¿ w spo³eczeñstwie jako jedno z jego ogniw. W³aœnie ta przynale¿noœæ spo³eczna uprawnia go do korzystania z profesjonalnej pomocy oœro- dków, w których mo¿e znaleŸæ odpowiedŸ na nurtuj¹ce go pytania oraz uzyskaæ pomoc w realizacji swoich planów ¿yciowych. 4. Rachalska W.(red.), Poradnictwo zawodowe w wymiarze europejskim – materia³y z miêdzynarodowej konferencji zorganizowanej w Z³otym Potoku..., Czêstochowa 1999. Niepewnoœæ jutra i zmagania z codziennoœci¹ nie u³atwiaj¹ m³odemu cz³owiekowi i jego rodzicom podjê- cia jednoznacznej decyzji. 5. Rachalska W., Poradnictwo wobec problemów jednostki i rynku pracy, Pedagogika Pracy nr 38, Warszawa 2001. 54 3 Europejskie drogowskazy Europejskie drogowskazy Od zawsze rodzice pragnêli dla swoich dzieci szczêœcia. Nasze, doros³ych, rozumienie szczêœcia czêsto „k³óci” siê z wyznawanymi przez nie wartoœciami. Dzieje siê tak dlatego, ¿e zabiegani, sfrustrowani, zmêczeni, dbamy o materialn¹ stronê wychowania, kosztem postrzegania naszych dzieci jako pe³noprawnych obywateli, którzy ju¿ nied³ugo maj¹ sprawdziæ siê na polu zawodowym i ¿yciowym. Zwykle ich s³uchamy, ale nie s³yszymy. my, bêdziemy mogli pochwaliæ siê i podzieliæ z innymi, naszymi rozwi¹zaniami i doœwiadczeniami w dziedzinie pomocy m³odemu cz³owiekowi ju¿ nied³ugo? Co zatem zrobiæ? Co zmieniæ? Jak im pomóc? Sk¹d czerpaæ informacje? Na te i jeszcze wiele innych pytañ postaram siê daæ odpowiedŸ w niniejszej broszurce, która dedykowana jest g³ównie do osób zainteresowanych problematyk¹ poradnictwa zawod- owego dla dzieci i m³odzie¿y, zarówno w Polsce, jak i w niektórych pañstwach Europy. G³ównym celem powstania niniejszej broszury jest zapoznanie odbiorców z systemami doradztwa zawodowego w wybranych krajach Europy, w tym te¿ Polski. Przedstawienie uwarunkowañ prawnych oraz podanie przyk³adowych scenariuszy zajêæ i metod pracy doradczej. Zainteresowani t¹ problematyk¹ bêd¹ mogli znaleŸæ w niej przyk³ady wspó³pracy doradcy zawodowego z rodzin¹, szko³¹ oraz innymi instytucjami spo³ecznymi, dla których trafnoœæ wyborów edukacyjno-zawodowych m³odego cz³owieka jest wa¿na. W koñcowej czêœci przedstawiony zostanie wykaz literatury oraz art yku³ów, które pos³u¿y³y mi do napisania niniejszej publikacji i pozwol¹ czytelnikom na pog³êbienie wiedzy w tym zakresie. A zatem, zapraszam do lektury. 4 53
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|