terapia racjonalno-emotywna. podręcznik. wydanie ii ebook, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • danasoch.xlx.pl
  • Podobne

     

    terapia racjonalno-emotywna. podręcznik. wydanie ii ebook, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci
    Wstp
    7
    1.
    Terapia racjonalno-emotywna: wprowadzenie i refleksja
    9
    2.
    Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii
    racjonalno-emotywnej
    19
    3.
    Teoria zaburze i zmiany osobowoci wedug REBT
    31
    4.
    Proces oceny w terapii racjonalno-emotywnej
    55
    5.
    Techniki poznawcze w terapii racjonalno-emotywnej
    63
    6.
    Techniki emotywne/dowiadczeniowe
    w terapii racjonalno-emotywnej
    79
    7.
    Techniki behawioralne w terapii racjonalno-emotywnej
    95
    8.
    Integrowanie terapii racjonalno-emotywnej
    z innymi systemami terapeutycznymi
    109
    Podsumowanie
    123
    Jak utrzyma i wzmocni efekty terapii racjonalno-emotywnej
    125
    róda
    139
    Skorowidz
    171
    Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy
    terapii racjonalno-emotywnej
    T
    erapia racjonalno-emotywna opiera si na dwóch rodzajach teorii.
    Pierwszy z nich to filozoficzne spojrzenie na ludzk osobowo i jej
    zaburzenia. Drugi rodzaj to teorie terapeutycznej zmiany. Teorie te
    cz si ze sob pod kilkoma wanymi wzgldami. W tym rozdziale
    skupimy si na filozofii i zagadnieniach osobowoci oraz pytaniu, dlacze-
    go niektórzy ludzie s bardziej zaburzeni ni inni.
    Filozofia postmodernistyczna a terapia racjonalno-emotywna
    Albert Ellis stworzy terapi REBT jako logiczny pozytywista, to znaczy
    taki, który wierzy, e wprawdzie nie ma prawdy absolutnej i czystej, jed-
    nak naukowcy mog do niej blisko dotrze poprzez odkrywanie faktów
    dotyczcych danej sytuacji, a nastpnie wyciganie z nich wniosków.
    Prawda moe by jednak tylko tymczasowa, gdy — jak zauway
    Karl Popper (1985) — nawet jeli hipoteza poparta jest dobrymi dowo-
    dami, to odkrycie nowych faktów moe j sfaszowa.
    Wedug Poppera (1985), Bartleya (1984) i Mahoneya (1991) logicz-
    ny pozytywizm ma swoje ograniczenia, a kilku postmodernistycznych
    mylicieli uznao go nawet za wtpliwy [Derrida, 1976; Feyerband, 1975;
     20
    Terapia racjonalno-emotywna. Podrcznik
    Gergen, 1995]. Zauwayli oni, e to przecie ludzie zawsze identyfikuj
    „fakty” i „prawdy”, wic z zaoenia nie przedstawiaj one adnej
    „obiektywnej” czy „prawdziwej” rzeczywistoci. Na wiele lat po tro-
    sze fenomenalistyczny i egzystencjalny Albert Ellis sta si równie
    umiarkowanym, a nie radykalnym postmodernist. Terapia racjonalno-
    emotywna zawsze bya do postmodernistyczna, w szczególnoci dla-
    tego, e wystpuje przeciwko wszelkim nakazom oraz powinnociom
    i z tego wzgldu sprzeciwia si pojciu absolutnej prawdy. Oto gówne
    postmodernistyczne zaoenia terapii wedug „Postmodernistycznej
    etyki aktywno-dyrektywnego doradztwa i psychoterapii” [Ellis, 1997]:
    1.
    By moe istnieje jaki rodzaj niekwestionowanej obiektywnej
    rzeczywistoci lub rzeczy samej w sobie, ale poznajemy je tylko
    poprzez nasz omyln, osobisto-spoeczn, zrónicowan
    i zmienn ludzk percepcj. Nie mamy adnej absolutnej
    pewnoci, czym jest lub czym bdzie rzeczywisto, chocia
    jestemy gboko przekonani, e to wiemy.
