sztuka zarządzania projektami full, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • umic.opx.pl
  • Podobne

     

    sztuka zarządzania projektami full, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    SZTUKA ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
    4
    A
    Polecana lektura dodatkowa
    501
    B
    Podziękowania
    505
    C
    Zdjęcia
    507
    Skorowidz
    509
    ROZDZIAŁ 8.
    trakcie pisania tej książki
    rozmawiałem z kilkunastoma kierownikami
    projektu. Jedno z pytań, które im zadawałem, dotyczyło podejmowania
    właściwych decyzji. W odpowiedzi słyszałem, iż należy godzić różne opinie,
    definiować jasne kryteria i szukać różnych sposobów rozwiązywania bieżących
    problemów. Jednak, gdy pytałem ich, ile decyzji dziennie podejmują przy
    zastosowaniu wymienionych przez siebie technik, docierało do nich, że coś
    tu jest nie tak. Wielu stwierdzało w końcu, że podejmowanie wszystkich
    decyzji w sposób sformalizowany jest po prostu niemożliwe (co ciekawe,
    najpierw oglądali się za siebie i upewniali się, że nikt inny nie usłyszy tego
    wyznania). Jest to konsekwencją ograniczonej ilości czasu i dużej liczby
    zadań do wykonania.
    Przyznawali, iż często opierają się na intuicji, logicznych założeniach i szybkiej
    analizie problemu w kontekście głównych celów projektu. Starają się również
    wykorzystać doświadczenie wcześniejszych decyzji i wcześniejszych
    projektów. Owszem, takie wyjaśnienie zawsze brzmiało sensownie,
    jednak był w tym jakiś element rozczarowania — zarówno dla kierownika
    projektu, jak i dla mnie. Sądzę, że wynika to z chęci wiary, iż wszystkie
    podejmowane przez nas decyzje są przemyślane i rozsądne, nawet jeśli
    wiemy, że jest to niemożliwe. Nie wszystkie decyzje mogą być tak samo
    dobre — dysponujemy przecież ograniczoną ilością czasu i równie
    ograniczonymi możliwościami umysłowymi.
    ROZDZIAŁ ÓSMY
    220
    Uważam, iż błędne decyzje podejmowane przy zarządzaniu projektami
    najczęściej nie wynikają z braku wiedzy lub doświadczenia, ale z niewłaściwego
    rozłożenia uwagi na poszczególne kwestie. Paradoksalnie, najważniejszą
    decyzją jest wybór decyzji, której należy poświęcić więcej czasu i energii.
    Osiągnięcie sukcesu na tym „wyższym poziomie” dokonywania wyboru
    wymaga doświadczenia, umiejętności wyciągania wniosków i chęci uczenia
    się na własnych błędach. Wszystkie te cechy można rozwinąć dzięki różnym
    ćwiczeniom
    1
    , ale nigdy nie słyszałem o programie szkoleniowym
    związanym z informatyką lub zarządzaniem projektami, którego
    byłyby częścią.
    Tajemnica sukcesu osób, które potrafią zarządzać pięciokrotnie większą
    ilością pracy (lub liczbą ludzi) niż inni, tkwi w umiejętności podejmowania
    decyzji. Osoby te instynktownie dzielą pracę na odpowiednie fragmenty,
    dokonują selekcji decyzji i działań oraz poświęcają energię na dopracowanie
    szczegółów najistotniejszych z nich. Wiedzą, iż łatwiej będzie naprawić
    błędy i rozwiązać problemy wywołane decyzjami o drugorzędnym znaczeniu
    niż problemy wynikające z błędnych decyzji kluczowych.
    Kształcenie umiejętności podejmowania decyzji na uniwersytetach przyjmuje
    formę nauki metod teorii
    użyteczności (ang.
    utility theory
    ) lub analizy drzew
    decyzyjnych (ang.
    decision tree
    ). W obu procesach wyborom przydzielane
    są wartości numeryczne, a następnie dokonywane są na nich obliczenia (inną
    często nauczaną metodą jest analiza kosztów i korzyści — ang.
    cost-benefit
    analysis
    ). Wiele programów MBA, a także niektóre programy certyfikacji
    w zakresie zarządzania projektami także oferuje szkolenia tego typu.
