trening kreatywności. podręcznik dla pedagogów, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • animecen.pev.pl
  • Podobne

     

    trening kreatywności. podręcznik dla pedagogów, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Rozdział
    Rozdział
    3
    ROZGRZEWKA TWÓRCZA
    (...) twórczość wyzwala się poprzez stawianie zadań.
    Stawianie zadań zaś nie zawsze jest łagodne,
    przyzwalające czy liberalne
    1
    .
    Ć
    wiczenia zamieszczone w tym
    rozdziale mają trzy podstawowe cele:
    1. Ułatwić uczestnikom treningu twórczości koncentrację na
    przyszłych zadaniach twórczych.
    Cel ten jest ważny z punktu widzenia ogólnej atmosfery zajęć,
    która powinna sprzyjać tworzeniu. Tworzenie lepiej przebiega
    w atmosferze koncentracji na zadaniach, skupieniu na własnych
    i cudzych pomysłach, wykorzystywaniu wszystkich zmysłów na
    generowaniu rozwiązań, a nie na tak często spotykanych w trakcie
    treningów grupowych „pogaduszkach” dalekich od tematu zajęć.
    Koncentracja uwagi jest coraz trudniejszym zadaniem wycho-
    wawczym i dydaktycznym. Doświadczenia nauczycieli i trene-
    rów, w tym nauczycieli akademickich, pokazują, że koncentrować
    1
    A. Nalaskowski,
    Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki
    ,
    WSiP, Warszawa 1998, s. 115.
    39
     40
    Trening kreatywnoś ci
    nie umieją się nie tylko uczniowie klas młodszych, ale nawet
    studenci i nauczyciele czy pracownicy firm w czasie szkoleń
    doskonalących umiejętności zawodowe. Tak zwane zwolnienie
    z uwagi, gdy inny uczestnik referuje swój pomysł, nie służy bu-
    dowie twórczego klimatu treningu. Uważne słuchanie innych
    przez dłuższy czas, skupienie się na istocie ćwiczenia, dłuższe
    wysłuchanie muzyki czy opowiadania — wszystko to staje się
    coraz trudniejszą umiejętnością w dzisiejszym świecie migoczą-
    cych reklam, biesiadnych programów telewizyjnych i gier
    komputerowych.
    2. Wprowadzić klimat grupowy.
    Klimat ten charakteryzuje się na ogół następującymi właści-
    wościami:

    wzajemną sympatią;

    zaciekawieniem;

    ludycznością, atmosferą kształcącej zabawy;

    poczuciem wspólnoty grupowej — spójnością;

    powszechnym i wzajemnym podchwytywaniem, rozwija-
    niem i uzupełnianiem pomysłów wypowiadanych przez
    członków grupy.
    W takim klimacie następuje wzrost twórczej energii grupy
    ponad sumę energii jednostkowych (efekt synergii). Dochodzi do
    tak ważnej w treningu twórczości nadzwyczajnej produktywności
    i giętkości uczestników, a grupa staje się bardziej pomysłowa niż
    wszyscy jej członkowie razem wzięci (zob. Nęcka, 1994).
    Ale tworzenie klimatu grupowego ważne jest nie tylko z punktu
    widzenia produktywności grupy, ważne jest dla samopoczucia
    każdej jednostki uczestniczącej w kilkudniowym eksperymencie.
    Jeśli może ona powiedzieć: „Mogę w obecności innych pozwolić
    sobie na najbardziej spontaniczne reakcje i wiem, że nie czekają
    mnie za to żadne sankcje, bo jestem akceptowana niezależnie od
    tego, co mówię, wymyślam i robię” — to tworzenie przychodzi
    po prostu łatwiej. W tym sensie ćwiczenia tego typu stanowią „ice
    Rozgrzewka twórcza
    41
    breakers” („łamacze lodów”) — mają zachęcić uczestników do
    dzielenia się oryginalnymi pomysłami, do radzenia sobie z sytu-
    acją, w której trzeba wymyślać rozwiązania w grupie obcych czę-
    sto sobie osób.
    3. Stymulować operacje myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego).
    Ćwiczenia rozgrzewkowe są to na ogół zadania o charakterze
    dywergencyjnym (otwartym), niezbyt trudne, zachęcające do spe-
    kulacji myślowych, pobudzające takie zdolności myślenia dywe-
    rgencyjnego, jak: płynność, giętkość i oryginalność myślenia,
    a w dodatku zawierające humorystyczną treść. Sens tych ćwiczeń
    polega na tym, iż w szybki i zabawowy sposób zapoznają uczest-
    ników z ważnymi w procesie generowania twórczych pomy-
    słów czynnikami, wpływającymi na ilość i jakość rozwiązań.
    Przypominam:

