stereo i kino domowe w Twoim domu, ebook

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • windykator.xlx.pl
  • Podobne

     

    stereo i kino domowe w Twoim domu, ebook

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    audio1.qxd 2007-04-26 09:44 Page 54
    TEMAT NUMERU
    Stereo i kino domowe
    w Twoim domu
    PIOTR GÓRECKI
    W
    arto zauwa¿yæ, ¿e buduj¹c
    dom du¿¹ wagê przyk³adamy
    do szczegó³ów wykoñczenia.
    ¯ony godzinami, a mo¿e nawet tygo-
    dniami zastanawiaj¹ siê nad wyborem
    p³ytek do ³azienki, armatury, mebli czy
    koloru œcian. Wszystko po to, ¿eby dom
    by³ wyrazem dobrego smaku oraz od-
    zwierciedleniem gustu w³aœcicieli. Jeœli
    chodzi o sprzêt elektroniczny, to wyra-
    zem tego smaku bêdzie du¿y telewizor
    LCD albo przyzwoita „plazma”. Do te-
    go zestaw audio – oczywiœcie nowocze-
    sny zestaw kina domowego…
    Du¿e kartonowe pud³o zawiera odtwa-
    rzacz p³yt DVD i CD wszelkiej maœci, od-
    biornik radiowy, rzecz jasna „cyfrowy”
    i z RDS-em, cyfrowy dekoder z proceso-
    rem dŸwiêku wielokana³owego, wieloka-
    na³owy wzmacniacz i, oczywiœcie, komplet
    piêknie wygl¹daj¹cych kolumn, w tym
    mo¿e nawet subwoofer.
    Rewelacja! A jaka przystêpna cena za te
    wszystkie wytwory najnowszej techniki,
    cyfrowej oczywiœcie! I za te piêkne ko-
    lumny!
    Przez parê pierwszych dni, a mo¿e tygo-
    dni nabywca jest zadowolony. Jednak po
    nied³ugim czasie pojawia siê niedosyt.
    Niby wszystko nowoczesne, cyfrowe,
    piêkne, ale „coœ jakby nie gra”. W zasa-
    dzie gra i to bardzo g³oœno, a przy ogl¹-
    daniu filmów bas z subwoofera wrêcz po-
    rusza wnêtrznoœci.
    Jednak jakby czegoœ brak, zw³aszcza przy
    odtwarzaniu muzyki ze zbieranych od
    lat p³yt CD. Pasmo przenoszenia w po-
    rz¹dku, bo przecie¿ bas jest, i to jaki,
    a szelesty perkusji wrêcz œwidruj¹
    w uszach, jednak dŸwiêk wydaje siê jakiœ
    md³y i niekonkretny. W³¹czanie kolej-
    nych efektów w cyfrowym procesorze
    dŸwiêku wcale nie pomaga, a wrêcz psu-
    je muzykê.
    Czy¿by to wina „przestarza³ych” p³yt CD?
    Nie! Przypadkowa wizyta u znajomych,
    którzy poœwiêcili wiêcej uwagi tematyce
    audio udowadnia, ¿e te „przestarza³e” p³y-
    ty CD daj¹ w ich salonie rewelacyjne wra-
    ¿enia i cz³owiek by siê godzinami rozko-
    szowa³ s³uchaniem…
    Œwie¿o zakupiony „cyfrowy” zestaw kina
    domowego wydaje siê rewelacj¹, ale i z cza-
    sem wychodz¹ na jaw wszelkie jego
    NIESTETY, TU ZACZYNA
    SIÊ PROBLEM
    Warto zwróciæ uwagê, ¿e dziœ w ka¿dym
    markecie mo¿na nabyæ za niewygórowan¹
    cenê „wspania³y” zestaw kina domowego.
    54
    2007
    5
    audio1.qxd 2007-04-26 09:44 Page 55
    STEREO I KINO DOMOWE W TWOIM DOMU
    u³omnoœci. Ponadto apetyt roœnie w miarê
    jedzenia, a w grê wchodz¹ tak¿e wzglêdy
    presti¿owe.
