test28, HISTORIA, Gimnazjalne konkursy archiwalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KONKURS HISTORYCZNY dla uczniów gimnazjum etap wojewódzki .............................. kod ucznia Instrukcja dla ucznia 1. Na test składają się 22 pytania. 2. Odpowiedzi zapisuj zawsze w wyznaczonych miejscach. 3. Na pytania odpowiadaj zawsze zgodnie z poleceniem. 4. Odpowiadaj używając poprawnie zbudowanych zdań. 5. Za rozwiązanie wszystkich zadań poprawnie możesz uzyskać 95 punktów. 6. Jeżeli nie potrafisz rozwiązać któregoś z zadań, przejdź do następnego. Do opuszczonego wrócisz, jeżeli zostanie Ci na to czas. 7. Pisz uważnie, nie kreśl. Odpowiedzi nieczytelne, pokreślone nie będą brane pod uwagę. 8. Nie korzystaj z korektora. 9. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 120 minut. 10.Pracuj uważnie i spokojnie. POWODZENIA! 1. Spośród podanych niżej zdań dotyczących początków państwa polskiego i panowania Piastów podkreśl zdania fałszywe i napisz je w poprawnej formie. Jeżeli któreś ze zdań uważasz za prawdziwe w wyznaczonym miejscu napisz słowo „prawda”. (0- 5pkt.) · Za legendarnych przodków Mieszka I uznaje się Piasta, Lecha i Kraka. .............................................................................................................................................. · Mieszko I w czasie swego panowania pokonał pod Cedynią księcia Czcibora. .............................................................................................................................................. · W 2 poł. XI wieku przeciwko Bolesławowi I wybuchł bunt pod przewodnictwem biskupa Stanisława ze Szczepanowa. ............................................................................................................................................ · Władysław Herman był bratem Bolesława Śmiałego. ............................................................................................................................................. · Za panowania Kazimierza III Wielkiego miały miejsce dwa zjazdy w Wyszehradzie. ............................................................................................................................................. lUzupełnij tekst dotyczący związków unijnych Polski z innymi państwami. (0-7 pkt.)l · W okresie rozbicia dzielnicowego Polska była związana unią personalną z ............................ . W 1300r. na króla Polski został koronowany ................................. z rodu ............................................ . · Po śmierci Kazimierza III władzę w Polsce objął ród ......................................., łącząc Królestwo Polskie i ................................. unią personalną. · W 1385r. w Krewie Polska została połączona unią ............................... z Litwą. W ............................ podpisano unię w Horodle. 3. Wpisz postacie, których dotyczą następujące cytaty. (0-4pkt.) Skorzystaj z rozsypanki: Stefan Batory; Jan Sobieski; Jan Kochanowski; Mikołaj Rej; Mikołaj Kopernik; Andrzej Frycz Modrzewski; Wit Stwosz. Cytat Postać„Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię”.” „Zawsze takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie” „Jestem Waszym prawdziwym królem, a nie malowanym, będę panował i rozkazywał” „Niechaj to narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają” 4. Podkreśl prawidłową odpowiedź. (0- 1pkt) Nihil novi to: a). zobowiązanie króla-elekta, że będzie przestrzegał obowiązujących praw; b). uchwała sejmowa mówiąca, że nic nowego w państwie nie może zostać przeprowadzone bez zgody wszystkich stanów sejmujących; c). prawo każdego szlachcica do osobistego uczestniczenia w wyborze króla. 5. Wytłumacz w 2 zdaniach, dlaczego Mikołaja Kopernika określamy mianem człowieka renesansu. (0-3pkt.) ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 6. W wieku XV i XVI szlachta dzięki uzyskiwanym od poszczególnych władców przywilejom ograniczała prawa mieszczan i chłopów. Podaj po 2 przykłady ograniczania praw mieszczan i chłopów. (0-4pkt.) ograniczanie praw mieszczan: a)............................................................................................................................................................................................................................................................................................... b).............................................................................................................................................................................................................................................................................................. ograniczanie praw chłopów: a)............................................................................................................................................................................................................................................................................................... b).............................................................................................................................................................................................................................................................................................. 