    Jednak niewiele uwagi poświęca się decyzjom wyższego poziomu oraz
    innym praktycznym zagadnieniom związanym z ich podejmowaniem
    w warunkach rzeczywistych. Takie metody, jak analiza drzew decyzyjnych,
    wymagają oszacowania wagi wszystkich elementów, co doskonale sprawdza
    się w przypadku decyzji opartych wyłącznie na przesłankach finansowych,
    ale jest wadą, jeśli musimy zająć się zagadnieniami projektowymi,
    1
    Umiejętności podejmowania decyzji najlepiej uczyć się poprzez symulację.
    W ćwiczeniach tego typu w centrum jest osoba ucząca się, a nie nauczyciel.
    Warto skorzystać z pomysłów zawartych w książce
    Serious Games
    autorstwa
    Clarka Abta (Viking 1970). Sam używam ich na prowadzonych przez siebie kursach.
    PODEJMOWANIE WŁAŚCIWYCH DECYZJI
    221
    strategicznymi czy organizacyjnymi. Wybór odpowiedniej drogi wymaga
    spojrzenia na problem z wielu perspektyw i wzięcia pod uwagę wielu
    różnych czynników. Żadna ze znanych mi formalnych metod nie uwzględnia
    ich wszystkich.
    Nic więc dziwnego, że bardzo niewielu kierowników projektu, z którymi
    rozmawiałem, miało jakieś formalne szkolenie w zakresie podejmowania
    decyzji. A spośród tych, którzy takie szkolenie przeszli, bardzo niewielu
    kiedykolwiek stosowało je w praktyce. Ta obserwacja zgadza się
    z twierdzeniem Gary’ego Kleina, który w książce
    Sources of Power: How
    People Make Decisions
    (MIT Press 1999) pisał tak: „…[należy] sceptycznie
    podchodzić do kursów formalnych metod podejmowania decyzji. Metody
    te są rzadko używane w praktyce”. Następnie Klein opisywał różnorodne
    sposoby podejmowania decyzji przez doświadczonych pilotów, strażaków
    i pielęgniarki pracujące na ostrych dyżurach. Pokazuje również, że formalne,
    podręcznikowe metody są rzadko wykorzystywane przez te osoby.
    Nie oznacza to wcale, że metody te są złe, ale dowodzi, iż książki oferują
    niewiele przykładów wziętych z życia i nie pokazują skuteczności użycia
    ich w porównaniu z innymi technikami.
    Klein — podobnie jak menedżerowie projektu, z którymi rozmawiałem
    — zauważył, że wszyscy doświadczeni profesjonaliści rzadko kiedy dysponują
    wystarczającą ilością informacji lub czasu, aby móc zastosować teoretyczne
    modele podejmowania decyzji. W zamian mają cztery rzeczy: doświadczenie,
    intuicję, szkolenie i pomoc innych. Podejmują właściwe decyzje dzięki
    maksymalnemu wykorzystaniu tych zasobów. W niektórych przypadkach,
    na przykład pilotów myśliwców lub studentów medycyny, szkolenie
    zawodowe uwzględnia charakter ich przyszłej pracy. Zamiast zapamiętywania
    wyidealizowanych i oderwanych od życia procedur lub teorii, nacisk kładzie
    się na wzbogacanie doświadczenia poprzez symulację typowych problemów
    i wyzwań.
    W tym rozdziale koncentruję się na trzech aspektach podejmowania decyzji:
    zrozumieniu stawki w grze, znalezieniu i (jeśli to konieczne) zweryfikowaniu
    dostępnych opcji pod kątem ich przydatności oraz na prawidłowym
    wykorzystaniu dostępnych informacji.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com