    Aby w nowo zbudowanym domu rozko-
    szowaæ siê muzyk¹ wysokiej jakoœci i unik-
    n¹æ grubych b³êdów, warto mieæ przy-
    najmniej trochê wiedzy o sprzêcie audio
    i problemie wiernej reprodukcji dŸwiêku,
    a tak¿e pozbyæ siê pewnych fa³szywych
    wyobra¿eñ. Przy braku œwiadomoœci pro-
    blemu mo¿na pope³niæ powa¿ne b³êdy,
    wydaæ niema³o pieniêdzy, a potem ¿a³o-
    waæ, a przynajmniej czuæ niedosyt. Co
    istotne, nie jest to jedynie kwestia ceny
    sprzêtu. W rzeczywistoœci problem jest
    z³o¿ony, a w grê wchodz¹ nie tylko para-
    metry aparatury i g³oœników, ale te¿ w³a-
    œciwoœci akustyczne pomieszczenia oraz
    kwestie marketingowe.
    którzy chcieliby po trochu jednego i dru-
    giego: i wiernoœci, i efektów. Okazuje siê
    jednak, ¿e wysoka wiernoœæ i efekty to
    dwie zupe³nie oddzielne sprawy i fa³szywe
    jest przekonanie, ¿e czym wiêcej kolumn,
    tym lepszy dŸwiêk. Niestety,
    Home Cine-
    ma
    , czyli kino domowe ze swymi licznymi
    kolumnami najczêœciej nie ma nic wspól-
    nego z
    High End
    , czyli z najwy¿sz¹ jakoœci¹
    dŸwiêku.
    Na przeszkodzie staj¹ nieprzekraczalne ba-
    riery i ograniczenia, wynikaj¹ce z elemen-
    tarnych, niewzruszonych praw fizyki oraz
    z równie niezmiennych w³aœciwoœci ludz-
    kiego zmys³u s³uchu. I tu pojawiaj¹ siê klu-
    czowe pytania.
    Co mog¹ zapewniæ, a czego nie zapew-
    ni¹ systemy wielokana³owe? Czy za po-
    moc¹ kilku g³oœników mo¿na stworzyæ
    przekonuj¹c¹ iluzjê obecnoœci w sali
    koncertowej? Czy te kilka g³oœników
    pozwoli dowolnie rozmieszczaæ pozor-
    ne (wirtualne) Ÿród³a dŸwiêku wokó³
    s³uchacza? Jakie ograniczenia wnosi tu
    ludzki zmys³ s³uchu?
    Aby wyjaœniæ sytuacjê, warto cofn¹æ siê
    w czasie.
    Dwa oddzielne
    kierunki rozwoju sprzêtu audio:
    1
    .
    High End
    – zapewnienie jak najwiêkszej
    wiernoœci
    2
    .
    Home Cinema
    – zapewnienie jak
    najsilniejszych kinowych efektów.
    Home Cinema
    =
    High End
    DWA KIERUNKI
    Przede wszystkim trzeba rozró¿niæ dwa
    podstawowe kierunki i cele stawiane syste-
    mom elektroakustycznym:
    Q
    odtworzenie dŸwiêku z jak najwiêksz¹
    wiernoœci¹, by s³uchacz mia³ nieodparte
    wra¿enie, ¿e bierze udzia³ w danym zda-
    rzeniu muzycznym, na przyk³ad koncercie
    w filharmonii;
    Q
    dostarczenie s³uchaczowi poruszaj¹-
    cych, niezapomnianych wra¿eñ s³u-
    chowych, w tym tak¿e sztucznych, nie
    spotykanych w rzeczywistoœci. Celem
    nie jest tu wiernoϾ, a jedynie zapew-
    nienie atrakcyjnych efektów dŸwiêko-
    wych.