    2.
    Nasze pogldy na to, co jest dobre, a co ze, waciwe
    i niewaciwe, moralne i niemoralne, s w wikszoci przypadków
    konstrukcjami
    osobisto-spoecznymi. Okrelenie uniwersalnych
    prawd jest zadaniem niemoliwym do wykonania, a wszystkie
    przekonania etyczne maj natur domnieman.
    3.
    Cho ludzka osobowo ma pewne wane wrodzone i do
    trwae elementy, to w duej mierze formowana jest take
    przez relacje oraz otoczenie spoeczne i jest znacznie mniej
    indywidualistyczna, ni si powszechnie uwaa.
    4.
    Wychowanie w okrelonej kulturze w duym stopniu wpywa
    na osobowo lub j warunkuje. Ludzkie zachowania s
    zdumiewajco wielokulturowe i nie ma ostatecznych dowodów
    na to, e te rónorodne kultury s dobre lub ze, lepsze czy gorsze
    od innych [Ivey i Ragazio-DiGilio, 1991; Sampson, 1990].
    Podejcie do dobra i za metod
    albo/albo
    jest do czste,
    ale mao elastyczne; jest ono równie nieprecyzyjne,
    ograniczone i wynika z uprzedze. Ze wzgldu na to,
    Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii racjonalno-emotywnej
    21
    e monolityczne rozwizania typu
    albo/albo
    lub
    wszystko/nic
    maj swoje ograniczenia, lepiej jest wzi pod uwag szereg
    rónych rozwiza typu
    i/take
    i przetestowa je po to, aby
    sprawdzi, które dziaaj dobrze, a które le.
    5.
    Prawie wszystkie rozwizania problemów zale od naszych
    wyjciowych celów i zamiarów, a te s zawsze dyskusyjne
    — nigdy absolutne. Moemy osign konsensus w kwestii
    wyboru celów i zamiarów, ale nigdy nie dojdziemy do penej
    zgody, które z nich s lepsze lub gorsze.
    Teoria REBT bya niekiedy postrzegana jako niekonstruktywistyczna
    [Guidano, 1991; Mahoney, 1991], ale tak naprawd zawiera niezwykle
    duo cech konstruktywizmu. Duy nacisk kadzie na fakt, e ludzie
    myl i pracuj w sposób elastyczny i przystosowawczy. Wedug niej
    sztywne, absolutystyczne stwierdzenia typu
    musz
    , które czsto spra-
    wiaj, e ludzie si drcz, ksztatowane s przez kultur, a take
    tworzone przez kreatywne i biologiczne tendencje czowieka. Terapia
    pomaga pacjentom dostrzec, jak sami tworz swoje kluczowe dysfunk-
    cyjne filozofie i jak mog konstruktywnie je zmieni poprzez mylenie,
    poprzez mylenie o swoim myleniu oraz poprzez mylenie o myleniu
    o swoim myleniu [Dryden, 1995; Ellis, 1994, 1996; Ellis i Dryden,
    1975; Ellis, Gordon, Neenan i Palmer, 1998]. Jeli chodzi o radzenie
    sobie z problemami dotyczcymi poczucia wasnej wartoci, REBT
    zgadza si z konstruktywistycznym i egzystencjalnym stanowiskiem
    Heideggera (1962), Tillicha (1953) i Rogersa (1961), e ludzie mog
    okrela samych siebie jako wartociowych tylko dlatego, i tak chc. Te-
    rapia zajmuje si niewiadomymi i cichymi procesami, z których jed-
    ne prowadz do zaburze, a inne wspomagaj rozwizywanie proble-
    mów. Utrzymuje ona, e ludzie maj ogromn naturaln zdolno do
    rekonstruowania i zmieniania siebie, i w sposób aktywno-dyrektywny
    pomaga im to robi przy pomocy zaangaowanego terapeuty. Podkrela
    znaczenie stosowania elastycznej, niedogmatycznej metody nauko-
    wego stawiania i sprawdzania hipotez oraz empirycznego poszukiwa-
    nia wartoci i standardów, tak aby si przekona, jakie s ich skutki.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com