sztuka negocjacji w biznesie. innowacyjne podejścia prowadzące do przełomu full, ebooki

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • umic.opx.pl
  • Podobne

     

    sztuka negocjacji w biznesie. innowacyjne podejścia prowadzące do przełomu full, ebooki

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
    Spis treci
    O Autorze ............................................................................................................... 7
    Przedmowa ............................................................................................................. 9
    Wprowadzenie .....................................................................................................13
    I Podstawy przełomowego podejcia do negocjacji ......................19
    1. Diagnozowanie sytuacji .....................................................................................21
    2. Kształtowanie struktury .................................................................................... 53
    3. Kierowanie przebiegiem negocjacji ............................................................... 73
    4. Ocena rezultatów ................................................................................................ 97
    II Budowanie zestawu narzdzi do negocjacji ..............................107
    5. Przezwyci'(anie nierównowagi sił ................................................................109
    6. Budowanie koalicji ............................................................................................123
    7. Post'powanie w przypadku konfliktu ..........................................................145
    8. Prowadzenie negocjacji ....................................................................................171
    9. Kryzysy negocjacyjne ........................................................................................191
    Zako/czenie. Budowanie zdolno0ci prowadzenia negocjacji ................ 205
    Dodatki ...................................................................................................211
    Słowniczek poj'2 ...............................................................................................213
    Skorowidz ...........................................................................................................219
     Kierowanie przebiegiem negocjacji
    Grzegorz Borowski, nowy dyrektor naczelny Polska LOTY, spodziewał si innego obrotu
    sprawy. Borowski ogłosił ostatnio zamiar nabycia przez Polska LOTY małego przewo!-
    nika Loty Regionalne za kwot 30 mln złotych w gotówce. Ku jego zaskoczeniu, wynikł
    z tego zawzity spór ze zwi*zkiem zawodowym pilotów, który kosztował ju+ firm po-
    nad 25 mln złotych strat w przychodach i obarczył zwi*zek zawodowy grzywn* w wy-
    soko/ci 1 mln złotych, gro+*c* bankructwem.
    Borowski oczekiwał bardziej przychylnej reakcji ze strony zwi*zku zawodowego pilotów,
    poniewa+ w wyniku tego przejcia linie Polska LOTY miały zwikszy1 przewozy w prze-
    jtym regionie, co pozwalało wszystkim zachowa1 prac. Oznaczałoby to równie+ zwik-
    szenie liczby potencjalnych członków zwi*zku. Pilotów Polska LOTY w liczbie pi1
    tysicy reprezentowała wewntrzna organizacja Zwi*zek Zawodowy Pilotów (ZZP). Stu
    pilotów Lotów Regionalnych nale+ało do konkurencyjnego Midzynarodowego Sto-
    warzyszenia Pilotów (MSP), organizacji bez porównania wikszej, reprezentuj*cej pilo-
    tów wikszo/ci przewo!ników lotniczych na terenie kraju. Teraz mieliby si oni sta1
    członkami ZZP.
    Jeszcze przed przejciem relacje pomidzy Polska LOTY a jej pilotami były mocno
    nadwer+one. W latach dziewi1dziesi*tych poprzednik Borowskiego usiłował doko-
    na1 ostrej redukcji kosztów pracy. W czasie recesji poprzedniemu dyrektorowi udało
    si narzuci1 dwustopniowy system płac, który drastycznie obni+ał pobory nowo przy-
    jtych pilotów i stworzył rozd!wik wewn*trz zwi*zku zawodowego. Nastpnie urlo-
    pował on ponad trzystu pilotów na dwa lata, przez co stracili oni zarówno płace, jak
    i czas pracy potrzebny do naliczania emerytury i innych /wiadcze:. Wydarzenia te
    zradykalizowały postawy pilotów Polska LOTY, a liderzy zwi*zkowi, którzy objli przy-
    wództwo w połowie lat dziewi1dziesi*tych głosili hasła w rodzaju „do/1 ustpstw”. Bo-
    rowski był dyrektorem niecały rok, ale w firmie pracował ju+ od bez mała dwudziestu lat.
    74
    Podstawy przełomowego podejcia do negocjacji
    Znany był z twardo/ci charakteru i drobiazgowo/ci. Co zrozumiałe, piloci traktowali
    go i jego zarz*d nieufnie.
