wieckowski ryszard pedagogika wczesnoszkolna 1, pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ryszard Więckowski PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA Ryszard Więckowski PEDAGOGIKA W CZE SN O SZKOL NA Wydanie drugie poprawione i uzupełnione Warszawa 1995 Wydawnictwa Szkoine i Pedagogiczne \ Praw wykonana iv Uniwersytecie Łódzkim Projekt okładki i strony tytułowej Jacek Tofif Redaktor Alina Górecka-P/oska Redaktor techniczny Justyno Rosionek ISBN 83-02-05033-4 <c) Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1993 Wyda vs nici wa S/kol ne i l'«dago>gic-/nc Warnawa Wydanie 2 poprawione i u/updnionc Ark. drukarskich 20- Skład i tumanie: AgeiKj» Poiipaflcuio-Wydawnicxa ..AMIGO" Druk i oprawa: K idcckic Zakłady Graficzne, ul. Zagnańska 61 SPIS TREŚCI Zagadnienia wstępne 5 Pedagogika wczesnoszltolna jako nauka g 1. Kontrowersje wokół nazwy g 2. Rozwój pedagogiki wczcsnoszkolncj jako nauki 9 3. Edukacja wczcsnoszkolna, jej istota, podstawowe problemy 30 36 Orientacje metodologiczne 40 1. "Wprowadzenie 40 2. Nicklóre spo-soby uprawiania pedagogiki wczcsnoszkolncj 41 3. Paradygmaty metodologiczne w psychologii współczesnej i ich konsekwencje dla pedagogiki wczcsnoszkolncj 4. Filozoficzne źródła współczesnej pedagogiki wczcsnoszkolncj 46 53 Podstawy teoretyczne edukacji początkowej 67 1. Wieloznaczność pojęcia „teoria" 67 2. Paradygmaty edukacyjne wc współczesnej pedagogice 68 3. Założenia teorii edukacji wczcsnoszkolncj 73 4. Źródła aktywności edukacyjnej dziecka 89 5. Wartościowanie pracy pedagogicznej nauczyciela 104 6. Zagadnienie języka w pedagogice wczcsnoszkolncj 109 Dobór i układ treści kształcenia 113 1. Analiza podstwowych pojęć 1*3 2. Problematyka programu szkolnego w literaturze pedagogicznej 114 3. Program nauczania, jego istota oraz podstawowe funkcje 4. Kryteria doboru i układu treści kształcenia 5. Temat pracy pedagogicznej nauczyciela 6. Planowanie pracy pedagogicznej 13 7 3 4. Przedmiot pedagogiki wczcsnoszkolncj Pedagogika wczesnoszkolna, zajmująca się problematyką pracy edukacyjnej / dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, funkcjonuje w szerokim nurcie myślowym współczesnej humanistyki. W zasadzie wszystko już powiedziano, co dotyczy człowieka i jego edukacji. Trudno więc w naukach pedagogicznych, a pedagogice wczcsnoszkolnej w szczególności, o bardziej oryginalne poglądy czy teorie. Większość tzw. nowych koncepcji była już formułowana dawniej. Nie chodzi bowiem o to, czy i na île nowe koncepcje są rzeczywiście nowe, ale o to, aby proponowane analizy i propozycje były współcześnie teoretycznie i prakscologicznie „nośne". Wydaje się, że tzw. innowacyjność czy heurystyczność współczesnych koncepcji pracy pedagogicznej może być oceniana w kontekście określonej hierarchizacji czy systematyzacji też już w nauce znanych. Tak więc oryginalność danej koncepcji czy też zespołu koncepcji polega w istocie rzeczy na odrębności w systematy- zowaniu i porządkowaniu funkcjonujących i niejednokrotnie „roz- proszonych" idei pedagogicznych. Opracowanie jest więc próbą twór- czej syntezy naszej wiedzy i doświadczenia w zakresie edukacji wczcs- noszkolnej. Praca ma charakter niejednolity. Jest zarówno próbą „podręcz- nikowego" wykładu w zarysie pedagogiki wczcsnoszkolnej, jak i próbą konstruowania określonych koncepcji edukacyjnych. Tego typu opra- cowania bywają zazwyczaj kompilacją, wykładem rzeczy w nauce już ustalonych. Jednak w tym opracowaniu jest inaczej. Poszczególne rozdziały w mniejszym lub większym zakresie stanowią wykład moich własnych poglądów i occn; nierzadko są to poglądy kontrowersyjne. W wielu przypadkach są ponadto formułowane problemy, które w pedagogice wczcsnoszkolnej nie znalazły —jak dotąd — odpowied- nio uzasadnionych rozstrzygnięć. Sądzę, że opracowanie ma nie tylko uczyć, ale nade wszystko budzić refleksję i zainteresowanie czytelników dziedziną wiedzy zwany konwencjonalnie nauczaniem początkowym. Zainteresowania determinują motywację do studiowania, a bez niej nie ma efektów. i Mam nadzieję, że przedstawione opracowanie dostarczy czytel- nikom materiału do przemyśleń, refleksji, wyzwoli twórczą postawę, a także będzie źródłem „ciekawości poznawczej" podczas dalszego studiowania pedagogiki wczcsnoszkolnej. Opracowanie to jest dziełem wielu osób. Niech mi wolno będzie wszystkim moim współpracownikom i uczestnikom dyskusji nauko- 6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|