    Pierwszy cel dotyczy g³ównie mi³oœników
    muzyki powa¿nej. Drugi – przede wszyst-
    kim u¿ytkowników kina domowego,
    a jeszcze bardziej fanów gier komputero-
    wych. Gdzieœ pomiêdzy s¹ mi³oœnicy mu-
    zyki popularnej, rockowej, folkowej itd.,
    Rysunek
    1
    Wydawa³o siê, ¿e kolejnym milowym
    krokiem bêdzie wprowadzenie
    kwadro-
    fonii – systemu czterokana³owego

    rysunek
    2
    . Kwadrofonia nie zyska³a
    jednak popularnoœci. Po pewnym czasie
    pojawi³y siê kilkug³oœnikowe systemy
    z okreœleniem
    surround
    , sugeruj¹cym, i¿
    chodzi o dŸwiêk dookólny, otaczaj¹cy s³u-
    chacza ze wszystkich stron. Najpierw, w la-
    tach siedemdziesi¹tych, trafi³y do najlep-
    szych kin i rzeczywiœcie zrobi³y wielkie
    wra¿enie na odbiorcach. Potem pojawi³y
    siê domowe systemy dŸwiêku dookólnego
    maj¹ce w nazwie s³owo surround. Takie
    systemy zawiera³y nie cztery, ale piêæ lub
    szeœæ g³oœników, przy czym szósty g³oœnik

    subwoofer
    zapewnia dobre odtwarzanie
    basów. G³oœnik centralny pomaga jeszcze
    precyzyjniej zrealizowaæ panoramê dŸwiê-
    ODROBINA HISTORII
    Nie ulega w¹tpliwoœci, ¿e dwukana³owy
    przekaz stereofoniczny by³ ogromnym
    krokiem jakoœciowym w stosunku do prze-
    kazu monofonicznego z jednym g³oœni-
    kiem. Co bardzo wa¿ne, dwa g³oœniki roz-
    mieszczone przed s³uchaczem, po jego pra-
    wej i lewej stronie, umo¿liwiaj¹ wytworze-
    nie wra¿enia panoramy dŸwiêkowej.
    S³u-
    chaj¹c dobrze nagranego utworu stereo-
    fonicznego mo¿na zamkn¹æ oczy i umiej-
    scowiæ poszczególnych wykonawców
    i instrumenty w panoramie miêdzy g³o-
    œnikami. Ilustruje to rysunek
    1
    .
    2
    Od stereo poprzez
    kwadrofoniê
    do surround
    55
    5
    2007
     audio1.qxd 2007-04-26 09:44 Page 56
    TEMAT NUMERU
    b)
    a)
    Dobry zestaw kolumn mo¿na mieæ ju¿ za 4000 z³
    (a – Sonus Faber Stradivari), albo za 100 000 z³
    (b – Sonus Faber Concertino Domus). Jest siê nad
    czym zastanowiæ
    kow¹ z przodu s³uchacza. Dwa g³oœniki
    tylne maj¹ za zadanie wzbogaciæ obraz
    dŸwiêkowy.
    Jeszcze niedawno wielkie wra¿enie ro-
    bi³y magiczne okreœlenia
    Surround
    i
    Surround Sound
    . Takie instalacje
    z piêcioma czy szeœcioma g³oœnikami
    wydawa³y siê realizacj¹ marzenia, by
    daæ s³uchaczowi wrêcz idealne warunki
    ods³uchu. Warto jednak pamiêtaæ, ¿e
    systemy surround by³y analogowe i ¿e
    sygna³y dla g³oœnika centralnego
    i wspólnie pracuj¹cych g³oœników tyl-
    nych by³y wydzielane ze specjalnie
    spreparowanego sygna³u dwukana³o-
    wego, który mo¿na uznaæ za nieco
    zmodyfikowany sygna³ stereofoniczny.
