typografia od podstaw. projekty z klasą helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treci • Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 • Mała powtórka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Krótka historia pisma 1. Wieki pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 • Aldus Manutius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Czytelność i zrozumiałość 2. Sztuka czytelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3. Sztuka zrozumiałości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Interpunkcja 4. Dobre i złe cudzysłowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 5. Optyczne wyrównywanie marginesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 6. Style w interpunkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 7. Przesuwanie znaków względem linii podstawowej . . . . . . . . . . . 69 s p i s t r e ś c i Mistrzowski skład 8. Open Type i zestawy eksperckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 9. Kapitaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 10. Cyfry nautyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 11. Ligatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 12. Pisma wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 13. Typograia aiszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Odstępy 14. Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 15. Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 16. Odstępy między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 17. Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Szczegóły 18. Nagłówki i podtytuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 19. Cytaty i wyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 20. Podpisy pod ilustracjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 21. Wyróżnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 22. Przenoszenie wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 s p i s t r e ś c i Efekty specjalne 23. Litery ozdobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 24. Inicjały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 25. Kolor w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 26. Ornamenty i symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 27. Kroje z semiogramami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 28. Nie bądź nieśmiały! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Typograficzne dylematy 29. Sugestywna typograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 30. Wybór kroju pisma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 31. Grzechy główne dtp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 32. O modzie w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Słownik ważniejszych pojęć • Pojęcia typograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Informacje dodatkowe • Dodatek A Zaufaj swoim oczom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 • Dodatek B Dystrybutorzy fontów i oprogramowania . . . . . . . 225 • Dodatek C Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 • Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Open Type i zestawy eksperckie Rzeczą, która najbardziej podoba mi się w rewolucji cyfrowego projektowania i komuni kacji, jest eksplozja świadomości istnienia typograii. Ludzie, którzy dziesięć lat temu nie przypuszczali nawet, by na świecie był więcej niż jeden krój pisma, teraz szczegółowo ana lizują menu w restauracji, reklamę lub plakat, zastanawiając się, jakich krojów w nich użyto. Niezmiennie też zadziwia mnie, jak szybko zaraża nas magia liter, jak szybko zaczynamy odczuwać niedosyt — chcemy lepiej i więcej. Trudno sobie wyobrazić, że 256 standardo wych znaków typowego fontu mogłoby nie wystarczyć (to przecież i tak jest dużo wię cej, niż oferowały maszyny do pisania), okazuje się jednak, że… potrzebujemy ich więcej! I dlatego niektórzy z głównych dystrybutorów fontów oferują tzw. zestawy eksperckie (ang. expert sets ) — dodatki do podstawowych krojów zaprojektowane z myślą o sytu acjach, w których rzeczywiście będziemy potrzebowali czegoś specjalnego. W zestawach eksperckich zawarte są między innymi staromodne cyfry nautyczne, prawdziwe kapitali ki, ułamki zwykłe, ozdobne inicjały, różne warianty tego samego znaku, znaki w indeksie górnym i dolnym oraz ligatury. Rozwój zestawów eksperckich był jednym z impulsów, który zainspirował twórców standar du OpenType , opracowanego przez irmy Adobe i Microsoft. Ów standard wykorzystuje możliwości adresowania znaków przy użyciu dwóch bajtów, dostępne w najnowszych sys temach operacyjnych irm Apple i Microsoft. Tym samym umożliwia projektowanie zbio rów zawierających nie 256, lecz ponad 65 tysięcy glifów (czyli różnych wariantów znaków). W tym rozdziale opiszę możliwości, jakie oferuje standard OpenType i zestawy eksperc kie, a potem wyjaśnię, dlaczego warto ich używać. W kolejnych rozdziałach znajdziesz szczegółowe porady dotyczące tego, kiedy i w jakich sytuacjach sięgać po te wyrainowa ne rozwiązania typograiczne.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|