windykacja. tom i. negocjacje z dłużnikami ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] SKŁONNOŚĆ DO WPADANIA W DŁUGI A TYP OSOBOWOŚCI 47 rogi Czytelniku. Jeżeli jesteś osobą odpowiedzialną za udzielanie w swojej firmie kredytów bądź windyku- jesz należności, warto, żebyś nauczył się rozpoznawać i uwzględniać dwa typy osobowości dłużnika, z których jeden przysparza dużego kłopotu wierzycielom, a drugi daje duże gwarancje bezpieczeństwa. Piszę o tym ze względu na to, że je- żeli nauczysz się rozpoznawać szczególnie pierwszy z tych ty- pów, będziesz mógł łatwiej skalkulować ryzyko oraz dobrać odpowiednie metody działania. Elementy osobowości, które opisuję poniżej, kształtują się w nas we wczesnym dzieciństwie i nie podlegają radykalnym zmianom w dorosłym życiu. Jednakże dzięki doświadczeniom życiowym, nabytym umiejętnościom, dużej samoświadomości możemy dokonywać pewnych korekt, które pozwalają uniknąć części niekorzystnych skłonności związanych z danym typem osobowości lub świadomie wykorzystywać te, które przynoszą korzyść. 48 WINDYKACJA. TOM I. NEGOCJACJE Z DŁUŻNIKAMI Typ pierwszy nazywam człowiekiem „na cele” albo inaczej — wizjonerem. Kiedy słuchasz człowieka „na cele”, to opisuje on świat przez pryzmat swoich zamiarów, wizji, marzeń. Często ekscytuje się swoimi pomysłami, opowiadając, jak będzie rozwi- jał firmę, budował prestiż, robił wielkie inwestycje, urządzał dom i ogród, jakie niesamowite efekty odniosą jego działania. Takie osoby zakładają zawsze optymistyczną wersję wydarzeń. Ufają, że na pewno wszystko się dobrze poukłada, dlatego też są skłon- ne do podejmowania ryzyka. Wolą nie myśleć, w jaki sposób rozwiążą problemy i unikną potencjalnych zagrożeń. Wierzą, że jakoś to będzie. Kiedy człowiek „na cele” postanowi zrealizować jakieś zamierzenie, bardzo trudno jest mu się z tego wycofać i irytują go wszelkie przestrogi i sygnały o zagrożeniach. Wizjo- nerzy są jak małe dzieci, które bardzo chcą zabawkę i zrobią wszystko, żeby ją dostać. Często ekscytują się różnymi gadżeta- mi. Jeśli coś im wpadnie w oko, chcą to mieć jak najszybciej. Sta- nowią osiemdziesiąt procent dłużników, których miałem okazję windykować. Tacy ludzie są pierwszymi ofiarami wszelkich kry- zysów gospodarczych, wahań giełdowych, zwolnień, ponieważ jest im trudno przewidywać nieszczęśliwe wydarzenia i nie two- rzą żadnych rezerw czy zabezpieczeń. Często mają po kilka kre- dytów i konsumują na bieżąco wszystko, co zarabiają. Ludzie „na cele” mają też dużo zalet, które powodują, że często są szefami firm, liderami grup, inicjatorami nowych przedsięwzięć. Bez nich, ich skłonności do ryzyka, wizjonerstwa i optymizmu świat stałby w miejscu. Mój wspólnik Jacek jest człowiekiem mocno „na cele”. To, że nie ma poważnych kło- potów finansowych, zawdzięcza swojej zaradności życiowej, żonie i chyba zawodowi, który wykonuje, dzięki któremu ciągle widzi opłakane konsekwencje działań dłużników. I tak ma kredyt i dwa leasingi. Nie tworzy rezerw na czarną godzinę. SKŁONNOŚĆ DO WPADANIA W DŁUGI A TYP OSOBOWOŚCI 49 Pamiętam nasze częste dyskusje, szczególnie w sytuacjach bar- dzo dobrych finansowo miesięcy. Jacek pod wpływem sytuacji roztaczał swoje wizje, na co wydamy pieniądze — wyjazdy in- tegracyjne, żeby ludzi związać z firmą, samochody służbowe, aparaty cyfrowe. Na moją reakcję, żebyśmy wstrzymali się z wy- datkami, bo firma jest ciągle na rozruchu i nie wiadomo, czy kolejne miesiące będą równie dobre, bardzo często reagował irytacją: „Ty chyba nie wierzysz w sukces tej firmy?” Jak rozpoznać ludzi „na cele”? Naturalnie w rozmowach windykacyjnych rozpoznasz ich, kiedy na pytania o zagrożenia i komplikacje zareagują brakiem zrozumienia i wyraźną irytacją: — Na koniec miesiąca wszystko spłacę. Robię dwa duże kontrakty. — A jeżeli panu nie wyjdą, to skąd pan weźmie pieniądze? — Jak to nie wyjdą. Dlaczego nie miałyby wyjść? Wszystko wyjdzie. Możesz do rozpoznania tego typu użyć obserwacji lub swobodnej rozmowy, jeśli masz z kontrahentem dobry, osobisty kontakt. Możesz zaobserwować, jaki ma lub zapytać, jaki chciałby mieć samochód i dlaczego akurat taki. Jeżeli w tym samochodzie podkreśla on odpowiednie gadżety, bajery, spojlery, alufelgi, prestiżowe elementy, przyśpieszenia lub elementy mające wywołać jakiś inny określony efekt, natomiast mało mówi o bezpieczeństwie, serwisie czy bezawaryjności, to jest to człowiek „na cele”. Podobnie rzecz się ma z innymi nabywanymi przez niego dobrami.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|