    Kolejnym krokiem by³o pojawienie siê
    w pe³ni cyfrowych systemów wielokana³o-
    wych. Dziœ ka¿da p³yta DVD obok filmu
    mo¿e zawieraæ, i zwykle zawiera, œcie¿kê
    dŸwiêkow¹ 5.1-kana³ow¹, to znaczy 5 zu-
    pe³nie
    niezale¿nych
    „pe³nych” kana³ów
    plus kana³ dla subwoofera. Z takim samym
    cyfrowym dŸwiêkiem wielokana³owym 5.1
    mamy te¿ do czynienia w przekazach nie-
    których stacji satelitarnych. Dziœ za niewy-
    górowan¹ cenê mo¿na nabyæ najnowoczeœ-
    niejsze cyfrowe systemy kina domowego
    5.1, a coraz czêœciej mo¿na spotkaæ zestawy
    audio zawieraj¹ce osiem czy dziesiêæ ko-
    lumn, oznaczane 7.1 i 9.1.
    Jednak ani cyfrowe przetwarzanie wielu
    niezale¿nych kana³ów dŸwiêkowych, ani
    rosn¹ca liczba kolumn nie gwarantuje re-
    alizacji wszystkich oczekiwañ. W grê
    wchodzi tu wiele czynników, w tym polity-
    ka marketingowa i silna konkurencja na
    rynku. Na pocz¹tek warto wzi¹æ pod lupê
    podawane przez producenta parametry.
    Uwaga!
    W przypadku tanich urz¹-
    dzeñ elektronicznych nale¿y bardzo
    ostro¿nie podchodziæ do parametrów
    podawanych w materia³ach reklamo-
    wych i w specy fikacji. Czêsto wartoœci
    te zupe³nie nie odpowiadaj¹ rzeczywi-
    stym w³aœciwoœciom sprzêtu.
    PARAMETRY
    Wytwórcy chc¹ sprzedaæ jak najwiêcej,
    wiêc zw³aszcza w przypadku taniego sprzê-
    tu, czêsto uciekaj¹ siê do sztuczek marke-
    tingowych, le¿¹cych na granicy oszustwa.
    Podaj¹ mocno naci¹gane parametry, nie-
    kiedy nie maj¹ce nic wspólnego z rzeczy-
    wistoœci¹. Klasycznym przypadkiem jest
    tak zwana moc PMPO.
    Wed³ug opisu na
    opakowaniu, g³oœniczki o œrednicy np.
    6 cm maj¹ rewelacyjnie wielk¹ moc
    200 W PMPO. Te g³oœniczki tak na-
    prawdê ju¿ przy piêciu watach zostan¹
    uszkodzone i wypluj¹ swe membrany
    .
    Wtajemniczeni ¿artuj¹, ¿e moc PMPO
    jest jednorazow¹, niepowtarzaln¹ moc¹
    g³oœnika w chwili, gdy uderzy weñ pio-
    run. Ale kto zabroni umieszczenia na pu-
    de³ku i na ulotce dumnego napisu 200 W
    PMPO?
    Mniej oczywista jest sprawa z innymi pa-
    rametrami, jak choæby z pasmem prze-
    noszenia. Uczciwi producenci podaj¹
    pasmo przy nierównomiernoœci ±3 dB,
    a w przypadku g³oœników ±6 dB. Aby
    „poprawiæ” parametry, wystarczy podaæ
    du¿o szersze pasmo zmierzone przy nie-
    równomiernoœci ±10 dB, czy nawet
    ±15 dB. Niezorientowany klient zosta-
    nie po prostu oszukany.
    Nierzetelne podawanie parametrów doty-
    czy przede wszystkim taniego sprzêtu, jed-
    nak zawsze ostatecznym wskaŸnikiem nie
    s¹ cyferki, tylko efekt uzyskiwany w wa-
    runkach normalnego u¿ytkowania sprzê-
    tu. Zamiast wiêc fascynowaæ siê liczbami
    z prospektu reklamowego, nale¿a³oby po-
    s³uchaæ brzmienia i porównaæ z innym
    sprzêtem.
    BARIERY I OGRANICZENIA
    Teksty i rysunki z materia³ów reklamo-
    wych sugeruj¹, ¿e systemy wielokana³owe
    z piêcioma czy szeœcioma g³oœnikami
    umo¿liwiaj¹ „zanurzenie s³uchacza w pa-
    noramie dŸwiêku” i odtworz¹ dŸwiêk do-
    Uwaga!
