szkolenia dla administracji publicznej. 101 praktycznych wskazówek dla trenerów ebook, mojeksiążki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Spis treści Wstęp 7 Część I. Ubieganie się o możliwość przeprowadzenia szkolenia dla administracji publicznej 13 Część II. Organizowanie szkolenia 33 Część III. Rozpoczęcie szkolenia 45 Część IV. Prowadzenie szkolenia 57 Część V. Rozliczanie się ze szkolenia 103 Dodatek Dlaczego szkolenia „miękkie” są ważniejsze od szkoleń „twardych”? 109 O autorze 123 38 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 23. Nie zakadaj, e wszyscy s sabi Mimo przekonania, którego możesz nabrać po przeczy- taniu niektórych porad z tej książki, nie zakładaj, że w ad- ministracji publicznej wszyscy są słabi, zdemotywowani lub niechętni. Wiele osób przenika do administracji z biz- nesu, a wiele innych widzi w administracji miejsce, w któ- rym także można się rozwijać i robić karierę. Są to ludzie, którzy często wnoszą do urzędów świeżość, różne do- świadczenia i inny punkt widzenia. Tacy ludzie mają du- żo większe wymagania dotyczące trenerów niż przeciętny uczestnik. Przygotowując się do szkolenia, zawsze zakła- daj, że na sali mogą się znaleźć takie osoby, i bądź gotowy rozmawiać z nimi merytorycznie. 24. Nie zgadzaj si na szkolenie w siedzibie… … Albo pogódź się z konsekwencjami. Ta zasada dotyczy wszystkich szkoleń, a nie tylko tych dla administracji, ale w instytucjach publicznych ma, w mojej ocenie, jeszcze większe znaczenie. Zgadzając się na szkolenie w siedzibie instytucji, której pracowników masz szkolić i na którym nie będzie nikogo z kierownictwa, bądź od razu psychicz- nie gotowy na częstsze wyjścia uczestników, późniejsze powroty z przerw i mniejszą dyscyplinę podczas zajęć. O RGANIZOWANIE SZKOLENIA 39 Oczywiście, wyjątki tylko potwierdzają regułę. O całą sytuację nawet trudno mieć pretensje do samych uczest- ników, którzy tak naprawdę w takim dniu są faktycznie w pracy i bardzo często tak są traktowani przez swoich przełożonych. Dlatego też są wzywani do pilnych spraw, podczas zajęć czytają sprawę, której termin załatwienia kończy się nazajutrz, czy dyskutują z koleżanką o tym, co jeszcze trzeba dziś zrobić. Oczywiście, w takiej sytuacji najbardziej przez wszystkich pożądany jest jak najszyb- szy koniec zajęć. Wyjścia masz dwa. Staraj się namówić kierownictwo urzędu na szkolenie poza siedzibą (nie mu- si być to szkolenie wyjazdowe, wystarczy sala szkolenio- wa położona dwie ulice od siedziby urzędu) albo musisz pogodzić się z zachowaniami, które będą Ci przeszkadza- ły w prowadzeniu zajęć, i nie zwracać na nie uwagi. 25. Wymu okrelenie celów Bardzo często byłem świadkiem sytuacji, w której szefo- wie instytucji chcieli, żeby trener przeprowadził szkole- nie na określony temat, ale na pytanie, jakie za pomocą szkolenia chcą osiągnąć cele, nikt nie potrafił odpowie- dzieć. Nie ponoś ryzyka takiej sytuacji, ponieważ może na tym ucierpieć Twoja reputacja. Wymuś taką odpowiedź, żeby to, co zrobisz na szkoleniu, nie rozminęło się zupeł- nie z wyobrażeniem organizatorów szkolenia o nim sa- mym. Jeśli nawet powiedzą Ci, że nie mają żadnych kon- kretnych celów, będziesz miał komfort i nikt nie będzie 40 SZKOLENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ mógł zarzucić, że nie zrealizowałeś szkolenia, tak jak chcie- li. Pamiętaj, że dla wielu instytucji najważniejsze jest, że szkolenie w ogóle się odbyło, a nie jakie są jego konkret- ne wyniki. 26. Skonfrontuj cele z oczekiwanym programem Zlecający często zamawia szkolenie według „własnego” programu, który gdzieś przeczytał lub znalazł. Zdarza się jednak, że nie wie, z czym się wiążą poszczególne mo- duły. Kiedy nabierzesz takich podejrzeń, dopytaj, czy to, co chcesz zaproponować uczestnikom podczas szkolenia w ramach określonych tematów, pokrywa się z rzeczy- wistymi oczekiwaniami organizatora. Nie bój się propo- nować zmian, jeśli widzisz, że będzie to bardziej korzyst- ne dla zgłoszonych celów. 27. Bd realist w obiecywaniu Rozmawiając z organizatorem na temat szkolenia, uczci- wie powiedz, co uda się zrobić podczas przeznaczonego na nie czasu, a czego zrobić się nie da i dlaczego. Zdarzy Ci się bowiem, że organizator szkolenia ze strony urzę- du poprosi, abyś swój warsztat przeprowadził w grupie czterdziestoosobowej albo żebyś swój trzydniowy pro- gram zrealizował w sześć godzin lekcyjnych, bo na więcej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|