tadeusz boy ╛eleΣski, epoka MłODA POLSKA

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • danasoch.xlx.pl
  • Podobne

     

    tadeusz boy ╛eleΣski, epoka MłODA POLSKA

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    Tadeusz BOY Żeleński - życie i twórczo¶ć

          Ahoj, to brzmi Doomnie!>

                  Sciaga.pl > Prace > Młoda Polska >Home | Reklama | Info | Mail

     

     

     

     

     

     

     

                            Tadeusz BOY Żeleński - życie i twórczo¶ć 

     

     

     

     

                            kategoria:   J.polskizakres:   Młoda Polskadodano:  

                            2000-04-19

     

     

     

                Tadeusz Żeleński (1874-1941)

     

                Życiorys:

                Tadeusz Żeleński, pseudonim Boy, urodził się 21 grudnia 1874 roku w

                Warszawie, zamordowany przez Niemców w lipcu 1941 roku we Lwowie.

                Krytyk literacki i teatralny, tłumacz, publicysta. Syn kompozytora

                Władysława, cioteczny brat poety K. Tetmajera, od najmłodszych lat

                zwi±zany był ze ¶rodowiskiem artystycznym. Po ukończeniu gimnazjum w

                Krakowie studiował w latach 1892-1900 medycynę na UJ.

                Debiutował 1895 r. jako poeta, ogłaszaj±c w tygodniku "¦wiat" cykl

                sonetów, w ostatnich latach XIX wieku obracał się w otoczeniu S.

                Przybyszewskiego. W latach 1901-1906 pracował jako lekarz i

                publikował prace naukowe z zakresu pediatrii, podtrzymuj±c nadal

                zwi±zki ze ¶rodowiskiem krakowskiej artysty- cznej; Od 1906 roku

                występował jako współautor programów kabaretowych Ziel- ny Balonik.

                Do zakończenia I wojny ¶wiatowej był lekarzem kolejowym (1915 r.

                zmobilizowany do armii austriackiej), przekładaj±c jednocze¶nie

                litera- turę francusk± na język ojczysty. W uznaniu zasług na tym

                polu odznaczony został 1914 r. palmami Akademii Francuskiej (za

                przekład Moliera) i 1922 r. Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej. W

                1919 r. rozpocz±ł pracę recenzenta teatralnego, któr± kontynuował do

                końca życia. Od 1922 roku mieszkał w Warszawie, zajmuj±c się

                wył±cznie prac± literack± i wygłaszaniem odczytów

                w całym kraju. Parokrotnie wyjeżdżał do Francji. W sezonie 1923-1924

                był kierownikiem literackim Teatru Polskiego. Współpracował stale

                jako recenzent teatralny, felietonista, publicysta i autor szkiców

                literackich z "Kurierem Porannym", "IKC", "Wiadomo¶ciami

                Literackimi". W 1928

                r. otrzymał (wspólnie z W. Borowym i K. Irzykowskim) nagrodę

                Polskiego Towarzystwa Wydawców dla krytyków literackich, 1933 r.

                nagrodę literack± miasta Warszawy; powołany został do PAL.

                W latach trzydziestych działał na rzecz organizacji poradni

                ¶wiadomego macierzyństwa i prowadził kampanię publicystyczn± w tej

                sprawie. Współpracował przy założeniu instytucji Młody Teatr dla

                popierania rodzimej twórczo¶ci dramatycznej. Po wybuchu II wojny

                ¶wiatowej znalazł się we Lwowie, gdzie obj±ł katedrę historii

                literatury francuskiej na uniwersyte- cie i współpracował z

                czasopismami założonymi przez lewicowe ¶rodowisko literackie. Po

                zajęciu Lwowa przez wojska hitlerowskie w 1941 r został aresztowany

                i wraz z innymi przedstawicielami polskiej inteligencji rozstrzelany

                na stokach Kadeckiej Góry.

     

                Twórczo¶ć:

     

                1. "Zielony Balonik":

                Boy był twórc± kabaretu "Zielony Balonik", który działał w Krakowie

                w latach 1905 - 1912 w Jamie Michalikowej, cukierni Jana Michalika.

                W krótkim czasie lokal ten stał się miejscem spotkań cyganerii

                artystycznej, a także centrum towarzyskim Krakowa. Program kabaretu

                wy¶miewał program i manierę modernistyczn±, panuj±ce w ¶rodowisku

                artystycznym, kompromitował snobizmy i fetysze epoki. Jednym z celów

                było odbr±zowienie postaci artysty, demi-

                tologizacja niezwykłej wrażliwo¶ci i duchowego

                kapłaństwa,przypisywanych literatom czy malarzom młodopolskim.

                "Zielony Balonik" dowodził z rubaszn± brutalno¶ci±, że artysta nie

                należy do grona "nadludzi" (wg filozofii Nietzschego), ale ma

                przywary jak każdy człowiek.

                Główn± postaci± i autorem najpopularniejszych tekstów "Zielonego

                Balonika" był wła¶nie Boy. Teksty te wydał w tomie zatytułowanym

                "Słówka".

     

                2. "Słówka" Boya:

                "Słówka" ukazały się w 1913 r we Lwowie i stanowiły dokumentację

                twórczo¶ci Żeleńskiego przeznaczonej dla "Zielonego Balonika". Był

                to zbiór wierszowanych piosenek i utworów satyryczno - kabaretowych,

                wy¶miewaj±cych zarówno styl bycia cyganerii artystycznej, jak i

                konserwatywne, ¶rodowisko Krakowa. Boy broni samego życia, które

                ginie pod nawałem schematów, szablonów. Apel ten odnosi się do

                wszystkich Polaków, niezależnie od

                podziałów społecznych: naród ma żyć i my¶leć, ma się wyzwolić

                mentalnie z "chocholego snu", w jakim trwa pogr±żony. Humor Boya

                oscylował między rubaszno¶ci± a finezj±, co w rezultacie sprawiło,

                że wiele z jego ¶wietnych aforyzmów jest aktualnych do dzi¶, np. "Bo

                w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało naraz."

                Tytuł "Słówka" ma sugerować zmiany w samym tworzywie słownym. Boy

                walczy o nowoczesny kształt języka, zwraca się ku poezji

                lingwistycznej. Styl literacki powinien zainicjować zmiany mentalne,

                dlatego potrzebny jest język jasny, zwięzły, komunikatywny,

                zanurzony w codzienno¶ci. Doceniona zostaje warto¶ć samego słowa.

     

                3. Działalno¶ć translatorska:

                Za swoj± misję Boy uznał przybliżenie polskiemu czytelnikowi

                najwybitniejszych dzieł literatury francuskiej. Tłumaczył Villona i

                , Verlaine'a, Moliera i Balzaka oraz wielu innych. Tłumaczenia te

                należ± do najwybitniejszych przekładów z francuskiego na język

                polski. Powstała z nich Biblioteka Boya, jak j± nazywał sam

                Żeleński.

     

     

                      Autor: Yennefer Ocena : 3.5 

     

     

     

     

                oceń prace:   1 2 3 4 5 6

                Home | Reklama | Info | Mail

                Prace | Pomoc | Ksi±żki | Artykuły | News | Katalog | Forum |

                Dzienniczek | Rozrywka

     

     

     

                      O nas | Filozofia/Prywatno¶ć | Napisz do nas

                      Copyright 2000 The MotherShip Poland Internet Holdings Sp. z

                      o.o. Wszelkie prawa zastrzezone

     

     

     

     

    ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mement.xlx.pl
  • Designed by Finerdesign.com