    Fa³szywe wyobra¿enie:
    czym wiêcej kolumn, tym lepszy
    i wierniejszy dŸwiêk.
    To nieprawda!
    56
    2007
    5
    audio1.qxd 2007-04-26 09:44 Page 57
    STEREO I KINO DOMOWE W TWOIM DOMU
    k³adnie tak, jak w rzeczywistej sali koncer-
    towej. Niestety, jest to niemo¿liwe z wielu
    wzglêdów.
    Prawd¹ jest, ¿e zmys³ s³uchu pozwala loka-
    lizowaæ Ÿród³a dŸwiêku. Mo¿na zamkn¹æ
    oczy i okreœliæ „na s³uch” gdzie znajduje
    siê Ÿród³o dŸwiêku. Dotyczy to jednak rze-
    czywistych Ÿróde³ dŸwiêku, na przyk³ad
    instrumentów na estradzie. Przy odtwarza-
    niu dŸwiêku przez g³oœniki nie jest to wca-
    le takie proste i oczywiste, jak mog³oby siê
    wydawaæ „na pierwszy rzut ucha”. Otó¿
    mówi¹c w skrócie, jeœli mamy cztery ko-
    lumny wokó³ s³uchacza, to ze wzglêdu na
    w³aœciwoœci naszego zmys³u s³uchu mo¿e-
    my lokalizowaæ pozorne Ÿród³a dŸwiêku
    tylko w doœæ w¹skim obszarze przed sob¹
    i w okolicy g³oœników – zaznaczono je ko-
    lorem zielonym na
    rysunku
    3
    a
    . Wbrew
    pozorom, przy ma³ej liczbie g³oœników nie
    jest mo¿liwe precyzyjne zlokalizowanie
    pozornych Ÿróde³ dŸwiêku z boków i z ty-
    ³u s³uchacza – pokazuje to kolor czerwony.
    Owszem, mo¿na by³oby polepszyæ sytu-
    acjê, ale nale¿a³oby zastosowaæ du¿o wiêcej
    niezale¿nie sterowanych g³oœników, we-
    d³ug
    rysunku
    3
    b
    . Wynika to z w³aœciwo-
    œci s³uchu ludzkiego i przekreœla mo¿li-
    woϾ wiernego odtworzenia sytuacji
    dŸwiêkowej ze wszystkich stron s³uchacza.
    Wiêcej szczegó³ów podanych jest w ramce
    „Jak lokalizujemy Ÿród³a dŸwieku”.
    Warto pamiêtaæ, ¿e takie rozwa¿ania
    dotycz¹ panoramy dŸwiêkowej umiesz-
    czonej w jednej p³aszczyŸnie. Nie
    wspomniano tu o rozró¿nianiu kierun-
    ków góra – dó³. Oczywiœcie, danie s³u-
    chaczowi takiej mo¿liwoœci wymaga³o-
    by zastosowania kolejnych niezale¿nie
    sterowanych g³oœników umieszczo-
    nych na ró¿nych wysokoœciach. Dopie-
    ro w takich bardzo rozbudowanych
    systemach mo¿na by³oby mówiæ
    o prawdziwym dŸwiêku przestrzen-
    nym, trójwymiarowym, w skrócie 3D
    (D od dimension – wymiar). Tymcza-
    sem w materia³ach reklamowych czêsto
    spotyka siê okreœlenia 3D w stosunku
    do prymitywnych zestawów z cztere-
    ma, albo nawet, o zgrozo – z dwoma
    g³oœnikami.
    Wniosek mo¿e byæ zaskakuj¹cy:
    wier-
    noœæ odwzorowania panoramy dŸwiê-
    kowej przez wspó³czesny cyfrowy,
    wielokana³owy system 5.1 jest nie-
    wiele lepsza, ni¿ przez zwyczajny sys-
    tem stereofoniczny
    . Nic dziwnego, ¿e
    do dziœ wielu mi³oœników wiernego
    3
    Jeœli mamy cztery kolumny wokó³ s³uchacza, to mo¿emy lokalizowaæ pozorne Ÿród³a dŸwiêku tylko
    w doœæ w¹skich obszarach przed sob¹ i w okolicy g³oœników – zaznaczono je kolorem zielonym na rysunku
    3a. Sytuacjê mo¿na polepszyæ stosuj¹c du¿o wiêcej niezale¿nie sterowanych g³oœników – rys. 3b
    brzmienia pozosta³o przy klasycznej
    stereofonii.
