subtelna-rewolucja.-wykorzystaj-potencjal-swojego-malucha-od-pierwszego-dnia-zycia ebook, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] //-->Spis treściPodziękowania7Słowo wstępneWstęp13111. Co wiedzą matki?172. W poszukiwaniu zdrowia213. Nowy typ dziecka5. Noworodek37274. Jak funkcjonuje mózg?336. Uruchom zegar437. Profil rozwojowy dziecka518. Ocena stanu noworodka599. Program sensoryczny dla noworodka6910. Program umożliwiający rozwój motoryczny noworodka7711. Druga ocena dziecka9512. Rozszerzenie programu rozwoju sensorycznego10713. Rozszerzenie programuumożliwiającego rozwój motoryczny dziecka14. Program rozwijania sprawnościjęzykowej od 0 do 12 miesięcy1291215Kup książkęPoleć książkę6Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia15. Trzecia ocena dziecka: świadomeodbieranie wrażeń zmysłowych i celowe reakcje14716. Program stymulacji sensorycznej na III etapie rozwoju15717. Program dający dziecku szansęrozwoju motorycznego na etapie III18. Czwarta ocena dziecka19319. Program stymulacji sensorycznej na etapie IV20. Program dający szansęrozwoju motorycznego na etapie IV21. Co robić, a czego unikać23322. Subtelna rewolucjaPosłowie247249243219205179O naszych dzieciachO Instytucie251O autorach253Dodatek A Materiały dodatkowe255Dodatek B Ponowna ocena kampaniina rzecz układania niemowląt do snu na wznak259Dodatek C Akcesoria, które możesz zrobićdla dziecka samodzielnie269Kup książkęPoleć książkę7Profil rozwojowy dzieckaProfil rozwojowy dziecka opracowany przez Instytut to opis najważniej-szych etapów rozwoju zdrowego dziecka, jakie przechodzi ono od uro-dzenia do ukończenia sześciu lat. Profil przedstawia progresywny rozwójmózgu. Został opracowany na podstawie wyników wieloletnich badańnad rozwojem dziecka.Doszliśmy do wniosku, że człowiek różni się od innych istot żywychsześcioma umiejętnościami.Posiadanie tych umiejętności, za które odpowiada praca kory mózgo-wej, jest charakterystyczne wyłącznie dla człowieka.Trzy z nich mają charakter motoryczny i są całkowicie uzależnioneod kolejnych trzech funkcji o charakterze sensorycznym.Każdy człowiek posiada trzy funkcje motoryczne:1. Chodzenie i bieganie w sposób naprzemienny (obie nogi poruszająsię równocześnie) w pozycji wyprostowanej.2. Mówienie przy użyciu złożonego języka symbolicznego, powsta-łego i używanego w sposób umowny i zwyczajowy (na przykładjęzyka angielskiego, chińskiego, hiszpańskiego, japońskiego, wło-skiego itp.).3. Pisanie — umiejętność zapisywania wymyślonego przez człowieka,symbolicznego języka przy użyciu przeciwstawnego kciuka i palcawskazującego.Te trzy funkcje motoryczne są charakterystyczne dla człowieka i każdaz nich jest wynikiem pracy rozwiniętej u człowieka kory mózgowej.Wymienione powyżej trzy umiejętności motoryczne opierają sięna wyjątkowych dla człowieka zdolnościach sensorycznych:1. Zdolności widzenia pozwalającej przeczytać symboliczny, wymy-ślony przez człowieka język.51Kup książkęPoleć książkę52Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia2. Zdolności słuchu umożliwiającej zrozumienie tego symbolicznegojęzyka.3. Zdolności czucia dającej możliwość identyfikowania obiektów je-dynie przez dotyk, bez potwierdzania wrażenia dotykowego przezzmysł wzroku, słuchu, powonienia lub smaku.Każda z wyżej wymienionych zdolności sensorycznych jest charakte-rystyczna jedynie dla człowieka i jest funkcją kory mózgowej.Po przestudiowaniu wczesnego rozwoju zarówno dzieci zdrowych, jaki z uszkodzeniem mózgu doszliśmy do wniosku, iż rozwój każdej z wy-mienionych funkcji przebiega w siedmiu etapach, które obejmują okresod urodzenia dziecka do ukończenia przez nie sześciu lat.Siedem etapów rozwijania się funkcji odpowiada siedmiu stadiomrozwoju mózgu, podczas których kształtują się różne jego części. Dzieckoma te części mózgu od urodzenia, ale dopiero później, w miarę ich dojrze-wania i rozwoju, stają się one funkcjonalne.Stadium IStadium IIStadium IIIStadium IVStadium VStadium VIWczesny rozwój pnia mózgu i rdzenia.Pień mózgu i wczesny rozwój obszarów podkorowych.Śródmózgowie i obszary podkorowe.Wczesny rozwój kory mózgowej.Początkowy rozwój kory.Prymitywny rozwój kory.Stadium VII Zaawansowany rozwój kory.Odkryliśmy, że w przypadku rozwijających się normalnie dzieci osią-ganie kolejnych stadiów rozwoju mózgu pokrywa się w czasie z osiąga-niem kolejnych etapów rozwoju wspomnianych powyżej sześciu funkcji.Siedem ważnych okresów w życiu dziecka (chociaż u każdego dzieckamogą mieć nieco inne ramy czasowe) to:Narodziny2,5 miesiąca7 miesięcy12 miesięcy18 miesięcy36 miesięcy72 miesiąceKup książkęPoleć książkę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|