wieckowski ryszard pedagogika wczesnoszkolna 1, pedagogika

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pret-a-porter.pev.pl
  • Podobne

     

    wieckowski ryszard pedagogika wczesnoszkolna 1, pedagogika

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Ryszard Więckowski
    PEDAGOGIKA
    WCZESNOSZKOLNA
    Ryszard
    Więckowski
    PEDAGOGIKA
    W CZE SN O SZKOL NA
    Wydanie drugie poprawione i uzupełnione
    Warszawa 1995
    Wydawnictwa Szkoine i Pedagogiczne
    \
    Praw wykonana
    iv Uniwersytecie Łódzkim
    Projekt okładki i strony tytułowej
    Jacek Tofif
    Redaktor
    Alina Górecka-P/oska
    Redaktor techniczny
    Justyno Rosionek
    ISBN 83-02-05033-4
    <c) Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
    Warszawa 1993
    Wyda vs nici wa S/kol ne i l'«dago>gic-/nc
    Warnawa
    Wydanie 2 poprawione i u/updnionc
    Ark. drukarskich 20-
    Skład i tumanie: AgeiKj» Poiipaflcuio-Wydawnicxa ..AMIGO"
    Druk i oprawa:
    K idcckic Zakłady Graficzne, ul. Zagnańska 61
    SPIS TREŚCI
    Zagadnienia
    wstępne
    5
    Pedagogika wczesnoszltolna jako nauka
    g
    1. Kontrowersje wokół nazwy
    g
    2. Rozwój pedagogiki wczcsnoszkolncj jako nauki
    9
    3. Edukacja wczcsnoszkolna, jej istota, podstawowe problemy
    30
    36
    Orientacje metodologiczne
    40
    1. "Wprowadzenie
    40
    2. Nicklóre spo-soby uprawiania pedagogiki wczcsnoszkolncj
    41
    3. Paradygmaty metodologiczne w psychologii współczesnej
    i ich konsekwencje dla pedagogiki wczcsnoszkolncj
    4. Filozoficzne źródła współczesnej pedagogiki wczcsnoszkolncj
    46
    53
    Podstawy teoretyczne edukacji początkowej
    67
    1. Wieloznaczność pojęcia „teoria"
    67
    2. Paradygmaty edukacyjne wc współczesnej pedagogice
    68
    3. Założenia teorii edukacji wczcsnoszkolncj
    73
    4. Źródła aktywności edukacyjnej dziecka
    89
    5. Wartościowanie pracy pedagogicznej nauczyciela
    104
    6. Zagadnienie języka w pedagogice wczcsnoszkolncj
    109
    Dobór i układ treści kształcenia
    113
    1. Analiza podstwowych pojęć
    1*3
    2. Problematyka programu szkolnego w literaturze pedagogicznej
    114
    3. Program nauczania, jego istota oraz podstawowe funkcje
    4. Kryteria doboru i układu treści kształcenia
    5. Temat pracy pedagogicznej nauczyciela
    6. Planowanie pracy pedagogicznej
    13
    7
    3
    4. Przedmiot pedagogiki wczcsnoszkolncj
    Pedagogika wczesnoszkolna, zajmująca się problematyką pracy
    edukacyjnej / dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, funkcjonuje
    w szerokim nurcie myślowym współczesnej humanistyki. W zasadzie
    wszystko już powiedziano, co dotyczy człowieka i jego edukacji. Trudno
    więc w naukach pedagogicznych, a pedagogice wczcsnoszkolnej
    w szczególności, o bardziej oryginalne poglądy czy teorie. Większość
    tzw. nowych koncepcji była już formułowana dawniej. Nie chodzi
    bowiem o to, czy i na île nowe koncepcje są rzeczywiście nowe, ale o to,
    aby proponowane analizy i propozycje były współcześnie teoretycznie
    i prakscologicznie „nośne". Wydaje się, że tzw. innowacyjność czy
    heurystyczność współczesnych koncepcji pracy pedagogicznej może być
    oceniana w kontekście określonej hierarchizacji czy systematyzacji też
    już w nauce znanych. Tak więc oryginalność danej koncepcji czy też
    zespołu koncepcji polega w istocie rzeczy na odrębności w systematy-
    zowaniu i porządkowaniu funkcjonujących i niejednokrotnie „roz-
    proszonych" idei pedagogicznych. Opracowanie jest więc próbą twór-
    czej syntezy naszej wiedzy i doświadczenia w zakresie edukacji wczcs-
    noszkolnej.
    Praca ma charakter niejednolity. Jest zarówno próbą „podręcz-
    nikowego" wykładu w zarysie pedagogiki wczcsnoszkolnej, jak i próbą
    konstruowania określonych koncepcji edukacyjnych. Tego typu opra-
    cowania bywają zazwyczaj kompilacją, wykładem rzeczy w nauce już
    ustalonych. Jednak w tym opracowaniu jest inaczej. Poszczególne
    rozdziały w mniejszym lub większym zakresie stanowią wykład moich
    własnych poglądów i occn; nierzadko są to poglądy kontrowersyjne.
    W wielu przypadkach są ponadto formułowane problemy, które
    w pedagogice wczcsnoszkolnej nie znalazły —jak dotąd — odpowied-
    nio uzasadnionych rozstrzygnięć. Sądzę, że opracowanie ma nie tylko
    uczyć, ale nade wszystko budzić refleksję i zainteresowanie czytelników
    dziedziną wiedzy zwany konwencjonalnie nauczaniem początkowym.
    Zainteresowania determinują motywację do studiowania, a bez niej nie
    ma efektów.
    i Mam nadzieję, że przedstawione opracowanie dostarczy czytel-
    nikom materiału do przemyśleń, refleksji, wyzwoli twórczą postawę,
    a także będzie źródłem „ciekawości poznawczej" podczas dalszego
    studiowania pedagogiki wczcsnoszkolnej.
    Opracowanie to jest dziełem wielu osób. Niech mi wolno będzie
    wszystkim moim współpracownikom i uczestnikom dyskusji nauko-
    6
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com