    Jeœli tak, to co mog¹ zapewniæ dzisiej-
    sze systemy wielokana³owe?
    czach, którzy nie oczekuj¹ wiernoœci,
    a jedynie silnie dzia³aj¹cych efektów.
    Czêsto polegaj¹ one na wykorzystaniu
    przeciwleg³ych g³oœników. Na pocz¹tku
    dŸwiêk pochodzi tylko z jednego z nich,
    potem stopniowo w³¹cza siê przeciwleg³y
    g³oœnik i dŸwiêk niejako „przechodzi
    przez s³uchacza”. Okreœlenie „przecho-
    dzi przez s³uchacza” jest jak najbardziej
    trafne. Mo¿na tego doœwiadczyæ w ka¿-
    dym systemie kina domowego, gdy wy-
    daje siê, ¿e samolot lub pociski wrêcz
    przelatuj¹ przez g³owê. Do uzyskania te-
    EFEKTY, EFEKTY
    I JESZCZE RAZ EFEKTY
    W przypadku muzyki filmowej i efek-
    tów specjalnych do filmów zazwyczaj
    nie ma mowy o naturalnych Ÿród³ach
    dŸwiêku i ich lokalizacji. By wywrzeæ
    wra¿enie na s³uchaczu i spotêgowaæ
    efekt wizualny, celowo stosuje siê nie
    tylko nag³e zmiany g³oœnoœci, ale te¿
    rozmaite sztuczki techniczne, na przy-
    k³ad daj¹ce z³udzenie ruchu Ÿród³a
    dŸwiêku. Wra¿enie ruchu obok s³ucha-
    cza, zw³aszcza miêdzy przednimi kolum-
    nami nie jest problemem. Natomiast
    stworzenie dobrego z³udzenia ruchu
    dŸwiêku do i od s³uchacza jest bardzo
    trudne. Filmowi realizatorzy dŸwiêku
    powszechnie stosuj¹ w filmach akcji
    pewne sposoby, a wrêcz sztuczki, które
    robi¹ du¿e wra¿enie na tych s³ucha-
    W referencyjnym systemie KHT 9000 Ace satelitar-
    ne zespo³y g³oœnikowe zawieraj¹ technologiê po-
    zwalaj¹c¹ zmniejszyæ objêtoœæ obudów bez pogar-
    szania parametrów akustycznych. I chocia¿ obudo-
    wy nadal pozostaj¹ relatywnie du¿e (w porównaniu
    do satelitów popularnych, tanich systemów), to
    przecie¿ zawieraj¹ bardzo rozbudowany, trójdro¿ny
    uk³ad g³oœnikowy z par¹ przetworników niskotono-
    wych. Obudowy satelitów s¹ aluminiowe, mog¹
    zostaæ po³¹czone ze statywami w pozycji poziomej
    b¹dŸ pionowej (w tym przypadku mo¿emy regulo-
    waæ wysokoœæ) lub zamocowane bezpoœrednio na
    œcianie
    audio1.qxd 2007-04-26 09:44 Page 58
    TEMAT NUMERU
    B)
    C)
    JAK LOKALIZUJEMY
    Ÿ
    RÓD£A D
    Ÿ
    WIÊKU?
    Nawet jeœli zamkniemy oczy, mo¿emy okreœliæ po³o¿enia rzeczywistych Ÿróde³
    dŸwiêku dziêki:
    Q
    ró¿nicom czasowym,
    Q
    ró¿nicom g³oœnoœci
    Q
    wnoszonym przez ma³¿owiny zniekszta³ceniom dŸwiêków docieraj¹cych do
    obydwu uszu.
