sztuka zarządzania projektami full, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] SZTUKA ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI 4 A Polecana lektura dodatkowa 501 B Podziękowania 505 C Zdjęcia 507 Skorowidz 509 ROZDZIAŁ 8. trakcie pisania tej książki rozmawiałem z kilkunastoma kierownikami projektu. Jedno z pytań, które im zadawałem, dotyczyło podejmowania właściwych decyzji. W odpowiedzi słyszałem, iż należy godzić różne opinie, definiować jasne kryteria i szukać różnych sposobów rozwiązywania bieżących problemów. Jednak, gdy pytałem ich, ile decyzji dziennie podejmują przy zastosowaniu wymienionych przez siebie technik, docierało do nich, że coś tu jest nie tak. Wielu stwierdzało w końcu, że podejmowanie wszystkich decyzji w sposób sformalizowany jest po prostu niemożliwe (co ciekawe, najpierw oglądali się za siebie i upewniali się, że nikt inny nie usłyszy tego wyznania). Jest to konsekwencją ograniczonej ilości czasu i dużej liczby zadań do wykonania. Przyznawali, iż często opierają się na intuicji, logicznych założeniach i szybkiej analizie problemu w kontekście głównych celów projektu. Starają się również wykorzystać doświadczenie wcześniejszych decyzji i wcześniejszych projektów. Owszem, takie wyjaśnienie zawsze brzmiało sensownie, jednak był w tym jakiś element rozczarowania — zarówno dla kierownika projektu, jak i dla mnie. Sądzę, że wynika to z chęci wiary, iż wszystkie podejmowane przez nas decyzje są przemyślane i rozsądne, nawet jeśli wiemy, że jest to niemożliwe. Nie wszystkie decyzje mogą być tak samo dobre — dysponujemy przecież ograniczoną ilością czasu i równie ograniczonymi możliwościami umysłowymi. ROZDZIAŁ ÓSMY 220 Uważam, iż błędne decyzje podejmowane przy zarządzaniu projektami najczęściej nie wynikają z braku wiedzy lub doświadczenia, ale z niewłaściwego rozłożenia uwagi na poszczególne kwestie. Paradoksalnie, najważniejszą decyzją jest wybór decyzji, której należy poświęcić więcej czasu i energii. Osiągnięcie sukcesu na tym „wyższym poziomie” dokonywania wyboru wymaga doświadczenia, umiejętności wyciągania wniosków i chęci uczenia się na własnych błędach. Wszystkie te cechy można rozwinąć dzięki różnym ćwiczeniom 1 , ale nigdy nie słyszałem o programie szkoleniowym związanym z informatyką lub zarządzaniem projektami, którego byłyby częścią. Tajemnica sukcesu osób, które potrafią zarządzać pięciokrotnie większą ilością pracy (lub liczbą ludzi) niż inni, tkwi w umiejętności podejmowania decyzji. Osoby te instynktownie dzielą pracę na odpowiednie fragmenty, dokonują selekcji decyzji i działań oraz poświęcają energię na dopracowanie szczegółów najistotniejszych z nich. Wiedzą, iż łatwiej będzie naprawić błędy i rozwiązać problemy wywołane decyzjami o drugorzędnym znaczeniu niż problemy wynikające z błędnych decyzji kluczowych. Kształcenie umiejętności podejmowania decyzji na uniwersytetach przyjmuje formę nauki metod teorii użyteczności (ang. utility theory ) lub analizy drzew decyzyjnych (ang. decision tree ). W obu procesach wyborom przydzielane są wartości numeryczne, a następnie dokonywane są na nich obliczenia (inną często nauczaną metodą jest analiza kosztów i korzyści — ang. cost-benefit analysis ). Wiele programów MBA, a także niektóre programy certyfikacji w zakresie zarządzania projektami także oferuje szkolenia tego typu. Jednak niewiele uwagi poświęca się decyzjom wyższego poziomu oraz innym praktycznym zagadnieniom związanym z ich podejmowaniem w warunkach rzeczywistych. Takie metody, jak analiza drzew decyzyjnych, wymagają oszacowania wagi wszystkich elementów, co doskonale sprawdza się w przypadku decyzji opartych wyłącznie na przesłankach finansowych, ale jest wadą, jeśli musimy zająć się zagadnieniami projektowymi, 1 Umiejętności podejmowania decyzji najlepiej uczyć się poprzez symulację. W ćwiczeniach tego typu w centrum jest osoba ucząca się, a nie nauczyciel. Warto skorzystać z pomysłów zawartych w książce Serious Games autorstwa Clarka Abta (Viking 1970). Sam używam ich na prowadzonych przez siebie kursach. PODEJMOWANIE WŁAŚCIWYCH DECYZJI 221 strategicznymi czy organizacyjnymi. Wybór odpowiedniej drogi wymaga spojrzenia na problem z wielu perspektyw i wzięcia pod uwagę wielu różnych czynników. Żadna ze znanych mi formalnych metod nie uwzględnia ich wszystkich. Nic więc dziwnego, że bardzo niewielu kierowników projektu, z którymi rozmawiałem, miało jakieś formalne szkolenie w zakresie podejmowania decyzji. A spośród tych, którzy takie szkolenie przeszli, bardzo niewielu kiedykolwiek stosowało je w praktyce. Ta obserwacja zgadza się z twierdzeniem Gary’ego Kleina, który w książce Sources of Power: How People Make Decisions (MIT Press 1999) pisał tak: „…[należy] sceptycznie podchodzić do kursów formalnych metod podejmowania decyzji. Metody te są rzadko używane w praktyce”. Następnie Klein opisywał różnorodne sposoby podejmowania decyzji przez doświadczonych pilotów, strażaków i pielęgniarki pracujące na ostrych dyżurach. Pokazuje również, że formalne, podręcznikowe metody są rzadko wykorzystywane przez te osoby. Nie oznacza to wcale, że metody te są złe, ale dowodzi, iż książki oferują niewiele przykładów wziętych z życia i nie pokazują skuteczności użycia ich w porównaniu z innymi technikami. Klein — podobnie jak menedżerowie projektu, z którymi rozmawiałem — zauważył, że wszyscy doświadczeni profesjonaliści rzadko kiedy dysponują wystarczającą ilością informacji lub czasu, aby móc zastosować teoretyczne modele podejmowania decyzji. W zamian mają cztery rzeczy: doświadczenie, intuicję, szkolenie i pomoc innych. Podejmują właściwe decyzje dzięki maksymalnemu wykorzystaniu tych zasobów. W niektórych przypadkach, na przykład pilotów myśliwców lub studentów medycyny, szkolenie zawodowe uwzględnia charakter ich przyszłej pracy. Zamiast zapamiętywania wyidealizowanych i oderwanych od życia procedur lub teorii, nacisk kładzie się na wzbogacanie doświadczenia poprzez symulację typowych problemów i wyzwań. W tym rozdziale koncentruję się na trzech aspektach podejmowania decyzji: zrozumieniu stawki w grze, znalezieniu i (jeśli to konieczne) zweryfikowaniu dostępnych opcji pod kątem ich przydatności oraz na prawidłowym wykorzystaniu dostępnych informacji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|