swiatlo-i-ekspozycja.-warsztaty-artystyczne-dla-fotografow full version, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szpetal.keep.pl
  • Podobne

     

    swiatlo-i-ekspozycja.-warsztaty-artystyczne-dla-fotografow full version, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treści
    Wstęp
    8
    1.
    Zrozumieć ekspozycję
    13
    Czym jest ekspozycja?
    14
    Równanie ekspozycji
    20
    Praca z trybami ekspozycji
    32
    Pomiar światła
    40
    Celowe prześwietlenie lub niedoświetlenie
    46
    2.
    Praca z przesłoną
    53
    Przesłona a głębia ostrości
    54
    Ostrość selektywna i bokeh
    66
    Przesłona i narracja
    70
    Gdy przesłona nie ma znaczenia
    76
    Makrofotograia a przesłona
    80
    3.
    Wybór czasu otwarcia migawki
    85
    Wszystko jest kwestią czasu
    86
    Czas otwarcia migawki i drgania aparatu
    92
    Czas otwarcia migawki a ruch fotografowanego obiektu
    96
    Twórcze wykorzystanie ruchu
    104
    4.
    ISO i szum
    109
    Zrozumieć czułość na światło
    110
    Kiedy należy podnieść czułość ISO
    114
    Twórcze wykorzystanie szumów
    116
    5.
    Korzystanie ze światła
    121
    Twórcza ekspozycja
    122
    Odnajdowanie najlepszego światła
    126
    Światło i temperatura barwowa
    130
    Praca z balansem bieli
    132
    Oświetlenie przednie
    136
    Oświetlenie boczne
    138
    Oświetlenie tylne
    140
    Pochmurny dzień
    142
    Fotograia nocna
    144
    Korzystanie z lampy błyskowej
    148
    Własne studio
    152
    6.
    Cyfrowa ciemnia
    157
    Konwersja plików RAW
    158
    Korekcja ekspozycji
    162
    Korekcja balansu bieli
    166
    Redukcja szumów
    168
    Wielokrotne wywołanie plików RAW
    170
    Krosowanie
    174
    Czerń i biel
    178
    7.
    Skorowidz
    182
     3. Wybór czasu otwarcia migawki
    Wszystko jest kwestią czasu
    Ustawienie czasu otwarcia migawki określa to, jak
    długo pozostanie ona otwarta, naświetlając tym
    samym matrycę. W czasie, przez który migawka po-
    zostaje otwarta, światło odbite przez fotografowany
    obiekt przechodzi przez obiektyw i jest zapisywane
    przez matrycę.
    Jak już wyjaśniłem w rozdziale 1., czas otwarcia
    migawki jest jednym z trzech elementów równania
    ekspozycji i jednym z trzech ustawień, za pomocą
    których określamy naświetlenie. Ustawienie czasu
    ekspozycji jest niezwykle ważne w niemal każdej
    sytuacji zdjęciowej.
    Jestem pewny, że wszyscy zgodzimy się, iż czas
    otwarcia migawki 1/10 sekundy przepuszcza jedną
    dziesiątą światła, które wpada do aparatu w ciągu
    sekundy, czas otwarcia migawki 1/125 s — dwa
    razy więcej niż czas otwarcia migawki wynoszący
    1/250 s i tak dalej. Związek między czasami otwar-
    cia migawki jest bezpośredni i liniowy.
    Korzystanie z czasów otwarcia migawki jest stosun-
    kowo łatwe. Jesteśmy przyzwyczajeni do obliczania
    czasu w naszym codziennym życiu. Nie ma po-
    trzeby zagłębiania się w obliczanie czasu otwarcia
    migawki tak, jak było to konieczne w przypadku
    przesłony (zob. rozdział 2.). Aby na matrycę padło
    dwa razy więcej światła, wystarczy znaleźć nowy
    czas otwarcia migawki, mnożąc poprzedni czas
    przez dwa (na przykład 1/15 s wpuszcza dwa razy
    więcej światła niż 1/30 s). Aby zmniejszyć ilość
    światła o połowę, wystarczy podzielić czas otwarcia
    migawki na pół (1/60 s przepuszcza połowę światła,
    które wpadłoby do aparatu przy czasie otwarcia
    migawki wynoszącym 1/30 s). To jest naprawdę
    takie proste.
    Wyzwaniem nie jest opanowanie sposobu obliczania
    czasu otwarcia migawki, lecz nauczenie się, kiedy
    należy użyć jakiego czasu. Wybór czasu otwarcia
    migawki jest tak ważny, że najprawdopodobniej nie
    powinieneś pozostawiać go aparatowi, z wyjątkiem
    sytuacji, w których jest on bez znaczenia (zob. strony
    89 i 97, gdzie znajdziesz więcej informacji o sytua-
    cjach, kiedy czas otwarcia migawki jest nieistotny).
    Ustawienie czasu otwarcia migawki określa, w jaki
    sposób na zdjęciu zapisany zostanie
    ruch
    . Warto tu
    pamiętać, że możemy mieć do czynienia z dwoma
    rodzajami ruchu: ruchem fotografowanego obiektu
    i ruchem aparatu. Każdy z nich odgrywa rolę przy
    tworzeniu zdjęcia.
    Gdy analizujemy czas otwarcia migawki w odnie-
    sieniu do ruchu aparatu, są to zwykle rozważania
    techniczne, związane z mechaniką. Czy krótki
    czas otwarcia migawki sprawi, że zdjęcie zostanie
    rozmyte przez drgania aparatu? W większości wy-
    padków, gdy ktoś widzi nieostre zdjęcie, po prostu
    odwraca się od niego. Nikt nie zatrzyma się, by
    odgadnąć powód nieostrości.
    Robienie zdjęć przy użyciu czasu otwarcia migawki,
    który jest zbyt długi, by utrzymać aparat bez ruchu,
    stanowi jeden z najczęstszych powodów braku
    ostrości (rozmycia). To, że na zdjęciu nie ma rozmyć
    wynikających z drgań aparatu, stanowi warunek po-
    czątkowy (i konieczny) dla powstania dobrej fotograii.
    Mglista noc nad mostem Golden Gate połączona z długim czasem naświetlania pozwoliły
    na zapisanie ruchu samochodów i śladów pozostawionych na niebie przez samoloty.
    Obiektyw18–200mmVR;18mm,120s,f/8,ISO100,statyw
    Strony 84 – 85: Wybrałem długi czas otwarcia migawki, by stworzyć z pędzących samo-
    chodów niemal abstrakcyjną kompozycję. Trwająca dwie minuty ekspozycja sprawiła, że
    światła jadących samochodów wyglądają jak ciągłe linie o kształcie litery S.
    Obiektyw18–200VR;55mm,120s,f/11,ISO100,statyw
    86
    Światło i ekspozycja. Warsztaty artystyczne dla fotografów
     3. Wybór czasu otwarcia migawki
    87
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com