    Wystarcz¹ niewielkie ró¿nice czasowe, wynikaj¹ce z odleg³oœci miêdzy usza-
    mi, nie wiêksze ni¿ 0,0007 sekundy (0,7 ms). Ró¿nice g³oœnoœci wynikaj¹
    z faktu, ¿e dla dŸwiêków o czêstotliwoœci powy¿ej 1 kHz g³owa stanowi istot-
    n¹ przeszkodê. Dla wysokich czêstotliwoœci akustycznych ró¿nice poziomów
    sygna³ów zwi¹zane z „cieniem akustycznym g³owy” mog¹ siêgaæ a¿ 20 dB.
    Nie mo¿na te¿ pomin¹æ wp³ywu ma³¿owin usznych. Skomplikowany kszta³t
    ma³¿owiny powoduje, ¿e dŸwiêki docieraj¹ce z ró¿nych kierunków odbijaj¹ siê
    od jej fa³dów w odmienny sposób i specy ficznie opóŸnione dodaj¹ siê do
    dŸwiêków bezpoœrednich, docieraj¹cych do „przetwornika”. Mo¿na w uprosz-
    czeniu powiedzieæ, ¿e dŸwiêki przychodz¹ce z ró¿nych kierunków s¹ w specy-
    ficzny sposób podbarwiane. I w³aœnie te subtelne podbarwienia pomagaj¹ lo-
    kalizowaæ pozycjê Ÿród³a dŸwiêku.
    Dziêki wszystkim tym czynnikom, a przede wszystkim dziêki zadziwiaj¹-
    cym w³aœciwoœciom mózgu, zdrowy m³ody cz³owiek jest w stanie z doœæ
    du¿¹ dok³adnoœci¹ zlokalizowaæ Ÿród³o dŸwiêku przed sob¹, a tak¿e za-
    uwa¿yæ przesuniêcie tego Ÿród³a o zadziwiaj¹co ma³y k¹t, rzêdu 1 stop-
    nia. Nale¿y jednak wyraŸnie podkreœliæ, ¿e dotyczy to jedynie stosunkowo
    w¹skiego obszaru, mianowicie k¹ta ±30° z przodu s³uchacza. Znacznie
    mniej precyzyjna jest lokalizacja i odczucie ruchu Ÿróde³ dŸwiêku w obsza-
    rze objêtym k¹tem ±60 stopni. Najgorzej jest w zakresie k¹tów zbli¿o-
    nych do ±90° – tu przesuniêcie Ÿród³a dŸwiêku daje siê zauwa¿yæ, dopie-
    ro gdy wynosi ono 30°. Z ty³u g³owy zdolnoœæ lokalizacji Ÿród³a trochê siê
    poprawia, ale jest znacznie gorsza, ni¿ z przodu (pozytywna rola ma³¿owin
    usznych).
    I to jest pierwszy wa¿ny wniosek – precyzyjna lokalizacja Ÿróde³ dŸwiêku
    w (prawdziwej) panoramie dŸwiêkowej jest mo¿liwa tylko w w¹skim ob-
    szarze z przodu s³uchacza, w obszarach zaznaczonych na rysunku A zielo-
    nym kolorem. Kolory ¿ó³ty i czerwony wskazuj¹ obszary, gdzie lokalizacja
    pozornego Ÿród³a dŸwiêku jest nieprecyzyjna i wrêcz niemo¿liwa.
    Dane te i rysunek A dotycz¹ prawdziwych Ÿróde³
    dŸwiêku, umieszczonych wokó³ s³ucha-
    cza. Nie jest chyba dla nikogo tajem-
    nic¹, ¿e mo¿na w sztuczny sposób
    stworzyæ wra¿enie obecnoœci
    Ÿród³a dŸwiêku w miejscu,
    gdzie wcale go nie ma, czyli
    stworzyæ wirtualne Ÿród³o
    dŸwiêku. Dwa bardzo podobne
    sygna³y, docieraj¹ce do obu uszu
    s¹ przez mózg traktowane jako po-
    chodz¹ce z jednego (wirtualnego czyli
    pozornego) Ÿród³a umieszczonego miêdzy
    g³oœnikami. W klasycznych mikserach stereofonicznych s³u¿y do tego po-
    tencjometr oznaczony PAN(orama). Pozwala on zmieniaæ proporcje TEGO
    SAMEGO dŸwiêku w dwóch kana³ach. Gdy dŸwiêki z obu kana³ów s¹ jed-
    nakowe, Ÿród³o wydaje siê umieszczone poœrodku miêdzy kolumnami –
    zobacz rysunek B. Za pomoc¹ potencjometru panoramy
    mo¿na ustawiæ po³o¿enie tego pozornego Ÿród³a dŸwiêku na linii miêdzy
    g³oœnikami – porównaj rysunek C.