7. Przeczytaj uważnie poniższy tekst źródłowy, a następnie, korzystając również z wiedzy pozaźródłowej, odpowiedz na pytania. (0-4pkt.) „(....) A iż w Rzeczpospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt], jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach jaśnie widzimy, obiecujemy to sobie spólnie pro nobis et successoribus nostris in perpetuum sub vinculo iuramenti, fide, honore et conscientiis nostris [za nas i potomków naszych na wieczne czasy pod obowiązkiem przysięgi, uczciwością, honorem i sumieniem naszym], iż którzy jesteśmy disidentes de religione [różniący się w wierze chrześcijańskiej] pokój miedzy sobą zachować a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać (...). „Teksty źródłowe do nauki historii w szkole” opr. L. Szczucki, J. Tazbir, Warszawa 1960. A. Podaj nazwę aktu prawnego, z którego pochodzi fragment tekstu. ................................................................................................................................ B. Podaj rok wydania tego aktu. ................................................................................................................................ C. Kto był podmiotem tego aktu? ................................................................................................................................ D. Jaka była przyczyna uchwalenia tego aktu? .................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 8. Na podstawie tekstu źródłowego i swojej wiedzy pozaźrodłowej wykonaj polecenia dotyczące unii lubelskiej. (0-5pkt.) „...3. Iż już Korona i Wielkie Księstwo Litewskie jest jedno nierozdzielne i nieróżne ciało, a także nierówna, ale jedna wspólna Rzeczpospolita, która się ze dwóch państw i narodów w jeden lud zniosła i spoiła. 4. A temu obojemu narodowi, żeby już wiecznemi czasy jedna głowa, jeden pan i jeden król spólny rozkazywał, który spólnymi głosy od Polaków i od Litwy obran, a miejsce obierania w Polsce, a po tym na Królestwo Polskie pomazan i koronowan w Krakowie będzie (...) 8. Sejmy i rady ten oboj naród ma zawżdy mieć spólne koronne pod królem polskim panem swym i zasiadać tak panowie miedzy pany osobami swemi, jako posłowie miedzy posły i radzić o spólnych potrzebach, tak na sejmie jako i bez sejmu w Polszcze i na Litwie...”. „Teksty źródłowe do nauczania historii w szkole” opr. W. Szczygielski, Warszawa 1960. A. Podaj rok opisanego w tekście wydarzenia. .......................................................................................................................................... B. Za panowania jakiego władcy polskiego wydarzenia to miało miejsce? .......................................................................................................................................... C. Uzupełnij poniższy schemat. Wykorzystaj następujące wyrazy i wyrażenia: urzędy centralne, polityka zagraniczna, skarb, wojsko, król, sejm.
UNIA LUBELSKA WSPÓLNE ODRĘBNE ......................................................... .......................................................... ......................................................... .......................................................... ......................................................... .......................................................... ......................................................... .......................................................... 9. Przeczytaj poniższy wiersz Jana Lechonia dotyczący I sejmu rozbiorowego, a następnie odpowiedz na pytania. (0- 5pkt.) „Kiedy wszystko struchlało z obawy Moskali, On na progu się sali jako kłoda wali Z tą jedną myślą w głowie: „Ja wszystko ocalam” Rozdziera swoje szaty krzycząc: „Nie pozwalam!” Sto ramion niezlękłego uchwyciło męża I oszalał, i umarł. Lecz to on zwycięża”. A. W którym roku miało miejsce opisane w wierszu wydarzenie? .................................................................................................................................. B. O jakim bohaterze jest mowa w wierszu? Podaj imię i nazwisko. ................................................................................................................................. C. Wymień 3 postanowienia I sejmu rozbiorowego. ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 10. Rozwiąż krzyżówkę. Odczytaj i wyjaśnij hasło. ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|