typografia od podstaw. projekty z klasą helion, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apan.keep.pl
  • Podobne

     

    typografia od podstaw. projekty z klasą helion, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci

    Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

    Mała powtórka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
    Krótka historia pisma
    1. Wieki pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

    Aldus Manutius . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
    Czytelność i zrozumiałość
    2. Sztuka czytelności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
    3. Sztuka zrozumiałości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
    Interpunkcja
    4. Dobre i złe cudzysłowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
    5. Optyczne wyrównywanie marginesów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
    6. Style w interpunkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
    7. Przesuwanie znaków względem linii podstawowej . . . . . . . . . . . 69
    s p i s t r e ś c i
    Mistrzowski skład
    8. Open Type i zestawy eksperckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
    9. Kapitaliki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
    10. Cyfry nautyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
    11. Ligatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
    12. Pisma wąskie i szerokie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
    13. Typograia aiszowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
    Odstępy
    14. Kerning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
    15. Interlinia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
    16. Odstępy między akapitami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
    17. Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
    Szczegóły
    18. Nagłówki i podtytuły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
    19. Cytaty i wyimki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
    20. Podpisy pod ilustracjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
    21. Wyróżnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
    22. Przenoszenie wyrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
    s p i s t r e ś c i
    Efekty specjalne
    23. Litery ozdobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
    24. Inicjały . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
    25. Kolor w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
    26. Ornamenty i symbole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
    27. Kroje z semiogramami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
    28. Nie bądź nieśmiały! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
    Typograficzne dylematy
    29. Sugestywna typograia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
    30. Wybór kroju pisma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
    31. Grzechy główne dtp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
    32. O modzie w typograii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
    Słownik ważniejszych pojęć

    Pojęcia typograiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
    Informacje dodatkowe

    Dodatek A Zaufaj swoim oczom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

    Dodatek B Dystrybutorzy fontów i oprogramowania . . . . . . . 225

    Dodatek C Znaki specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227

    Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
    Open Type
    i zestawy eksperckie
    Rzeczą, która najbardziej podoba mi się w rewolucji cyfrowego projektowania i komuni­
    kacji, jest eksplozja świadomości istnienia typograii. Ludzie, którzy dziesięć lat temu nie
    przypuszczali nawet, by na świecie był więcej niż jeden krój pisma, teraz szczegółowo ana­
    lizują menu w restauracji, reklamę lub plakat, zastanawiając się, jakich krojów w nich użyto.
    Niezmiennie też zadziwia mnie, jak szybko zaraża nas magia liter, jak szybko zaczynamy
    odczuwać niedosyt — chcemy lepiej i więcej. Trudno sobie wyobrazić, że 256 standardo­
    wych znaków typowego fontu mogłoby nie wystarczyć (to przecież i tak jest dużo wię­
    cej, niż oferowały maszyny do pisania), okazuje się jednak, że… potrzebujemy ich więcej!
    I dlatego niektórzy z głównych dystrybutorów fontów oferują tzw.
    zestawy eksperckie
    (ang.
    expert sets
    ) — dodatki do podstawowych krojów zaprojektowane z myślą o sytu­
    acjach, w których rzeczywiście będziemy potrzebowali czegoś specjalnego. W zestawach
    eksperckich zawarte są między innymi staromodne cyfry nautyczne, prawdziwe kapitali­
    ki, ułamki zwykłe, ozdobne inicjały, różne warianty tego samego znaku, znaki w indeksie
    górnym i dolnym oraz ligatury.
    Rozwój zestawów eksperckich był jednym z impulsów, który zainspirował twórców standar­
    du
    OpenType
    , opracowanego przez irmy Adobe i Microsoft. Ów standard wykorzystuje
    możliwości adresowania znaków przy użyciu dwóch bajtów, dostępne w najnowszych sys­
    temach operacyjnych irm Apple i Microsoft. Tym samym umożliwia projektowanie zbio­
    rów zawierających nie 256, lecz ponad 65 tysięcy glifów (czyli różnych wariantów znaków).
    W tym rozdziale opiszę możliwości, jakie oferuje standard OpenType i zestawy eksperc­
    kie, a potem wyjaśnię, dlaczego warto ich używać. W kolejnych rozdziałach znajdziesz
    szczegółowe porady dotyczące tego, kiedy i w jakich sytuacjach sięgać po te wyrainowa­
    ne rozwiązania typograiczne.
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com