swiatlo-i-ekspozycja.-warsztaty-artystyczne-dla-fotografow full version, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Wstęp 8 1. Zrozumieć ekspozycję 13 Czym jest ekspozycja? 14 Równanie ekspozycji 20 Praca z trybami ekspozycji 32 Pomiar światła 40 Celowe prześwietlenie lub niedoświetlenie 46 2. Praca z przesłoną 53 Przesłona a głębia ostrości 54 Ostrość selektywna i bokeh 66 Przesłona i narracja 70 Gdy przesłona nie ma znaczenia 76 Makrofotograia a przesłona 80 3. Wybór czasu otwarcia migawki 85 Wszystko jest kwestią czasu 86 Czas otwarcia migawki i drgania aparatu 92 Czas otwarcia migawki a ruch fotografowanego obiektu 96 Twórcze wykorzystanie ruchu 104 4. ISO i szum 109 Zrozumieć czułość na światło 110 Kiedy należy podnieść czułość ISO 114 Twórcze wykorzystanie szumów 116 5. Korzystanie ze światła 121 Twórcza ekspozycja 122 Odnajdowanie najlepszego światła 126 Światło i temperatura barwowa 130 Praca z balansem bieli 132 Oświetlenie przednie 136 Oświetlenie boczne 138 Oświetlenie tylne 140 Pochmurny dzień 142 Fotograia nocna 144 Korzystanie z lampy błyskowej 148 Własne studio 152 6. Cyfrowa ciemnia 157 Konwersja plików RAW 158 Korekcja ekspozycji 162 Korekcja balansu bieli 166 Redukcja szumów 168 Wielokrotne wywołanie plików RAW 170 Krosowanie 174 Czerń i biel 178 7. Skorowidz 182 3. Wybór czasu otwarcia migawki Wszystko jest kwestią czasu Ustawienie czasu otwarcia migawki określa to, jak długo pozostanie ona otwarta, naświetlając tym samym matrycę. W czasie, przez który migawka po- zostaje otwarta, światło odbite przez fotografowany obiekt przechodzi przez obiektyw i jest zapisywane przez matrycę. Jak już wyjaśniłem w rozdziale 1., czas otwarcia migawki jest jednym z trzech elementów równania ekspozycji i jednym z trzech ustawień, za pomocą których określamy naświetlenie. Ustawienie czasu ekspozycji jest niezwykle ważne w niemal każdej sytuacji zdjęciowej. Jestem pewny, że wszyscy zgodzimy się, iż czas otwarcia migawki 1/10 sekundy przepuszcza jedną dziesiątą światła, które wpada do aparatu w ciągu sekundy, czas otwarcia migawki 1/125 s — dwa razy więcej niż czas otwarcia migawki wynoszący 1/250 s i tak dalej. Związek między czasami otwar- cia migawki jest bezpośredni i liniowy. Korzystanie z czasów otwarcia migawki jest stosun- kowo łatwe. Jesteśmy przyzwyczajeni do obliczania czasu w naszym codziennym życiu. Nie ma po- trzeby zagłębiania się w obliczanie czasu otwarcia migawki tak, jak było to konieczne w przypadku przesłony (zob. rozdział 2.). Aby na matrycę padło dwa razy więcej światła, wystarczy znaleźć nowy czas otwarcia migawki, mnożąc poprzedni czas przez dwa (na przykład 1/15 s wpuszcza dwa razy więcej światła niż 1/30 s). Aby zmniejszyć ilość światła o połowę, wystarczy podzielić czas otwarcia migawki na pół (1/60 s przepuszcza połowę światła, które wpadłoby do aparatu przy czasie otwarcia migawki wynoszącym 1/30 s). To jest naprawdę takie proste. Wyzwaniem nie jest opanowanie sposobu obliczania czasu otwarcia migawki, lecz nauczenie się, kiedy należy użyć jakiego czasu. Wybór czasu otwarcia migawki jest tak ważny, że najprawdopodobniej nie powinieneś pozostawiać go aparatowi, z wyjątkiem sytuacji, w których jest on bez znaczenia (zob. strony 89 i 97, gdzie znajdziesz więcej informacji o sytua- cjach, kiedy czas otwarcia migawki jest nieistotny). Ustawienie czasu otwarcia migawki określa, w jaki sposób na zdjęciu zapisany zostanie ruch . Warto tu pamiętać, że możemy mieć do czynienia z dwoma rodzajami ruchu: ruchem fotografowanego obiektu i ruchem aparatu. Każdy z nich odgrywa rolę przy tworzeniu zdjęcia. Gdy analizujemy czas otwarcia migawki w odnie- sieniu do ruchu aparatu, są to zwykle rozważania techniczne, związane z mechaniką. Czy krótki czas otwarcia migawki sprawi, że zdjęcie zostanie rozmyte przez drgania aparatu? W większości wy- padków, gdy ktoś widzi nieostre zdjęcie, po prostu odwraca się od niego. Nikt nie zatrzyma się, by odgadnąć powód nieostrości. Robienie zdjęć przy użyciu czasu otwarcia migawki, który jest zbyt długi, by utrzymać aparat bez ruchu, stanowi jeden z najczęstszych powodów braku ostrości (rozmycia). To, że na zdjęciu nie ma rozmyć wynikających z drgań aparatu, stanowi warunek po- czątkowy (i konieczny) dla powstania dobrej fotograii. Mglista noc nad mostem Golden Gate połączona z długim czasem naświetlania pozwoliły na zapisanie ruchu samochodów i śladów pozostawionych na niebie przez samoloty. Obiektyw18–200mmVR;18mm,120s,f/8,ISO100,statyw Strony 84 – 85: Wybrałem długi czas otwarcia migawki, by stworzyć z pędzących samo- chodów niemal abstrakcyjną kompozycję. Trwająca dwie minuty ekspozycja sprawiła, że światła jadących samochodów wyglądają jak ciągłe linie o kształcie litery S. Obiektyw18–200VR;55mm,120s,f/11,ISO100,statyw 86 Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów 3. Wybór czasu otwarcia migawki 87
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|