    Zmys³ s³uchu daje siê oszukaæ, a umiejêtny re¿yser dŸwiêku mo¿e bez
    wiêkszych problemów rozmieœciæ na panoramie dŸwiêkowej nie tylko je-
    den, ale wiele instrumentów i g³osów – zobacz wczeœniejszy rysunek 1.
    Nie znaczy to jednak, ¿e z pomoc¹ dwóch g³oœników takie pozorne
    Ÿród³o dŸwiêku mo¿na precyzyjnie „umieœciæ” z dowolnej strony s³u-
    chacza. Wydawaæ by siê mog³o, ¿e ustawiaj¹c te kolumny z boku s³u-
    chacza uzyska siê wra¿enie panoramy dŸwiêkowej z boku. Ilustruje to
    rysunek D. Niestety, w odró¿nieniu do sytuacji z rysunków B i C, tym razem
    tak nie jest! S³uch nie daje siê oszukaæ, bo tym razem g³ówn¹ rolê odgrywa
    tylko jedno ucho. Jedno ucho nie jest w stanie porównaæ g³oœnoœci sygna³ów
    z obu kolumn i co gorsze, zmys³ s³uchu traktuje dŸwiêki przychodz¹ce z obu
    kolumn jako dwa oddzielne sygna³y. W rezultacie subiektywne wra¿enie s³u-
    chacza jest dziwne – nie tylko nie potrafi precyzyjnie zlokalizowaæ pozornego
    bocznego Ÿród³a, ale na dodatek dŸwiêk jakby „p³ywa” miedzy g³oœnikami.
    Oznacza to, ¿e na pewno nie da siê w pro-
    sty sposób za pomoc¹ dwóch g³oœników
    stworzyæ wra¿enia panoramy bocznej
    – dlatego rysunek D jest przekreœlony.
    Podobna sytuacja, chocia¿ mniej ostro,
    wystêpuje równie¿ z ty³u – rysunek E.
    W miarê sensownie udaje siê zlokalizowaæ
    tylne Ÿród³o tylko wtedy, gdy tylko jeden
    g³oœnik jest czynny – zobacz rysunek F.
    Ze wzglêdu na specy ficzne w³aœciwoœci
    ludzkiego umys³u, próba oszukania s³uchu
    przez wytworzenie pozornego Ÿród³a
    dŸwiêku w panoramie z boków b¹dŸ z ty³u
    za pomoc¹ dwóch g³oœników jest skazana
    na niepowodzenie.
    Na pozór logiczna idea polegaj¹ca na
    zastosowaniu czterech g³oœników do wy-
    tworzenia pe³nej, dookólnej panoramy
    wokó³ s³uchacza okazuje siê chybiona ju¿
    w za³o¿eniu – aby s³uchacz móg³ lokalizo-
    waæ Ÿród³a dŸwiêku w panoramie z boków
    i z ty³u, nale¿a³oby zastosowaæ o wiele
    wiêcej niezale¿nie sterowanych g³oœni-
    ków – patrz wczeœniejszy rysunek 2.
    Tym samym we wspó³czesnych syste-
    mach z piêcioma czy szeœcioma kolum-
    nami nie jest mo¿liwe wierne „zanurze-
    nie s³uchacza w atmosferze sali koncer-
    towej”.
    D)
    E)
    A)
    F)
    58
    2007
    5
         [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com