trening kreatywności. podręcznik dla pedagogów, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Rozdział Rozdział 3 ROZGRZEWKA TWÓRCZA (...) twórczość wyzwala się poprzez stawianie zadań. Stawianie zadań zaś nie zawsze jest łagodne, przyzwalające czy liberalne 1 . Ć wiczenia zamieszczone w tym rozdziale mają trzy podstawowe cele: 1. Ułatwić uczestnikom treningu twórczości koncentrację na przyszłych zadaniach twórczych. Cel ten jest ważny z punktu widzenia ogólnej atmosfery zajęć, która powinna sprzyjać tworzeniu. Tworzenie lepiej przebiega w atmosferze koncentracji na zadaniach, skupieniu na własnych i cudzych pomysłach, wykorzystywaniu wszystkich zmysłów na generowaniu rozwiązań, a nie na tak często spotykanych w trakcie treningów grupowych „pogaduszkach” dalekich od tematu zajęć. Koncentracja uwagi jest coraz trudniejszym zadaniem wycho- wawczym i dydaktycznym. Doświadczenia nauczycieli i trene- rów, w tym nauczycieli akademickich, pokazują, że koncentrować 1 A. Nalaskowski, Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki , WSiP, Warszawa 1998, s. 115. 39 40 Trening kreatywnoś ci nie umieją się nie tylko uczniowie klas młodszych, ale nawet studenci i nauczyciele czy pracownicy firm w czasie szkoleń doskonalących umiejętności zawodowe. Tak zwane zwolnienie z uwagi, gdy inny uczestnik referuje swój pomysł, nie służy bu- dowie twórczego klimatu treningu. Uważne słuchanie innych przez dłuższy czas, skupienie się na istocie ćwiczenia, dłuższe wysłuchanie muzyki czy opowiadania — wszystko to staje się coraz trudniejszą umiejętnością w dzisiejszym świecie migoczą- cych reklam, biesiadnych programów telewizyjnych i gier komputerowych. 2. Wprowadzić klimat grupowy. Klimat ten charakteryzuje się na ogół następującymi właści- wościami: • wzajemną sympatią; • zaciekawieniem; • ludycznością, atmosferą kształcącej zabawy; • poczuciem wspólnoty grupowej — spójnością; • powszechnym i wzajemnym podchwytywaniem, rozwija- niem i uzupełnianiem pomysłów wypowiadanych przez członków grupy. W takim klimacie następuje wzrost twórczej energii grupy ponad sumę energii jednostkowych (efekt synergii). Dochodzi do tak ważnej w treningu twórczości nadzwyczajnej produktywności i giętkości uczestników, a grupa staje się bardziej pomysłowa niż wszyscy jej członkowie razem wzięci (zob. Nęcka, 1994). Ale tworzenie klimatu grupowego ważne jest nie tylko z punktu widzenia produktywności grupy, ważne jest dla samopoczucia każdej jednostki uczestniczącej w kilkudniowym eksperymencie. Jeśli może ona powiedzieć: „Mogę w obecności innych pozwolić sobie na najbardziej spontaniczne reakcje i wiem, że nie czekają mnie za to żadne sankcje, bo jestem akceptowana niezależnie od tego, co mówię, wymyślam i robię” — to tworzenie przychodzi po prostu łatwiej. W tym sensie ćwiczenia tego typu stanowią „ice Rozgrzewka twórcza 41 breakers” („łamacze lodów”) — mają zachęcić uczestników do dzielenia się oryginalnymi pomysłami, do radzenia sobie z sytu- acją, w której trzeba wymyślać rozwiązania w grupie obcych czę- sto sobie osób. 3. Stymulować operacje myślenia dywergencyjnego (rozbieżnego). Ćwiczenia rozgrzewkowe są to na ogół zadania o charakterze dywergencyjnym (otwartym), niezbyt trudne, zachęcające do spe- kulacji myślowych, pobudzające takie zdolności myślenia dywe- rgencyjnego, jak: płynność, giętkość i oryginalność myślenia, a w dodatku zawierające humorystyczną treść. Sens tych ćwiczeń polega na tym, iż w szybki i zabawowy sposób zapoznają uczest- ników z ważnymi w procesie generowania twórczych pomy- słów czynnikami, wpływającymi na ilość i jakość rozwiązań. Przypominam: • Płynność myślenia . Jest to zdolność do wytwarzania w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei, pomysłów itp. Wskaźnikiem poziomu płynności jest liczba wytworzo- nych w określonym czasie pomysłów . • Giętkość myślenia . Jest to zdolność wytwarzania jakościowo różnych wytworów i zmiany kierunku poszukiwań, umie- jętność dostosowywania metod rozwiązywania problemów do zmieniających się okoliczności. Giętkość jest przeciwień- stwem sztywności myślenia. • Oryginalność myślenia Jest to zdolność wychodzenia poza stereotypowe, najbardziej narzucające się rozwiązania, umożliwiająca dostrzeganie nowych, niezwykłych aspek- tów sytuacji problemowej. Nasze myślenie jest tym bardziej oryginalne, im lepiej potrafimy znajdować rozwiązania: niezwykłe , rzadkie w określonej grupie osób, • niekonwencjonalne , łączące ze sobą odległe skojarzenia, • oceniane jako pomysłowe, nieoczekiwane , • sensowne , adekwatne do wymogów danej sytuacji, do której odnosi się pomysł. • 42 Trening kreatywnoś ci W tym sensie ćwiczenia tego typu zwykło się określać „roz- grzewką dywergencyjną”. Regułą jest, żeby uczestnicy nie powta- rzali tych samych pomysłów i unikali oczywistości. Ćwiczenie 3.1. Co jest potrzebne do...? Uczestnicy zajęć siedzą lub stoją w kole. Prowadzący rozpoczyna grę od słów: „Co jest potrzebne do....?”, na przykład: • łowienia ryb, • zdobycia wysokiej góry, • opublikowania powieści, • podróży do Nowej Zelandii, • odkrycia naukowego, • upieczenia ciasta, • zdobycia Oskara itp. Następnie rzuca piłeczkę do przypadkowo wybranej osoby, a ta wymienia jedną rzecz, która jej zdaniem jest potrzebna do zrealizowania danego zadania, potem rzuca piłkę do następnej osoby. Gra toczy się dalej. Nie wolno powtarzać raz wysuniętego wcześniej pomysłu. Po kilkunastu odpowiedziach osoba, która trzyma piłkę, wymyśla nowy rodzaj zadania. Ćwiczenie 3.2. Co by było, gdyby...? Tego rodzaju zadania określane są w treningu twórczości jako gra w zawieszanie praw fizyki (chemii, geografii itp.). Sens ćwiczenia polega na wyszukiwaniu odległych konsekwencji pew- nego z góry założonego stanu rzeczy. Chodzi o to, by uczestnicy treningu podawali jak najbardziej pomysłowe (oryginalne) od- powiedzi i unikali konsekwencji rutynowych, bliskich, oczywi- stych. Tego typu zadania dobrze pobudzają zarówno płynność (liczy się liczba trafnych pomysłów), giętkość (ważna jest różno- rodność pomysłów), jak i oryginalność myślenia. Możemy zapytać na przykład:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|