tadeusz boy ╛eleΣski, epoka MłODA POLSKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tadeusz BOY Żeleński - życie i twórczo¶ć Ahoj, to brzmi Doomnie!> Sciaga.pl > Prace > Młoda Polska >Home | Reklama | Info | Mail Tadeusz BOY Żeleński - życie i twórczo¶ć kategoria: J.polskizakres: Młoda Polskadodano: 2000-04-19 Tadeusz Żeleński (1874-1941) Życiorys: Tadeusz Żeleński, pseudonim Boy, urodził się 21 grudnia 1874 roku w Warszawie, zamordowany przez Niemców w lipcu 1941 roku we Lwowie. Krytyk literacki i teatralny, tłumacz, publicysta. Syn kompozytora Władysława, cioteczny brat poety K. Tetmajera, od najmłodszych lat zwi±zany był ze ¶rodowiskiem artystycznym. Po ukończeniu gimnazjum w Krakowie studiował w latach 1892-1900 medycynę na UJ. Debiutował 1895 r. jako poeta, ogłaszaj±c w tygodniku "¦wiat" cykl sonetów, w ostatnich latach XIX wieku obracał się w otoczeniu S. Przybyszewskiego. W latach 1901-1906 pracował jako lekarz i publikował prace naukowe z zakresu pediatrii, podtrzymuj±c nadal zwi±zki ze ¶rodowiskiem krakowskiej artysty- cznej; Od 1906 roku występował jako współautor programów kabaretowych Ziel- ny Balonik. Do zakończenia I wojny ¶wiatowej był lekarzem kolejowym (1915 r. zmobilizowany do armii austriackiej), przekładaj±c jednocze¶nie litera- turę francusk± na język ojczysty. W uznaniu zasług na tym polu odznaczony został 1914 r. palmami Akademii Francuskiej (za przekład Moliera) i 1922 r. Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej. W 1919 r. rozpocz±ł pracę recenzenta teatralnego, któr± kontynuował do końca życia. Od 1922 roku mieszkał w Warszawie, zajmuj±c się wył±cznie prac± literack± i wygłaszaniem odczytów w całym kraju. Parokrotnie wyjeżdżał do Francji. W sezonie 1923-1924 był kierownikiem literackim Teatru Polskiego. Współpracował stale jako recenzent teatralny, felietonista, publicysta i autor szkiców literackich z "Kurierem Porannym", "IKC", "Wiadomo¶ciami Literackimi". W 1928 r. otrzymał (wspólnie z W. Borowym i K. Irzykowskim) nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców dla krytyków literackich, 1933 r. nagrodę literack± miasta Warszawy; powołany został do PAL. W latach trzydziestych działał na rzecz organizacji poradni ¶wiadomego macierzyństwa i prowadził kampanię publicystyczn± w tej sprawie. Współpracował przy założeniu instytucji Młody Teatr dla popierania rodzimej twórczo¶ci dramatycznej. Po wybuchu II wojny ¶wiatowej znalazł się we Lwowie, gdzie obj±ł katedrę historii literatury francuskiej na uniwersyte- cie i współpracował z czasopismami założonymi przez lewicowe ¶rodowisko literackie. Po zajęciu Lwowa przez wojska hitlerowskie w 1941 r został aresztowany i wraz z innymi przedstawicielami polskiej inteligencji rozstrzelany na stokach Kadeckiej Góry. Twórczo¶ć: 1. "Zielony Balonik": Boy był twórc± kabaretu "Zielony Balonik", który działał w Krakowie w latach 1905 - 1912 w Jamie Michalikowej, cukierni Jana Michalika. W krótkim czasie lokal ten stał się miejscem spotkań cyganerii artystycznej, a także centrum towarzyskim Krakowa. Program kabaretu wy¶miewał program i manierę modernistyczn±, panuj±ce w ¶rodowisku artystycznym, kompromitował snobizmy i fetysze epoki. Jednym z celów było odbr±zowienie postaci artysty, demi- tologizacja niezwykłej wrażliwo¶ci i duchowego kapłaństwa,przypisywanych literatom czy malarzom młodopolskim. "Zielony Balonik" dowodził z rubaszn± brutalno¶ci±, że artysta nie należy do grona "nadludzi" (wg filozofii Nietzschego), ale ma przywary jak każdy człowiek. Główn± postaci± i autorem najpopularniejszych tekstów "Zielonego Balonika" był wła¶nie Boy. Teksty te wydał w tomie zatytułowanym "Słówka". 2. "Słówka" Boya: "Słówka" ukazały się w 1913 r we Lwowie i stanowiły dokumentację twórczo¶ci Żeleńskiego przeznaczonej dla "Zielonego Balonika". Był to zbiór wierszowanych piosenek i utworów satyryczno - kabaretowych, wy¶miewaj±cych zarówno styl bycia cyganerii artystycznej, jak i konserwatywne, ¶rodowisko Krakowa. Boy broni samego życia, które ginie pod nawałem schematów, szablonów. Apel ten odnosi się do wszystkich Polaków, niezależnie od podziałów społecznych: naród ma żyć i my¶leć, ma się wyzwolić mentalnie z "chocholego snu", w jakim trwa pogr±żony. Humor Boya oscylował między rubaszno¶ci± a finezj±, co w rezultacie sprawiło, że wiele z jego ¶wietnych aforyzmów jest aktualnych do dzi¶, np. "Bo w tym cały jest ambaras, żeby dwoje chciało naraz." Tytuł "Słówka" ma sugerować zmiany w samym tworzywie słownym. Boy walczy o nowoczesny kształt języka, zwraca się ku poezji lingwistycznej. Styl literacki powinien zainicjować zmiany mentalne, dlatego potrzebny jest język jasny, zwięzły, komunikatywny, zanurzony w codzienno¶ci. Doceniona zostaje warto¶ć samego słowa. 3. Działalno¶ć translatorska: Za swoj± misję Boy uznał przybliżenie polskiemu czytelnikowi najwybitniejszych dzieł literatury francuskiej. Tłumaczył Villona i , Verlaine'a, Moliera i Balzaka oraz wielu innych. Tłumaczenia te należ± do najwybitniejszych przekładów z francuskiego na język polski. Powstała z nich Biblioteka Boya, jak j± nazywał sam Żeleński. Autor: Yennefer Ocena : 3.5 oceń prace: 1 2 3 4 5 6 Home | Reklama | Info | Mail Prace | Pomoc | Ksi±żki | Artykuły | News | Katalog | Forum | Dzienniczek | Rozrywka O nas | Filozofia/Prywatno¶ć | Napisz do nas Copyright 2000 The MotherShip Poland Internet Holdings Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzezone ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmement.xlx.pl
|