terapia racjonalno-emotywna. podręcznik. wydanie ii ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci Wstp 7 1. Terapia racjonalno-emotywna: wprowadzenie i refleksja 9 2. Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii racjonalno-emotywnej 19 3. Teoria zaburze i zmiany osobowoci wedug REBT 31 4. Proces oceny w terapii racjonalno-emotywnej 55 5. Techniki poznawcze w terapii racjonalno-emotywnej 63 6. Techniki emotywne/dowiadczeniowe w terapii racjonalno-emotywnej 79 7. Techniki behawioralne w terapii racjonalno-emotywnej 95 8. Integrowanie terapii racjonalno-emotywnej z innymi systemami terapeutycznymi 109 Podsumowanie 123 Jak utrzyma i wzmocni efekty terapii racjonalno-emotywnej 125 róda 139 Skorowidz 171 Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii racjonalno-emotywnej T erapia racjonalno-emotywna opiera si na dwóch rodzajach teorii. Pierwszy z nich to filozoficzne spojrzenie na ludzk osobowo i jej zaburzenia. Drugi rodzaj to teorie terapeutycznej zmiany. Teorie te cz si ze sob pod kilkoma wanymi wzgldami. W tym rozdziale skupimy si na filozofii i zagadnieniach osobowoci oraz pytaniu, dlacze- go niektórzy ludzie s bardziej zaburzeni ni inni. Filozofia postmodernistyczna a terapia racjonalno-emotywna Albert Ellis stworzy terapi REBT jako logiczny pozytywista, to znaczy taki, który wierzy, e wprawdzie nie ma prawdy absolutnej i czystej, jed- nak naukowcy mog do niej blisko dotrze poprzez odkrywanie faktów dotyczcych danej sytuacji, a nastpnie wyciganie z nich wniosków. Prawda moe by jednak tylko tymczasowa, gdy — jak zauway Karl Popper (1985) — nawet jeli hipoteza poparta jest dobrymi dowo- dami, to odkrycie nowych faktów moe j sfaszowa. Wedug Poppera (1985), Bartleya (1984) i Mahoneya (1991) logicz- ny pozytywizm ma swoje ograniczenia, a kilku postmodernistycznych mylicieli uznao go nawet za wtpliwy [Derrida, 1976; Feyerband, 1975; 20 Terapia racjonalno-emotywna. Podrcznik Gergen, 1995]. Zauwayli oni, e to przecie ludzie zawsze identyfikuj „fakty” i „prawdy”, wic z zaoenia nie przedstawiaj one adnej „obiektywnej” czy „prawdziwej” rzeczywistoci. Na wiele lat po tro- sze fenomenalistyczny i egzystencjalny Albert Ellis sta si równie umiarkowanym, a nie radykalnym postmodernist. Terapia racjonalno- emotywna zawsze bya do postmodernistyczna, w szczególnoci dla- tego, e wystpuje przeciwko wszelkim nakazom oraz powinnociom i z tego wzgldu sprzeciwia si pojciu absolutnej prawdy. Oto gówne postmodernistyczne zaoenia terapii wedug „Postmodernistycznej etyki aktywno-dyrektywnego doradztwa i psychoterapii” [Ellis, 1997]: 1. By moe istnieje jaki rodzaj niekwestionowanej obiektywnej rzeczywistoci lub rzeczy samej w sobie, ale poznajemy je tylko poprzez nasz omyln, osobisto-spoeczn, zrónicowan i zmienn ludzk percepcj. Nie mamy adnej absolutnej pewnoci, czym jest lub czym bdzie rzeczywisto, chocia jestemy gboko przekonani, e to wiemy. 2. Nasze pogldy na to, co jest dobre, a co ze, waciwe i niewaciwe, moralne i niemoralne, s w wikszoci przypadków konstrukcjami osobisto-spoecznymi. Okrelenie uniwersalnych prawd jest zadaniem niemoliwym do wykonania, a wszystkie przekonania etyczne maj natur domnieman. 3. Cho ludzka osobowo ma pewne wane wrodzone i do trwae elementy, to w duej mierze formowana jest take przez relacje oraz otoczenie spoeczne i jest znacznie mniej indywidualistyczna, ni si powszechnie uwaa. 4. Wychowanie w okrelonej kulturze w duym stopniu wpywa na osobowo lub j warunkuje. Ludzkie zachowania s zdumiewajco wielokulturowe i nie ma ostatecznych dowodów na to, e te rónorodne kultury s dobre lub ze, lepsze czy gorsze od innych [Ivey i Ragazio-DiGilio, 1991; Sampson, 1990]. Podejcie do dobra i za metod albo/albo jest do czste, ale mao elastyczne; jest ono równie nieprecyzyjne, ograniczone i wynika z uprzedze. Ze wzgldu na to, Filozofia i teoria osobowoci jako podstawy terapii racjonalno-emotywnej 21 e monolityczne rozwizania typu albo/albo lub wszystko/nic maj swoje ograniczenia, lepiej jest wzi pod uwag szereg rónych rozwiza typu i/take i przetestowa je po to, aby sprawdzi, które dziaaj dobrze, a które le. 5. Prawie wszystkie rozwizania problemów zale od naszych wyjciowych celów i zamiarów, a te s zawsze dyskusyjne — nigdy absolutne. Moemy osign konsensus w kwestii wyboru celów i zamiarów, ale nigdy nie dojdziemy do penej zgody, które z nich s lepsze lub gorsze. Teoria REBT bya niekiedy postrzegana jako niekonstruktywistyczna [Guidano, 1991; Mahoney, 1991], ale tak naprawd zawiera niezwykle duo cech konstruktywizmu. Duy nacisk kadzie na fakt, e ludzie myl i pracuj w sposób elastyczny i przystosowawczy. Wedug niej sztywne, absolutystyczne stwierdzenia typu musz , które czsto spra- wiaj, e ludzie si drcz, ksztatowane s przez kultur, a take tworzone przez kreatywne i biologiczne tendencje czowieka. Terapia pomaga pacjentom dostrzec, jak sami tworz swoje kluczowe dysfunk- cyjne filozofie i jak mog konstruktywnie je zmieni poprzez mylenie, poprzez mylenie o swoim myleniu oraz poprzez mylenie o myleniu o swoim myleniu [Dryden, 1995; Ellis, 1994, 1996; Ellis i Dryden, 1975; Ellis, Gordon, Neenan i Palmer, 1998]. Jeli chodzi o radzenie sobie z problemami dotyczcymi poczucia wasnej wartoci, REBT zgadza si z konstruktywistycznym i egzystencjalnym stanowiskiem Heideggera (1962), Tillicha (1953) i Rogersa (1961), e ludzie mog okrela samych siebie jako wartociowych tylko dlatego, i tak chc. Te- rapia zajmuje si niewiadomymi i cichymi procesami, z których jed- ne prowadz do zaburze, a inne wspomagaj rozwizywanie proble- mów. Utrzymuje ona, e ludzie maj ogromn naturaln zdolno do rekonstruowania i zmieniania siebie, i w sposób aktywno-dyrektywny pomaga im to robi przy pomocy zaangaowanego terapeuty. Podkrela znaczenie stosowania elastycznej, niedogmatycznej metody nauko- wego stawiania i sprawdzania hipotez oraz empirycznego poszukiwa- nia wartoci i standardów, tak aby si przekona, jakie s ich skutki.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|