    Kiedy Borowski ogłosił przejcie Lotów Regionalnych, przewodnicz*cy zwi*zku Adam
    Nowak, były pilot my/liwców i zagorzały obro:ca praw zwi*zkowców, wystosował list
    protestacyjny +*daj*cy spotkania w sprawie omówienia zasad, na jakich mniejsze linie
    miały zosta1 wchłonite przez ich firm. Przewodnicz*cy ZZP obawiał si, +e Polska
    LOTY zamierzała uczyni1 Loty Regionalne odrbnym, tanim przewo!nikiem korzy-
    staj*cym z gorzej opłacanych pilotów. Jednak+e Borowski przepchn*ł transakcj bez
    osi*gnicia porozumienia z Nowakiem co do sposobu poł*czenia Lotów Regional-
    nych. Drugi list protestacyjny Nowaka, który otrzymali równie+ wszyscy członkowie
    zwi*zku, głosił, +e postpowanie zarz*du w zwi*zku z dokonanym przejciem pogwałciło
    warunek ich umowy zbiorowej, stanowi*cy, i+ „wszystkie loty wykonywane dla firmy
    Polska LOTY musz* by1 wykonywane przez pilotów firmy Polska LOTY” oraz +*dał
    pełnej i natychmiastowej integracji z Lotami Regionalnymi. Borowski odpowiedział:
    „Podczas ostatniej rundy naszych negocjacji ZZP nie wnosił, by/my porzucili przyjt*
    praktyk utrzymania nabytego przewo!nika jako odrbnej jednostki podczas negocjo-
    wania przej/ciowego porozumienia, praktyk stosowan* ju+ uprzednio w Polska LOTY
    i powszechnie stosowan* w naszej bran+y”.
    Nowak zwrócił uwag, +e „starszy kapitan z Lotów Regionalnych pilotuj*cy stupi1-
    dziesiciomiejscowy samolot MD-80 zarabia mniej ni+ kapitan z Polska LOTY lataj*cy
    pi1dziesiciomiejscowym samolotem obsługuj*cym lokalne trasy. Kontynuowanie tej
    praktyki byłoby straszliwym precedensem”. Kapitanowie z Polska LOTY zarabiali 45 tys.
    złotych, natomiast kapitanowie z Lotów Regionalnych mniej wicej połow tej kwoty.
    Powołuj*c si na wcze/niejsze negocjacje zako:czone wprowadzeniem dwustopniowego
    systemu płac, Nowak wyraził swoje zaniepokojenie, „+e przejcie Lotów Regionalnych
    mogłoby równie dobrze oznacza1 kolejn* prób wprowadzenia przez zarz*d dwustop-
    niowej skali płac w Polska LOTY”.
    Nowak +*dał, by piloci z Lotów Regionalnych znale!li si na dole listy sta+u pracy ZZP,
    ale otrzymali natychmiastowe podwy+ki, dziki którym dorównaliby skali wynagro-
    dze: Polska LOTY. Dodatkowy koszt, który miałyby ponie/1 linie Polska LOTY, wy-
    nosił 17 mln złotych. Rzecznik pilotów Lotów Regionalnych zaprotestował: „Nie mo-
    +emy pozwoli1, by odebrano nam lata sta+u pracy. Wielu z nas pozostało kilka lat do
    emerytury i nie powinno si nas traktowa1 jak /wie+o przyjtych do pracy”.
    Obserwatorzy znaj*cy si na rzeczy zwrócili uwag, +e spór ten w rzeczywisto/ci nie miał
    wiele wspólnego z przejciem Lotów Regionalnych. Jego prawdziw* przyczyn* była nie-
    naruszalno/1 umowy z ZZP i strategia Polska LOTY w konsoliduj*cej si bran+y. Według
    wypowiedzi przypisywanej jednemu z dyrektorów Polska LOTY: „Tu chodzi o władz.
    Piloci chc* uczestniczy1 w podejmowaniu decyzji, czy kupi1 jak*/ firm, czy nie”.
    Zgodnie z
    przepisami prawa pracy, pilotom Polska LOTY nie wolno było strajkowa1
    w zwi*zku ze sporem o Loty Regionalne. Ale wkrótce po ogłoszeniu przejcia piloci za-
    czli odmawia1 pracy w godzinach nadliczbowych i zaczli bra1 zwolnienia lekarskie.