    Płynność myślenia
    . Jest to zdolność do wytwarzania
    w krótkim czasie wielu słów,
    sentencji, idei, pomysłów
    itp. Wskaźnikiem poziomu płynności jest
    liczba wytworzo-
    nych
    w określonym czasie
    pomysłów
    .

    Giętkość myślenia
    . Jest to zdolność wytwarzania jakościowo
    różnych wytworów i zmiany kierunku poszukiwań, umie-
    jętność dostosowywania metod rozwiązywania problemów
    do zmieniających się okoliczności. Giętkość jest przeciwień-
    stwem sztywności myślenia.

    Oryginalność myślenia
    Jest to zdolność wychodzenia poza
    stereotypowe, najbardziej narzucające się rozwiązania,
    umożliwiająca dostrzeganie nowych, niezwykłych aspek-
    tów sytuacji problemowej. Nasze myślenie jest tym bardziej
    oryginalne, im lepiej potrafimy znajdować rozwiązania:
    niezwykłe
    , rzadkie w określonej grupie osób,

    niekonwencjonalne
    , łączące ze sobą odległe skojarzenia,

    oceniane jako pomysłowe,
    nieoczekiwane
    ,

    sensowne
    , adekwatne do wymogów danej sytuacji, do
    której odnosi się pomysł.

    42
    Trening kreatywnoś ci
    W tym sensie ćwiczenia tego typu zwykło się określać „roz-
    grzewką dywergencyjną”. Regułą jest, żeby uczestnicy nie powta-
    rzali tych samych pomysłów i unikali oczywistości.
    Ćwiczenie 3.1. Co jest potrzebne do...?
    Uczestnicy zajęć siedzą lub stoją w kole. Prowadzący rozpoczyna
    grę od słów: „Co jest potrzebne do....?”, na przykład:

    łowienia ryb,

    zdobycia wysokiej góry,

    opublikowania powieści,

    podróży do Nowej Zelandii,

    odkrycia naukowego,

    upieczenia ciasta,

    zdobycia Oskara itp.
    Następnie rzuca piłeczkę do przypadkowo wybranej osoby,
    a ta wymienia jedną rzecz, która jej zdaniem jest potrzebna do
    zrealizowania danego zadania, potem rzuca piłkę do następnej
    osoby. Gra toczy się dalej. Nie wolno powtarzać raz wysuniętego
    wcześniej pomysłu. Po kilkunastu odpowiedziach osoba, która
    trzyma piłkę, wymyśla nowy rodzaj zadania.
    Ćwiczenie 3.2. Co by było, gdyby...?
    Tego rodzaju zadania określane są w treningu twórczości jako
    gra w zawieszanie praw fizyki (chemii, geografii itp.). Sens
    ćwiczenia polega na wyszukiwaniu odległych konsekwencji pew-
    nego z góry założonego stanu rzeczy. Chodzi o to, by uczestnicy
    treningu podawali jak najbardziej pomysłowe (oryginalne) od-
    powiedzi i unikali konsekwencji rutynowych, bliskich, oczywi-
    stych. Tego typu zadania dobrze pobudzają zarówno płynność
    (liczy się liczba trafnych pomysłów), giętkość (ważna jest różno-
    rodność pomysłów), jak i oryginalność myślenia. Możemy zapytać
    na przykład:
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com