    W szczytowym okresie powstałego dziesiciodniowego okresu masowej zachorowalno/ci
    Kierowanie przebiegiem negocjacji
    75
    przewo!nik Polska LOTY zmuszony był odwoła1 ponad 50% swoich lotów. Szacun-
    kowe straty poniesione przez linie wyniosły ponad 23 mln złotych. Zarz*d Polska LOTY
    natychmiast zdobył nakaz s*dowy w s*dzie rejonowym. Sdzia wydał tymczasowy na-
    kaz powstrzymania si od masowych absencji chorobowych, porównuj*c reakcj pilo-
    tów do „strzelania z armaty do muchy”. Ale zwi*zek zawodowy nie chciał si wycofa1.
    W ósmym dniu masowej absencji chorobowej s*d uznał, +e zwi*zek nie zastosował si
    do nakazu s*dowego i narzucił na niego grzywn w wysoko/ci 500 tys. złotych. Absen-
    cja chorobowa zako:czyła si, ale spór pozostał nierozwi*zany. Wtedy s*d nakazał
    ZZP zapłaci1 na rzecz Polska LOTY 1 mln złotych tytułem odszkodowania, co stanowiło
    sum wiksz* ni+ warto/1 wszystkich aktywów zwi*zku. Nowak wraz z innymi zwi*z-
    kowcami zostali uznani za osobi/cie odpowiedzialnych za powstał* sytuacj. Zwi*zek
    odwoływał si, ale bez skutku.
    Borowski wiedział, +e gdyby ZZP został zmuszony do zapłaty, zbankrutowałby. Znisz-
    czenie wewntrznego zwi*zku zawodowego mogłoby z kolei spowodowa1 przej/cie pi-
    lotów Polska LOTY do ogólnobran+owego Midzynarodowego Stowarzyszenia Pilotów
    (MPS), co zwikszyłoby sił przebicia wikszego zwi*zku zawodowego. Nie było to po-
    +*dane rozwi*zanie. Tymczasem Borowski wiedział, +e wewn*trz zwi*zku rosło nieza-
    dowolenie z przywódców, szczególnie w/ród bardziej radykalnych pilotów, którzy nie
    widzieli powodu, by zako:czy1 absencj chorobow*. Z Nowakiem było ci+ko, ale Bo-
    rowski i tak wolał mie1 do czynienia z nim ni+ z przewidywanymi nastpcami.
    Był jeszcze jeden czynnik komplikuj*cy negocjacje zarz*du ze Zwi*zkiem Zawodowym
    Pilotów. W nastpnym roku ko:czył si kontrakt z pilotami, a zwi*zek zawodowy naci-
    skał, by zarz*d zamie/cił zapis, +e członkowie zwi*zku zawodowego pilotuj* wszystkie
    samoloty z liczb* miejsc powy+ej 50, wł*czaj*c samoloty coraz cz/ciej lataj*ce w ramach
    Polska Focus, spółki-córki Polska LOTY, o profilu taniego przewo!nika lokalnego, nie
    objtej działalno/ci* zwi*zków zawodowych.
    Jakie podej/cie powinien przyj*1 dyrektor Borowski w negocjacjach z przewodnicz*cym
    Nowakiem w sprawie integracji z Lotami Regionalnymi?
    Diagnozowanie sytuacji
    Po pierwsze, nale+y po/wici1 kilka minut na zastosowanie poznanych zasad i odnie-
    sienie ich do tych negocjacji. Powinni/my analizowa1 sytuacj, maj*c na uwadze interes
    firmy Polska LOTY, ale trzeba te+ po/wici1 tyle samo uwagi na zbadanie punktu widze-
    nia zwi*zku zawodowego i jego interesów oraz innych okoliczno/ci.
    Rozpoczynamy od rozrysowania stron i powi*za: negocjacji, odpowiadaj*c na poni+-
    sze pytania:
    1.
    Czy poprzednie negocjacje pomidzy spółk* a zwi*zkiem zawodowym stworzyły
    istotne precedensy? Czy bie+*ce negocjacje przeprowadzane s* w cieniu przyszłych
    negocjacji? Czy odbywaj*ce si równolegle negocjacje s* midzy sob* powi*zane?
    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com